Mistä ruokasi on kotoisin?

vilma-liina

Mode/Punttimimmit
Mode
Allekirjoita adressi ja yritä vaikuttaa!

EU:ssa on valmisteilla uusia säännöksiä, jotka vaikuttavat siihen, että
elintarvikkeiden valmistusmaaksi voidaan laittaa pelkästään EU.
Meillä puolestaan on mahdollista jäljittää valmistaja ja raaka-aineen
tuottaja yksittäiseen maatilaan saakka, joten on aikamoinen hukkaus ja
sääli, jos kaikki tämä tieto katoaa kuluttajan saatavilta. Ne meistä, jotka
haluaisivat ostaa lähellä tuotettuja tuotteita, eivät voi sitä enää tehdä
muuten kuin marssimalla suoraan maatiloille tai tehtaisiin. Maatilat
puolestaan eivät voi myydä tuotteitaan suoraan asiakkaille ilman erillisiä
lupia. Oli ruoka läheltä tai kaukaa, niin alkuperämaata on kuluttajan tulevaisuudessa mahdotonta saada selville.

Suomen Elintarviketyöläisten liitto ja Kunta-alan ammattiliitto ovat
tehneet
aloitteen nimikeräyksen käynnistämiseksi valmistusmaamerkintöjen puolesta.
Lista löytyy kätevästi netistä osoitteesta: http://www.selry.fi/
Nimiä adressiin kerätään 30.4.2004 saakka!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vilma-liina sanoi:
EU:ssa on valmisteilla uusia säännöksiä, jotka vaikuttavat siihen, että elintarvikkeiden valmistusmaaksi voidaan laittaa pelkästään EU. Meillä puolestaan on mahdollista jäljittää valmistaja ja raaka-aineen tuottaja yksittäiseen maatilaan saakka, joten on aikamoinen hukkaus ja sääli, jos kaikki tämä tieto katoaa kuluttajan saatavilta.

Siis en ole perehtynyt asiaan, mutta vilma-liinan kirjoituksen perusteella: Voidaan merkitä valmistusmaaksi pelkästään EU. Kukaan ei siis kiellä laittamasta valmistuusmaaksi edelleenkin Suomi, mikäli kyseinen valmiste on kotimainen. Missä siis ongelma? Kai suomalaiset valmistajat edelleenkin "myyntivalttina" sen valmistusmaan siihen laittavat, jotta asiakas halutessaan voi kotimaisen tuotteen valita. :)

vilma-liina sanoi:
EU:ssa on valmisteilla uusia säännöksiä, jotka vaikuttavat siihen, että
elintarvikkeiden valmistusmaaksi voidaan laittaa pelkästään EU.

Taitaa muuten päteä kaikkiin muihinkin tuotteisiin?? Ainakin markkinoilla on tuotteita jotka valmistetaan viimeistelyä tai jopa pelkkää valmistusleimaa vaille muualla ja sitten täällä tällätään leima made in Finland tai made in Eu.

Tuossa muutama vuosi sitten tultiin Autolla Saksasta ja Helsingissä satamassa siinä auton tuonti papereita odottaessa vieressä oli rekka joka oli kilpien mukaan saksasta. No siihen viereen tuli suomalainen rekka johon siirtivät elintarvikkeita ja meitä palvellut tullimies naurahti siinä taas ulkomaalainen ruoka muuttui kotimaalaises.

mun safkat ei oo kyllä mistään kotosin

Mun mielestä on ihan sama, että missä päin EU:ta se safka on tehty. Saisivat tuoda maidonkin Suomeen ulkomailta niin ei tarttisi piereskellä koko ajan niin paljoa.

Niin kauvan kun syön tonnikalaa, niin minun on varmaankin ihan turha miettiä mistä joku tomaatti on kotoisin.

PS: Älyttömyyden huippu, suomalainen luomutomaatti tammikuussa :hyper:

Suomalaista ostan, mikäli vain suinkin mahdollista.
Vaikka kilo suomalaisia tomaatteja maksaakin älyttömästi, meikä ei periaatteesta luovu. Syön sitten vaikka vähän vähemmän.
Liha, tomaatit, kurkut ja maitotuotteet on oltava suomalaista. Tonnikalassa joudun yllättäen tinkimään, samoin appelsiinien sun muista ulkomaanelävistä hedelmistä.

Kävin laittamassa nimen listaan. Lähes 64tuhatta kasassa...

Nää elintarvike hommat on vaan taas yksi pieni näyttö siitä, mitä älyttömyyksiä EU teettää. Kyllä minua ainakin kiinnostaa, mistä maasta ostamani ruoka on peräisin, ja missä maassa jotkut tuotteet (muutkin kuin elintarvikkeet) on valmistettu. Etenkin nyt, kun EU laajenee entisestään. Tää EU:n yhtenäisyys ajattelu tuntuu menevän pikkasen liian pitkälle.

stranger sanoi:
Siis en ole perehtynyt asiaan, mutta vilma-liinan kirjoituksen perusteella: Voidaan merkitä valmistusmaaksi pelkästään EU. Kukaan ei siis kiellä laittamasta valmistuusmaaksi edelleenkin Suomi, mikäli kyseinen valmiste on kotimainen. Missä siis ongelma? Kai suomalaiset valmistajat edelleenkin "myyntivalttina" sen valmistusmaan siihen laittavat, jotta asiakas halutessaan voi kotimaisen tuotteen valita. :)

Kuin omalta näppikseltäni tuo teksti! En oikein tajua, mikä tuon adressin tarkoitus on. Saada aikaan jokin direktiivi? Niitä pitäisi ennemminkin poistaa kuin lisätä.

Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että minun ruokani on kotoisin Citarista tai Lidlistä.

Stu sanoi:
Kuin omalta näppikseltäni tuo teksti! En oikein tajua, mikä tuon adressin tarkoitus on. Saada aikaan jokin direktiivi? Niitä pitäisi ennemminkin poistaa kuin lisätä.

Eikös tuossa nyt nimenomaan ole tarkoitus, ettei tuollaista "Made in EU" direktiiviä tulis?

vilma-liina sanoi:
Kyllä minua ainakin kiinnostaa, mistä maasta ostamani ruoka on peräisin, ja missä maassa jotkut tuotteet (muutkin kuin elintarvikkeet) on valmistettu.

Kai se on ihan hyvä että kiinnostaa. Mulle on ihan sama. Peruselintarvikkeissa toki omavaraisuus pitää olla, mutta muuten jos tulee edukkaammaksi rahdata tavaraa euroopan toiselta puolelta tänne, niin miksi ei? Kyllä mulle maistuu saksalaisen rahka ja tanskalaisen kuivakakku.

KäveleväRuumis sanoi:
Entäs vaikka saksalaiset perunat verrattuna suomalaisiin? Maussa on kyllä selvä ero.

Perunat menee siinä kuin kotimaisetkin, kalaan ne tuppaavat laittaa liikaa suolaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom