Mitä lisäravinteita käytätte

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maijjuz
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mie käytän määs bläästiä, perusheraa ja Daily One vitamiinilisää. Välillä sitten myös kreatiinia ja c-vitamiinia. Niin ja talvipakkasilla omega3:a jotta iho ei karise pois ihan kokonaan:)

:)
Vielä tälleen newbiena kysyisin, että haluaisiko joku tehdä pienen selostuksen, miksi käytätte lisäravinteita? Katsoin esim. Faidran listaa (oot mun idoli :worship:) ja mietin, että apua, enhän mä tiedä yhtään mitä lisäravinteita mun pitäis syödä ja miksi.

Mä otan aamuisin monivitamiinitabletin ja C-poretabletin aamuisin jaksamiseen ja imeskeltävän kromitabletin otan silloin kun makeannälkä iskee. Sinkistä tässä topicissa jo olikin, samoin tuosta kreatiinista vähän, mutta osaisiko joku siis selostaa hieman tarinaa tablettien takaa? Esim. tuo glutamiini on ihan arvoitus :(

Lisäravinteet auttaa mm. palautumaan kun treenataan kovaa (kova treeni lisää vitamiinien kulutusta joten treenaavan ihmisen täytyy ottaa isompia määriä mitä normitaviksen), lisäksi parantavat immuunipuolustusta ja vaikuttavat kaikkiin kehon toimintoihin. Toimivat synergisesti eli vitamiinien/hiventaineiden liikasaanti/vajaasaanti aiheuttaa puutostiloja elimistössä. Kaikkia täytyy saada sopivat määrät.

Etenkin antioksidantit ovat tärkeitä eli A-, E-, C-, sinkki ja seleeni ovat erittäin tärkeitä! Rankka liikunta aiheuttaa elimistössä hapetusreaktiota ja nämä aineet estävät sen.

Kromi ei auta jos sitä ottaa vain silloin tällöin vaan sitä olisi hyvä syödä jatkuvasti. Makeannälkä johtuu puhtaasti kromin puutoksesta!

Glutamiini on lihasvaurioita korjaava aminohappo. Todella tärkeä aine ottaa treenin jälkeen ja dieetillä. Glutamiini estää kataboliaa (lihaksia purkavaa tilaa), mitä kova treeni aiheuttaa. Valmiissa palautusjuomajauheissa sitä yleensä on, jos ei ole niin kannattaa ottaa erikseen.

Mun mielestä tärkeimpiä lisäravinteita treenaavalle ihmiselle ovat hyvä vahva monivitamiinivalmiste esim. Mivitotal, palautusjuoma, lisämagnesium, lisä C-vitamiini sekä omega3-kalaöljyvalmiste. Maitohappobakteereita olisi myös hyvä jokaisen käyttää koska ne vaikuttavat suoliston kuntoon positiivisesti. Kaikki ravintoaineethan nimenomaan imeytyvät sieltä suolistosta! Suoliston kunto on tärkeä koko hyvinvoinnin kannalta ja sitä ei ikinä voi riittävästi korostaa!

Vähän käytän muiden megalistoihin nähden, mutta _yritän_ nyt saada suurimman osan normi ruuasta kun en jaksa alkaa ostelemaan kymmeniä eri purnukoita nurkkiin pyörimään kun sinne ne kuitenkin jossain vaiheessa unohtuu tai joutaa koirien leikkikaluiksi :D

eli..
Fastin hera + malto
Fastin kreatiini
Lysin omega3
(+ silloin tällöin jos muistan ottaa niin helokkiöljykapseleita, auttaa ihoon ja limakalvoihin sekä kalkkitabuja)

Kysymys;

Miten otatte jauhemaisen L-arginiinin ja missä vaiheessa? Palkkarissa? Ennen treeniä? Päivällä erikseen?

Arginiini otetaan aamulla ja/tai ennen treeniä tyhjään vatsaan. Auttaa saamaan paremman pumpin. :)

Voi sekoittaa veteen tai mehuun. Ei kannata laittaa kovin isoon määrään koska on aika pahan makuista.

Minä olen todella laiska lisäravinteiden käyttäjä. Joskus olen napsinut enemmänkin vitamiineja ja hivenaineita, mutta pitkäaikainenkaan käyttö ei ole merkittävässä määrin tuntunut/näkynyt olossa, minkä vuoksi sitten tylsänä olen karsinut kaiken minimiin.

Käytössä ovat
Hera80 + malto palkkarissa ja hera vähän muutenkin
Monivitamiini+hivenaine, kalaöljykapselit (epäsäännöllisen säännöllisesti)
C-vitamiini, karpalokapselit, valkosipulitabletit (kun vilustuttaa)

Tällä setillä olen pärjäillyt hyvin, toistaiseksi.

Minä kanssa laiska, ällöttää napsia kouratolkulla nappeja... Tällä hetkellä käytössä säännölliseen vain palautusjuoma. Nyt olen nappilakossa kunnes niiden ottamisesta tulee taas tapa, ollut pari viikkoa ilman kun alkoi tympimään. Yleensä aamuisin otan vehnänalkioöljyä, CLAta, Omega-3, kalsiumia ja monivitamiini/mineraalinapin. Varmaan pari viikon päästä jatkuu taas noilla.

Satunnaisen proteiinidrinkin, -patukan tai ateriankorvausjuoman/-patukan nappaan jos on kiirus eikä viitsisi alkaa ruokaa laittamaan.

Tällä hetkellä käytössä:
1. hera
2. kreatiini
3. glutamiini
4. beta-alaniini
5. argiini
6. sitruliini
7. bcaa
8. msm
9. dmae
10. ubikinol
11. monivitamiini
12. d-vitamiini
13. geranium
14. spiruliina
15. chlorella
16. maca
17. c-vitamiini
18. omega3
19. l-karnitiini
20. jack3d
21. chian siemen
22. raakakaakao

Aika paljonhan noita tuntuu olevan vaikka ei kaikka ehkä voi lisäravinteiksi luokitellakaan :)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Noilla mennään.

74836d1326474511-off-topic-klo-06-00-24-00-uploadfromtaptalk1326474510133.webp

^Vilu onkin prinsessa? :D

Monipuolisesti tulee syötyä ja lisänä siihen päälle:

*D-vitamiini
*Maitohappokapseli
*Iho-Omega mustaherukkaöljy (kala-allergikko)
*C-vitamiini. Tätä nyt syön siksi ettei anopin antama 200kpl purkki mene hukkaan :)

*Heraa palautukseen tässä vaiheessa. (kiire treenien jälkeen imettämään, helppo ja nopea).

Puoltoista vuotta syöny nuita D-vitamiineja säännöllisesti ja eron kyllä huomaa!

D-vitamiinia 25-50mikrog/pvä (nyt kipeenä menny 50)
c-vitamiinia 1g/pvä
Magnesium+B6vitsku
Möllerintupla 2 kapselia päivässä (josta muuten tulee lisää tota d-vitamiinia )

palkkari mulla on ihan hakusessa, tyhmänä ostin dietmixiä ku olin muka alkamassa juttailee mut hyi helkkari mitä kuraa! varmaa muscle+ seuraavaks ostoon..

Aterioilla kalaöljyä nestemäisenä, yhteensä n. 25g/päivä
D-vitskua 40mikrog/päivä
Monivitamiinitabletti
Illalla magnesiumia sitraattimuodossa pari-kolme kappaletta

-Peruspalkkari
-Cevi-tabs 500mg (c-vitamiini, josta iho on, uskokaa tai älkää, parantunut huomattavasti! Enkä ole ollut flunssassakaan pitkiin aikoihin. :D )

Ja lisäksi nyt kun seuraan tuota Jutan GoFatGo ohjelmaa (toimii), niin lisäksi Burner ja Green Tea -kapselit (en tiedä vielä toimiiko...)... Onko kellään kokemuksia noista rasvanpolttajista, onks ne ihan hölynpölyä eli popsinko nitä turhaan vai oikeesti hyviä treenin ja ruokavalion kanssa?

Noista lisäravinteistahan on lähiaikoina paljonkin julkaistu juttuja, että liiallisella käytöllä saattaa olla jopa negatiivisia vaikutuksia.
Jyväskylässä oli luennoimassa viime vuonna jokin ravintoasioiden professori (nimeä en muista :/) jolta kysyttiin onko vitamiinien liiallisesta tai yksinkertaisesti vitamiinien käytöstä julkaistu paljon tutkimuksia. Vastaus oli että ei yhtään.
Oma näkemykseni on, että on suoraa rahan tuhlausta ostaa kaikki vitamiinit ja hivenaineet erikseen ja syödä maximi määriä.
Uskon että (rankastikin) urheileva ihminen pärjää monivitamiinitabletilla jos ruokavalio on muuten kohdallaan (vihannekset, marjat, täysjyvätuotteet ja liha).
Kalaöljyä, kuten muitakin öljyjä (pellavansiemen, kylmäpuristettu luomu rypsi sekä oliivi, vehnänalkio, hamppu, avokado jne) pidän taas erittäin tärkeinä.

Perus maltoa ja heraa palkkarissa
D-vitamiinia.

Dieetillä lisäks monivitamiinitabletit ja kalaöljykapselit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom