Mitä lisätä ruokailuun kasvaakseni?

Ikä
38
Olen aina ollut todella laiha pieni poika. Painoa löytyy n. 60kg tällä hetkellä, nelivuotisen salitreenin aikana sitä ei ole tullut kuin kymmenisen kiloa lisää. Onneksi sentään lihaksen muodossa. En kyllä ihmettele sitä, koska treenaus on aina ollut vain harrastus ja etenkin syöminen ja ravintopuoli on ollut ihan lapsenkengissä viimeisimpiin kuukausiin asti.

Viime aikoina olen yrittänyt pitää ravinnosta paremmin huolta. Olen luullut, että pahin kehityksen tappaja minulla on, etten saa tarpeeksi proteiinia. Se on ollut minulle aina ihmetyksen aihe, että mistä pirusta ihmiset repivät tarvittavat proteiinit. Nyt tein laskelmia, jotka te saatte tarkistaa. Katsotaan, sopiiko lihas ja matemaattinen äly samaan kehoon täällä, kjiäh kjiäh:

Palautusjuoma:

Mass Blast 2dl (100g) (proteiinia 37g/100) + Hera80 1dl (30g) (proteiinia 76g/100g, joten 30g:ssä 0,30x76 = 22,8g). 37g + 28g = palautusjuomasta yhteensä 59,8g proteiinia.

Purkki raejuustoa, 200g. Proteiinia 18g/100g = 36g yhdessä purkissa. Näitä kaksi purkkia päivässä, tekee 72g.

Atria makaronilaatikko 400g. Proteiinia 8,4g/100g = 33,6 yhdessä ateriassa. Näitä kaksi ateriaa päivässä, tekee 67,2g.

Palautusjuoman proteiinit (59,8g) + raejuuston proteiinit (72g) + makaronilaatikon proteiinit (67,2g) = 199g. 199g/60kg = 3,32g proteiinia per painokilo.

Jos siis nyt oikein lukion lyhyellä matematiikalla olen laskenut, saan kuitenkin päivässä reippaasti yli suosituksen proteiinia. Tuosta on vielä laskettu pois kaikki välipalat (ruisleivät, meetwurstit, juustot, usea lasi maitoa), jotka varmaan lisäävät 10-30g tuota määrää.

Yllämainituisa koostuu oikeastaan päiväni ruokailu ja ravinnonsaanti. Joskus saattaa yksi ateria tulla lisääkin, mutta VÄHINTÄÄN yllämainitut olen pyrkinyt päivän aikana napaani vetämään, palautusjuoma tosin vain neljästi viikossa, mutta sen voi korvata vaikka purkillisella maitorahkaa. Salipäivinä yleensä tuo toteutuu, joskus lepopäivinä voi päästä hieman unohtumaan. Huomanette varmaan, että haluan pitää ruokailuni niin yksinkertaisena kuin mahdollista: siksi vain pari lajia ruokia ja nekin kaupan valmistuotteita. Kaloreita, rasvamääriä tai hiilihydraattipitoisuuksia en ole ainakaan vielä alkanut laskea.

Nyt esitänkin teille kysymyksen: kuinka syvältä tämä homma nyt on? Proteiininsaannista ei pitäisi kehityksen olla kiinni, mutta saako jokin muu tuossa hälytyskellonne soimaan niin kuin eivät olisi ikinä soineetkaan? Vai jos mätän kärsivällisesti ja orjallisesti joka päivä tuollaisen määrän safkaa naamariin, voiko ravintopuolen sanoa olevan kunnossa, kun ei tässä mitään hifistejä kuitenkaan olla. Onko proteiinilähteissä jotakin vikaa, syönkö liian vähän aterioita päivässä...? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.

Ja vielä huom.: tarkoituksena ei ole bulkata itseään miksikään kaapiksi. Olen suht tyytyväinen itseeni näin hoikkana, kun ylimääräisiä rasvoja ei ainakaan ole, mutta muutama kilo ei kyllä pahaa siltikään tekisi.

Paljon kiitoksia etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kannattaisi jakaa nuo ruokailut useampiin, 5-7kertaa päivässä sitä ruokaa tasaisesti, ja kannattaisi laskea niitä kaloreita kanssa, koska jos niitä on turhan vähän et kasva mihinkään edes vaikka söisit 1kg proteinia päivässä.
ota vaikka vähän rypsi/oliiviöljyä mukaan niin saat helposti kaloreita eikä tarvitse syödä hirveästi.

Ei pelkällä proteiinilla kasva.
Laske koko päivän ruokailuista kokonaiskalorimäärä ja hh/p/r suhteet
http://www.kalorilaskuri.fi
Tuolla on hyvä laskea.

Jep, kokonaiskalorimäärästä varmaan kiinni... Tai sitten treenaat ihmeelliesti :D

Painosikin sen kertoo, syöt liian vähän.

ruokailusta

Kyllä minä lisäisin hiilihydraattien määrää. Itselläni on kehitys oikeastaan aina hiilihydraateista kiinni. Itse en myöskään laske kuin sen että saan tarpeeksi proteiineja per päivä. Kun yritän kasvattaa itseäni(ns. massakausi), niin lisään vain hiilareiden määriä aterioilla.
Itselläni oli sama ongelma joskus aikoinaan, kirosin sitä että en kasva ja pihistelin hiilareista, jottei tulisi rasvaa.. Koin valaistuksen ja uskalsin lisätä hiilareiden määrä, niin paino ja lihat alkoivat taas kasvaa, eikä sitä läskiä niin hirveesti tullu.

Muista vaan että pitää saada enemmän kaloreita kun kuluttaa jos haluat kasvaa, ja toisin päin kun haluat kiristellä. yksinkertaista??!!

Tää kiinnostaa minuakin. Pelkään että kaloreita ei tule tarpeeksi. Jos ottais tuon öljyn mukaan ruokavalioon niin mikä öljy ois hyvä ja miten sen vetäis? Rahkan joukkoon? Ja paljon sitä ois hyvä ottaa vuorokaudessa?

Oma ruokailu on suunnilleen tämä:

9:00 2 viipaletta limppua päälle 4 siivua kalkkunafilettä + 4 siivua Polar15 juustoa. 100gr raejuustoa.

12:30 Lounas työpaikalla, liharuoka + salaatti. 4dl rasvatonta maitoa.

15:00 Jogurtti ja banaani

17:00 Kotiruoka, esim. jauhelihaa 250gr + riisi/pasta. 4dl rasvatonta maitoa. 100gr raejuustoa.

19:00 250g rahkaa päälle mehukeittoa.

21:00 3 kokonaista kananmunaa + protskudrinkki.

Onkohan tossa edes lähellekkään tarpeeksi kaloreita ja prodea 85 kiloselle ukolle? =O

(Sori, että tungin sun postaukseen en viitsinyt aloittaa samanlaista)

Hätäisillä laskuilla: aterioistani tulee n. 2000 kaloria, kulutuslaskurin mukaan kulutus on n. 2200 kaloria, jos olen salilla ("normaali liikunta") n. 75min enkä päivän aikana juurikaan harrasta muuta (silloin tällöin tulee lenkillä käytyä).

Joten kiikun kaakunhan tässä mennään, hieman jopa alle kulutuksen. Sitä minäkin olen ihmetellyt, että missä muodossa tuollaisen öljyn sitten vetäisee?

jos perusvaihdunta on 2200 ja siihen sali päälle niin semmonen 3000kcal päivässä olis aika nappi, mikäli rasva ei kauheesti innosta. ei sitä öljyä kannata pelätä, raakana alas, eikä tarvii paljoa juoda kun 10g on jo noin 90kcal

HC76 sanoi:
Tää kiinnostaa minuakin. Pelkään että kaloreita ei tule tarpeeksi. Jos ottais tuon öljyn mukaan ruokavalioon niin mikä öljy ois hyvä ja miten sen vetäis? Rahkan joukkoon? Ja paljon sitä ois hyvä ottaa vuorokaudessa?

Oma ruokailu on suunnilleen tämä:

9:00 2 viipaletta limppua päälle 4 siivua kalkkunafilettä + 4 siivua Polar15 juustoa. 100gr raejuustoa.

12:30 Lounas työpaikalla, liharuoka + salaatti. 4dl rasvatonta maitoa.

15:00 Jogurtti ja banaani

17:00 Kotiruoka, esim. jauhelihaa 250gr + riisi/pasta. 4dl rasvatonta maitoa. 100gr raejuustoa.

19:00 250g rahkaa päälle mehukeittoa.

21:00 3 kokonaista kananmunaa + protskudrinkki.

Onkohan tossa edes lähellekkään tarpeeksi kaloreita ja prodea 85 kiloselle ukolle? =O

(Sori, että tungin sun postaukseen en viitsinyt aloittaa samanlaista)

15:00 heittäisin tuon jogurtin pois ja korvaisin sen jollakin kanalla/kalalla/lihalla

olisi kanssa helpompi sanoa saatko tarpeeksi jos jaksaisit itse laskea kaikki proteinit, kalorit ja hiilarit valmiiksi. itse en ainakaan jaksanut alkaa laskemaan.

Jos lähtöpaino on 50kg ja siihen on tullut 10 lisää niin se on ihan hyvin. Pitää vain hyväksyä se, että on pienikokoinen ja treenaa ihan omassa sarjassaan. Ei voi uneksiakaan sellaisesta massan lisäyksestä kuin isoilla pojilla. Jos on "pikkumies" niin varsinkin murrosiässä ja tuonne 25-vuotiaaksi asti massan lisäys on tuskallisen vaikeaa. Mutta kun "maha kasvaa" -aika alkaa yli 25-vuotiaana niin silloin tulee automaattisesti lisää massaa lihaksiinkin. Ei auta kuin odotella:) Tietysti sitä odotellessa ruokaa naamariin niin paljon kuin maistuu.

Talakanpinskeli sanoi:
Paljonko esim. tuota rypsiöljyä on terveellistä sitten ottaa päivän aikana?

tuskimpa siinä mitään tarkkaa rajaa on, sehän on niitä terveellisiä rasvoja. ota vaikka päivän 2 viimeisellä aterialla 2rkl molemmilla niin saat jo 360kcal lisää.

Itselläni ainakin oli pitkään kehityksen tiellä se että tuijotin ihan liikaa proteiineja ja niitähän sainkin tarpeeksi, mutta ei proteiineja syömällä tarpeeksi kaloreita saa. Eli suosittelen lämpimästi pastaa, perunaa, riisiä ja leipää. Ja paljon niitä. Niillä sitä kasvaa. Samalla kannattaa tietysti varmistaa että proteiineja tulee suunnilleen se 2g per painokilo, sillä mielestäni pärjää ihan hyvin.
Lyökää mikäli:
a) tämä oli sanottu jo. (Olen töissä ja asiakkaat häiritsee, en ehdi ihan täysin lukea näitä threadeja)
b) olette ihan eri mieltä.

Syö enemmän.

Kokeile sitä, oikeasti. Lisäät yhden rahkan, vähän enemmän pastaa lounaalla, öljyä sinne tänne... Kun mietit taas jossain vaiheessa että pitäisikö syödä vai eikö pitäisi, niin silloin syöt. Tuo on näppärä konsti lisätä kaloreita pikkuhiljaa. Jos et ole aikaisemmin syönyt "paljon", saattaa tuo kaloreiden lisäys nostaa tuloskehityksen ainakin hetkeksi ihan mukavallekin tasolle.

erkjetter sanoi:
15:00 heittäisin tuon jogurtin pois ja korvaisin sen jollakin kanalla/kalalla/lihalla

olisi kanssa helpompi sanoa saatko tarpeeksi jos jaksaisit itse laskea kaikki proteinit, kalorit ja hiilarit valmiiksi. itse en ainakaan jaksanut alkaa laskemaan.
Tai korvata jugurtti rahkalla..

erkjetter sanoi:

Jees. Pitäs koittaa laskee noi. Vähän hankala tarkasti laskea nuo duuniruuat. Kun vaihtelee tietysti joka ikinen päivä se ruoka. Eikä siellä ole vaakaa mihin vois erotella lihat/pastat jne.. ;) Noi muut onkin sitten ihan vakiokamaa.

Eli ainoastaan jogurtti seinään 15 välipalalta? Tohon vois kehittää vaikka 250gr rahkaa tilalle.

Ja pitää hommata sitä öljyy. Ihanko vaikka Rainbown oliiviöljyä?

Kalorit taitaa merkata eniten, vaikka onkin hyvä, että saat proteiinia tarpeeksi. Neuvoisin syömään esim. puuroa annos tai pari lisäksi ja vaikka oliiviöljyä ruokalusikallinen välissä tai parissa.

NGV sanoi:
Tai korvata jugurtti rahkalla..

Jos syömisen kanssa ongelmia, jätä rahka helvettiin. Ei Erkkikään jaksa syödä paljoa rahkaa (vain Savolaisen Marko jaksaa), täyttää liikaa mahaa. Syö proteiinit jauhoista, jos et jaksa laittaa ruokaa. Kylmästi vaan enemmän hiilareita, vaikka täysjyväleipänä, pastana, jopa keksejä välillä. Sellaista, josta on helppo saada tarpeeksi energiaa. Ei jokaisen ateria tarvitse olla "huippuerveellinen" Säästä rasva-proteiiniateria nukkuumaanmenoa ennen. Jos olet kiireinen, etkä pysty ruokia kuljettelemaan ruokaa mukanasi, tee itsellesi proteiini-öljy, tai proteiini-hiilari (malto,kaakao) drinksu sheikkeriin. Puhtaa rasva-proteiinidieetit taas eivät ole optimaalisia massan kasvattamiseen, ja rasvaa+ hiilareita ei kannata syödä, sopii vain mömmöjen kuurittajille (muilla kertyy helpommin läskiksi). Ja kokonaiskalorit ylemmäs! 2000kcal on kyllä aivan liian vähän..

Minkäslainen talakanpiskelin reeniohjelma on viikkotasolla?

eedit: meikäläisestä tuskin on antaan sen yksityiskohtaisempia neuvoja noin niinkuin subjektiivisella tasolla mutta tuolla aiemmin tais tulla esille että kalorimäärät jää (?) sulla aika niukaksi. natuna on työlästä kehittyä niukoilla kaloreilla. et ilmeisesti halua suuria "massoja", mutta toisaalta se on niinkin, että jos haluaa 80 kiloiseksi niin ei kannata syödä kuin 62 kiloinen vaan kuin 80 kiloinen (?).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom