Nuorena ollette aloittaneet suurin osa, itse aloitin pari kk sitten 31 vuotiaana :-) Ainut pohja että tuli parikymppisenä muutaman kuukauden puntteja nosteltua, mutta se sitten lopahti niinkuin monesti käy. Mutta onko tällä palstalla muita yli kolmekymppisenä aloittanutta?
Mielenkiintoista nähdä miten kehitys lähtee tästä vuodenaikana eteenpäin kun ikää on jo näinkin paljon.
Itse aloitin salillakäynnin täysin puhtaalta pöydältä 18kk sitten 33-vuotiaana - tätä ennen en siis ollut salilla käynyt kertaakaan, ja viimeisistä vähäisistä liikuntaharrastuksista oli aikaa jo kulunut yli puoli vuosikymmentä.
Keskimäärin olen nyt käynyt noin kaksi kertaa viikossa salilla lähinnä eri yksivaiheisten ohjelmien parissa mitä täältä olen löytänyt (Golden 6, HST jne.). Sarjapainot ovat nousseet jonkin verran, mutta kyllä se kehitys aika hidasta on ollut näihin "junioreihin" verrattuna.
Sarjapainojen kehitystä tässä ajassa: Kyykky 60kg -> 95kg, Penkki 45kg -> 75kg (olen tosiaan kyllä kohtuuttoman huono tässä, todennäköisesti penkin tekniikka kusee), Kulmasoutu 50kg -> 85kg, Leuat 5 -> 8-10 toistoa 100kg elopainolla. Ei siis mitään hurjaa kehitystä, mutta kehitystä kuitenkin.
Voimat tosiaan ei hirveästi ole nousseet (osittain lienee syynä että olen tehnyt suurimmaksi osaksi kohtuulisen pitkiä sarjoja), mutta olemuksessa ja ulkonäössä on kyllä tapahtunut selkeää positiivista kehitystä. Olin aiemmin mallia pitkä tikku - edelleen olen pitkä mutta en enää täysin tikku
Mukavaa on ollut, ja tarkoitus on jatkaa hyvää harrastusta niin pitkään kuin virtaa riittää eikä reuma tai kihti vielä vaivaa.
Suosittelen!