Hulkki sanoi:
En puhunut mistään DC-systeemistä (en ole Doggcrappia käyttänyt lokakuun jälkeen) vaan ihan perus-2-jakoisesta, jossa tehdään muutamassa perusliikkeessä useita sarjoja menemättä kuitenkaan koskaan failureen (paitsi ehkä pitkien sarjojen treeneissä pienten lihasryhmien kohdalla).
No, periaatteessahan tuo ei eroa mitenkään, jos tuossa sun perus-2-jakoisessa pidetään huoli, että progressiivisuus on riittävä. Dual Factorissahan pääpointti on pitää frekvenssi korkeana, välttää failureen treenaamista, ylläpitää "jatkuvaa" progressiota ja jaksottaa treeniä tuohon ylikuntoon vievään (tai ainakin lähelle sitä) loading ja "palauttavaan" deloadin vaiheeseen. HST:ssähän löytyy nuo Dual Factorin peruselementit, vaikka jotkut DF-gurut kritisoivatkin HST:n 15 toiston viikkoja ja lopun negatiivisia.
HST:ssähän tuo loadin jakso on venytetty hiukan pidemmäksi ja Dual Factorin vaihtelu treeneissä rakennetaan toistomäärien ja sarjamäärien vaihtelulla (eli 2 sarjaa eka viikko / yks sarja toinen viikko).
Hulkki sanoi:
Niin, tämä on mielestäni aika pitkälti yleistietoa ja olen sekä ennen DC:tä että nyt DC:n jälkeen treenannutkin nimenomaan sillä periaatteella, että viimeinen toisto jätetään aina ottamatta koska se rasittaisi hermostoa enemmän kuin lihaskudosta.
Kenelle on kenelle ei. Tuntuu, että suurin osa näistä "kovaa kerta viikkoon" treenaajista ei tuosta faktasta ole ikinä kuullutkaan.
Hulkki sanoi:
Kuinka Dual Factorin perusidea siis eroaa konkreettisesti ohjelmasta, jossa treenataan kroppa 2-jakoisella 2 kertaa läpi viikossa? Muutamassa hyvin valitussa liikkeessä useampi sarja menemättä melkeinpä koskaan failureen (esim. 4x6) treenien välisellä painoprogressiolla ja viikoittain hitaasti nousevalla volyymilla (esim. 3x6 -> 6x6) kunnes ollaan ylikunnon partaalla. Sitten viikko radikaalisti alhaisemmalla volyymilla (mutta samoilla painoilla) kropan lepuuttamiseksi.
Periaatteessa tuo on Dual Factorin mukainen pääpiirteissään. Kuten tuolla
http://www.geocities.com/elitemadcow1/table_of_contents_thread.htm sitellä sanotaan, "Dual Factor is not a program" eli Dual Factor on vaan teoriaa, jonka päälle ohjelmaansa rakentaa. HST on taas yksi lähes DF-teorian mukainen tapa treenata.
Hulkki sanoi:
Mikään valmis Dual Factor -ohjelma minua ei kiinnosta, koska minulle on ensisijaisen tärkeää kyetä panostamaan omiin heikkoihin kohtiini (etureidet, sivuolkapäät, hauis) eivätkä nuo penkki-kyykky-mave-ohjelmat oikein kyseisiin lihasryhmiin erikoistumista mahdollista. Olen siis kiinnostunut lähinnä tuosta Dual Factorin takana olevasta makrotason vaikutuksesta kehoon ja perusideasta.
Sama homma on täälläkin eli en suoraan aio lähteä sellaisenaan mitään DF tai DFHT ohjelmaa kokeilemaan, mutta sovellan kyllä noita oppeja jatkossakin oman ohjelman rakentamisessa. Itse mieluummin rakentelen on DF muunnelmani tuohon HST:n kolme kertaa / viikko -runkoon ja treenaan edelleen koko kehon joka treenissä, mutta hiukan vaihdellen noita voluumiliikkeitä eri kerroilla. Tuohon soppaan on tarkoitus sitten ottaa vielä kokeiluun noita 8-10 x 3 oppeja ainakin viimeisille muutamille viikoille. Perus 4-5-jakoiseen tyylille kerta kovaa viikkoon ei ainakaan täällä ole paluuta.
Edit: Niin, olen samaa mieltä Timban kanssa, että se jatkuva progressio on suurimmalle osalla todella vaikeaa suunnitellla ja ylläpitää ilman HST:n mukaista suunniteltua ohjelmaa. Voit olla poikkeus tuon suhteen, mutta suurimmalle osalle etukäteen laskettu progressio on paras vaihtoehto jos haluaa täyden hyödyn DF-treenistään.