Missäs vaiheessa alkaa lihakset kasvamaan? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaksu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro! Oon käyny puntilla nyt 5 kuukautta. Oli hyvä valinta, mut kertokaas kokemuksesta, että meneekö mulla jossain pieleen vai onko ihan normaalia; Eli mulla on kolme kertaa viikossa treenit, ekana päivänä jalat ja vatsat, tokana rinta, olkapäät ja ojentajat, kolmantena selkä, hauis vatsat. Kerrallaan oon noin tunnin, joskus päälle ja joskus hieman alle...riippuen! Treeniin sisältyy noin 7 eri liikettä, joita teen kolmen sarjoina, joissa on 10 toistoa sarjaa kohti. Teen sellasilla painoilla, että viimenen toisto joka sarjassa tekee tiukkaa ja verisuonet poksahtelee päästä :curs:
Ja tässähän tämä, se mitä minulle on tapahtunut, on se, että kaikki treenattavat lihakset ovat kiinteytyneet. Hauis on kivikova tilanteeseen katsomatta niinkuin moni lihaksista, sekä vatsa on litteytynyt. Se mikä häiritsee on, että tämä tapahtui 2 kuukauden salilla käynnin jälkeen. Minkäänlaista kasvua ei mielestäni(eikä muidenkaan)ole tapahtunut. Onko siis normaalia, että olen puolisen vuotta(kohta)käynyt salilla, kaikkeni annan, eikä lihakset lähde kasvamaan, vai olenko liian innokas odottamaan sitä. Eli pitäisikö olettaa, että parin kuukauden päästä lihakset alkaa ehkäpä kasvamaan, vai voiko siihen mennä kokonainen vuosi eteenpäin. Kertokaas nyt niin saan yöunet takas?

Kun itse alotin käymään juuri tuon 3 kertaa viikossa salilla niin kyllä sitä kasvua tapahtui ihan kokoajan melko tasaisesti. Olisiko ettet saa tarpeeksi proteiinia?

Menee loppuelämä pienellä (tai olemattomalla) lihaskasvulla, jos et syö tarpeeksi ja oikein! Kerropas normipäivän ruokailusi, niin katsotaan, onko lihaskasvulle edellytyksiä.

Lihakset alkavat kasvamaan siitä hetkestä lähtien, kun alat syömään, lepäämään ja treenaamaan oikein. Toinen kysymys on, kuinka kauan kestää kasvattaa isot lihakset alkutason ollessa useimmilla nolla. Tähän sanoisin, että treenaa, syö ja lepää nyt aluksi 5 vuotta kumulatiivisilla tieto-/taitotasoilla. Tämän jälkeen moni kadunmies/nainen pitää lihaksiasi luultavasti jo komeina, mutta oma kauneusihanteesi on luultavasti tässä vaiheessa jo paremminkin vähintään body fitness tai kehonrakennus -luokkaa, johon verrattuna olet edelleenkin auttamattomasti pieni, ja luultavasti myös löysä. Itselläni on treenitaustaa noin 7 vuotta takana, ja arvelisin, että vielä vaaditaan vähintään saman verran lisää saavuttaakseni ne tavoitteet, joita itselleni asetan.

Yhteenveto: Jos tavoitteenasi on rakentaa isot lihakset kahdessa vuodessa, unohda koko juttu. Omalla kohdallani motivaatio ei ole syntynyt uskomattoman nopeasta lihaskasvusta, vaan tunnollisesta kovasta treenamisesta, josta on oppinut pitämään. :evil:

Tässä mun ateriat...

Mä tankkaan joka treenin jälkeen palkkarin naamaan protskuineen, maltoineen ja kreatiineineen. Muuten en sitä hörpi. Päivässä safkaan aamulla jos jaksan..joskus en joskus kyllä. Se sisältää pari leipää, kalkkunasiivuineen ilman rasvalevitteitä. Mukaan vihanneksia ja pari lasii maitoa. Päivällä joskus 2-3 maissa (tai aikataulun mukaan) vedän lämpimän aterian. Yleensä koitan vetää jotain pastaa, perunaa tms. ja mukaan tottakai jauhelihaa tai kanaa. Sit meneekin muutama tunti, ja jossain ilta kasin aikoihin vetäsen viimesen snackin naaamaan, eli pari leipää, vihanneksia, paljon maitoa, tonnikalaa, raejuustoa..joskus riisimuroja..tai puutroa. Muutenkin jos päivällä alkaa hiukomaan ni vedän raejuustoa ja sellasta kevyttä proteiinipitosta täyttävää tavaraa. Tottakai täytyy myöntää et kerran viikos voin sortuu pizzaan, mut hei ei oo maailma viel kaatunu sen takii...enkä mä kyllä ees kerran viikossa vedä pitsaa.. Mut anyways.. eli sanotte et täs 5 kuukaudessa pitäis jo olla näkyviä lihaksen kasvun merkkejä?

Imo mitä pitempää oot käyny salilla, sitä pienemmältä näytät omissa silmissäsi.

edit: Silmä tottuu, et huomaa kehitystä silmällä välttämättä kuin kuvista & mitoista (vaikkakin jälkimmäinen ei ehkä ole se paras vaihtoehto).

Aivan niin. Helposti tulee sokeaksi omalle keholle. Aina jotenki tuntuu että aina on pienet paikat ja isommaksi pitäs päästä. Siis kyllä sen huomaa että kasvua on tullut mutta aina vois olla isompi ja muodokkaampi. :hyper:

Jaksu sanoi:
Päivässä safkaan aamulla jos jaksan..joskus en joskus kyllä. ?

