Mission: näyttävä kroppa by 2007 maaliskuu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen reenaillut tähän tapaan reilu pari kuukautta:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774&highlight=arnoldin

Kai tuo sitten on verrattavissa satujumppaan, koska kokeneemmat niin sanoo. Itse en voi sanoa juuta enkä jaata, koska en ole koskaan satujumppaa harrastanut.

Olen ollut todella tyytyväinen tuon linkittämäni metodin tuomaan kehitykseen. Itse uskon, että jos natuna mennään, niin perusliikkeitä vaan perkeleesti ja kaikenmaailman vitkuttimilla pumppailut jätetään tyystin..

Toinen samantapainen metodi on HST. Siitä löytyy tietoa vaikka kuinka tältäkin foorumilta.

Pakko nyt ottaa tähän taas kantaa.

Kaukana on satujumpasta 100 lasissa tehty 1-2 jakoinen, eikä Mike mun mielestä todellakaan tarkoittanutkaan, vaan että jos aloittelija meinaa palautua koko kroppa kerralla ohjelmasta, on sen oltava vähän satujumppaan päin menevää. Jos Mike näin tarkoitti, niin siitä olen aikalailla samaa mieltä. 2-jakoinen kovaa tehtynä neljästi viikossa on vitusti rankempaa palautumiskyvylle mitä nelijakoinen kovaa tehtynä neljästi viikossa. Tai ainakin itsellä on näin, vaikka kokonaissarjamäärä olisikin sama, 2-jakoisen sarjat kun pystyy vetämään kovempaa.

Mun mielestä aloittelijalle on aikalailla sama millä jaolla treenaa siinäkohtaa jos tekniikkaa harjoitellaan, parasta olisi valita itseä miellyttävä ohjelma. Tekniikkaa harjoitellessa ei pitäisi mennä 100 lasissa eikä muutenkaan mahdollisimman kovaa, vaan aina jättää varastoon jottei satu pahasti.

Joku perus 3-jakoinen on ehkä paras ohjelma alkaa treenata kovaa ja sillä ajaa sitten tosissaan kroppaa sisään jonkin aikaa, lihasta aloittelevalle tulee takuulla jos ruoka ja lepokin on kunnossa, ohjelman jako ei tässä kohtaa ole se oleellisin pointti.

Sitten kun on esim. vuosi takana treeniä ja tuntee vähän kehoaan, on hyvä lähteä testaamaan esim. 2 ja 4 jakoiset ohjelmat ja tarkkailla kehittymistä ja palautumista. Itsellä on toiminut 2 jakoinen paljon paremmin kuin monijakoiset, kaikilla ei välttämättä ole näin. Mutta aika moni 2-jakoista kun on uskaltanut kokeilla, on sen hyväksi ja tehokkaaksi havainnut.

Tuossa postaamassani menetelmässä kaikki sarjat eivät ole raskaita, koska kaikki sarjat tehdään samalla painolla. Eli ensimmäinen on melko helppo..

Hyvänä puolena tuossa olen huomannut juuri perusliikkeiden käyttämisen. Eikös ne ole kuitenkin kaiken perusta. Sitten joskus sadan vuoden päästä voi alkaa hienosäätämään ruhon ulkoista habitusta. Näin siis aloittelevien natupellejen:rolleyes: kannattanee toimia..?

No joo. Tarkoitti Mike mitä tahansa tuolla satujumpalla, sain kyseisestä kommentista ainakin hyvät aggret päälle tän päivän ekaan treeniin: huitaisin takareidet ja pohkeet menemään 23 minuutissa. :D

No Hulkin treenaamisesta olen sanonut sanottavani jo, se on kovaa treenaamista. Mutta Hulkilla on omasta kropasta kokemusta ja kun ravinteetkin on käytössä, niin palautuminen on varmasti optimaalista. Tämä ko. kaverihan meinaa vetää perussafkalla, joten ei ole perusteltua pistää kaveria tykittämään lihasryhmiä monta kertaa viikossa.

nigster sanoi:
Mä olen ehdottomasti 3- tai 4-jakoisen kannalla. 2-jakoisella kun aloittaa ja vääntää 100 lasissa niin kahden treenin jälkeen on koko kroppa niin tukossa ettei mitään järkeä - eikä siinä enää salille mennä päivän päästä. En toki teilaa 2-jakoista suoraan, mutta siinä on juuri tuo jumiutumisen ongelma josta Mikekin mainitsi. Ei sillä, etteikö 4- tai 3-jakoisellakin saisi kroppaa jumiin.

Naurettava ajattelutapa suorastaan.
Ajattelepa itse, kun vaihdat 3-jakoisesta->ylä ja alakroppa esim. 2 kertaa viikossa, teen puolet sarjoista, mitä tein 3 jakoisessa. Lihakset eivät voi olla enempää tukossa, mitä 3-jakoisella. Kunhan tehot/intensiteetti pysyy saman.

Miken kanssa olen samaa mieltä, että reidet saattaa vaatia pitkään, sairasta, volyymia että ne kasvaa.

Useat kokemukset puoltaa tätä, pitkien sarjojen hyötyä, kun puhutaan etureisistä, latseistä, sivuolkapäistä.

Konkreettisesti, reidet siis kerran viikkoon ja yläkroppa 2 krt viikkoon. Ma/ke/pe treenit. Johon iskisi 2x6, niin penkki nousee aika tasaisesti(taas omia ja muiden kokemuksia).

Itse jotenkin koen, että lihas kasvaa vähillä sarjamäärillä, 2-3 sarjaa per treeni/lihas, kokonaismäärä 2-5 sarjaa per lihas viikoittain. Failureen asti tai muutaman toiston vajaaksi.

jotain sekalaista seurakunta viritystä:

Ma:
leveä/hartoiden leveä penkki 2x6
leuat vasta otteella 2x6
olkapääpunnerrus istuen käsipainoilla 2x6
ranskalainen/ojentaja talja 2x6
hauiskääntö kp. tai tanko 2x6

Ke:
takareidet alkuun:
suorin jaloin veto 1x6-8
reiden koukistusta istuen tai maaten 2x6-8

etureidet:
smith kyykky: volyymillä(mitä mike ja kalimero on palstalla kuvailleet).
ojennuksia 4x12-20
pohkeita, miten itsestä tuntuu.

Pe:
kapea penkki 2x6
alataljaa v-kahvalla tai leveällä myötä otteella(traps, lavan lähentäjät, teres major) 2x6-8
olkapää punnerrus käsipainoilla/vinopenkki pystyssä kulmassa, hartioiden levyisellä otteella 2x6-8
ranskalainen/ojentaja talja 2x6-8
hauiskääntö kp. tai tanko 2x6-8

Tomusokeri kirjoitti lisäaineista ekassa postauksessaan ja ymmärsin ne ihan muuna kuin lisäravinteena. No joo.. syödä pitää tietty kunnolla reenasi sitten satujumppaa tai monijakoista.

Jatkan vielä, koska haluan:D.

Mutta ajattelen, että ihan oikeaa toiminnallista lihasmassaa ei voi saada kovinkaan hirveästi tavallinen tallaaja, keskiverto geeneillä.

Pjumppi treeneillä saa sarkoplastista lihaskasvua eli sitä koko lisää ilman suurempaa voiman lisäystä.

Kädet voi olla 40-45 cm pintaan aika tavallisella treenaajalla, joskin yleistä on mitä ite tiedän, että kädet on kireenä jotain 42-43 cm luokkaan ja kireä on jo 10%, kisakireästä en välitä:D. 45-50 cm kädet, niin alkaa olemaan jo sen verta lahjakasta, kun puhutaan siitä kireästä kädestä.

Niin valitettavaa, kun se onkin niin käden koko kulkee aina kropan koon mukana. Mitä enemmän lihasmassaa ja rintaan, selkään, olkapäihin, jalkoihin, sitä isommat kädet on mahdollista saada.

Ja toisekseen lihasten kiinnityskohdat ja malli on sellainen juttu, mikä määrittelee minkä kokoinen lihas tulee olemaan.

Esimerkiksi korkea huippuinen hauis näyttää isommalta, kunhan hauiksessa on pituutta vielä sopivasti.

Mun teesi:
1. harjoittelemalla vähän viikoittain, alle 2 h viikossa.
2. tekemällä maltillisella sarjamäärällä, kokonaismäärä sarjoja viikoittain 2-6 sarjaa per lihasryhmä, kun tehdään isoilla 5-10 toistoa.
3. harjoittelemalla lihasryhmät 1-3 krt viikossa
4. sopivan lyhyellä palautusajalla sarjojen välissä 1,5-2min.

On mahdollista saavuttaa mahdollisimman nopeasti, maksimaalisesti lihasmassaa, kun puhutaan keskivertogeeneillä varustetuista harjoittelijoista.

Mitään kehonrakennusammattilaista ei tällä ole kaiketi rakennettu?

Ammattilaiset ovat aivan eri luokkaansa, samoin sm tason kehonrakentaja(ei sinäänsä yllättävää, että hormonien käyttö tekee pumppi/volyymipumppi treenistä hyödyllisempää kehonrakentajalle, mitä raaka voimapohjainen kehonrakennusharjoittelu on naturaali harjoittelijalle).

En sano, etteikö pumppi treenillä kasvata naturaali lihaksiaan, varmasti kasvattaa:).

Toiminnallisen lihaksen kasvatus on silti usemman haaveissa johtuen siitä, että sarkoplasmisesta kasvusta ei ole mitään varsinaista hyötyä kuin ulkonäöllinen.

Mitä enemmän painoa, sitä parempi hengitys/verenkierto elimistö täytyy olla.

Tästä syystä kehonrakentajalla saattaa siis olla tautisen hyvä peruskunto, kun hinkkaa aerobista paljon ennen kisoja.

Tavallinen treenaaja kuitenkin haluaa olla lihaksikas ja niissä voisi olla toiminnallista voimaa ja aikaa ei saisi kulua mahdottaman paljon(onhan se tylsää salilla käydäkin useamman mielestä, enemmän kuin 3 krt viikossa).

Ja toisekseen kehittävä painoharjoittelu on työtä, kovaa työtä.

Ennen kuin ihminen pääsee edes lähelle teoreettista maksimaalista lihasmassaansa(minkä genetiikka valitettavasti sanelee ja myös hormonitasot veressä), on töitä lihaskilojen eteen tehtävä.

Säännöllisesti ylös päin toistoissa ja painoissa, 1 toisto lisää per treeni kerta on jo hyvää kehitystä, kaikki mikä on +1 on mun laskujen mukaan lisää:).

Ymmärrän, miksi 3-5 jaot on erittäin suosittuja, lahjakas harjoittelija pääsee niillä erittäin pitkälle. Kunhan kehityksen kolmijalka tai nelijalka on käytössä.
Usea ihminen luulee olevansa lahjakkaampi, mikä on valitettavaa.

Kaikki eivät saa 50 cm hanskaa kireänä, vaikka hormonimäärät olisivat veressä erittäin suuria. Joillain on siguna: "Jos ei grammalla testoa kasva niin ei kasva millään".

Tässäkin on eräänlainen totuus.

Isommalla sarjamäärällä saadaan kyllä paremmin voimaa, hermoston kehityksen kannalta erittäin viisasta, että tehdää paljon toistoja ja oikeasti oppisesti liikettä. Eikä viedä sarjoja loppuun saakka, varaa jää muutama tai useampi toisto. Ja palautusajat pitenee, 3-5 min.

Ei mikään yllätys, että näin kilpaileva voimanostaja noukkii useasti paremman tuloksen. Voimanostajan mielenkiinto pitäisi pääosin olla hermoston kehityksessä, toiminallisen lihaksen määrää tulee olla myös paljon, että on mahdollista tehdä maksimaalisia tuloksia.

Lahjakkuus on voimanostossa myös erittäin "poikaa", tosin voimapuolella moni on huomannut, että se löysän näköinen vanha ukko, jolla lihastakin näytti olevan todella vähän, voittaa kisat:D.

Hyvä voimanostaja:

- tavoittelee maksimaalisen hyvää hermostoa, jolla saa tiettyihin liikkeisiin eniten voimaa(kyykky&penkki&veto).

-sivutuote toiminnallinen lihasmassa(sarkomeerinen lihaskasvu)

- ei tavoittele symmetristä fysiikkaa

Hyvä Kehonrakentaja:

- tavoittelee symmetristä fysiikkaa

- on lahjakas, lihasten kiinnityskohtien, mallin, hartiarakenteen, nivelten, lantion, vyötärön kapeudessa.

- tekee painoharjoittelua, joka yhdistää sarkomeerisen ja sarkoplasmisen harjoittelun, tällä tavalla saadaan isommait lihakset niin voimiltaan kuin lihaskooltaan

Nykypäivän Pro kehonrakentaja:

- tavoittelee symmetristä fysiikkaa

- on lahjakas, lihasten kiinnityskohtien, mallin, hartiarakenteen, nivelten, lantion, vyötärön kapeudessa.

- on samaan aikaan voimakas ja harjoittelee myös ei toiminnallisen lihasmassan kasvatusta(Hallitseva Mr. Olympia) eli tekee sarkomeeristä ja sarkoplasmista painoharjoittelua samaan aikaan.

- tekee isoilla sarjamäärillä, harjoittelee paljon 3-7 h viikottain(Dorian Yates poikkeus, Dorian myös söi vähemmän mitä muut huiput ylipäätänsä keskimäärin)

- käyttää paljon hormoneja.

- on perkeleen lahjakas:D.

Mihin väliin tavallinen painoharjoittelija laittaa itsensä?

Huippukehonrakentajan menetelmillä ei saa hyvää tulosta, varsinkaan jos yrittää yhdistää maksimaalisen voima ja maksimaalisen lihaksen koon kasvun.

Voimanostolla saa voimaa ja kohtuullisesti lihasmassaa, aikaa kuluu kuitenkin jos haluaa paljon voimaa, voimaharjoittelussa sarjamäärät ja palautukset ovat väkisin pidemmät. Joten harjoitteluaikaa täytyy varata myös enemmän.

Edes suomen sm tason kehonrakentajien menetelmät eivät toimi läheskään kaikilla.

Muuta en enään sano, paitsi tehköön kukin mitä haluaa:). Mitä näistä kinastelemaan, jos joku saa 50 cm tekemällä jotain treeniohjelmaa, se on hyvä hänelle. Tärkeintä mikä saa oman ruhon kehittymään, mulle ainakin.

edit: kirjoitusvirheitä tossa on varmaan tuhat ja ajatus meinasi katkeata muutamassa kohdassa...:D. Jos joku tästä hyötyy niin ihan kiva. On kiva että on kivaa;).
Lisäksi pääni on kipeä ja olen sairaslomalla...:D.
Rakastan kyllä painoharjoitteluun liittyviä asioita ja siksi tämä viesti tuli tehtyä, muutaman miettimisen jälkeen...
Hyvä laji siitä, että kaikki voi harrastaa ja tapaa erilaisia, hienoja ihmisiä.

Kaikki me ollaan niinku erilaisii, samanlaisii;).

Saisiko infoa mikä mun viestissä oli sellaista että se piti poistaa? Ei muuten mutta viestissä ei ollut kyllä mitään tai ketään loukkaavaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mm

toimiiko toi tosiaanki kolmijakosessa että treenaa kerran viikossa vaan esim. selkää. Onko kehitys sitten nopeaa silloin? Ihmettelen vaan..

Palautuminen on parempaa. Lepo on erittäin oleellista treenaamisessa ja sen vähyys on rajoittava tekijä.

Kokenut treenaaja osaa kuunnella kroppaansa ja voi treenata useamminkin viikossa samat lihasryhmät, mutta aloittelija usein vetää itsensä pahaan ylikuntoon kun ei osaa kuunnella kropan signaaleja. Jos alat tekemään useaan kertaan viikossa samoja lihasryhmiä, niin katso ainakin ettet tee vielä kipeänä olevaa lihasryhmää.

Aloittelijalla on rajoitteena vielä kovin usein ravinto ja puutokset siinä. Ravinnon optimointi olisi yksi tärkeä pointti treenin ja levon ohella.

jooh

Hih juu. Sen takia tässä vaan nirsoilen, koska tuota aikaa nyt on niin "vähän", ettei oikeen kerkeä tutustua siihen mikä olis mulle parasta. Mutta alan nyt kuitenkin vetämään tota kolmijakosta minkä tuonne laitoit, koska uskon että kokeneempana tiedät, mikä mulle on parasta. Lisään tohon selkä-kohtaan hauistaljan niin kuin tomb neuvoi. Toivotaan että kehitystä tulee.
Tulin muuten toisiin ajatuksiin noiden "lisäravinteiden" kanssa, varmaan sen takia ku mulla oli alunperin käsitys että ne olis jotenki vaarallisia (pah, tyhmä minä :D). Käväisin tuolla luontaistuotekaupassa ja siellä oli jotain proteiinia myynnissä, missä oli kolmea eri tyyppiä. En nyt muista nimeä, mutta hinta oli ainakin 25e. Kaippa siitä jotain apua on.. :P

Mike sanoi:
Jos alat tekemään useaan kertaan viikossa samoja lihasryhmiä, niin katso ainakin ettet tee vielä kipeänä olevaa lihasryhmää.
.

Tää saattaa olla tosi tyhmä kysymys, tai sitten en vain tajunnut aivan, mutta eikö joku juuri sanonut että palautumiskyky ei parane nopeammaksi, jos aina odottaa lihaksen täyttä palautumista tms?

IMO otat kropan 2krt/vko ja seuraava treeni vasta kun lihakset ovat palautuneet. Ekoilla kerroilla palautumiseen menee hyvällä säkälle viikko, mutta loppujen lopuksi pääsee siihen 3-4 päivään jolloin voi lähteä punttaamaan taas.

Siis en oo nyt missään "huonossa" kunnossa, ja oon käyny semmoset 2kk salilla. Ei mulla yleensä koskaan ole paikat niiin kipeät, että estäisi salille menon. Ehkä nuoren ikäni vuoksi palaudun nopeasti, ja sitähän pitää käyttää hyväkseen? Jos nyt oikein sun viestin ymmärsin.. :D Pah pah tuleepa epävarmuutta ku joka puolelta sinkoilee eri neuvoja =D

tomusokeri sanoi:
Siis en oo nyt missään "huonossa" kunnossa, ja oon käyny semmoset 2kk salilla. Ei mulla yleensä koskaan ole paikat niiin kipeät, että estäisi salille menon. Ehkä nuoren ikäni vuoksi palaudun nopeasti, ja sitähän pitää käyttää hyväkseen? Onko Jos nyt oikein sun viestin ymmärsin.. :D Pah pah tuleepa epävarmuutta ku joka puolelta sinkoilee eri neuvoja =D

Vaikka Mike onkin erimieltä, niin minä vetäisin sinuna yksijakoisella. Lue tuo ketju:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774 ja pohdi sitä vaihtoehtona. Tuossahan ei vedetä kaikkia sarjoja täysillä ja jos palaudut hyvin niin ei luulisi olevan ongelmaa.. Liikkeitähän voi hiukka muutella itselleen sopiviksi, kunhan pysyy perusliikkeissä.

Onhan sinulla aikaa koittaa pariakin eri metodia. Jos et ehdi palautua yksijakoisella, niin vaihda monijakoisempaan ja jos monijakoinen ei tunnu oikealta niin toisinpäin.

Itse mainostan tätä yksijakoista, koska itsellä se on pistänyt kehityksen mukavasti käyntiin..

Tässä on varmaan jotain näkemyseroja yleisesti treenaamisesta. Itse olen sillä kantilla, että kun salille mennään, niin siellä pyritään vetämään aina sata lasissa. Itse nyt en enää jaksa aina motivoitua, mutta nuoret jaksavat. Eli en kannata mitään puolitehoisia treenejä, joita sitten tehdään useampi kerta viikossa. Kannatan ennemmin lihassäikeiden paukuttamista rikki kunnon treenillä ja sitten palautumaan.

Mun arvovalta on täälä reenivinkkien suhteen näitten kokeneempien jamppojen rinnalla pieni, mutta heitän oman panostukseni, koska nää alottelijoiden kyssärit herättää niin suuren isällisen vaiston...tai jotain...

Jos osaat englantia lue toi

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson50.htm

noi on vinkkejä jotka "jokaisen kehonrakentajan tulis tietää", mutta älä anna sen hämätä. Mun mielestä noi sopii kaikille ja listaa mm. muutamia yleisiä virheitä mitä alottelijana tulee tehtyä. Älä lue kun raamattua, eikä muutenkaan täydellinen lista, mutta hyvä muistaa.

Ja muutenkin lue noi kaikki alottelijoiden osaston tärkeäks merkatut threadit. Muodosta ne omat mielipiteet laajemman tiedon perusteella, ei kannata uskoo mihinkään yksittäisiin totuuksiin. Niitä kun on niin paljon kun on reenajiakin.

Oma vinkki on se, että
a) lue aiheesta niin paljon kun mahdollista
b) älä lähde hifisteleen(suomeks pysy perusjutuissa. jotkut tekee tästä hommasta sellasta rakettitiedettä että huh huh, mutta älä ressaa siitä ainakaan tohon 1,5 vuoteen)
c) oikotietä ei ole, älä kuvittele, että mikään yksittäinen ohjelma/ruokavalio VARSINKAAN mikään ERIKOISsysteemi/ERIKOISlisäravinne on se mitä vaaditaan. Tärkeintä on pitkäjänteisyys.
d) kysele täälä foorumilla, mikäli joku asia ei ole selvää tai mikäli itte alat säätään jotain.

Hyviä reenejä:thumbs:

edit: niin sellanen pointti nyt vielä, että reenaa huoletta vaan kuten "kehonrakentajat" siis tavotteena massaa ja lopulta kireyttä. tossa ajassa et millään kasva liian isoks.

Mike sanoi:
Tässä on varmaan jotain näkemyseroja yleisesti treenaamisesta. Itse olen sillä kantilla, että kun salille mennään, niin siellä pyritään vetämään aina sata lasissa. Itse nyt en enää jaksa aina motivoitua, mutta nuoret jaksavat. Eli en kannata mitään puolitehoisia treenejä, joita sitten tehdään useampi kerta viikossa. Kannatan ennemmin lihassäikeiden paukuttamista rikki kunnon treenillä ja sitten palautumaan.

Voipi olla, mutta tuon oman tapani jälkeen on kyllä ihan oksennus-kunnossa melkein joka kerta. Yksittäinen lihasryhmä ei saa hillitöntä rääkkiä sillä vain viimeinen sarja on kova. Mutta kun kaikki lihasryhmät reenataan kerralla, niin puhkihan siinä menee. Eli ei tuo ihan jumppaa ole..

Itse olen ihan amatööri koko hommassa ja tuon vaan omat kokemukset esiin sillä mielin, että vaihtoehtojakin on. Ei vain yhtä toimivaa menetelmää. Hst:n ja tuon Arnoldin menetelmän on moni kehunut mainioksi, eli ei ole vain omia jorinoitani. Arskallakin taitaa olla jonkinmoinen kaikupohja treenivinkeilleen..

No teet (Tomusokeri) miten tahansa, niin muista syyä kunnolla! Ja nukkuakin välillä..

-Marchi- sanoi:
Tää saattaa olla tosi tyhmä kysymys, tai sitten en vain tajunnut aivan, mutta eikö joku juuri sanonut että palautumiskyky ei parane nopeammaksi, jos aina odottaa lihaksen täyttä palautumista tms?

IMO otat kropan 2krt/vko ja seuraava treeni vasta kun lihakset ovat palautuneet. Ekoilla kerroilla palautumiseen menee hyvällä säkälle viikko, mutta loppujen lopuksi pääsee siihen 3-4 päivään jolloin voi lähteä punttaamaan taas.

Täysin aloittelijan on turha alkaa miettimään jotain palautumiskyvyn parantelua. Kunhan ensin nyt saisi ajettua kropan sisään treenaamiseen ja sitten alkaa opetella kehon kuuntelua. Vasta tämän jälkeen aletaan asteittain koventamaan treeniä jne jne. Eli ei mennä perse edellä sinne puuhun.

EDIT: Enkä ota tässä kantaa siihen mikä on treenijako, vaan tämä noin yleisesti.

Suositut

Back
Ylös Bottom