Mitä kannattaa opiskella?

Olen 23 ja minull aon merkonomin koulutus, olen tehnyt hommia varastomyyjänä kohta 4 vuottaa ja ei enää maistu. Olen huomannut että merkonomin papereilla on vaikeaa löytää duunia, jos citymarketin kassa ei kiinnosta. On tietenkin ne jotka on saanut hyvän työpaikan mutta ilman suhteita ja työkokemusta se menee hankalaksi. Tarkoitus olisi joko oppisopimuskoulutus tai joku aikuiskoulutus. Tärkeintä on ett koulutus on suht. lyhyt ( alle 3v), töitä on helppoa saada ja että palkka olis +2500€. Olen miettinyt sähkömieslinjaa mutta paljonko semmoinen tienaa? Onko teillä kokemuksia/vinkkejä antaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Googlaappa "Sähkömiehen palkka". Itse hain alkuun sähkölle ja jopa pääsin, mutta amis ei tuntunut oikealta joten parin päivä sisään vaihdoin lukioon. Jokatapauksessa tuli googlailtua kans silloin sähkömiesten palkkoja ja oli siinä 2700e tuntumassa. LVI-asentaja tienaa myös samaa luokkaa muistaakseni.

Sit kannattaa tässä vaiheessa ottaa huomioon, että moni putkari ja sähkäri tekee kyllä yli ton tienestiä, mutta kovalla ylityöllä. Ts. oletko valmis paiskimaan pitkää päivää massin toivossa. Tuskin kovin monen putkarin tai sähkärin perus kk-liksa ilman mitään lisiä on yli 2500.

joo ja kannattaaa miettiä työllistymistilannetta nimimerkillä automaatioasentaja, ei oman alan palkallisia töitä päivääkään vaikka tosin tänä vuonna vasta valmistuin, ja puhetta on ollu että koulutuspaikkojaki vähennettäs reilusti, en tiedä mistä kielii, jokanen tekee omat johtopäätöksensä

Kannattaa vielä putkarin ja sähkärin hommissa muistaa se että iso osa tienestistä tulee reissuhommien takia, ei sen takia että se duuni automaattisesti olisi jotain tuotteliasta. Fakta nyt vaan on se että jos haluaa vähän enemmän niitä euroja niin kannattaa miettiä vakavasti ammattikorkeaa tai yliopistoa.

Koulutuksien pituuksista: ylemmät korkeakoulututkinnotkin on motivoituneen mahdollista tehdä 2-3 vuodessa, esimerkiksi kauppatieteiden maisterin paprut.

Kannattaa vielä putkarin ja sähkärin hommissa muistaa se että iso osa tienestistä tulee reissuhommien takia, ei sen takia että se duuni automaattisesti olisi jotain tuotteliasta. Fakta nyt vaan on se että jos haluaa vähän enemmän niitä euroja niin kannattaa miettiä vakavasti ammattikorkeaa tai yliopistoa.

Juuri näin.

Kyllähän kokeneet ammattiasentajat saavat ihan hyvin liksaa, mutta ei noi nyrkkipajoissa painavat parikymppiset jannut mitään ihmeitä tienaa. Joskus olin työssäoppimassa erässä firmassa ja siellä oppisopparilla koulutettu nuori vastavalmistunut kaveri sai 15e tunnissa, mikä oli ihan ok (vuosi 2007). Mutta paljon oli muita mestoja, missä porukka tienas sen 12-13e tunnissa, kun tekivät renkinä hommia.

Se on ihan totta että parasta olis mennä ammattikorkeaan tai yliopistoon, mutta on sinnekin aika vaikeaa päästä, olen kokeillut. Mitä automaattiasentaja tekee ja pääseekö semmoiseksi oppisopparilla tai aikuiskoulutuksella? Putkimiehistä oli pula viel vähän aikaa sitten mun paikkakunnalla mut sitten kaupungin ammattikoulu alkoi kouluttaa putkimiehiä ja uskon että kilpailu töistä on kiristynyt aika paljon

Farmaseutti, koulutus 3 vuotta, takuuvarma työllistyminen, palkka juuri valmistuneelle lähes 3000e/kk.

No eikä ole. :lol2: Työehtosopparin mukaan noin 2400 e aloituspalkka kuukaudessa ykköskalleuskaupungeissa. Kakkoskalleusluokassa vähän vähempi. Proviisoreilla (+ 2 vuotta farmaseutin koulutukseen) on toi 3400 e kuussa jo eka vuodesta lähtien. Mut kun kaikki ikälisät 12 vuoden jälkeen on kasassa niin työehtosopimuksen mukaan noin 2900 e kuussa. Tietenkin työkohtaisesti/työpaikkakohtaisesti maksetaan isompaa palkkaa. Esimerkiksi jos hoitaa sivuapteekkia niin saa mukavasti ekstraa. Mutta se on totta, että tällä alalla työllistyminen on erinomaista, joskin asiakaspalvelutyö on rankkaa ja stressaavaa välillä. Vastavalmistuneetkin revitään käsistä töihin. :)

Kannattaa opiskella alaa joka oikeasti kiinnostaa. Työtä, joka ei kiinnosta on vittumaista tehdä vaikka palkka olisi kohdallaan.

T: Lakimiehestä valokuvaajaksi :D

Tuon ikäisenä opiskelee ensin yhden homman, ja sitten kun tietää mitä haluaa, opiskelee sen toisen. Ja tarvittaessa kolmannen.
terv. neljäs ammatti menossa.

Kiinteistönvälittäjä on myös toinen missä on yleensä kova kk palkka. Koulutustakaan ei periaatteessa ole. Mutta palkka tosiaan saattaa vaihdella kuukausittain jopa 500-5000e välillä. Kannattaa siihenkin perehtyä.

No eikä ole. :lol2: Työehtosopparin mukaan noin 2400 e aloituspalkka kuukaudessa ykköskalleuskaupungeissa. Kakkoskalleusluokassa vähän vähempi. Proviisoreilla (+ 2 vuotta farmaseutin koulutukseen) on toi 3400 e kuussa jo eka vuodesta lähtien. Mut kun kaikki ikälisät 12 vuoden jälkeen on kasassa niin työehtosopimuksen mukaan noin 2900 e kuussa. Tietenkin työkohtaisesti/työpaikkakohtaisesti maksetaan isompaa palkkaa. Esimerkiksi jos hoitaa sivuapteekkia niin saa mukavasti ekstraa. Mutta se on totta, että tällä alalla työllistyminen on erinomaista, joskin asiakaspalvelutyö on rankkaa ja stressaavaa välillä. Vastavalmistuneetkin revitään käsistä töihin. :)

Toki palkoissa on aina vähän heilahteluja, mutta jos hieman suorittaa seulontaa ja joustaa muista tekijöistä(työpaikan sijainti, äitiysloman sijaisuus jne.) niin vastavalmistunut farmaseutti voi kyllä saada 2800e/kk ja se näyttääkin olevan keskipalkka farmasialiiton sivujen mukaan. Ainakin, jos apteekin sijaan työllistyy lääketukkuun tai -teollisuuteen. Sisko on juuri valmistunut proviisoriksi(5 vuoden koulutus) ja tienaa n. 4000e/kk, mikä on hyvä palkka työkokemukseen nähden. Proviisorien työllistyminen onkin sitten vaan eri tasolla kuin farmaseuttien.

Kiinteistönvälittäjä on myös toinen missä on yleensä kova kk palkka. Koulutustakaan ei periaatteessa ole. Mutta palkka tosiaan saattaa vaihdella kuukausittain jopa 500-5000e välillä. Kannattaa siihenkin perehtyä.

Osaako joku kertoa lisää tästä hommasta, olis itellä suunnitteilla rakennusalalta vaihtoa ja tämä voisi olla yksi mahdollinen homma.

Olen täysin samaa mieltä Assan kanssa. Kannattaa opiskella sellaista, mistä itse aidosti pitää. Raha on tärkeä motivaattori, mutta kyllä työstä on myös pidettävä, jos siinä aikoo menestyä.

No, merkonomille tietenkin suosittelisin joko KTM:ksi tai Tuta DI:ksi opiskelua. Tosin ei ole ihan lyhyt savotta.

jos haluat työn joka ei ainakaan lopu kesken ryhdy lukkosepäksi

99% firmoista ottaa sinut varmasti oppisopimus koulutukseen ja aikojen saatossa kun saat työkokemusta, olet haluttu ihan mihin liikkeeseen vain.
Tälläkin hetkellä meille kaikille sepillä tarjotaan jopa rekrytointi palkkiota jos onnistumme saamaan ammattitaitoisen lukkosepän firmaan töihin joten todella haluttuja kavereita vähäisen koulutuksen vuoksi lukkosepät ovat.

alle 2500e en usko yhdenkään ammattitaitoisen lukkosepän työskentelevän. Muutamien duunikavereiden kanssa on tullut tuosta liksasta keskusteltua ja palkkahaarukka näyttää osuvan sinne 2500-2900e / kk. kun työkokemushaarukka osuu sinne 1-10v väliin.
Tuohon päälle tottakai lisättävä myös päivystys/ylityö tulot jos niitä tekee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom