Mitä huomioitava käytetyn mp:n ostossa?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
25.4.2002
Viestejä
2 128
Ikä
48
Ei ole ollut 2-pyöräisten kanssa mitään tekoa sitten mopoiän. Tai onhan tuo kuume vaivannu aina kun jonkun pirran näkee, nyt on sitten oma saatava. Pitää olla katumalli, vähintään 750, mieluummin 900 cc. Vakuutukset, puvut yms. tiedot ovat selvillä, mutta mihin on itse mp:tä ostettava kiinnitettävä huomiota? Ilmoituksissa mainitaan usein uudet renkaat, ketjut jne, lähinnä kiinnostaa ne mitä ei maallikon mieleen tule. Lisäksi budjetti on rajallinen, alle 10 tonnin pitäisi saada ja mielellään tämän vuosituhannen malli(hyväkuntoinen, vähän ajettu(paljonko on mp:lle vähän?)), onko joku merkki ylitse muiden, vai meneekö samaan kastiin hondat, suzukit, kawat jne. Saa suositella, nyt oma kanta on cbr 900:n kannalla...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos aloitetaan ajokilometreistä. Pyri hommaamaan alle 30tkm ajettu, näin pystyt itse ajamaan huoletta ja vielä joskus sen myymäänkin. Sanoisin että karkea vertaus voisi olla että pyörän 50 000 vastaa auton 200 000 kilometriä. Tietenkin mitä pienempi pyörä sitä enemmän suhteessa.

Huomioitavaa on tietysti ihan sikana. Mutta yksi sellainen joka kannattaa tarkistaa (itselleni kävi yhden 1100 Kawan kanssa ikävästi) on tulpankierteet. Pura vaikka sitten sen verta mopoa jos on mahdollisuus ja tarkista että kierteet ehjät. Näiden remppaus tulee tuskallisen kalliiksi, pieni osa kuntoa mutta yksi riesa jos ne ovat rikki. Pyörien kansista monet torvet vääntävät kierteet solmuun.

Sitten jos saat jonkun pro:n kuuntelemaan koneen käyntiä, ammatti-ihminen saa jo aika paljon irti koneen äänestäkin.

Huollot, venttiilien säädöt yms. miten tehty ja missä.

Ketjut ja rattaat ovat sinänsä ihan toissijaisia koska ne vaihtaa joka jannu ja ovat muutenkin todella käyttökamaa. Tonninen tän vuosituhannen pyörä saattaa vielä takanakin alle 5000km jos sillä "ajelee" olan takaan.

Merkeistä tietenkin kaikki kehuu sitä omaansa mutta itse ostaisin suzukin tai yamahan. Tolla budjetilla saa jo ihna kohtuu tuoreen gsxr suzukin jonka ainakin minä rankkaan suhteellisen korkealle. Toinen mikä mahtuisi ja kestää on yzf1000 thunderace, aika vastaava pyörä kuin 1100R suzuki noin tehoiltaan. Ja yamaha on toinen joka kestää. Tai saahan kaiken rikki mutta nyt tarkoitan normaalisti huollettua ja pidettyä peliä.

Jos taas rakentelu kiinnostaa osta 90 luvun alun ilma/öljy-koneinen 1100 ärrä suzuki. Siinä on kestävin pata mitä koskaan tehty ja siitä saa rakennettua vaikka ja mitä jos sellainen innostaa. (Rakentelu=ahtaminen) :rock:

Sitten tietty hondat joita yleisesti pidetään kestävinä mutta itselläni ei niistä kokemuksia.

Toivottavasti tästä sekavasta kirjoituksesta jotain irtoaa.

Onnea vain metsästykseen.
 
Hondiin tuntuu olevan aika halvat varaosat verrattuna muihin. Tuommonen VTR 1000 firestormi olisi (varmaan) aika kiva pyörä.
 
Zone-sarja -42%
TheSami tossa heittikin jo kaiken tärkeimmän.

Ketjut ja rattaat tulee vaihtaa jotain 25000-35000 km ajon jälkeen, joten
onhan se hyvä jos ne on juuri vaihettu kun ostaa jonkun 30000 km ajetun.

Renkaat ja jarrupalat on taas ihan kulutus tavaraa, mutta kyllä kannattaa
sitten hintaa tinkiä se perustella, että pitää heti ostaa uus takanakki ;)

Itse ehdottaisin Suzuki GSX-R 750 / 1000 tai Kawasaki ZX-9R.
Niin ja onhan se Yamahan R1 ihan jees peli kanssa.
Jos siis kyykkyjä etsit...

Matkapyörät on sitten erikseen...
 
Itse ostin ekaksi pyöräksi VFR 750:n kuukausi sitten. Ihan tyytyväinen olen ollut, mutta tosissaan suosittelen ostamaan samantien isomman..(rupee nyt jo tuntumaan hieman mopolta). Lähtisin suosittelemaan CBR:ää tai GSX-R:ää, siis noista isoa versiota. Myös VTR tai uudempi 800cc VFR vois olla hyvä valinta. Riippuu tietysti millaista ajoa sulla tulee. Hondat on ainakin kestoltaan hyviä. Kun ostat pyörää, niin on olemassa tiettyjä paikkoja joissa voi jopa luottaa myyjän sanaan, eli jos myyjä sanoo että pyörä on hyvä, niin se myös on. Kilometrit ei kerro lähellekkään kaikkea, koska tänä päivänä on niin paljon noita Saksan tuonteja....
 
Krusifiksi sanoi:
Ei ole ollut 2-pyöräisten kanssa mitään tekoa sitten mopoiän. Tai onhan tuo kuume vaivannu aina kun jonkun pirran näkee, nyt on sitten oma saatava. Pitää olla katumalli, vähintään 750, mieluummin 900 cc. Vakuutukset, puvut yms. tiedot ovat selvillä, mutta mihin on itse mp:tä ostettava kiinnitettävä huomiota? Ilmoituksissa mainitaan usein uudet renkaat, ketjut jne, lähinnä kiinnostaa ne mitä ei maallikon mieleen tule. Lisäksi budjetti on rajallinen, alle 10 tonnin pitäisi saada ja mielellään tämän vuosituhannen malli(hyväkuntoinen, vähän ajettu(paljonko on mp:lle vähän?)), onko joku merkki ylitse muiden, vai meneekö samaan kastiin hondat, suzukit, kawat jne. Saa suositella, nyt oma kanta on cbr 900:n kannalla...

Mun oma kanta on se, että jos et ole pyörällä ajanutkaan muutamaan vuoteen niin ostaisin ehkä kesäksi kahdeksi 600 cc millä saa vähän harjoitusta ja sitten vaihtaisin sen isompaan, sun budjetilla vaihtoehtoja olisi tossa luokassa huomattavasti enemmän. Tai ainakin kävisit ensin ajamassa jonkun 600, mutta jos se 750 on ehdottamasti pienin niin:

Sami tossa pistikin paljon asiaa. Jos itsellä ei ole juurikaan tuota ymmärrystä, niin ostaisin mopottimen liikkestä, enkä yksityiselta, koska silloin sulla on aika paljon parempi turva jos jotain hajoaa itsestäsi riippumattomista syistä ja ne liikkeen pyörät on (ainakin pitäisi olla) tarkastettuja.

Itse Suzukin 1000 ottaisin noista, mutta en pidä 900 Bladeakaan pahana vaihtoehtona, Kawat jättäisin suosiolla väliin, ihan sillä, että niissä on ainakin omassa kaveripiirissä ollut kiistatta eniten vikoja, ihan uudesta lähtien.
 