Tästä sitä "vikaa" voi lähteä etsimään, eli kun ruokailut on tyyliin syön mitä milloinkin hyvittaa jos jaksan. Pistän tähän esimerkiksi Hekottajan laatiman bulkkiruokavalioesimerkin, näet vähän suuntaa miten sitä PITÄISI syödä.

n. 3500 kcal bulkkiesimerkki by Hekottaja:

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

prot. ~250g hiilarit:~400 rasva~90 kcal:3500

Sellaisiakin kommentteja on näkynyt että täydellisellä aloittelijalla itse lihaskudoksen kasvatus lähtee käyntiin vasta parin kuukauden päästä ja muutokset siihen mennessä on lähinnä hermostollista (voima kasvaa). Tokihan olemuksesta näkee hyvinkin nopeasti että jotain on tapahtunut mutta hankala sanoa onko se parempaa ryhtiä (lihastonusta), jonkin verran vähentynyttä rasvaa (lihaserottuvuutta) vai ihan oikeasti kasvanutta lihasmassaa.

Tosin ruokailu näyttäis tässäkin olevan vähän "sinnepäin", joskos sitä lähtisi korjaamaan ensiksi?

Niin kuin pari edellistäkin totesivat, ruokailu mättää. Ruokailut vaikuttaisivat liian sattumanvaraisilta (=syön silloin kun huvittaa) ja tauot ruokailujen välillä liian pitkiltä. Ruokaa koneeseen! Etenkin aamupalan olisi hyvä kuulua ihan jokapäiväiseen rutiiniin (itsekin treenailin melko pitkään siten, että aamulla juotiin vain puoli lasia tuoremehua ja eka ruoka naamaan vasta klo 11 kieppeillä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljonko on pituus ja paino ?
Miten paino on muuttunut viiden kuukauden aikana ?
Onko rasvaprosentti tippunut(näkyykö esim. vatsat paremmin kuin ennen) ?

Ovatko liikkeissä käyttämäsi treenipainot kasvaneet tasaisesti ?

Tässä infoa..

Oon 174 pitkä ja painoo on sellaset 76 kiloo. Kun vuoden alussa alotin ni taisin painaa 78 kiloo. Eli painossa ei käytännössä oo tapahtunu mitään erikoista. Rasvaprosenttii en oo päässy mittaamaan, mut on mulla rasvaa lähteny pois. Sen just huomaa siinä että vatsa on litistyny helvetisti ja ei oo sellasta makkaraa joka tilanteessa roikkumassa tossa eessä.
Painoista voin sanoo et viimeseen kuukauteen en oo nostanu mihinkään suuntaan. Muuten oon nostellu sillon tällön muutamalla kilolla ylöspäin tottakai. Mut täytyy sanoo et ei tässäkään mitään uskomatonta oo tapahtunu. Jos vertaa ihan alkuun ni on siinä tietenki sitte eroo!!

no vatsa lienee litistynyt juuri sen takia että sieltä on sitä rasvaa palanut kasvaneen kulutuksen ja vahvistuneiden vatsalihasten takia. jos paino ei nouse,syöt liian vähän ja pala ei kasva. jos syöt liikaa, rasvaa kertyy liian nopeasti ja makkaraa tulee muuallekin. jos syöt sen mitä kulutat et kasva. kokeiles pari kuukautta tota timban laittamaa ruokavaliota ja jos näyttää että tulee liikaa läskiä muokkaa sitä vähän. ruuastahan toi on kiinni joten ruokaa nassuun :thumbs:

Niin jos tuo paino on pysynyt samana (tai laskenu) niin eihän sitä lihaskasvua oo kaiken järjen mukaisesti voinut tulla. Ite kun alottelin salilla käymisen 6 kk sitten niin alussa söin kaikkee mahollista ja tosi paljon, massaa tullu 15 kg lisää mutta itestä silti tuntuu etten oo mihinkään suuntaan kasvanu, eli omaan ulkonäköönsä tottuu aika hyvin.. :jahas:

Aamulla tosiaan proteiinia enemmän ja koitat saada sen kokonaismäärän vaikka hieman yli 200g.

Sitten on myös hyvä ottaa posekuvia itsestä niin kehityksen seuraaminen on helpompaa, koska silmä tottuu peilissä näkyvään kaveriin aika lepposasti vaikka kehitystä olisikin tullut.

Yleensä kun alottelijat treenaa, niin ne ei lisää syömistään ollenkaan. Mistä sitten johtuu rasvan palaminen ja lihasten hermottuminen(eli voimaa tulee johonkin asti). Eli luulis, ettet syö tarpeeks. Ei kyllä tossa kun luettelitkaan kovinkaan paljon ruokaa näyttänyt olevan.

Ok. Eli safkapolitiikka kuntoon. Mut mietiskelin vaan, et onks sillä oikeesti niin suurensuuri merkitys että vetääks sen ananaspurkin välipalaks vai ei. Ku mulla on se tilanne, et aamul ei kovin usein oo nälkä. Sit ku innostun josku päiväl syömään, ni syön mahan niin täyteen et ei mul vaan kerta kaikkiaan oo nälkä ku vast illal, jos sillonkaan. Eli vissiin pitäis alkaa väkisin survoo tota rahkaa napaan ni alkais tapahtuu vai?

Back
Ylös Bottom