Minkä ikäsenä muutit pois kotoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bisping
  • Aloitettu Aloitettu
Eli minkä ikäisenä porukka muutti pois vanhempien siivistä? Olitko jälkikäteen ajateltuna liian nuori muuttamaan vai onnistuiko omassa himassa asuminen miten? Mietityttää ite kun tosta lähtis vuokrakämppä sika halvalla. Ikää vasta 18 niin vähän arveluttaa itseä, mutta kyl sitä toimeen tulisi kumminkin.
:thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse muutin 2kk vajaa 17-vuotiaana. Oli melko aikasta, mutta vähän olosuhteiden pakosta.
Jälkeenpäin ajateltuna en olis halunnu muuttaa niin aikasin, koulu kärsi ja elämä muutenkin meni juhlimiseksi... Tosin siitä kyllä kasvoikin henkisesti paljon.

Mikä sua sitten siinä yksinasumisessa arveluttaa? Ne laskut, yksinäisyys vai se, ettei pyykit peseydy, eikä jääkaappi täyty itestään? :)

19 vuotta ja muutama päivä. Heti lukion jälkeen.

Mikä sua sitten siinä yksinasumisessa arveluttaa? Ne laskut, yksinäisyys vai se, ettei pyykit peseydy, eikä jääkaappi täyty itestään? :)

No yksinäisyys ei niinkään paljon, koska vanhemmat ja kaverit asuvat kaikki kävelymatkan sisällä. Vuokraa yms. kela suostuis sponssimaan kanssa. Toi ruoan laitto, pyykkien pesu, koulun käynti ja siivoominen kyllä vähän arveluttaa:D. Tosin pakko ne on hoitaa niin sillon ne tulee hoidettua. Kuppia tulis kyllä varmaan otettua huolella kanssa, mutta niinhän se pitääkin. Kyl uskon, että oon henkisesti ihan valmis muuttamaan.

pyykkien pesu ja siivoominen kyllä vähän arveluttaa:D

Eiköhän vielä tulis siivottua, mut pyykin pesu vois arveluttaa. Siivoisin ehkä kerran kuussa, ja ostaisin vaatteiden likaantuessa uudet tilalle. :D Ei totakaan kauaa kestä opiskelijan tuloilla (:david:), pitäis kai opetella ajoissa sekin.

Ei muuten mittään, 19v pian lasissa mut tietäis mitäköhän tekis; hakis töitä (=odottelis puol vuotta työttömyysrahoja), tai opiskelisi jotain. Ennen tuskin kannattaa muuttaa mihinkään kun tietää tuonkin..

Juu pääseehän sitä, mut se ois aika nöyrää tulla nyytti kepin päässä kotiin takas kun tiskaaminen ja ruoanlaitto ei onnistu:)

19 vuotta ja muutama päivä. Heti lukion jälkeen.

Tämä, opiskelemaan tuli lähdettyä. Paremmin menee kyllä itsekseen asuessa, porukoilla oli aina kämppä täydessä sekasorrossa eikä sitä itse kiinnostanut järjestellä. Nyt se on sitten ainoastaan itsestä kiinni.

On se nyt vittu jos yksinasumisessa eniten huolettaa tiskit, safkat ja siivous.

e: olin 20 kun muutin

Ite muutin kanssa melkein heti 17v täytettyä. Eipä tuo mitenkään erikoisempaa ollu tosin olen aina ollu itsenäinen asioiden suhteen joten ruuanlaitto sun muut kotihommat ei ollu ongelma. Koulukin tuli hoidettua suht kunnialla vaikka kyllä niitä bileitä tuli järjestettyä välillä aika hurjaan tahtiin. :hyper:

Ehkä suurin homma omassa kämpässä asumisessa on kuinka paljon aikaa kotityöt lopulta ottaa esim ruuanlaitto, jos oikeasti haluaa syödä muutakin kuin mikroruokaa. Mutta äkkiä ne asiat oppii tekemään tehokkaasti kaikki samaan aikaan. Jos on nuorempia sisaruksia kannattaa yrittää palkata ne siivoomaan nälkäpalkalla, aina ne rahaa kuitenkin tarvii! :D

Anna palaa vaan jos siltä tuntuu on se omassa kämpässä asuminen kuitenkin aika mukavaa, on oma rauha ja kasvattaa mukavasti ihmisenä. Tulee vapaus ja vastuu samassa paketissa.

16 vuotiaana heti peruskoulun jälkeen muutin kotoa pois jyväskylään opiskelemaan. Vieläkin samassa kaupungissa ollaan.

Itse muutin heti armeijan jälkeen 20-vuotiaana 120km kotipaikkakunnalta Vantaalle ja vuotta myöhemmin tyttöystävän kanssa Helsinkiin. Ihan sopivaan aikaan muutin. Kotona alkoi olla jo hivenen ahdistava asua, kun ikää alkoi tulla ja kotipaikkakuntakin alkoi tuntua vähän pieneltä. Olin myös pyrkimässä kouluun, joka on Helsingissä, joten muutin periaatteessa opiskelemista varten jo hivenen etuajassa. Tyttöystävä oli jo aikaisemmin muuttanut pk-seudulle ja muutama kaverikin. Lisäksi parhaat kaverit muutti samoihin aikoihin kanssa pk-seudulle, niin oli ihan luonnollista lähteä mukaan.

Tosiaan jonkin verran yllätti se, miten paljon aikaa menee ruuanlaittoon, tiskaamiseen, pyykkäämiseen ja siivoiluun. Lisäks aina on jotain pientä hommaa mitä pitäisi tehdä, että kämppä- ja muut asiat pysyy kontrollissa ja päiväjärjestyksessä. Vinkkinä voisin sanoa, että kannattaa ottaa heti aika tiukka linja siihen omaan kämppään. Ei kannata alkaa pitämään joka viikonloppuisia kestejä, jollon kaikki kaverit voi sohlata sun kämpässä minkä ehtii. Pidät sen kämpän järjestyksessä ja siistinä alusta asti, niin sillon se pysyy melko paljon siistimpänä sillonkin, kun jotain juhlaa järjestää. Sellasessa kämpässä on pidemmän päälle vittumaista asua, jossa pizzalaatikot ja tyhjät kaljatölkit lojuu pitkin pöytiä ja lattioita ja kaikki on aina paskasta. Ja se jää nopeesti päälle, jollon siivoominen ja kämpästä huolehtiminen on entistä vaikeempaa. ;)

Toi on kyllä hyvä jos vanhemmat asuu ihan naapuristossa. Voit alkuun käydä shoppaileen ruuat vanhempien kanssa ja käydä syömässä vanhempien luona. Säästät alkuun hyvin rahaa ja aikaa ja voit rauhassa panostaa sitten jonkun verran siihen kouluunkin, eikä kaikki kotityöt kasaudu heti päälle ja tee mieli alkaa pakkaileen paluumuuttokuormaa...

Paria kuukautta vajaa 16v oli tämä likka kun kotoota lähti =)

Muutin lukion tokan jälkeen 18-vuotiaana. Välillä oli helpompaa ja välillä vaikeempaa. Työssäkäyminen koulun ohella oli melkeenpä pakollista.

Taitaa mennä listan puolelle.

19-vuotiaana intin käyneenä. Pari vuotta olin jo seurustellut tuohon aikaan nykyisen avokin kanssa.

20v tuli lähtö. Olihan sitä jo odoteltu :)

Eipä siinä. Vähän yksinäistä on ollut, mutta muuten ei mitään valittamista. Oli hieno tunne ekana aamuna, kun popsi aamupuuroa ja katteli merta :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom