Minne TETiin?

Koitas jotaki tehdasta tai jotain joka työllistää kohtalaisen paljon porukkaa, pääset kesätöihin sinne todennäköisesti joskus ainaki. Samaa hommaa melkein joka paikas kuitenki on, siivoamista ja tällasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voihan vitura. Meiän koulussa sanottiin, että TET-paikka piti olla lähellä omaa kotia ja sitä ei siis saanut ekana vuonna valita oman mielen mukaan. Ts. jos oman mielen mukainen yritys ois ollu toisella puolella kylää niin sinne ei ois saanu mennä. Menin sit naapuruston päiväkotiin :)

Toisena vuonna olin TETissä sairaalan vuodeosastolla eikä se homma mitään hirveää ollut. Paitsi että potilaat makas lähes koomassa ja kuolema pyöri ympärillä. Sairaalaan menin siksi et musta piti tulla lääkäri...

Itse oon ollu lennonjohdossa 15v. sitten. Yks tuttu lensi Turku-Köpis-Turku, mutta ei taida onnistua enää. Silloin ei ollut terroristeja eikä ohjaamon ovet kiinni lennon aikana....

meikä oli alepassa aikonaan. eikös se viikon kestä tai jotasin. joo ja sit olin järvenpään kaupungin mittausosastolla. Siellä sitten kuulin kun työnjohtaja mesosi että "Tiedätkö poika mistä tämä työttömyys oikein johtuu? tiedätkö?" samuk- "No en tiedä" Yrjö: "Kuule se on järjestelmällisen rationalisoinnin lopputulos!" samuk: "selvä"

meikä oli alepassa aikonaan. eikös se viikon kestä tai jotasin. joo ja sit olin järvenpään kaupungin mittausosastolla. Siellä sitten kuulin kun työnjohtaja mesosi että "Tiedätkö poika mistä tämä työttömyys oikein johtuu? tiedätkö?" samuk- "No en tiedä" Yrjö: "Kuule se on järjestelmällisen rationalisoinnin lopputulos!" samuk: "selvä"

Nyt pikkuisen sitten toisesta näkökulmasta liittyen tuohon työharjoitteluun. Itse olen duunissa firmassa jossa on ollut aika paljon työharjoittelijoita yläasteelta ja ihmettelen että kuinka velttoa porukkaa ne ovat. Ehkä 1/10 on oma-aloitteinen että tulee kysymään tekemistä/neuvoja ja sellainen että tekee duunit kunnolla.
On tietenkin vaikeaa esim kaupallisella alalla, pistää harjoittelijaa kassan taakse tai muutenkaan myymään tai mitään muitakaan vastuulisia tehtäviä tekemään heti alkuunsa sillä koskaan ei tiedä harjoittelijan motivaatiota/rehellisyyttä/tunnollisuutta.
Samoin joskus on vaan itsellä niin kiire että ei pysty/kerkeä kokoaikaa ohjaamaan vierestä hommien tekoa. Silloin juuri pitäisi olla oma-aloitteinen ja tulla kysymään tekemistä/yrittää itse jotain, mutta kun ainakin meillä olleet harjoittelijat vaan häipyvät tupakalle tai muuten jonnekin piiloon. Ja osa ei ole edes joka päivä ilmaantunut paikalle.

Itselleni tuli 9-luokan työharjoittelusta (ja varmasti tein firman kaikki paska hommat alkuun) ensin viikonloppu/kesä työpaikka(ja edelleen firman paska hommat) ja sitten pikkuhiljaa rupesin tekemään sitä opiskelujen osalla kaikki lomat/vapaat(hommat paranivat) ja nyt sitten olen samassa hommassa vakituisesti. Olen ollut noissa saman alan hommissa käytännössä jo vuodesta -88 asti. Ja vasta 3. työpaikka menossa joten työharjoittelusta ura urkeni vaikka silloin en olisi yhtään uskonut että tuolle alalle päädyn. Nyt voin myös sanoa että aika vankka kokemus myyntityöstä alkaa jo olla.

Elikkä minne hyvänsä hait/pääset niin tsemppaa ja tee työt kunnolla. Ja asennoidu siihen että mitä hyvänsä siellä paska tehtävää on niin tee se kunnolla se joka tapauksessa on sinulle kasvattavaa ja aukaisee uusia näkökulmia omaan ammatinvalintaan. Se että jos haet vaan mahdollisimman helppoa on kuten edellä muutama on kehunut, niin on sama kuin antaisit joskun muun tehdä salilla treenisi, ei mitään hyötyä itsellesi jatkossa.

Parin kaverin kanssa oltiin internet-kahvilassa (onkohan näitä enää olemassakaan?) kaksi päivää. Tuohon kahden päivän urakkaan kuului muistaakseni kahden tai kolmen ikkunan pesu, sekä pölyjen pyyhintä (kerran) monitoreista (~15kpl) :hyper:

Oli harvinaisen tylsät kaksi päivää. Siellä vaan Action-Quake2:sta mätettiin, pidettiin parin tunnin ruokatauko ja kun tultiin ruokatauolta, paikan pomo sanoi ettei keksi enää mitään tekemistä, menkää kotiin. :D

Sitten myöhemmin (olikohan ysillä?) olin pari viikkoa ala-asteella, jossa olikin sitten ihan eri meininki. Alussa oli tietysti jotain paskahommia (=siivousta, järjestelyä ym), mutta sitten myöhemmin pidin jopa täysin itsenäisesti muutaman oppitunnin :) Ja hauskaa oli.

Eli kannattaa hakea sellaiseen paikkaan, josta voisit kuvitella löytäväsi jotain mielekästä tekemistä. Ei missään nimessä kannata valita paikkaa sen mukaan, että "tuolla ei ainakaan tarvii mitään tehdä", koska a)ajan tappaminen on helvetin tylsää (kokemusta on) ja b) tuosta TET:stä saattaapi olla jotain hyötyäkin tulevaisuutta ajatellen, kesätyöpaikka?

Ite oon ollu TETissä pari vuotta sitte, ja silloin ekaa kertaa tuli haettua periaatteella, että mitä helpompi, sen parempi, joten painuin sitte myymälään, jossa sisko työskenteli ja vietin sen viikon luppoaikaa, vähän jotain varastokamaa siirtelin ajankuluksi. Seuraavan kerran oltiin sitten jo fiksumpia ja hain paikkaan joka olisi mieluisa ja josta irtoaisi jotain itsellenikin. No mitäs siinä, eikun satamaan ja halliin kontteja täyttämään, ja voin sanoa, en kadu hetkeäkään tota valintaa. :D Päivät meni lepposassa seurassa rekan perävaunuja täyttäessä tai pikkutrukilla hurjastellessa. Ja irtosipa sen vähäisen työkokemuksen ansiosta sitten pienimuotoinen kesätyöpaikkakin. :)

Itse olin Alepassa samalta alueelta kuin threadin aloittaja (Mankkaan alepaan panivat). Ei ollut omavalintainen paikka, itseäni nyt ei vaan sattunut nappaamaan hakea mitään paikkaa, niin tuo paikka annettiin mulle. Piti olla siellä aikaisin. Silloin sattui kylmällä talvella vielä kohdalle bussilakko, ja itse olin ainoa joka kykeni sinne kävelemään, niin muut jäi jotkut päivät vaan löhöämään himaan kun itse siellä tein töitä. Täyttä paskaa. Ainoa kiva homma oli heti aamusta, ennenkun asiakkaat tuli, sain lätkiä alennushintalappuja sillä kivalla hintalappupyssyllä tuotteisiin joiden viimeinen myyntipäivä oli sinä päivänä, tai seuraavana, ei muista. Teki mieli lätkästä jokaiseen tuotteeseen se sama lappu. Mutta ne einesten ja leipien latomiset ei ollut kivaa, leivät haisi, einekset jäädytti näpit.

Mutta joo kai se on ihan hyvä että threadin aloittaja miettii paikkoja etukäteen ettei joudu sinne samaan Alepaan. :)

japa sanoi:
Nyt pikkuisen sitten toisesta näkökulmasta liittyen tuohon työharjoitteluun. Itse olen duunissa firmassa jossa on ollut aika paljon työharjoittelijoita yläasteelta ja ihmettelen että kuinka velttoa porukkaa ne ovat. Clip.
Kovin monta tyyppiä tuskin kiinnosta paskan vertaa tehdä ilmaiseksi jotain paskahommia. Varsinkin jos ala ei kiinnosta itseä ollenkaan. Itsellä oli ihan kivat pari TETtiä aikanaan. Yläasteella kun olin niin kävin ala-asteella opettamassa viikon verran ja oli sinänsä mukavaa hommaa mut se järkyttävä määrä pentuja vähän hirvitti :eek:

Kauppiksessa tein jo paria hommaa työharjoittelussa jotka oikeasti olivat aika mielenkiintoisia ja niiden loputtua vitutti rankasti kun piti palata koulun penkille. Toisesta firmasta juttelivat vielä että saattaisivat ottaa mut sinne töihin koulun jälkeen aina pariksi tunniksi mutta päätyivät myöhemmin ottamaan täyspäiväisen tekijän sinne.

Meilläkin on firmassa ollut joskus näitä tettiläisiä, ja osa ihan asiallista porukkaa. Sitten muutamia jotka ei välttämättä edes saavu joka päivä töihin tai maleksiivat jossain ja pakoilevat töitä. Ihan käsittämätöntä, mitä niille on oikein annettu ohjeeksi koulusta lähtiessä??

Yhdelle parivaljakolle kirjoitin kerran työtodistukseen arvioinniksi (joo, tiedän ettei niin saa tehdä... :evil: ) jotain tyyliin: työtaito --- välttävä, ahkeruus --- välttävä jne. Kauhea mekkala nousi! "Ei me voida tämmöisiä viedä koululle..." Pidin pari päivää niitä piinassa ja sitten tein uudet todistukset ilman arvostelua, kylläkin poissaolot mainittuna.

Erkki-setä sanoi:
Koitas jotaki tehdasta tai jotain joka työllistää kohtalaisen paljon porukkaa, pääset kesätöihin sinne todennäköisesti joskus ainaki. Samaa hommaa melkein joka paikas kuitenki on, siivoamista ja tällasta.

Sama.
TETti on erinomainen tilaisuus luoda suhteita, eli mene sellaiseen paikkaan josta voisi jatkossa irrota vaikkapa kesätöitä/harjoittelupaikkoja jne.

Itse olin urheilukaupassa ja sokkarilla. Kaveri oli arnoldsilla ja sano että oli todella rento paikka ja nälkä ei ainakaan yllättänyt. Se roudas aina kotiin niitä isoja donitsi bokseja päivän päätteeks!

Menin 8. luokalla TET:iin Shellille ja 9. luokalla menin Essolle. Opin vaihtamaan autonrenkaat tosi nopeasti ja täyttämään sipsihyllyt.

Odu sanoi:
Fiksu jätkä menee kaverin toiminimen alle hommiin. (eli ei siis käytännössä mee mihinkään)

Ja tuolla sitten saa kokemusta työelämästä ja jotain hajua esim. oman uran valinnastaan..... Tuohan olisi sama kuin norkoilisi sossun luukulle suoraan:rolleyes: :wall:

Ajattelin varmaan mennä suhteellisen lähellä olevaan mpkauppaan (Frank Nyman). Siellä saisi sitten katella pyöriä :kuola:. Eipä tässä oikeen muutakaan ole, muutama kaveri on hakenu jo Rossoon. Itse kun en mitään hyödy siitä, että menisin johonkin Kotipizzaan, koska en (oikeastaan) pidä pitsasta ja olen muutenkin jättänyt tuollaisen ruuan vähemmälle aknen takia. Siis jos ajatellaan työn luontaisetujen kannalta sitä paikkaa.

Fiksu menee sellaiseen paikkaan, josta myöhemmin saa kesätöitä. Itse valitsin tetin sillä perusteella, että pitää olla kivaa ja helppoa, joten menin sählyhallille. Sieltä ei sitten kesäduunia irronnut... Muutenkin 14-17v on helvetin vaikea löytää kesäduunia, joten kannattaa ajatella tuon tetin suhteen vähän pidemmälle.

Hyviä paikkoja ovat mm: posti, marketit, raksat, varastot, tehtaat..

Itse vietin tuon TET-jakson Citymarketissa ja satuin saamaan sellaisen opastajan joka oli aina ennen joutunut järjestelemään pulloja koreihin pullonpalautuksessa(muuten menettelisi mutta siellä haisee aika pahalle), siellä sitten vietin suurimman osan siitä kahdesta viikosta ja välillä aina mätin tonnikalapurkkeja hyllyyn. Uravalinta selkeni, tuonne en koskaan enää menisi töihin. Kannattaa valita paikka kiinnostuksen mukaan, kyllä ne aina jotakin hommia keksivät. Ruokakauppaa en voi suositella, ainoa hyvä tuolla oli että omistaja tarjosi pulla kahvit kun pääsimme pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom