Mä olen alati säästölinjalla ja tällä hetkellä kaikki tuki, mikä Kelalta tulee, hädin tuskin edes ennättää tilille ennen kuin se on mennyt vuokraan.
Palkka riittää juuri ja juuri ruokaan (teen kahta työtä, mutta pirun tulorajat tulevat vastaan) ja siihen, että silloin tällöin kierrän kirppiksen ympäri tai UFF:n etsien jotain värikästä, hyväkuntoista päälle puettavaa. Kun on enemmän rahaa, on ihana helliä itseään ja ostaa joku kalliimpi vaate tai kalliimpaa safkaa (lue: valmislohta Cittarin kalatiskiltä) tai vaikka joku hajuvesi tai meikki/hiuspinnejä!
Säästö (?) tulee päivittäisistä
valinnoista: valitsen kaupan halpismerkkejä, kuten Pirkkaa, Euroshopperia, Rainbow'ta ja CoopXtraa. Mutta niissä pysyttelen aina tietyissä asioissa, kuten tyyliin kahvi, suodatinpussit, hedelmäsäilykkeet, Pirkan tonnari, jäätelö, puuro, WC:n pesuaine...mm. tämmösiä.
Vihannekset ja hedelmät hankin pääosin sesongin mukaan, mikä milloinkin on halvinta. Joskus on ihana ostaa jotain eksoottisempaa tai kalliimpaa, jos tulee sellainen viilis ja rahat riittää. Lidlin olen huomannut parhaimmaksi mestaksi ostaa maitotuotteet, vihannekset ja kasvikset. Myös pakastevihannekset ovat helvempia, kuin tuoretiskeiltä ostetut. Yleensä siis käyn useammassa kaupassa asioimassa; ostan tuotteen sieltä, missä se on halvin. Toisaalta olis tietty hyvä, jos pystyisi pidättäytymään siinä systeemissä, että kävisi pari kertaa viikkoon kaupassa, jolloin heräteostoksien riski minimoituu.
Suurin säästö tapahtuu kaiketi siinä, että en juo wiinaksia. Baariin mulla ei mene rahaa juuri ollenkaan. Sisään pääsen yleensä ilmaiseksi silloin harvoin kun menen. Toisaalta silloin kun baariin tulee mentyä, niin kyllä sitä rahaakin palaa. ;)
Pyrin kulkemaan pyörällä mahd aikaisin keväästä mahd myöhään syksyyn, notta ei tartte pulittaa 33 euron kuukausikorttia bussista. Jos löytyy, ostan kaupasta isompia satseja joitain viimeistä päiväystä hipovia liharuotteita, ja stikkaan pakkaseen. Pulloja kierrätän ja esim. vien Stokkan pullonkeräykseen pulloje, joista muualta ei saa mitään panttia, mutta Stokkalta saa tyyliin 10 senttiä. :thumbs: Joskus saatan kerätä pullon keskeltä tietä mukaani.
Mutta yleensä juuri ruoasta en tingi. Mieluummin tingin jostain muusta, tyyliin en käy Särkänniemellä, kuljeskele turhaan taksilla tai käy terassilla muutamalla. Lisätienestinä on hyvä raijata kamoja pari kertaa vuodessa kirppikselle myyntiin (joka on muuten perkeleellistä, sillä siinä taas käytän bussia ennemmin kuin taksia, niin säästää...), niin saa sentään jotain pientä lisärahaa. Toisaalta taas purkkaan, mehutiivisteisiin ja prodepatukoihin menee muita opiskelijakamujani enemmän rahnaa, he kun eivät urheile tai ole purkka-addikteja.:lol2:
Lainaa en suostu ottamaan missään nimessä ja kirjat pyrin mahdollisuuksien mukaan pelkästään lainaamaan -niitä en osta- tai sitten on uhrattava kopiokorttiin kymmenisen euroa.