Mistä säästit opiskelijana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MiQulis
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu että meillä täällä Suomessa on joidenkin mielestä suorastaan häpeä turvautua vanhempien taloudelliseen tukeen vielä teini-iän jälkeen. Mielummin sitten vaikka syödään pelkkää makaronia ja ketsuppia kun annetaan vanhempien auttaa jos rahatilanne on heikoissa kantimissa. Vanhempien jälkeläisilleen ostama asunto on jo sitten jotain aivan käsittämätöntä josta täytyy kuittailla kännissä vielä vuosienkin jälkeen, olisihan sitä nyt kannattanut asua vuokralla ja syytää rahaa vuokranantajien taskuun ilman oman pääoman vastinetta. Itselläni ei vanhempien ostamaa autoa tai asuntoa ole, mutten myöskään jaksa sortua perisuomalaiseen kateuteen niitä ystäviä kohtaan joilla asia näin on.

Tietysti paljon on kiinni vanhempien asenteista ja taloudesta, joten kaikilla ei mahdollisuuksia näiden tukeen ole. Joillekin se on myös niin kova itsetunnon kysymys että tehdään mitä tahansa elintason ja vapaa-ajan kustannuksella kunhan vaan pärjätään heti omillaan. Järkevääkö? Ei ehkä, muttei myöskään tuomittavaa jos vaihtoehtona on henkinen kärsiminen.

Vaikka varsin erilaisista kulttuureista onkin kyse, pakko laittaa tähän vertailuun Etelä-Euroopan maat joissa jälkeläiset muuttavat pois kotoa keskimäärin vasta kolmenkymmenen ikävuoden kieppeillä. Siinä vähän sitä perspektiiviä siihen itsenäistymiseen ja oman talouden perustamiseen.

Sitten itse aiheeseen: Vaikka kesätöistä ei paljon säästöjä syntyisikään niin kyllä tuo 440e + 300e lainaa kuukaudessa on sellainen summa että toimeen tulee ihan mainiosti kun vuokra on alle 250e. Jatkuvia säästöjä tulee lähinnä ruoka-aineissa kun ostaa edullisimmista kaupoista ja keskittyy vähän seuraamaan lihatiskin tarjouksia. Ruokaan menee vain noin 200 euroa kuukaudessa proteiinit ja muut oheistuotteet mukaan luettuna.
Myös kaikenlainen tavaroiden ja ylimääräisten vaatteiden ostelu on melko minimoitua. Baarissa tulee välillä käytyä, mutta niissäkään ei tee edes mieli ryystää drinkkejä ja viinaa kaksin käsin kurkusta alas, välillä jopa puhtaalla jäävesilinjalla viihtyen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on ainakin ollu aina ihan törkee kynnys käydä pyytämässä rahaa vanhemmiltani. Ennemmin oon sitten tehny enemmän töitä. Kyllä mä ainakin oon ylpee siitä, ettei oo tarvinnu koskaan kinuta rahaa keneltäkään muulta ja tullu toimeen omillani. Mitäs kivaa siinä on, että saa kaiken valmiina?

Ai noin huonoja kokemuksia Bandiitin taustalla. :( Tuo tietysti vaikuttaa, mutta täytyy muistaa, että nyt on aivan eri tilanne, kuin silloin 90-luvun lama-aikana. Siinä opintolainassa korot taitavat olla nyt siinä 4% kieppeillä, mikä ei kyllä ole paha, varsinkin kun ottaa huomioon että esim. oma isäni maksoi 9% korkoja pahimmillaan 90-luvulla. Sitäpaitsi johonkin tonnin parin lainaan ei kenenkään talous kaadu, ellei se ole joku kulutusluotto kymmenien tai satojen prosenttien korolla.

Tuo lama on monella niin tuoreessa muistissa vielä, että se saattaa aiheuttaa epärealistisen varovaisia arvioita omasta talouden tilasta ja mahdollisuuksista. Eikä valtion takaamaa lainaa ilmesty oven taakse perimään moottoripyöräjengi rautaputkien kera.

Ai noin huonoja kokemuksia Bandiitin taustalla. :( Tuo tietysti vaikuttaa, mutta täytyy muistaa, että nyt on aivan eri tilanne, kuin silloin 90-luvun lama-aikana. Siinä opintolainassa korot taitavat olla nyt siinä 4% kieppeillä, mikä ei kyllä ole paha, varsinkin kun ottaa huomioon että esim. oma isäni maksoi 9% korkoja pahimmillaan 90-luvulla. Sitäpaitsi johonkin tonnin parin lainaan ei kenenkään talous kaadu, ellei se ole joku kulutusluotto kymmenien tai satojen prosenttien korolla.

Tuo lama on monella niin tuoreessa muistissa vielä, että se saattaa aiheuttaa epärealistisen varovaisia arvioita omasta talouden tilasta ja mahdollisuuksista. Eikä valtion takaamaa lainaa ilmesty oven taakse perimään moottoripyöräjengi rautaputkien kera.

Oma näkemys on, että useimmilla lama on unohtunut liiankin hyvin ja ajatellaan, ettei uutta tule. Monella taloussunnittelu on sen mukaista. Lainakorot ovat harvoin kiinteitä, yleensä ne on sidottu ohjauskorkoihin. Jos korot nousevat, asuntojen hinnat laskevat ja työttömyys lisääntyy samaan aikaan, tulee monella hätä käteen.

Itse olin onnekas opiskelemalla aikana, jolloin opintotuki taisi olla parhaimmillaan suhteessa hintoihin. Lisäksi alallani löytyi kesätöitä, joten en tarvinnut lainaa. Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen ja jos opintolaina on välttämätön tai nopeuttaa valmistumista, niin se voi olla fiksuakin. Kuitenkaan en kannata maksimimäärän nostoa iloisen opiskelijaelämän viettämiseen.:down: Nykyään minulla on sellainen linja, etten ota lainaa muuhun kuin asunnon tai tuottavan pääoman hankintaan, niihinkin vain harkiten.

Otsikkoon palatakseni: Alkoholimenoni koko opiskeluajalta olivat luultavasti pienemmät kuin hurjimmilla juhlijoilla kahdessa kuukaudessa. Vaatteita pidin yleensä, kunnes niiden kuluneisuus alkoi häiritä. Liikuin pääasiassa polkupyörällä. Television hankin vasta ollessani kokopäivätöissä. Kävin kirjastossa ja kuuntelin radiota, enkä useinkaan ostanut cd:itä tai kirjoja. Asuin loppuun asti opiskelija-asuntosäätiön solussa. Ruuan laadusta ja terveydestä huolehtimisesta en ole pahemmin tinkinyt.

Kyllä mä ruuasta ja asunnon viihtyvydestä säästin. Bilettämisestä tai vaatteista ei vaan voinut tinkiä. :D

Kyllä mä ruuasta ja asunnon viihtyvydestä säästin. Bilettämisestä tai vaatteista ei vaan voinut tinkiä. :D
Juuri toisinpäin täällä.

Juuri toisinpäin täällä.

jep,täällä myös :) useet kaverit väittääkin tylsäks just siks.
mulle on tärkeet saada hyvä safkaa,maksaa salikortti ja kivannäkönen koti jos viihtyy, viihteenä voi toimii sillon tällön kuppilois/terassil käyminen parilla, mut ei kannata ees kysyy mestaan johon sisää maksaa joku 10e ja juomat väh.4e
,Väitän ettei oo sen arvosta!

Lidlin isot wc-paperi pakkaukset :)
(lisäks köyhempinä aikoina mutsil vierailles nappasin pari rullaa mukaa,ja tietenki vaa yks lappu pyyhkimisee ;) )

pakastin myös hyvä kaveri, isommat kilohinnat halvempii ni niitä sitte ostelee.

mut aika vähän sitä kuitenkaa jaksaa pilkkua viilata raha asioissa, pitää elämästä nauttiikkin mut vaan vähä harkitummin.Sen kyl on huomannu et kaikki maksaa..paitsi iltakävely hyväs seurassa :) (no kengät maksaa :D )

Matkustelusta ja juhlimisesta joutuu säästää. Juhlimisesta lähinnä sen vuoksi, ettei ylimäärästä aikaa ole tarpeeksi, että siihen riittäisi mielenkiintoa.

Asia, josta ei tingitä, on ruoka (pl. kala), kämpän viihtyisyys ja sali.

Oma näkemys on, että useimmilla lama on unohtunut liiankin hyvin ja ajatellaan, ettei uutta tule. Monella taloussunnittelu on sen mukaista. Lainakorot ovat harvoin kiinteitä, yleensä ne on sidottu ohjauskorkoihin. Jos korot nousevat, asuntojen hinnat laskevat ja työttömyys lisääntyy samaan aikaan, tulee monella hätä käteen.

Kyllä minä ymmärrän tämän, mutta mielestäni tuo pätee enemmänkin asuntolainan ja autolainan ottajiin, jolloin lainaa tulee kymmeniä tuhansia euroja, tai enemmänkin. Aina pitää suhteuttaa lainan otto omiin tuloihin siten, ettei olla liian tiukoilla marginaaleilla liikkeellä. Siis sellaisilla marginaaleilla, että jos korot nousee 1%, niin ollaan hukassa. :rolleyes:

TTTP sanoi:
Itse olin onnekas opiskelemalla aikana, jolloin opintotuki taisi olla parhaimmillaan suhteessa hintoihin. Lisäksi alallani löytyi kesätöitä, joten en tarvinnut lainaa. Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen ja jos opintolaina on välttämätön tai nopeuttaa valmistumista, niin se voi olla fiksuakin. Kuitenkaan en kannata maksimimäärän nostoa iloisen opiskelijaelämän viettämiseen.:down: Nykyään minulla on sellainen linja, etten ota lainaa muuhun kuin asunnon tai tuottavan pääoman hankintaan, niihinkin vain harkiten.

Typerintä on ottaa lainaa ja tuhlata se viinaan sun muuhun turhaan. Lääkkeet, ruoka ja asuminen eivät kuitenkaan ole turhia asioita, vaan hyviä sijoituksia, jotka maksavat itsensä helposti takaisin henkisessä ja fyysisessä hyvinvoinnissa, sekä mahdollisesti opiskelumenestyksessä.

Viinasta :D

Tai ei sitä koskaan oikein tullu otettukkaan tai siis oteta kun opiskellaan, kun ollaan viikonloput duunissa. Kerran kuukaudessa on ihan hyvä määrä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom