Mistä säästit opiskelijana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MiQulis
  • Aloitettu Aloitettu
Ny kun tosta opiskelijoiden tukien pienuudesta on tullut tollainen mielenkiintoinen keskustelu esille niin kysympä sitten että mistä säästitte tai säästätte opiskeluiden yhteidessä? Eli säästettiinkö centtejä asunnossa , vaatteissa tai sitten ruuassa ? Olis tosiaan mielenkiintoista tietää mistä porukka on tinkiny omien opiskeluiden yhteydessä koska itsellä kuinka sama homma edessä tossa parin vuoden sisällä ....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruuasta en muista koskaan pahemmin tinkineeni. Opiskeluaikana en asunut omakotitalossa, ajoin huonommalla autolla(hyvällä en toki aja vieläkään)... Toisaalta ei ollut hirmuista määrää velkaakaan. Mainittakoon vielä, että olin opiskeluaikana lähes jatkuvasti myös töissä jossakin...

Pakko myöntää et skippasin opiskelut kokonaan...:D

JOS olisin opiskellut oisin varmasti säästänyt viinasta, koska aina pitää olla hienot vaatteet ja hyvää ruokaa...:thumbs:

Me säästimme muuttamalla isompaan asuntoon kun aloitin opiskelun. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta tämmöinen on lapsiperheiden tukiviidakko. Maksettiin rivarinpätkästä (72 neliötä) aika paljon enemmän kuin isommasta kerrostaloasunnosta (96 neliötä). Jälkimmäisestä jäi maksettavaksi noin 800 mk kuussa.

Ruoka on aina vika asia mistä mä lähtisin säästämään :D Kyllä sitä elämä on aika kurjaa jos vain makaronia ja kaurapuuroa vetelee, eli aina olen syönyt laadukkaasti herkutellen [ja sen kyllä huomaa...:nolo:]

Asumisen tasosta en myöskään olisi suostunut tinkimään [tai sisustuksesta], toisaalta, opiskeluaikojeni koti oli edullinen 2h+k+s 57.5m2 400e/kk, joten tuosta nyt ei olisi voinut oikeastaan nipistääkään [ja silloin tuli asumislisää sun muita tukia].

Vaatteissa ei olisi voinutkaan säästää, ihan normaaleja vaatteita tarpeeseen ostin, ja alesta sitten kaikkea turhaa ihanuutta. Mitään huippusuunnittelijoiden kalliita luomuksia en ole koskaan käyttänyt joten ei siinäkään joutunut laadusta tinkimään.

Suurin asia jossa säästin, tosin en tietoisesti vaan 'puolivahingossa' taisi olla alkoholi. Muut kateellisena vinkuivat koko nuoruuteni ajan kuinka mulla voi olla niin upea kämppä ja aina voin ostaa uusia sisustusjuttuja [ei edes silloin ollut erityisen upea, mutta normaali opiskelijoita selkeästi tasokkaampi], mutta kun tehtiin pikkuiset laskelmat siitä mikä raha mulla säästyi kun en juonut, niin yllättäen sillä niitä mattoja ja sohvatyynyjä ja verhoja ja sisustustarvikkeita hankki. Muut sitten söivät niitä samoja halpispaskaruokiaan viikosta toiseen ja asuivat rumassa läävässä, mutta itse tekivät sen päätöksen ihan vapaaehtoisesti.

Jokaisen oma elämä ja oma valinta. Itse elin kohtalaisen normaalia elämää ja pystyin tekemään hankintoja, koska en kuluttanut rahojani jokaviikonloppuiseen dokaamiseen, baarimaksuihin, taksikyyteihin ja nakkikioskiostoksiin.

Aika sama homma kuin Evellä.

Ruuasta en oo kans koskaan säästänyt ja siihen kyllä meneekin ihan kiitettävästi rahaa. Ruoka on itelle aika tärkeä asia ja kai sitä on sen verran herkkuperse, ettei ihan hernekeitolla ja tonnikalalla pystyisi elämään.

Asumisesta en myöskään suostu tinkimään. Pää ei kestäisi asua solussa tai jossain opiskelijahelvetissä, jossa on jatkuvasti melua. Koti on paikka, jonne pitää tulla mielellään ja jossa pitää viihtyä. Vuokraan meneekin kaikki opintotuet mutta ainakin tämä on minun näköinen paikka ja täällä minä myös viihdyn:)

Vaatteista ei hirveästi tule tingittyä. Mieluummin ostan vähän harvemmin vaatteita mutta laadukkaita kuin sitten joka viikko jotain H&M-kamaa.

Alkoholia ei kulu mitenkään hirveästi ja se on varmaan asia, johon menee itellä vähemmän rahaa kuin muilla. Nykyään on bilebaarit vaihtunut istuskelumestoihin ja niissä menee huomattavasti vähemmän rahaa eikä tuu vedettyä lärvejä. Kun alkon kulutus väheni reippaasti vuosi sitten niin huomasi heti, että jää enemmän rahaa tilille. En kuitenkaan mitenkään tietoisesti säästä baarireissuista, ehkä siinä painavat enemmän muut haittavaikutukset kuin lompakon oheneminen.

CD- ja DVD-ostokset on mulla sellainen asia, joita tulee tehtyä vähemmän kun ei ole töissä. Ennen opiskelujen alkua tuli osteltua paljon enemmän levyjä mutta nyt tulee vain muutama vuodessa.

Lehtiä ei myöskään tule nyt juurikaan tilattua. Hesari ja Body tulee tällä hetkellä, vaikka olisihan se mukava muitakin lehtiä lukea. Toisaalta onhan kirjastotkin olemassa ja välillä on mukava käydä lukemassa jotain lehtiä kun ei tenttikirjan ääressä pysy hereillä.

Opiskelijabudjetti rajoittaa valitettavasti aika paljon reissaamista, sekä Suomessa että ulkomailla. Muissa kaupungeissa asuvia kavereita tulee nähtyä aika harvoin ja ulkomaille ei kovin usein pääse.

Onneksi saa pian opinnot loppuun:)

Mihin rahaa EI mene:

- Alkoholi
- Tupakka
- Biletys
- Vaatteet
- Sisustus
- Minkään uuden osto
- Salikortti (tähän olisi tarkoitus tehdä muutos)

Mun valintana on se, että asun puoliksi Helsingissä, missä on sydän, vähät ystävät ja perhe. Siihen menee aika paljon rahaa, kun joutuu matkustamaan ja maksan myös täällä päässä vähän asumisestani, vaikka asuntoa ei ole.

En kyllä tajua mihin ne rahat aina katoaa.. Täytyy alkaa pitää budjettia tosi silmällä.

Olen koittanut syödä 3 euron päiväbudjetilla, mutta se on ihan säälittävä summa, josta tulee lähinnä vihaiseksi.

Eveltä ja mxm:ltä tulikin jo mun ajatukset. :)

Ruoka on todellakin se, mistä myös minä viimeisenä tingin.

Asumisesta en myöskään hirveämmin suostu tinkimään. Maksan mieluusti vaikka enemmän vuokraa jos tiedän saavani asua kämpässä joka on kaikinpuolin mieluinen, viihtyisä ja rauhallinen. Asumiseen ja sisustukseen liittyvät suurimmat hankinnat olen jo tehnyt, joten tämä jäljelle jäävä pikkusisustelu ei vielä perikatoon vie.

Pukeutumiseen satsaan, vaatteita ja kenkiä ostan melko paljon. Välillä tosin menee aikoja etten taas osta juurikaan. Yleensä kaupoista kyllä tarttuu turhankin helposti se kenkäpari, tai kaksi. On kuitenkin huomattava, että teen työtä, joten kaikkeen tähän ei opintotuen tarvitse riittää.

Olen yleensäkin aika huono säästämään. Omakustanteisiin työhön/harrastukseen liittyviin kursseihin säästän, samoin matkoihin.

En juurikaan käytä alkoholia enkä tupakoi. Rahat, jotka voisin syytää baareihin, käytän harrastuksiin ja vapaaehtoiseen opiskeluun (päätoimisen opiskelun lisäksi :D).

Tässä herää kyllä kysymys, että jos ei tingi ruoasta, asumisesta eikä vaatetuksesta niin miten ihmeessä se tuki riittää kaikkeen noihin?

Tässä herää kyllä kysymys, että jos ei tingi ruoasta, asumisesta eikä vaatetuksesta niin miten ihmeessä se tuki riittää kaikkeen noihin?

Öö... Ei se itselläni ainakaan riitä, ei todellakaan. Siksi mainitsinkin siitä erikseen. Nuo sisustus-, vaate-, ym. hankinnathan on oikeastaan ylimääräistä/"turhaa". Itselleni olen asiaa perustellut niin, että jos noihin haluaa kuluttaa, on myös tienattava se. Tukiaisista maksan ensisijaiset elämisen kustannukset kuten kämpän ja muut asumisen pakolliset kulut.

Tuella ei saa katettua muuta kuin vuokrakustannukset, joten eipä se riitä mihinkään. Ilman porukoiden sponssausta ei tulisi toimeen ja tuleehan sitä välillä oltua töissäkin.

Säästin mm. näistä jutuista:

-Alkoholista (en määrästä vaan ostin halvinta, enkä ottanut monta kertaa viikossa vaan pari kertaa kunnolla)
-Palautin pullot
-Ajoin isän autolla
-Käytin kimppakyytiä, maksoin venäläisellä bensalla
-Isä osti bensat Venäjältä
-Kopioin koulukirjoja
-Otin kotoa jääkaapista ruokaa kämpille
-Kusetin Kelaa
-Waretin
-Maksatin koululla Jns-Hki-Jns junaliput ollessani työharkoissa (ja asuin avokin kanssa Hkissä)
-En maksanut Hkissä 4kk asumisesta mitään, ostin ruokaa, vaatteita ja kävin baareissa
-Asuin yhden lukukauden sedän yläkerrassa serkkupojan kanssa ilmaiseksi
-Serkku hommasi bisset ja sidukat kioskiltaan
-Varastin paskapaperia koululta
-Varastin talouspaperia koululta
-Tein kaikenlaista kamaa koulun koneilla ja koulun tarvikkeista itselleni ja kavereille

Kaikkee tuollaista pientä säästökohdetta oli..

Mä en tehnyt töitä opiskeluaikoina oikeastaan ollenkaan eli pelkillä tuilla elettiin. Mä luulen että avainsana itselläni oli että olin parisuhteessa. Kaksi ihmistä jakoi vuokran, nettilaskut, sähkölaskut, bensakulut, auton vakuutukset, ruokaostoksetkin tulee halvemmaksi kahden hengen talouteen kuin että sinkkuna joutuisi kaikkea ostamaan yksin vain itselleen [liian isoja määriä, pilaantuva ruoka jne].

Edit: Aijoo, yhden vuoden ajan sain isäpuolelta rinnakkaisbonuskortin jolla sain tankata autoa rajattomasti hänen laskuunsa, mutta se oli tosiaan vain tuona yhtenä vuotena, se oli kivaa :)

Lisäedit: Omat tulot tosiaankin olivat opiskelijan asumislisä, opintotuki, opintolaina. Samat oli sitten ex-avokilla.

Tingin ruoasta. Söin pitkälti yhdessä vaiheessa pelkkää makaronia joko ketsupilla tai sinapilla. Paahtoleipä oli halpaa. Tuossapa mahtiruokavalio... Sen jälkeen kun tajusin jotain tuosta opiskleijan ruokavaliosta vaihdoin noita hiilarimössöjä halpaan kalaan tai halpaan lihaan. Mutta eipä ole safkat ikinä olleet kauhean syötävän näköisiä opiskeluaikoina.

Pöllin yliopistolta aina veskipaperit vaikka se oli kovaa ja kämppikset valittivat (olisivat itse vaan ostanut sitten eikä vienyt mun ilmaispapruja :-))

Aina ollut vähintään 3 kämppistä.

Yrittänyt tinkiä paljon kaasusta ja sähköstä pitämällä jääkaappia/pakastinta/sähkölaitteita/mitä ikinä poissa päältä jos ei kukaan tarvitse, olematta ilman kaasua (vaikeata, talo jäässä, ruokaa ei saa lämmitettyä, vesi on jääkylmää). Kaasuun menee briteissä helposti 10 puntaa päivässä (prepaid systeemi viime vuonna niin sai tarkat luvut uberkalliista kaasusta).
Vedin himmeät kilarit kun vitun kämppikset viime kämpässä joskus eivät sulkeneet keittiön vesihanaa kunnolla ja lämmintä vettä joskus jäi tippumaan. Oli mielettömän tarkkaa sen helvetin kaasun kanssa aina. Oli KYLMÄ, siitä ei olisi yhtään halunnut tinkiä että todellakin jäätyy omassa kodissaa kun on niin perkeleen kylmä. K-y-l-m-ä. Onneksi ei enää semmoseen kämppään tarvitse mennä.

Telkkaria ei ollut, internet yhteyttä ei ollut, saati radiota tai mitään muutakaan missään vaiheessa. Käytin yliopiston pc-tiloja. Autoa ei tietenkään ja julkisilla matkustin vain lentokentälle (lennot ilmaisia onneksi).

Kaikki rahat menivät kirjoihin, printtauksiin, salimaksuun ja kaasun maksuun vaikka se jaettiinkin neljään. Sähkö oli onneksi reilusti halvempaa.

Nnoh, nyt on 1 tutkinto takana ja edessä vuosi opiskelua tasan Helsingissä, en tiedä pahemmin miten saan mahdollisimman paljon lainaa otettua mutta otan sitä lainaa just niin paljon kun vaan on mahdollista. Yksi vuosi enää enkä viitsi laittaa suuhuni enää niitä karseita asioita mitä ravinnoksi joskus on kutsunut, en jaksa jäätyä tai olla pesemättä vaatteita/ostamatta kirjoja/mitä ikinä. En taida saada täältä pöllittyä mistään veskipaperia niin kai sitä joutuu käydä ostamassa, siihen varmaan kaatuu talous :P
Ihanaa kun on saanut kesällä palkkaa, vaikka onkin tosi matala harjoittelijan palkka. Olen ostanut vaatteita, hyvin paljon vaatteita, ja töissä lounaan!

On niitä pari asiaa mistä en tinkinyt, ainakin kahvin määrä. Halvinta kahvia mutta paljon sitä. Salista maksoin enemmän kuin olisi pitänyt, olisi voinut käyttää yliopiston salia mutta käytin mielummin parempaa. Kotona kun ei ollut mitään huvituksia niin ostin kerran viikossa aina jonkun hömppälehden ja luin sen tarkasti himassa. Mutta kyllä tähän mennessä omasta mielestä ollaan selvitty kunnialla vaikka onkin ollut elintaso ehkä normaalia paskempi. Ensi vuosi tulee olemaan oikein hyvä mikäli saisin lainaa! Paljon lainaa. Sen jälkeen kun on töissä ei ole aikaa rahaa mihinkään käyttää vaikka sitä tulee, hyvä maksella lainat takaisin.

-en juurikaan juonut alkoholia, tai jos joskus otin, niin sitten kotona vaan hyvät pohjat :)
-ajoin kesät talvet fillarilla -> ei bensakuluja, ei auton vakuutusmaksuja
-olin parisuhteessa (kahdella opiskelijalla enempi tuloja ja joitakin kuluja, kuten kotivakuutus, vuokra yms. puoliksi)
-en juo kahvia, enkä ikinä käynyt kahviloissa. Kahviloihin saa sijoitettua yllättävän paljon rahaa
-meille ei muistaakseni tullut mitään "viihdelehtiä", ainoastaan paikallinen sanomalehti. Siitäkin olisi voinut tinkiä toki, ja lukea sen lehden vaikka salilla.
-olin kaikki kesät oman alan hommissa, ja avokki myös.

Ihmeesti sitä rahaa vaan riitti esim. sisustamiseen, treenaamiseen ja matkustelemiseen. Käytiin säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa reissussa, syksyllä kaupunkilomalla jossain Euroopassa ja sitten hiihto- tai joululomalla joko jossain kaukolöhölomalla tai ulkomailla laskettelureissussa. Toki silloin otettiin aina se suunnilleen halvin hotelli ja jotain omatoimireissuja. Ja perilläkin piti vähän tarkemmin laskeskella, missä on varaa käydä syömässä, mutta tulipahan silti reissattua ja nähtyä maailmaa.

Ainakin näissä asioissa säästin opiskeluaikoina:

- ruuassa: halpaa paskaa söin, tämä myötävaikutti anemian syntyyn eli ei ollut pitkällä tähtäimellä fiksua
- asumisessa: asuin lähiössä kaupungin vuokra-asunnossa pultsareiden ja muun pohjasakan keskellä. Välimatkat oli pitkät joka suuntaan, kuljin pyörällä kesät talvet
- juhlimisessa: jos menin baariin, valitsin halvimman baarin, join hyvät pohjat etukäteen ja otin oman minibaarin laukkuun mukaan
- pöllin vessapaperia sun muuta pientä sälää
- vaatteita ostelin todella harvoin ja silloinkin halpiskamaa
- kävin äidin jääkaapilla aina kun kehtasin
- kalliita harrastuksia ei ollut, kävin yliopiston salilla ja jumpissa sekä lenkillä metsässä (vanhoilla huonoilla kengillä)
- lehtiä ja kirjoja en ostanut tai tilannut
- leffassa, kampaajalla yms. en käynyt ollenkaan, videot ja musiikin poltin kavereilta, hiukset leikkasi ja värjäsi siskoni. Nettiliittymää en hankkinut vaan käytin nettiä yliopistolla. Tietokone sentään oli

Tuet ei tietenkään riittäneet, joten tein sitä kuuluisaa "paskaduunia" opiskelun ohella. Opintolainaa ei työskentelystä johtuen tarvinnut onneksi ottaa, ja rahaa sain säästetyksi jopa hiukan sukanvarteen pahan päivän varalle.

Tulipas valitusvirsi, mutta opiskeluaika olikin melkoisen ankeaa ja askeettista minulla. Nykyinen normi työelämä on suorastaan autuasta tuohon verrattuna, ja tavallinen elintaso tuntuu lähes pröystäilyltä. ;)

Kaikesta pitää pystyä säästämään, mikään ei ole pyhää. Tässä pätee sama, kuin kumppanin etsimisessä, eli jos liikaa sanoo itelleen "No en mä ny ainakaan ikinä tommosta..." tai "No kyl mun ny ainakin toi X ja Y juttu on PAKKO saada...", niin kohta huomaa, ettei pysty toimimaan ko asian suhteen juuri mitenkään, eli rajoittaa säästämismahkunsa ja/tai kumppaninlöytämismahkunsa todella kapealle alalle, eli mahdollisesti sitten ei kykene säästämään ja on yksin. Pitää katsoa elämäänsä ja elämäntapaansa brutaalin rehellisesti ja kriittisesti, muuten ei säästäminen onnaa.

Alkoholi oli pääasiassa itsetehtyä kotiviiniä/kiljua (eikä mitään valmispakkauksia, ovat kalliimpia, kuin omat viritykset), sillä tuhdit pohjat ja puarissa max kaksi tuoppia halvinta keppanaa, yleensä yksi. Ei puhettakaan, että olisin mennyt mihinkään kalliiseen lihatiskipintaliitoyökerhoon (sisäänpääsymaksu ei sopinut lompsalle eikä ilmapiiri luonteelle), halpis rokkipuari oli mun ratkaisu (niinno on ollut nyt myöhemminkin, kun rahaa on piisannut :D ). Lisäksi vähennetään juopottelukerrat max kahteen per kk, mieluiten harvemmin. Mulla oli esim. ulkomaillaopiskeluvuotena muistaakseni noin 3kk totaalipaussi alkoholista, eikä moinen ahdistanut yhtään, eikä myöskään vähentänyt sosiaalisia menoja ja kavereiden kanssa hengaamista. Eli myös täysin ilman alkoholia voi olla ja säästää pitkän pennin.

Ruoasta säästelin, mutta nyt osaisin sen paljon paremmin. Protut ottaisin bulkkitilauksena ostetusta soija- tai riisiproteiinijauhoista, sekä säästeliäästi siihen lisukkeeksi kananmunia ja/tai maitoa. Hiilarit nyt eivät juuri mitään maksa, söisi vaan halpismakaronia, keitettyä perunaa ja leipoisi itse leipää ja sämpylöitä. Rasvaakin saa halvalla, halpisrypsäriä vaan kitusiin, kananmunista loput rasvat. Rehuja ostaisin sieltä halvimmasta päästä, kaalia esim., sitä saa yleensä vuoden ympäri alle 1€/kg. Jotta pitäisin puutokset loitolla, ostaisin halvinta mahdollista monivitskutuotetta ja sitä sitten söisin hillitysti, esim. yksi nappi per vrk. Ainiin! Marjoja tietenkin pitäisi poimia, ovat ilmaisia vitskupommeja. Silloin noin 7-11-v sitten, kun köyhäilin opiskelijana, en tiennyt läheskään kaikkia mahdollisuuksia, miten syömisestä olisi voinut säästää, mutta kumminkin syödä sekä määrällisesti, että laadullisesti (ravintosisältö siis) hyvin, ehkä vain mausta tinkien.

Kännykkäkustannukset minimiin laajakaistan maksimaalisen hyödyntämisen kautta, eli Skype, VOIP, sätti, irssi ja sähköpostit kuumaksi. Kännykkää käytetään sitten vain pakon edessä ja esim. töitä hankkiessa, eli tienestitarkoituksiin, ei pulinaan ja hölinään, ne hoidetaan netitse ja naamakkain. Ei voi käsittää, miten opiskelijana kellään on varaa yli 10-15€/kk kännykkälaskuun enää nykyään, kun siinäkin on säästämiskeinoja vaikka miten paljon.

Juu, mitään lehtiä eikä kirjoja ei tietenkään osteta ikinä, vaan luetaan ne kirjastossa tai lainataan sieltä. No ok, ehkä voi joskus divarista ostaa jonkun halvan romaanin tai pari lehteä, jos tuntuu, että raskii. Uutena kirjakaupasta, kioskilta tai marketista niitä ei tietenkään edes harkita. Mitään sanomalehtiä ei kannata tilata, lukee netistä ja kuuntelee radiosta uutiset.

Mä kun olen koko ikäni ajellut pyörällä joka paikkaan, niin en pidä sitä edes säästämisenä. Mä vaan liikun siten, enkä osaa oikein muuta ajatellakaan (pitemmät matkat mieluiten junalla, jos on pakko, niin bussilla). Aina tympii paikallisbussilla ajella, menee rahaa hukkaan, eikä yksityisautoilu tullut eikä tule mieleenkään (paitsi nyt, kun työmatkaksi voi tulla noin 100km, eikä vaihtoehtoja ehkä ole :( , onneksi itse duuni olisi mielekästä ja kiinnostavaa, eikä palkkakaan huono), sehän on aina ylivoimaisesti kallein vaihtoehto ja siinäkin sitten olisi iso läjä maallista omaisuutta, johon olisi sidottu ja josta pitäisi pitää huolta. Ei kiitos.

Säälittäviä semmoiset kitinät, joiden mukaan elintaso ei saisi opiskelijana yhtään laskea ja miten pitäisi pystyä ostelemaan uusia ja jopa merkkivaatteita opiskelijanakin. :rolleyes: En ymmärrä moista yhtään. Suurin ongelma monella säästeliäässä elämisessä onkin mielikuvituksen puute ja asenneviat. Sitä pystyy elämään hyvää elämää halvemmallakin, ihan oikeasti. En mahda mitään, mutta mä pidän säälittävänä sitä, että rakennetaan ja ylläpidetään identiteettiään kuluttamisella ja brändeillä. Moinen on valitettavan yleistä nykyään kaikenikäisten keskuudessa, kaikilla elämänaloilla.

Mitä tulee tulojen lisäämiseen, niin sen suhteen olin nuorempana todella typerä ja laiska. :curs: Jälkiviisaana on helppo todeta, että totta ihmeessä olisi pitänyt ottaa täydet opintolainat aina, kaikki vaan, mitä saa. Silloin pelkäsin lainaa, sana velka oli kirosana, ennemmin köyhäilin. Nyt tekisin ihan toisin. Samoin työskentelyn suhteen olisin voinut toimia paljon paremmin, niin kesällä, kuin ehkä opintovuodenkin aikana. Noh, siten silloin, toisin nyt ja se siitä.

Hmm, tähän tulikin paljon muutakin näköjään, kuin silloisia säästökeinoja. Aewan sama.

Säästin näin:
- Dumppasin muijan (piti elättää opintotuista se ja sen koirat) ja se söi paljon suklaata ja ajoi mun autolla ja mun bensoilla
- Söin makaronia ja rasvatonta maitoa, lauantaisin nuudeleita
- En juonut
- Vaihdoin "punaiseen" tupakkaan, jolloin sitä kului vähemmän
- Lakkasin täysin pitämästä yhteyttä turhiin ihmisiin, jolloin puhelinlaskut pienenivät
- Totuttelin kylmään, niin talvella ei tarvitse pitää lämpöjä kovin paljoa (sähkölaskut pienenivät)

- Ajoin halpaa/paskaa autoa.
- Söin yliopistoruokalassa halpaa/paskaa ruokaa.
- Ostin vaateliikkeiden alesta halpoja/paskoja vaatteita.
- Asuin halvassa/paskassa kaupungin vuokratalossa.
- Käytin yliopiston ilmaista/paskaa salia.
- Join paljon halpaa/hyvää olutta.

Tämä kaikki ja silti piti käydä 2 iltaa per viikko töissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom