Missä välissä palkkari?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treenaan siis punttia sen 1h-1h15min, jonka jälkeen siirryn lähestulkoon välittömästi juoksumatolle kevyttä kävelyä tekemään noin 20minuutiksi.Niin tulisiko palkkari vetää tämän punttiosion jälkeen ennen kävelyä vai venyttää ihan siihen että ottaa kävelyn lopussa vasta ?
Palkkarina toimii siis hera-malto sekoitus.

En tiedä mistään mitään, mutta itse otan kiristellessä punttitreenin lopulla BCAA:ta katkaisemaan katabolian. Sen jälkeen sitten juoksumatolle tirisyttämään rasvoja. Olen perustellut tämän itselleni niin, että palkkarissa olevat hiilarit häiritsevät aerobista. Keho pääsee tällöin käyttämään hiilareita sen sijaan että kuluttaisi rasvoja.

Eli puntin jälkeen (tai oikeastaan jo punttitreenin loppupuolella) BCAA ja varsinainen palkkari vasta sitten koko treenin lopuksi. Saattaa toki olla liiallista hifistelyä.

Sillä ei taida olla suurta merkitystä, koska ei se palkkari lähde edes kunnolla imeytymään tuossa 20min aikana. Tai heraa esim. imeytyy 8-10g/h, joten tuossa ajassa ehtisi imeytyä 2,7-3,3g proteiinia ja se ei ole niin suuri määrä, että maailma tuhoutuisi.

Taidan tähän vaan sanoa että Nyyssölä tuossa project 89 taisi todeta että palkkari vasta aerobisen jälkeen. Ideana siis se että punttitreenissä ollaan kulutettu kehon hiilihydraattivarastot ja sitten aerobisella tavallaan "pakotetaan" keho käyttämäään rasvaa.
Mutta todellisuudessa taitaa olla aika sama että mitenkä. Itse otan palkkarin vasta kotona jos menen pyörällä salille (n. 7km/20min), koska muuten tulee kyllä ylös.

Kiitos vastauksista ! Kävin ostamassa noita BCAA tabuja. Alan tässä dieetin aikana vetämään niitä ennen treeniä ja punttiosuuden jälkeen,palkkari vasta sitten kävelyosuuden jälkeen. Testataan näin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on itsellä tuo "palautusjuoma"-käsite hämärtynyt. Olen huomannut, että parhaat tulokset saa, kun yksinkertaisesti harjoittelun kontekstissa -- ennen, aikana, jälkeen -- nauttii proteiinia, aminohappoja, hiilareita hieman siinä niinkön silloin tällöin tissutellen. Sehän on ihanteellista aikaa ravinteiden imeytymiselle. Ei siinä mitään paastoilla tarvitse. Riippuu sitten tietysti, jos tavoitteena on esim. sellainen erikoisuus kuin "ei kehittyä". En tuomitse toki mitään tavoiteasetelmia.

Itseasiassa musta tuntuu, että tälle "ei kehitystä" -tavoitteelle pitäisi perustaa omia ketjuja. Mike ja Mika voisivat tehdä Gymlog-jakson myös aiheesta. Päältäpäin katsoen tuo näyttää myös olevan monen treenaajan tavoite, jos kysymättä tulkitaan. Pitäähän siis näin suositun tavoitteen saavuttamisesta keskustella ja jakaa tietoa. Keinot tämän saavuttamiseen olisivat sitten käänteisesti sovellettavissa esim. sellaisen tavoitteen saavuttamiseen, kuin "kehittyy". Hmm... Ei huono.

cbucbu sanoi:
Olen tehnyt myös sitä semmoista laitetta (nimeä en tiedä)
Crosstrainer?

Onko tuo sitten parempi vaihtoehto kuin kävely ?
Luulenpa että rasvaapolttavassa tarkoituksessa on hieman tehokkaampi. Vertailin vähän näiden kulutuksia tuolla kalorilaskuri.fi sivulla. Kevyt crosstrainer kuluttaa 20min noin 90 kcal ja kevyt kävely juoksumatolla n. 60 kcal. :) Eli vastaus kuuluu että polttaa tehokkaammin kaloreita.

Crosstrainer?

Luulenpa että rasvaapolttavassa tarkoituksessa on hieman tehokkaampi. Vertailin vähän näiden kulutuksia tuolla kalorilaskuri.fi sivulla. Kevyt crosstrainer kuluttaa 20min noin 90 kcal ja kevyt kävely juoksumatolla n. 60 kcal. :) Eli vastaus kuuluu että polttaa tehokkaammin kaloreita.

Selvä! Vaihdan tuon kävelyn kokonaan crosstraineriin :) Kiitos vastauksesta !

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta jos palkkari otetaan ensisijaisesti katkaisemaan kataboliaa, niin eikös se sitten sodi hieman tuota rasvanpolttoa vastaan? Itse otan myös vasta loppuaeroobisen jälkeen pelkkää heraa.

rasvanpolttoa ajatellen kyllä. Kuten taivaskäsi sanoikin jo

Jos rasvanpoltto/kehonkoostumuksen muutos on tähtäimessä, niin se olisi hyvä huomioida jo itse treenissä. Tällä tarkoitan siis käytettäviä liikkeitä, sarjojen määriä, niiden pituutta ja intensiteettiä. Vajaat palautusjaksot on myös erittäin tehokas keino, kunhan sitä ei vie liian äärimmäisyyksiin. Intervalliharjoittelu on myös yksi harjoittelutapa, johon kannattaa perehtyä. Korvaisin tuon kävelyn siis vaikkapa intervalleilla, liikekomplekseilla tai jollakin muulla vastaavalla. Niin ja alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: Palautusjuoma sen jälkeen alas!

En liputa pelkästään korkeaintensiteettisten harjoittelumuotojen puolesta, mutta ne ovat kehonkoostumuksen muutosta hakiessa yleensä huomattavasti tehokkaampi tapa verrattuna kävelyyn yms. Johtuuko sitten EPOCista vai mistä, sitä ei vielä taideta edes tarkkaan tietää. Kävely on elämää. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom