Mistä lähteä liikkeelle ravinnon kanssa?

Työskentelen ammatissa, joka vaatii hyvää fyysistä kuntoa. Liikun kohtuullisen paljon, salia 3-4 krt /vko + fillari ja kävelylenkkejä koiran kanssa joka päivä vähintään tunnin kevyellä teholla. Tavoittelen ensisijaisesti voiman lisäystä, lihasmassan kertyminenkään ei ole pahitteeksi. Mutta, ravinnonsaanti on yllätysyllätys haasteena, kun ei oikeen tiedä edes perusteita ja jokapuolella annetaan toisistaan eroavia vinkkejä ja mielipiteitä. Tiedän että hankala on sanoa mitään tarkkaa. Ruokavalio ja ateriarytmi saattaa olla hieman liian epäsäännöllinen ja en tiedä saanko proteiinia tarpeeksi? Kuinka paljon minun tulee saada energiaa päivässä ja millä tavalla ruokailuni tulisi rytmittää? Ikää 40 Painan 75kg, pituutta 180, normaalivartalo. Keskiraskas työ, eväät oltava mukana. Olisiko joistain ravintolisistä hyötyä? Kreatiini ainakin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
150g proteiinia 75g rasvaa 225-250g hiilaria alkuun. Kato miten paino kehittyy.

perusruokaa
ProteiiniNa
Kananmunia
Kanaa
Nautaa possua
Maitotuote

hiilari
Kaurahiutale
Peruna
Riisi
Pasta
Kasvikset hedelmät marjat

rasva
Oliiviöljy
RypsiÖljy
Margariini voi

Yllä mainituilla ruuilla suurin osa, leipääkin voi syödä ja maapähkinävoi on aivan hyvä ja helppo rasvan lähde jos sitä tarvitsee erikseen kytätä. Ateriarytmin puolesta kannattaa aloittaa ihan siitä että saa kaiken syötyä ja kokeilee vaan että millä ajoituksella on paras treenata. Erittäin villi veikkaus että joku 3000-3500kcal ainakin kuluu jos työ on fyysistä ja salin lisäksi vielä lenkkeilee, mutta selviää vaan kokeilemalla että missä vaiheessa alkaa kertymään liikaa läskiä.

Miten nuo nesteet? Juon melko huonosti päivän mittaan. Pääasiallisesti ruuan kanssa maitoa ja kahvia menee lisäksi useampi kuppi päivässä. Harjoittelun jälkeen heraproteiinia ja hiilihydraattia jossain muodossa? Onko hyviä helppoja valmiita valmisteita vai kannattaako kasata itse komponenteista? Kreatiinia on hankittuna jo törppö, onko järkevää ottaa ennen vai jälkeen salin, vai päivittäin joka päivä ja välillä tauko?

Joku tietää kreatiinista varmasti enempi, mutta herahiilari reenin jälkeen on hyvä idea. Vettä, maitoa, kahvi on jees. Ite suosittelen maltillisia vesimääriä, ei mitään 4-5 litraa. Jos ei mitään 100kiloa painoa.

Miten nuo nesteet? Juon melko huonosti päivän mittaan. Pääasiallisesti ruuan kanssa maitoa ja kahvia menee lisäksi useampi kuppi päivässä. Harjoittelun jälkeen heraproteiinia ja hiilihydraattia jossain muodossa? Onko hyviä helppoja valmiita valmisteita vai kannattaako kasata itse komponenteista? Kreatiinia on hankittuna jo törppö, onko järkevää ottaa ennen vai jälkeen salin, vai päivittäin joka päivä ja välillä tauko?
Heraa et tarvii mihinkään ja treenin jälkeen vaan syömään normaali ateria. Jos kuitenkin tietää että treenin jälkeen menee useampi tunti ennen kun saa oikeaa ruokaa niin hera/muu palkkari treenin jälkeen on ihan hyvä, mutta ei kannata ottaa tavaksi. Kreatiini on ihan hyvä ja halpaa, ihan sama mihin aikaan ottaa kunhan ottaa päivittäin. Ns latausjakso ei ole pakollinen ja sitä ei tarvii tauottaa, kroppa ei turru siihen samalla tavalla kuin kofeiiniin. 5-10g päivittäin ja sillä selvä. Vettä sen verran että ikinä ei pitäisi olla jano ja kusella joutuu käymään ärsyttävän usein.

Syö säännöllisin väliajoin. Älä päästä itseäsi nälkäiseksi ja venytä ateriavälejä kahvilla kuten moni tekee. Kelloa ei tartte tuijotella, mutta esim 3-4 tunnin välein olisi jees. Perusruokaa. Ylhäällä olikin lista. Ruokavalion ei tartte olla pilkuntarkka mallia kanaa ja rahkaa. Aina löytyy vaihtoehtoja jos joku ei maistu. Jos puuro ei uppoa, syö leipää tai mysliä. Älä keskity pelkkään protskuun. Kiinnitä huomiota myös rasvojen saantiin. Se unohtuu usein. Rasvaa pitää jopa1g painokiloa kohden. Tärkeä energianlähde ja pitää testotasoja yllä. Vesi myös tärkeää. Ei tartte litratolkulla. Litra vähintään. Mielellään 1.5 l. Lisäravinteita et tarvitse. Toki saa käyttää, mutta käytännössä vaikutus on marginaalinen. Et huomaa eroa mihinkään. 99.9% kehityksestä tulee perus ruokavaliosta ja treenistä.

Aterioiden määrä ja väli on lähinnä käytännön kysymys, 4-5 se kumminkin käytännössä suurimmalla osalla on. 5000kcal on hankala mahduttaa kolmeen ateriaan ja 2000kcal on vaan makupaloja jos jakaa kuuteen ja sillai. Litra nestettähän tulee jo noista kahveista ja ruokajuomista, mutta kun ottaa kreatiinia ja suolaa ruuat reilusti niin kyllä sitä alkaa kulumaan. Testosta puheenollen kannattanee myös laajasti labrata että mitä sille kropalle oikeasti kuuluu.

Kahvi ja maito ei ole vettä. Kahvi kuivattaa elimistöä. Vain puhdas vesi lasketaan kun puhutaan nesteen saannista.
Kun sanot että kahvi kuivattaa. Niin onko heittää mitään faktaa jos juot litran kahvia, niin mitå siitä jää niin sanotusti sitä vettä juoduksi nettona kroppaan?

Kahvi ja maito ei ole vettä. Kahvi kuivattaa elimistöä. Vain puhdas vesi lasketaan kun puhutaan nesteen saannista.
Pelkän puhtaan veden lasken minäkin mutta vettähän kahvi ja maitokin lähinnä on. Litra per ateria on mulle lähempänä totuutta kuin litra päivässä mutta on painoakin paljon enemmän kuin ketjun aloittajalla. Johan treenatessakin 0,5-1l menee.

Pelkän puhtaan veden lasken minäkin mutta vettähän kahvi ja maitokin lähinnä on. Litra per ateria on mulle lähempänä totuutta kuin litra päivässä mutta on painoakin paljon enemmän kuin ketjun aloittajalla. Johan treenatessakin 0,5-1l menee.
Itseasiassa kahvi toimii päinvastoin kuin vesi. Mitä enemmän juot sitä pahemmin kuivut. Jokaista kahvikuppia kohden pitäisi juoda saman verran vettä. On aika tyypillistä treenamattomille että kahvia joudaan 10 kuppia päivässä ja vettä yksi 😃 Eli miinus yhdeksän vettä. Sitten kun lähdetään dieetille niin homma kaatuu jo nestehukkaan.

Itseasiassa kahvi toimii päinvastoin kuin vesi. Mitä enemmän juot sitä pahemmin kuivut. Jokaista kahvikuppia kohden pitäisi juoda saman verran vettä. On aika tyypillistä treenamattomille että kahvia joudaan 10 kuppia päivässä ja vettä yksi 😃 Eli miinus yhdeksän vettä. Sitten kun lähdetään dieetille niin homma kaatuu jo nestehukkaan.
Jossain tuo oli todettu että se vesi siinä kahvissa riittää vähintäänkin nollaamaan tilanteen mutta lähdettä en jaksa penkoa. Ei se kumminkaan diureetti ole vaikka päivän aikana ei muuta joisikaan.

Just oli jossain että kyllä se kahvi nesteyttää ihan hyvin, diureettinen vaikutus olisi paljon lievempi kuin nestemäärä kahvissa.

Itse nautin kofeiinin pelkästään tabuina 600-800mg päivä, joten minun pitäisi olla melko kovassa nestevajeessa. Jos kuppi kahvia 1,25dl = 100 mg kofeiinia, ja jos kahvikupin juominen vaatisi vastaavan määrän vettä vielä päälle että oletaisiin lähtötilanteessa, 100mg kofeiinia poistasi 2,5dl nestettä, minulta lähtisi kofeiinin takia 2 litraa vettä päivässä. En usko.

Itse nautin kofeiinin pelkästään tabuina 600-800mg päivä, joten minun pitäisi olla melko kovassa nestevajeessa. Jos kuppi kahvia 1,25dl = 100 mg kofeiinia, ja jos kahvikupin juominen vaatisi vastaavan määrän vettä vielä päälle että oletaisiin lähtötilanteessa, 100mg kofeiinia poistasi 2,5dl nestettä, minulta lähtisi kofeiinin takia 2 litraa vettä päivässä. En usko.
Herää kysymys miksi noin paljon kofeiinia? Koukuttunut pahasti ?

Herää kysymys miksi noin paljon kofeiinia? Koukuttunut pahasti ?
En tiedä onko tuo lopulta poikkeuksellisen paljon. Jos juo 3 kpl 3dl mukia kahvia, se on about sama määrä.

Kyllä olen pahasti koukussa ja tabletit ainoa jolla pystyy kontrolloimaan ja varmistamaan saannin. Aamu alkaa aina 200mg tabletilla 1min sisään herätyksestä.

Olen yrittänyt joskus lopettaa muttei siitä tule mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom