Mistä ja millainen Ilmanviilennin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pulla
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ilmastointi on just parhautta. Saa olla tasaisessa 20c lämmössä vuoden läpi :haart:. Ikävää vaan kun ei sillä ei saa ulkoilmaa viilennettyä.

ei mulla oikeesti ole ilmastointia

Mitä noista ilmastointilaitteista olen lukenut niin niissä on yksi iso miinus. Ne puhaltaa kuuman ilman ulos ja tekee silloin alipaineen kämppään. Laitteen kun plittaa kiinni niin korvausilma on taas kuumaa...

Kylmässä/viileessä nukkuu niin paljon paremmin, että mua ei kyllä sinällään ees meteli haittais vaikka tommosta pitäs puhkumassa läpi yön.

Taas se saatanan kuumuus on tulossa :curs:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ilmastointi on kyllä paskin keksintö ikinä. Vaikka kesällä olis ulkona hyvät kelit, niin sisällä ilmastoinnit pakastavat sisällä ilman kylmäksi=>joutuu aina pitää lämmintä päällä. Omassa autossa on ilmastointi, mutta eipä tule paljon käytettyy. :D

Häh? Eipä ole tullut autossa (eikä sisätiloissakaan) ilmastointilaitetta eteen, jossa lämpötilaa ei voisi ihan itse säätää. Tulee niin kasariajat mieleen noista jutuista, silloinhan mummot ja papat tiesivät auton ilmastoinnin aiheuttavan nuhaa, keuhkokuumetta ja reumatismia.

Autossa kun säätää ilmastoinnin asteen pari ulkoilmaa viileämmäksi, niin riittää aivan hyvin. Kotona käytän ilmalämpöpumpussa joskus pelkkää kosteudenpoistoa, mikä riittää tekemään sisäilmasta viileämmän tuntuista. Jos ulkona on vaikkapa +27 ja pitää sisällä lämpötilan +25:ssa, niin tuntuu mahtavalta, eikä vielä ole tullut ihmistä eteen, joka ei tuossa lämpötilassa ilman villapaitaa tarkenisi.

Ei siinä mitään, jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta on kyllä aivan turhaa mitenkään leimata ilmastointilaitteita turhiksi edes Suomen ilmastossa.

Mitä noista ilmastointilaitteista olen lukenut niin niissä on yksi iso miinus. Ne puhaltaa kuuman ilman ulos ja tekee silloin alipaineen kämppään. Laitteen kun plittaa kiinni niin korvausilma on taas kuumaa...

Juuri tuon takia ilmalämpöpumppu on lyömätön laite. Se ei tuo ilmaa sisään eikä vie sitä ulos, vaan lämmittää tai viilentää sisäilman. Eikä metelikään haittaa.

Kiinassa (Guangzhou) oli monessa paikassa sisällä sellaisia n. jääkaappipakastimen kokoisia ilmastointilaitteita. Niistä ei muistaakseni lähtenyt mitään röörejä mihinkään eivätkä olleet edes ihan julmetun meluisia. Tiedä sitten, millä periaatteella noi toimivat. Koko tietysti on sitten kotikäyttössä pieni haitta. :whip:

Edelleen ajankohtainen ja parikin uutta vaihtoehtoa mielessä. Onko jollakin jo kokemuksia tämän vuoden malleista?

Kämpässä 28 raatii lämmintä. Ei tuu nukkumisesta mitään. Ei viittis ilmalämpöpumppua ostaa, kun ite en sillä talvella tee juuri mitään. (kaukolämpö)

Kämpässä 28 raatii lämmintä. Ei tuu nukkumisesta mitään. Ei viittis ilmalämpöpumppua ostaa, kun ite en sillä talvella tee juuri mitään. (kaukolämpö)

Osta joku halpa on/off ilppi. Esim. Panasonicilla taitaa olla melkoisen edullisia ja silti laadukkaita malleja. Asennuksesta saa kotitalousvähennyksen, joten ei tuo konkurssiin vie.

Toisaalta kyllä kai kaukolämpötalossakin säästöjä voisi syntyä jos pelkkä ilp riittää lämmitykseen suuren osan talvesta. Nykylaitteissa hyötysuhteet ovat jo melkoisen hyviä. Tosin ei hajuakaan kaukolämmön hinnoista joten voin olla väärässäkin.

Osta joku halpa on/off ilppi. Esim. Panasonicilla taitaa olla melkoisen edullisia ja silti laadukkaita malleja. Asennuksesta saa kotitalousvähennyksen, joten ei tuo konkurssiin vie.

Toisaalta kyllä kai kaukolämpötalossakin säästöjä voisi syntyä jos pelkkä ilp riittää lämmitykseen suuren osan talvesta. Nykylaitteissa hyötysuhteet ovat jo melkoisen hyviä. Tosin ei hajuakaan kaukolämmön hinnoista joten voin olla väärässäkin.

En ole hirmu tarkaan tutkinut/laskenut, mutta parista paikasta luin, että kaukolämpötalossa ei säästöjä saa. Parantaahan se toki ilman laatua yms.
1500e taitaa tohon kuitenkin upota. Siitä sit pois kotitalousvähennys.

En ole hirmu tarkaan tutkinut/laskenut, mutta parista paikasta luin, että kaukolämpötalossa ei säästöjä saa. Parantaahan se toki ilman laatua yms.
1500e taitaa tohon kuitenkin upota. Siitä sit pois kotitalousvähennys.

Pikainen googletus tosiaan vahvistaa käsitystäsi, että lämmityksen osalta säästöä ei taida saada.

Halvimmillaan olen nähnyt jotain on/off malleja 995eur asennettuna. Jos tosta asennuksen osuus on vaikka 500eur, niin 240eur lähtisi vielä vähennyksenä pois. Jos pumppu kestäisi esim. 10 vuotta, ei kustannus vuositasolla ole valtava, sähköä jäähdytys ei lopulta niin kauheasti vie. Itse en ainakaan näin parin vuoden jälkeen tuosta viilennyksestä luopuisi enää mistään hinnasta.

Ilmanlaatua pumppu ei mielestäni ihan niin paljon välttämättä paranna kuin monesti puhutaan. Noi sisäyksiköiden suodattimet ovat melkoisen karkeaa tekoa, toki niihin osa pölystä jää, mutta suuri osa tuntuu tunkevan lamellien väliin muhimaan.

Eilisestä Helppo elämä-jaksosta tuli mieleen, että varmasti löytyy asentajia, ketkä hinnoittelevat työn yläkanttiin ja antavat ilpin "kaupan päälle"...

Ilmastointi on kyllä paskin keksintö ikinä. Vaikka kesällä olis ulkona hyvät kelit, niin sisällä ilmastoinnit pakastavat sisällä ilman kylmäksi=>joutuu aina pitää lämmintä päällä. Omassa autossa on ilmastointi, mutta eipä tule paljon käytettyy. :D

Olenkin usein pohtinut että keitä ovat nämä kekkeruusit, joilla on niin uusi auto, että siinä on pakko olla ilmastointi mutta sitten on joku takaikkuna apposen auki. Kaisse sit kuluttaa niin paljo ja nuhakin tulhoo, vaikka uusi auto oli varaa ostaa :D

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanokaapa, mistä ja millä hinnalla oikeasti toimiva siirrettävä ilmastointilaite kerrostalokolmioon? Tai riittää kun saa makuuhuoneen viileäksi. Aurinko paistaa aina koko päivän kyseiseen huoneeseen, niin kyllähän se lämpenee. Ja miten asentaa fiksusti poistoilmaletku kun huoneessa vain kaksi ikkunaa ja katonrajassa oleva talon oma ilmanvaihtokanava(tai siis sen putken pää).

Bauhaussista ostin itelle viime kesänä, ostin halvimman mallin tais maksaa n.200 €, mutta on vähän tehoton. Tarkoitettu kai johonkin 20 neliön tilaan. Kaverilla on toiminut tää paremmin sen 30 m2 kämpässä tosin tää mun kämppä on niin kuuma niin siksi se ei jaksa viilentää sitä kunnolla. Siellähän niitä malleja oli muitakin hintaluokassa 200-600 € noilla isommilla alkaa jo pärjäämään.

ssp;2895390 begin_of_the_skype_highlighting**************2895390******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Olenkin usein pohtinut että keitä ovat nämä kekkeruusit, joilla on niin uusi auto, että siinä on pakko olla ilmastointi mutta sitten on joku takaikkuna apposen auki. Kaisse sit kuluttaa niin paljo ja nuhakin tulhoo, vaikka uusi auto oli varaa ostaa :D

meikäläinen pitää autossa ilmastointia päällä vaikka autosta olis kattokin alhaalla. viileä ilma on mukavan tuntuista kun aurinko muuten porottaa naamaan, varsinkin kun sen säätää myös jalkaosastoon. eipähän hikoa purkkarit tennissukilla niin pahasti. :D

kotiin oon miettimässä tässä ilmalämpöpumppua kahdella sisäyksiköllä. en sitten tiedä onko järkeä, vai kannattaisiko miettiä ennemminkin kahta erillistä ilmalämpöpumppua noin niinkuin taloudelliselta pohjalta ajatellen. multihäkkärät kun maksaa ilmeisesti aika paljon verrattuna perusmalleihin yhdellä sisäyksiköllä. no, pitää vielä miettiä. jollakin tavalla tämä kuumuus on joka tapauksessa saatava kuriin, eihän näillä helteillä nuku pirukaan.

Eikö kukaan ole hankkinut moista? Tai tiedä noista jotain...?

Meillä joku zipro ??? Teknisten tietojen mukaan pitäisi riittää noin 70-90 neliön tilaan. Ei riitä teho kaikkiin huoneisiin vaan toimii hyvin yhdessä huoneessa. Ja sittenkin että tuosta +27 tippuu jollakin 5-6h käytöllä tuonne 20 asteeseen. Jos poistoputken joutuu laittamaan ylöspäin eli yleensä ikkunalle niin homma ei toimi kunnolla. Meillä tuo värkki toimii hyvin kun laite on parvekkeen oven vierässä ja putki suoraan alaspäin ja ovesta ulos. Ovi teljetään mahdollisimman kiinni että lämmin ilma ei pääse tulemaan takaisin sisälle. Eli helteillä nukutaan olohuoneessa mutta viileässä kun laitetta pitää ennen nukkumaan menoa noin 5-6h tuntia päällä. Sitten nukkumaan mennessä pitää värkki sammuttaa kun niin kova ääninen on tai sitten nukutaan earit korvissa.

Kuulostaa kyl hankalalle, kyl mä ajattelin et pystyn nukkuu ihan omassa sängyssä makuuhuoneessa. Tuo poistoilmaletku on kyl vaikea juttu toteuttaa järkevästi...

Kuulostaa kyl hankalalle, kyl mä ajattelin et pystyn nukkuu ihan omassa sängyssä makuuhuoneessa. Tuo poistoilmaletku on kyl vaikea juttu toteuttaa järkevästi...

Juuri tuo poistoilma on se ongelma jonka takia nukun olkkarissa. Eli jos letkun joutuu taivuttelemaan S-muotoon ja ylöspäin niin ei se kuumailma virtaa niin hyvin kuin että se on suoraan alaspäin.
Ja toisaalta itse olen aika herkkä uninen joten ääni tuossa häiritsee mua ei emäntää. Joku +40desibeliä on teknisissä tiedoissa. Nyt makkarissa 27.8 kun tuolla värkillä olkkarissa on 21. Joten hieman näen vaikka vaivaa ja nukun hyvin kuin tuskailen joskus esim. iltavuoro-aamuvuoro yön välissä 8h ilman kunnon unta. Nämä kuumuudet ovat kattohuoneiston ja läpitalon ongelmia kun aina paistaa aurinko johonkin kohtaan asuntoa. No seuraava asunto on etsinnässä ja siinä onkin yksi kriteeri se että ilma kiertää kunnolla.

linda_jaahdytin_thumb.jpg
.

Meillä on tämmönen. Lukasin ketjun läpi, ja tuttuja ongelmia. Tosin mun mielestä tuo siltikin hyvä peli, koska mulle on todella tärkeetä saada pidettyä kämppä inhimillisen lämpöisenä. Nyt kun on aamulla taas herännyt niin makkarissa on 32 astetta, aurinko paistaa suoraan miedän helvetin isoihin ikkunoihin. Se on tuskanen tunne, kun herää siihen, ettei ilma kertakaikkiaan liiku yhtään. Se on melkein liian paksua hengitettäväksi. Tän laitteen lisäksi kaytän tehoviilennykseen (kun tulee lenkiltä :D) pienempää tuuletinta, joka levittelee viileän ilman asuntoon nopeasti.

Katsoin niin tuon mallin pitäisi vieläkin maksaa liki 400, me saatiin se jo nelisen vuotta sitten. Poistoputki on ongelmallinen. Meillä on mielenkiintoinen järjestely siinä tällä hetkellä. Kissan takia ei voi avata kokonaan ikkunaa (rivitalo), vaan siinä on ulkoreunalla hyttysverkko. Me viritellään rautalangalla putken pää aivan kiinni siihen verkkoon. Kyllä on mennyt ulos asti kaikki kuuma ilma, mitä nyt jos kohdalle menee sorkkimaan, niin onhan se putki kuuma. Sähkönkulutuksen takia ei koko päivää viiti pitää päällä, mutta kyllä mä pystyn nukkumaan sen kanssa. Tosin olen myös nukkunut sikeästi ylimmän kerroksen asunnossa, kun katolla tehdään remonttia. Joka aamu, yhden kesän. Kaikkeen tottuu :)

Back
Ylös Bottom