Tässä on aika hyvää vinkkiä käytetyn ostoon.
Joku motoristikaveri mukaan ehdottamasti pyörän ostoon jos omat kokemukset on vähäisiä pyöristä.

http://www.bajahill.net/mposto.html

:offtopic:

Nykyään tosiaan pidetään jotain 50-60 tuhatta kilometriä sellaisena määränä että pyörä on 'loppu'. Toista se oli ennen kun tehtiin muutamia liian kestäviä pyörämallia. Esim. jollain katanalla, kawan z 900/1000:lla ajaa huoletta yli 200 000 kilometriä. ;)
 
Moon hondamies, mutta ylläolevien vinkkien lisäksi ei ole oikein mitään sanottavaa. Paitsi että osta se pyörä, jota olet halunnut ja kuolannut eniten/pisimpään. Harrastus on niin kusipäisen kallis ja joka tapauksessa pyörän kanssa tulee jotain ongelmia, mutta kaikki tämä ei haittaa laisinkaan, jos sulla on oikeasti sellainen pyörä, jota olet aina halunnut. Jos haluat tämän vuosituhannen hondaa, kawaa tai suzukia, erot jää joka tapauksessa niin pieniksi, että järkisyillä valintaa on mahdotonta perustella. Eli ei muuta kuin motoliikkeeseen istuskelemaan eri pyörien päällä, silmät puoliummessa ja onnellisentyperä hymy suupielissä.

"I've always wanted it, and now it's mine. I rule!"
 
Joo hintahomma on totta. Jos lasket jonkin budjetin pyörän pitämiselle niin siihen saa aina lisätä päälle.

Homma on kallista, heti tosissaan. Kumit maksaa, huollot maksaa ihan eri tavalla kuin autoon, varaosat, kamppeet ja aina pientä rakentelua vakuutuksista puhumattakaan. Mutta harrastuksille ei hintaa lasketa, ja onhan se nyt sen rahan arvoista mikä siihen menee.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
blackie sanoi:
Nykyään tosiaan pidetään jotain 50-60 tuhatta kilometriä sellaisena määränä että pyörä on 'loppu'.
Tätä voi käyttää myös hyväkseen. Esim Hondan VFR:llä (seiskapätkän koneella, uusia en kommentoi) ajaa kevyesti 100000 niin ettei tarvii kun öljyjä vaihdella, eikä tuossa ei ole edes nokkaketjua rallattamassa :)

Tuollaisen 50-60tkm ajetun kun ostaa niin kohtuullisen huolettomia kilometrejä on edessä vielä vaikka kuinka paljon (tiedän ukon joka ajoi yli 200000 samanlaisella) mutta arvo ei putoa enää montaakaan euroa. Pitää vaan valita malli tarkkaan, joku 60tkm ajettu 400cc Ninja on ihan eritavalla loppu..
 
dogi sanoi:
Tätä voi käyttää myös hyväkseen. Esim Hondan VFR:llä (seiskapätkän koneella, uusia en kommentoi) ajaa kevyesti 100000 niin ettei tarvii kun öljyjä vaihdella, eikä tuossa ei ole edes nokkaketjua rallattamassa :)

Tuollaisen 50-60tkm ajetun kun ostaa niin kohtuullisen huolettomia kilometrejä on edessä vielä vaikka kuinka paljon (tiedän ukon joka ajoi yli 200000 samanlaisella) mutta arvo ei putoa enää montaakaan euroa. Pitää vaan valita malli tarkkaan, joku 60tkm ajettu 400cc Ninja on ihan eritavalla loppu..

Totta on että esim vfr kestää kilometrejä mutta jälleenmyyntiarvo romahtaa varmasti. Kyllä kaikki suht. alavireiset kestää pitkään, ja kestää mikä tahansa jos sitä huoltaa hyvin mutta pointti oli että alle 50 000 ajettuna saa pyörän vielä myytyäkin helposti. Varsinkin jos on kyse krusifiksin ensi pyörästä joka saattaa vaihtua piankin jos ei malli miellytä.


Olen toki kuullut wingeistä joilla on jaettu 300 000 km mutta eipä wingi olekaan enään moottoripyörä muuta kuin rekisteriotteen mukaan.

Ja vfr on harvinaisempi pyörä, suosittu matkamotoristien keskuudessa, eri lailla esim R suzukiin löytyy varmasti kokemusta kaveripiireistäkin ja huollot helpottuvat tätä mukaan.
 
TheSami sanoi:
Totta on että esim vfr kestää kilometrejä mutta jälleenmyyntiarvo romahtaa varmasti. Kyllä kaikki suht. alavireiset kestää pitkään, ja kestää mikä tahansa jos sitä huoltaa hyvin mutta pointti oli että alle 50 000 ajettuna saa pyörän vielä myytyäkin helposti.
Ideana nimenomaan se että 50-70 ajettu pyörä ei ostohetkelläkään maksa niin paljoa että sen arvo kovin kummasti enää romahtelisi. Toki ärriä on enemmän, jo siksi että niitä on tehty niin montaa mallia, mutta kyllä VFR yksi yleisimmistä tuon kokoluokan pyöristä Suomessa on (mutua, ei tilastotietoa).

Lisäksi noista huolloista ja muista.. anteeksi jos epäilen mutta luulen että tässä tilanteessa ei kannata laskea sen varaan miten kaverit pyörää huoltavat ja miten eivät. Jos hepulla olisi niin hyvin prätkiä tuntevia henkilöitä kaveripiirissään niin tuskin hän kyselisi kovinkaan paljoa niistä voimailuaiheisella foorumilla?
 
enceli sanoi:
Tai ainakin kävisit ensin ajamassa jonkun 600,

Tuosta kuussatasesta riitti pelkkä istuminen, se on liian pieni. Ja kuume ei kun pahenee, taas tuli tien päällä monta mopoa vastaan ja nyt tuntuis, että se 900 cc on minini. Hondaan kai sitä tässä vaiheessa olis sortumassa, mutta onneksi joutuu odottamaan vielä reilut kuukauden päivät, että saa leasing-auton ja voi nakata citikan vaihdossa. Sen jälkeen pitää ottaa kaveri liikkeeseen mukaan, ettei tule maksettua ylimääräistä 2000 euroa kuumeen takia. :)
 
Krusifiksi sanoi:
Tuosta kuussatasesta riitti pelkkä istuminen, se on liian pieni. *klip* nyt tuntuis, että se 900 cc on minini.
Hassua miten mopo kasvaa kuutiotilavuuden kasvaessa vaikka nykyään on tapana tehdä kaikki kyykyt kuutiotilavuudesta huolimatta käytännössä samaan / saman kokoiseen runkoon (ja esimerkiksi tämän vuoden GSX-R malleista 600cc on korkeampi kuin 1000cc) ;)

Tämä on kyllä valitettavaa pitkien ukkojen osalta, mutta minkäs teet. Pyörän ajomukavuutta ei kuitenkaan mitata penkin korkeudella vaan aika monella ajogeometriaan vaikuttavalla seikalla (oho, kuulostinpa hienolta). Pyörän "kokoon" vaikuttaa paljon enemmän sen malli kuin kuutiotilavuus, esim. 600cc Diversioni on huomattavasti tilavampi kuin 1000RR Hondalta. Joku VFR taas sitten on jo sen "kokoinen" että siihen voi huoletta lyödä kaksi isoa ihmistä ja kasan laukkuja päälle eikä vieläkään ahdista.

Ja ei, en edelleenkään ottaisi 900cc mopoa ensimmäiseksi pyöräksi, varsinkaan jos kyse on kyykystä, kuten tilanpuutteen perusteella annan itseni olettaa...
 
dogi sanoi:
Hassua miten mopo kasvaa kuutiotilavuuden kasvaessa vaikka nykyään on tapana tehdä kaikki kyykyt kuutiotilavuudesta huolimatta käytännössä samaan / saman kokoiseen runkoon (ja esimerkiksi tämän vuoden GSX-R malleista 600cc on korkeampi kuin 1000cc) ;)

Tämä on kyllä valitettavaa pitkien ukkojen osalta, mutta minkäs teet. Pyörän ajomukavuutta ei kuitenkaan mitata penkin korkeudella vaan aika monella ajogeometriaan vaikuttavalla seikalla (oho, kuulostinpa hienolta). Pyörän "kokoon" vaikuttaa paljon enemmän sen malli kuin kuutiotilavuus, esim. 600cc Diversioni on huomattavasti tilavampi kuin 1000RR Hondalta. Joku VFR taas sitten on jo sen "kokoinen" että siihen voi huoletta lyödä kaksi isoa ihmistä ja kasan laukkuja päälle eikä vieläkään ahdista.

Juu, pääosin varmasti pyörän malli on tärkein. Mutta poikkeuksiakin varmaan on, sillä mun mielestä ainakin Yamahan R1 tuntuu kylmätyypattuna isommalta kuin R6.

Tässä vielä toinen mielipide:
"Kun asettuu R ykkösen puikkoihin suoraan kuutosen satulasta tuntee eron heti. Vaikka numerot näyttävät mittojen olevan lähes identtiset tuntuu ykkönen heti alkuunsa isommalta. Ajoasento on väljempi. Satula on kauempana ohjaustangosta ja hieman korkeammalla maasta katsoen. Myös paikallaan liikuttelu todistaa ykkösen huomattavasti kankeammaksi. Kääntösäde on isompi ja pyörä jonkin verran pidempi."
 
dogi sanoi:
Ja ei, en edelleenkään ottaisi 900cc mopoa ensimmäiseksi pyöräksi, varsinkaan jos kyse on kyykystä, kuten tilanpuutteen perusteella annan itseni olettaa...

Oletat aivan oikein, kyykky pitää saada ja nyt tuo cbr 900 rr on se oikea. Näyttää valitettavasti siltä, että pitää tyytyä 7 vuotta vanhaan yksilöön. Miksei 900 voi olla eka pyörä? Ei tässä ole tarkoitus lähteä huippuja testaamaan.
 
Krusifiksi sanoi:
Miksei 900 voi olla eka pyörä? Ei tässä ole tarkoitus lähteä huippuja testaamaan.
Tottakai se -voi- olla. Tästä on kuitenkin jauhettu joka ainoa kevät varmasti maailman jokaisella keskustelupalstalla niin paljon ettei tässä enää lähdetä sitä vääntämään. Syitä on kasoittain ja jos nyt yksi pitää mainita niin mitä tehokkaampi pyörä on sitä nopeammin ja tarkemmin/rajummin se vastaa hallintalaitteisiin (tehon tapauksessa kaasuun) ja tämä taas vaatii kuskilta huomattavasti enemmän tarkkuutta kuin pyörä jonka reaktio ei ole niin välitön ja raju. Eli ihan yksinkertaisesti aloittelevat kuskin ranteessa ei ole samaa herkkyyttä kuin enemmän ajaneen.

Lopetan tämän iso/pieni-keskustelun osaltani tähän, ei jaksa enää :)
 
No mä voisin tähän samaan trediin laittaa kysymyksen:

Mitä maksaa tommonen 125-250 kuutioinen hyväkuntoinen customi?
Ihastuin semmoseen ku kaverilla joskus oli. :)

Siis mikään uus, mutta käytetty 2000 lukua oleva.
 
vegitax sanoi:
No mä voisin tähän samaan trediin laittaa kysymyksen:

Mitä maksaa tommonen 125-250 kuutioinen hyväkuntoinen customi?
Ihastuin semmoseen ku kaverilla joskus oli. :)

Siis mikään uus, mutta käytetty 2000 lukua oleva.

Siellähän noi huitelee aika isolla haarukalla 1500 - 5500 €.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom