Mistä johtuu painon jatkuva nousu?

Liittynyt
26.7.2017
Viestejä
4
Hei!

Olen 30-vuotias nainen ja tuskastelen jatkuvan painonnousun kanssa. Olen ollut aiemmin laiha (lapsesta asti), jopa alipainoinen, ja minun on ollut hyvin vaikea saada painoa lisää. Ruokavalioni on etenkin reilu parikymppisenä ollut todella huono (kaupan valmisruokia, limsaa, roskaruokaa) opiskelijaelämää viettäessäni enkä tuolloin juuri välittänyt asiasta, koska paino ei noussut elintavoista huolimatta. Saatoin syödä mitä tahansa eikä paino noussut pitkälläkään aikavälillä. Tuolloin en myöskään juuri liikkunut.

Nyt viimeisen muutaman vuoden aikana painoni on kuitenkin noussut jatkuvasti enkä keksi sille syytä. Olen harrastanut viimeiset 2v. liikuntaa säännöllisesti (3-4xvko:ssa salitreeni, 2xvko:ssa lenkkeilyä) ja muuttanut ruokailutottumukseni jo muutama vuosi sitten totaalisesti: jano-, ja ruokajuomana vesi, vatsaoireiden takia pois on jäänyt vaalea leipä ja pasta, suosin täysjyvätuotteita, en osta kotiin makeaa (pullaa, karkkia, leivoksia tms), pyrin tekemään ruuat itse valmisruokien sijaan. Syön 3-4h välein ja juon vähintään 1,5l vettä päivässä.

Olen ylävatsakipujen takia käynyt keväällä lääkärissä (todettiin refluksitauti ja IBS) ja ravitsemusterapeutilla, jonka mukaan syön aivan liian niukasti ja hän on neuvonut minua ruokavalion korjaamisessa. Minua kuitenkin ihmetyttää, että miten paino vain nousee jos syön liian vähän? Olen 172cm pitkä ja painan 66kg. Olen toki edelleen täysin normaalipainoinen, mutta paino on noussut n. 5v. aikana 12kg(!!).

Lihaksia on näkyvästi tullut treenien ansiosta lisää, mutta painonnousun myötä myös näkyvää rasvaa. Selluliittia on käsivarsissa, reisissä ja takapuolessa ja vyötäröllä "makkaroita". Toisaalta rakastan uutta muodokasta vartaloani vanhan tikkulaihan sijaan, mutta rasvan kertyminen ja painonnousu mietityttävät.

Osaisiko joku siis sanoa, että miksi paino nousee ja rasvaa kertyy vaikka liikun säännöllisesti ja minulle on sanottu, että saan ruuasta aivan liian vähän kaloreita? Paino nousee joka vuosi joitain kiloja eikä nousu ole pysähtynyt missään vaiheessa.

Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaisi neuvoa :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonko niitä kaloreita tulee jos se on ravitsemusterapeutin mielestä liian vähän? Jos läskiä kertyy, niin silloin kyllä mun matematiikalla syö yli kulutuksen. Iän karttuessa aineenvaihdunta hidastuu, sen on moni karvaasti saanut huomata:) Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa myös.
 
Pitäsköhän se vähän aikaa pitää tarkkaa päiväkirjaa ihan kaikesta syömisestä ja kattoo mitäs niitä kaloreita tarkalleen tulee? Sitten kattella uudestaan että voisko se olla kyse jostai muusta kun vaan liikaa syömisestä. Vai ootko jo tehny niin?
 
Kiitos vastauksista!

Pidin rav.terapeutille ruokapäiväkirjaa viikon ajan ja hän sen perusteella totesi, että syön liian niukasti. Kalorimäärää hän ei valitettavasti tarkemmin kertonut. Ruokavaliostani puuttui riittävä määrä mm. kuitua ja proteiinia. Myös monista vitamiineista vaikutti olevan puutetta ja syön liian vähän marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Ruokavalioni koostui tuolloin pitkälti melko kevyistä ruuista: aamupalaksi pari kauraleipää ja omena, lounaaksi kevyt salaatti (sisälsi yleensä niukasti proteiinia), välipalaksi jogurtti ja hedelmä, päivälliseksi esim. bataattimuussia ja jauhelihakastiketta, iltapalaksi leipä/jogurtti/smoothie. Annoskokoni ovat maltillisia (pienehköjä) enkä yleensä syö vatsaa täyteen tai ota toista lautasellista ruokaa. Ravintolassa minun on aina vaikea jaksaa syödä annos loppuun, usein joudun jättämään ruokaa. En siis usko että ainakaan annoskoot olisivat liian isoja.

Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin myös keväällä, mutta arvoni olivat vain juuri ja juuri viitearvojen ulkopuolella. Ei siis todella selkeää vajaatoimintaa, mutta sain siihen lääkityksen hyvin pienellä annoksella. Olen käyttänyt lääkettä vasta 1,5kk ja vielä ei ainakaan ole vaikuttanut painoon.
 
Olisiko minun hyvä siis pitää jonkin aikaa ruokapäiväkirjaa ja laskea sen perusteella kaloreita? Ihmetyttää kyllä jos tuolla syömisellä tulisi kovin paljon liikakaloreita.. Mutta jostain syystähän painoa kuitenkin kertyy.
 
Tässäpä arvoitus. Painon nousu on ollut aika hidasta, kun 5 vuotta on yhteensä 60 kuukautta ja paino on noussut 12 kg eli 200 grammaa kuukaudessa tasaisen taulukon mukaan.Lähtökohta on ollut aika luikku (172/54) ja nytkään ei olla mitenkään voimalijamittojan ylärajoilla. Ketjussa jo todettu tosiasia, että paino voi nousta vain ylikaloreilla lienee kysyjällekin selvä.

Miten treeni kulkee, kasvavatko romut, onko treenissä hyvä fiilis, onko kestävyyskunto hyvä? Ovatko treenit parhaimmillaan kovia ja normistikin tuntuvia?

Rehellinen ruokapäiväkirja on minustakin avain arvoituksen ratkaisemiseen. Ekan viestin vinkki, että "kotiin en osta pullaa" viittaa vähän siihen, että päiväkirjan ohi saattaa mennä jotain. Juomisetkin on syytä sitten kirjata sinne, koska niissäkin on kaloreita.
 
Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin myös keväällä, mutta arvoni olivat vain juuri ja juuri viitearvojen ulkopuolella. Ei siis todella selkeää vajaatoimintaa, mutta sain siihen lääkityksen hyvin pienellä annoksella. Olen käyttänyt lääkettä vasta 1,5kk ja vielä ei ainakaan ole vaikuttanut painoon.

Katopa tämä ensin kuntoon, annostus jne ja anna nyt tällekin aikaa. Paino ei välttämättä muutu kovin nopeasti, jos se on vuosissa tullu, niin varmaankin vuosissa menee. Pääasia että root-cause on korjauksen alla. Turha nyt hötkyillä, kun just olet saanut lääkityksen.
 
Hei!

Olen 30-vuotias nainen ja tuskastelen jatkuvan painonnousun kanssa. Olen ollut aiemmin laiha (lapsesta asti), jopa alipainoinen, ja minun on ollut hyvin vaikea saada painoa lisää. Ruokavalioni on etenkin reilu parikymppisenä ollut todella huono (kaupan valmisruokia, limsaa, roskaruokaa) opiskelijaelämää viettäessäni enkä tuolloin juuri välittänyt asiasta, koska paino ei noussut elintavoista huolimatta. Saatoin syödä mitä tahansa eikä paino noussut pitkälläkään aikavälillä. Tuolloin en myöskään juuri liikkunut.

Nyt viimeisen muutaman vuoden aikana painoni on kuitenkin noussut jatkuvasti enkä keksi sille syytä. Olen harrastanut viimeiset 2v. liikuntaa säännöllisesti (3-4xvko:ssa salitreeni, 2xvko:ssa lenkkeilyä) ja muuttanut ruokailutottumukseni jo muutama vuosi sitten totaalisesti: jano-, ja ruokajuomana vesi, vatsaoireiden takia pois on jäänyt vaalea leipä ja pasta, suosin täysjyvätuotteita, en osta kotiin makeaa (pullaa, karkkia, leivoksia tms), pyrin tekemään ruuat itse valmisruokien sijaan. Syön 3-4h välein ja juon vähintään 1,5l vettä päivässä.

Olen ylävatsakipujen takia käynyt keväällä lääkärissä (todettiin refluksitauti ja IBS) ja ravitsemusterapeutilla, jonka mukaan syön aivan liian niukasti ja hän on neuvonut minua ruokavalion korjaamisessa. Minua kuitenkin ihmetyttää, että miten paino vain nousee jos syön liian vähän? Olen 172cm pitkä ja painan 66kg. Olen toki edelleen täysin normaalipainoinen, mutta paino on noussut n. 5v. aikana 12kg(!!).

Lihaksia on näkyvästi tullut treenien ansiosta lisää, mutta painonnousun myötä myös näkyvää rasvaa. Selluliittia on käsivarsissa, reisissä ja takapuolessa ja vyötäröllä "makkaroita". Toisaalta rakastan uutta muodokasta vartaloani vanhan tikkulaihan sijaan, mutta rasvan kertyminen ja painonnousu mietityttävät.

Osaisiko joku siis sanoa, että miksi paino nousee ja rasvaa kertyy vaikka liikun säännöllisesti ja minulle on sanottu, että saan ruuasta aivan liian vähän kaloreita? Paino nousee joka vuosi joitain kiloja eikä nousu ole pysähtynyt missään vaiheessa.

Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaisi neuvoa :)

Tämä sama kuvio toistuu täällä Pakkiksen ketjuissa vähän väliä. Joku kysyy, että mikä on kun paino nousee mutta sitten kun kysytään, että paljonkos niitä kaloreita sitten on mennyt niin ei osata sanoa edes suuntaa.

Kaikki turha paska pois ruokavaliosta, alkoholi, pullat, karkit, sipsit, u name it. Tiukka kuri, eikä lipsu tuumaakaan. Paperille kaikki mitä menee päivän aikana suuhun. Sitten paperilta kalorilaskuriin. Tätä tehdään kuukauden ajan ja jos paino yhä vaan nousee / ei laske niin sitten niitä kaloreita / syömisiä aletaan progressiivisesti vähentämään niin kauan kunnes paino alkaa laskemaan. Tätä kutsutaan laihduttamiseksi. :oujee:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista!

En ole ikinä kirjoittanut millekään nettipalstalle ja tännekin rohkaistuin kirjoittamaan vain siitä syystä, että paino on noussut jo vuosia enkä ole saanut sitä pysäytettyä millään. Lääkärissä on poissuljettu erilaisia sairauksia, joihin painonnousu voisi liittyä. Tämä tuntui seuraavalta askeleelta, eli neuvojen kysyminen ihmisiltä, joilla saattaisi olla omakohtaista kokemusta asiasta. Ehkäpä kyselen typeriä, mutta vinkit tulivat ja tulevat tarpeeseen!

Olen tehnyt aiemmin fyysistä työtä ja nyt pari viime vuotta istumatyötä. Ehkäpä tälläkin on osansa painonnousuun? Liikuntaa on aiempaa enemmän, mutta toki nykyään istun suurimman osan päivästä.

Aloitin ruokapäiväkirjan pitämisen eilen. Olen tehnyt sitä siis aiemminkin, pari vuotta sitten ehkä parin kk ajan. Tuolloin kalorimäärä vaihteli rajusti, 1200 ja 2300 välillä, mutta oli pääasiassa alakanttiin. Eilinen kalorimäärä oli 1886. Jatkan päiväkirjan pitämistä ja tarkastelen tilannetta kk päästä.
 
Ruokapäiväkirja kannattaa aloittaa siten, että vain kirjaat vihkoon mitä menee ja minkä verran ja viikon-parin kuluttua katsot energiamäärät. Näin se luultavasti pysyy rehellisempänä ja siihen voi asennoitua ihan vain tiedon keräämisenä eikä tuomiona. Ruokapäiväkirjasta ei ole hyötyä, jos siinä kusettaa itseään.
 
Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksen säätäminen oikealle tasolle otti vuoden, joten älä hätäile. Tämä varmasti vaikuttaa ulkomuotoon ja oloon kun kyseessä on aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus ja jopa liian niukat dieetit ja kova liikunta saatta sairauden saada puhkeamaan... Nyt vaan malttia, ruokavalio kuntoon ja liikuntaa ilon kautta!

Ruokavalioon lisää proteiinia ja hiilareita (pastaa,riisiä,perunaa) ei kannata pelätä, sillä niitä tarvitaan lihasten palautumiseen ha kasvatukseen, sekä kilpirauhasen optimaaliseen pyörimiseen ;)
 
Back
Ylös Bottom