Minkä ikäisenä aloititte?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
16 vuotiaana ensimmäisen kerran tosissaan salille. Treeniä kesti vähän reilun vuoden sitten kolme vuotta oli on/off suhde salin kanssa eikä kehitystä tullut paljoakaan. Mutta nyt uudella innolla raudan kimppuun.

13vuotiaana ollessani 7lk aloitin kun kotiin saapui synttärilahja avustuksen kera: penkki, levyjä 120kg, tanko (oikean kokoinen) + pieni ja lyhyt tanko ja käsipainot + niihin sopivat levyt. :) Tätä innostusta jatui ehkäpä 3kk tuosta. Jonka jälkeen ollaan vuoteen 2008 asti treenattu sillon tällöin kuukaus pari putkeen, jonka jälkeen innostus lopahtanut syystä tai toisesta. Nyt olisi tarkoituksena jatkaa tätä kunhan tuon ojentajan sais kuntoon.. :( Kummallista vihlovaa kipua suorituksen jälkeen.. (esim etunojapunnerrukset, laskiessa ilmaantuu kipua ei laisinkaan työntäessä.)

16v se oli sellasta epäsäännöllistä ja ruokavaliosta ei tietoakaan, nyt puolivuotta käynyt säännöllisesti ja ruokavalio kunnos nii vähä tuloksiakin tullut :)

14 vuotias olin kun sain salikortin, mikä oli hieno juttu vaikken osannut treenata paskaakaan. Kävin tyyliin kerran viikossa isän kanssa tekemässä koko kropan ohjelman.
15 vuotiaana motivaatio lihan kasvatukseen kasvaa ja yritän vähän panostaakkin ja selailen pakkotoistoa ja interwebiä, mutta luonnollisestikkaan en ymmärtänyt mitään mistään progressiosta tai mistään. Hyvä jos tajusin että haarukalla syödään.

Nyt olen 16 vuotias ja täytän hyvin pian 17, toimitan yksijakoista, syön helvetisti, kehityn ja pidän ajoittain peilikuvastani. En pakkotoiston mittakaavassa ole mikään iso ja vahva lihakasa ikäisekseni mutta odottakaahan vain...

19v, kun kyllästyin itteeni - eli ihan liian myöhään. :nolo:
Sama täällä.. Salilla olin käynyt ehkä pari kertaa ennen kuin täytin 19. Olin hirveä kynäniska ja oon kyllä vieläkin. En kuitenkaan oo 14 ikävuoden jälkeen juurikaan kasvanut pituutta, olis pitänyt aloittaa treenaaminen silloin!

Pistetäänpä huvin vuoksi omakin treenihistoria tähän:
14...19 vuotiaana vaihtelevasti epämääräistä ja epäsäännöllistä RHP-touhua talon kellarisalilla, ehkä karuimmalla mitä maailmasta löytyy.

Sitten intin ym. huonojen tekosyiden vuoksi pari vuotta totaalitaukoa. Ensimmäisen kerran oikea salikärpänen iski 21-vuotiaana ja ekaa kertaa oikealle salille treenaamaan. Asennetta ja intoa oli aivan saatanasti, tietoa ja järkeä vähemmän. Lopputuloksena alkuun kova treeniä ja hyvää kehitystä, sitten kehityksen pysähtymistä, sitten väkisin vielä kovempaa treeniä, sitten joka paikka yllättäen rikki :david:. Lopulta toinen rintalihas revähti silleen, ettei pystynyt tekemään yhtään mitään, samaan aikaan salikortti vanheni ja siihenhän se homma taas jäi. Lääkäriin ei tietenkään pikkuasioiden takia juosta (taas :david:), kuukausikaupalla sattui kaiken tekeminen vaikkei salilla enää käynytkään ja sitten kun tuntui, että rinta oli jo lähes kunnossa niin onnistuin jotenkin en kyllä vittu tajua miten rikkomaan sen uudestaan yrittäessäni ainakin kahden promillen humalassa hässiä jotain rumaa eukkoa laivalla mutta se ei oikeastaan kuulu tähän ketjuun eikä sitä huvita muutenkaan muistella, mutta kyllä se lopulta parani eikä ole oireillut jälkikäteen. Pari vuotta meni taas mitään tekemättä, kunnes 24 ikäisenä löytyi duunipaikalta hyvä sali ja pari vuotta vedettiin taas kunnolla, tällä kertaa jo oleellisesti fiksummin ja alan kirjallisuutta sekä pakkista ahkerasti opiskellen ja tulosta tuli sen mukaisesti ihan kivasti. Tuli vain jossain vaiheessa vedettyä hyvä sikabulkki päälle, sitten tuli duunipaikan vaihto ja sen myötä sali meni alta eikä uutta löytynyt heti ja kaiken stressin takia treenaaminen jäi sikseen, suunniteltu dieetti jäi pitämättä ja muutama vuosi tuli vietettyä aika tukevassa kunnossa (178/~105) :david:.

Reilu vuosi sitten totesin taas, että tilanteelle on pakko tehdä jotakin, tiputin painosta kymmenisen kiloa ja löysin hyvän salin, jossa nyt on säännöllisesti käyty ja toivottavasti käydään jatkossakin.

Aika katkonaista joskin kokonaisuutena pitkäaikaista on tämä mun hommani siis ollut, kaikki mahdolliset typeryydet on varmaan tullut tehtyä jotka vaan voi tehdä. Toisaalta virheistä pitäisi oppia ja silloin mä olen periaatteessa jo todella viisas:D. Aina on treenit vain jäänyt kesken juuri silloin kun on alkanut päästä jonkinlaiseen vireeseen, nyt on tarkoitus pitää homma katkottomana ja tehdä asioita vähän enemmän järjen ja maltin kanssa, itseään rikkomatta ja itsensä ihmismäisissä mitoissa pitäen. Silti tietysti eteenpäin mennen, mutta enää en väkisin yritä saada niitä tuloksia raivolla ensi viikoksi vaan tasaisella tahdilla eteenpäin. Lisäksi treenaamisen maailma on avautunut vanhemmiten vähän pelkkää pena- ja mavetulosta avarammaksi, esim. liikkuvuuden ylläpito ja nopeusvoima ovat nykyään nekin ihan tavoittelemisen arvoisia asioita.

On sitä penkkiä nostettu varmaan 14-15 vuotiaasta lähtien , mutta kunnon treeni alkoi tuossa viime keväänä eli 16 vuotiaana.

13 vuotiaasta asti säännöllisesti salilla, aluksi lajiharjoittelun ohessa ja myöhemmin ihan vain sen raudan takia. Sitä ennen oli kylläkin jo se 4 vuotta suhtkoht kovaa treeniä takana. Nuorena se oli alotettava:D

13 vuotiaana ekaa kertaa astelin salille, tosin silloin treenasin todella harvakseltaan eikä silloin ollut hajuakaan mitä olin tekemässä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ekan kerran salilla käväsin muistaakseni 12-13 vuotiaana, seitsemännellä luokalla. Kaverit lato penkkiin 40 kiloa ja sano et nostappa tosta. Noh, eihän se siitä noussut senttiäkään :( siitä nöyrtyneenä lupasin itselleni, että jonain päivänä palaan vielä salille ja treenaan itseni vahvemmaksi kun kaverini konsanaan :rock: tosin alotin treenin vasta 16 vuotiaana, ja ekan vuoden ajan olin RHP enkä juuri saanut tuloksia paskan ruokavalion takia :D tässä vähän pidempää tarinaa.

13-vuotiaana, 7-luokalla. Ekan kerran kun kävin salilla nostin penkistä 2x35kg. Alottaessani salitreenin nostinkin sitten jo 45kg. Kun aloitin salitreenin tosissani ja järkevästi, nostin 60kg, pari kuukautta ennen kuin täytin 14.

Katos vain, muitakin jotka alottanu vähän myöhemmin...

Ihan omaksi huvikseni alotin kotona reenaamisen 25 vuotiaana ja ekat 1,5 vuotta reenaaminen oli vähemmän säännöllistä. Nyt reilu puoli vuotta oon sitten reenannu säännöllisesti (mutta edelleenkin kuitenkin kotiharjotteluna).

PS: kotiharjottelulla ja vähemmän vakavallakin asenteella voi päästä hyviinkin tuloksiin kunhan vain reenaaminen on säännöllistä (itellä on reenipainot noussu alkupainoista reilusti yli kaksinkertaisiksi).

Laitetaan siihen vielä kymppi lisää. Eli 35-vuotiaana. Tai no oonhan mä käyny n. 18v saakka säännöllisesti joka toinen vuosi kerran salilla pyörähtämässä, mutta nyt siis tosissaan jo useamman kerran viikossa ja vähän suunnittelman kanssa että mitä siellä tekisi :)

Oisko ollu vähän ennen ku täytin 15 vuotta, toki 13 vuotiaana kokeilin penkkiä nousi 50kg painoin tosin itekki jo silloin 63kiloa 176 senttiä oli pituutta

Ensimmäisen kerran salilla treenaamassa kävin n. 14v ikäisenä. Silloin tuli tosin treenattua vähän miten sattuu enkä varmaan suuremmin päästäny kehitystä tapahtumaan.
Siinä 17v iässä aloin sitten käymään säännöllisesti salilla ja treenaan oikeasti. :rolleyes:

8 luokan alussa.. 1.5v on niinkun tullut.. mutta taukoja on ollut.. esim oli kesätauko, mutta nykyään olen taas aktiivisesti alottanut tossa syyskuussa.. ei se mun pituuskasvuun ole ainakaan vaikuttanut.. olin 163 cm pitkä kun alotin ja nykyään 174-175..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom