SUPERCARB 1kg -40%

mimmien treeniviikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Medium
  • Aloitettu Aloitettu
Haittaako tuplatreenit tai lepopäivättömyys jos lajit vaihtuu pitkin viikkoa?

Vähän hassu kysymys, ja siksi myös vaikea vastata lyhyesti, saati faktisesti, koska siihen sisältyy imo niin monta muuttujaa..

Eli josko aamupäivällä on käynyt joogassa, ihan varmaan on ok se, että tekee kovat jalkatreenit illalla. Mutta josko sitä aloittelijatasolla kokee kykenevänsä tekemään aamulla kovan yläkroppatreenin, ja illalla kovan jalkatreenin, ehkä kannattaa pysähtyä miettimään, onko se oma treeni-intensiteetti sittenkään niin huima kuin luulee, ja olisiko kuitenkin parempi, että tekee päivän yhden treenin isosti, vs. kaksi puolittain.

Sitten taas paljon varsinkaan moninivelliikkeitä sisältäneen jalkajumpan jälkeiselle päivälle en ainakaan itse tekisi säännöllisesti esim. rankkaa spinningiä, ja yläkropan jälkeisenä päivänä en kokisi palautumista ja tehoja ajatellen kovinkaan fiksuksi kahvakuulatreeniä. Nuo toisin päin sitten taas, niin mikä ettei, ainakin välillä, josko palautumiskapasiteetti on hyvä, ja kuitenkin muuten kehonhuollosta ja palautumisesta pitää huolta.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kiitos vastauksesta! Vähän tolleen mietin itekin, että samalle tai peräkkäisille päiville esim kyykkytreeni ja melontaretki tai kahvakuulatunti ja kevyt metsälenkki tai vaikka just jooga olis okei, mutta esim puntti + crossfit peräkkäisinä päivinä ei niin hyvä.

Ole hyvä :)

Vaikka tiettyjä lainalaisuuksia on, paras lienee sun vaan itse kokeilla ja testailla, juurikin sen osalta, ehtiikö palautua jne. Ja jossain välissä olisi hyvä pitää myös se totaalilepopäivä.

Oma treeniviikko näyttää seuraavalta:

ma: sali+attack (salilla rinta+haba)
ti: sali+ combat (salilla ojentajat, olkapäät, leuanvedot)
ke: lepo/combat/sali
to attack+pump+leuanvetoja
pe: lepo
la: step+combat
su: sali (jalat+vatsat)

nyt mennään näillä:

ma: kyykky+ apuliikkeet keskipitkiä sarjoja
ti: nopeuspenkki + selkä/hartiaseutubodailu
ke: kyykky lyhyet sarjat, isot painot + apuliikkeet
to: mave + selkä/hababodailu
pe: etukyykky + apuliikkeet ja illalla kravmaga
la: kravmaga tuplareenit
su: penkki, raskaat lyhyet sarjat, lattiapenkk + apuliikkeet ja ojentaja/hartiaseutubodailua

Koko kevät lähestulkoo menny näin:

Ma: combat
Ti: sali
Ke: Grit strenght (+ bodycombat )
To: sali
Pe: attack
La: sali
Su: lepo

Plus sit ny keväällä oon heittäny viel pari kolme lenkkii toho päälle... mulla on liikaa vapaa-aikaa :rolleyes:

Kiitos vastauksesta! Vähän tolleen mietin itekin, että samalle tai peräkkäisille päiville esim kyykkytreeni ja melontaretki tai kahvakuulatunti ja kevyt metsälenkki tai vaikka just jooga olis okei, mutta esim puntti + crossfit peräkkäisinä päivinä ei niin hyvä.

Minun mielestä punttia erikseen ei tarvitse jos käyt crossfitissa. Itse pähkäilin aiheen kanssa taannoin ja järkeilin,että fiksuinta on keskittyä vain toiseen.

Minun mielestä punttia erikseen ei tarvitse jos käyt crossfitissa. Itse pähkäilin aiheen kanssa taannoin ja järkeilin,että fiksuinta on keskittyä vain toiseen.

Niin ja teksti siis jäi kesken.
Itsellä oli voimataso kausi keväällä,hain siis voimaa ja lihasta. Tällöin hyllytin crossfitin kokonaan ja keskityin vain kuntosaliin.

Emilja, joo toimii varmaan noinkin. Kuitenkin puntilla on kiva välillä käydä ihan oman aikataulun ja ohjelman mukaan, jos ei ohjatut tunnit osu aikatauluun tms.

Mun viime viikko:
Ma crossfit
Ti lepo (putkirullausta ja venyttelyä)
Ke crossfit
To pilates
Pe keppi- ja kahvakuulajumppaa takapihalla
La puntti
Su lepo (kävelylenkki)

Lisäksi arkipäivinä pyöräilyä muutama kilsa päivässä.

Haluaisin, että olisi ainakin suht säännöllinen treeniviikko, varsinkin ohjattujen tuntien suhteen se olisi kätevää. Mutta teen nyt tuota uutta Muscle Challenge -saliohjelmaa (4-jakoinen, oon kuitenkin yhdistänyt kahteen päivään per viikko ja toimii ainakin toistaiseksi hyvin) ja kesäksi on vähennetty ohjattua ohjelmaa, niin en ole vielä saanut aikataulutettua viikkoa.

Eli nämä kuuluisivat viikko-ohjelmaan täällä:
Sali x2, pump, balance, combat, 30min core-treeni, spinning x2-4 (4 on kyllä nyt kesäaikaan melko mahdoton). Satunnaisesti teen sitten muutakin, esim Grit Strenght.

Vähän kevyemmät ryhmätunnithan sopivat loistavasti alku- tai loppulämpäksi salin kanssa. Jotkut coretreenit on sellaisia että itse korvaisin keskivartaloliikkeitä salilla sillä, mutta tietysti valmista Muscle Challengea tehdessä on vähän makuasia haluaako mennä ronklailemaan.

Vähän kevyemmät ryhmätunnithan sopivat loistavasti alku- tai loppulämpäksi salin kanssa. Jotkut coretreenit on sellaisia että itse korvaisin keskivartaloliikkeitä salilla sillä, mutta tietysti valmista Muscle Challengea tehdessä on vähän makuasia haluaako mennä ronklailemaan.

Juu, tykkään muutenkin yhdistellä treenejä. Pysyy homma mielenkiintoisempana ja ei ole niin kiva mennä salille vain jonkun 30-60min jutun takia. Mutta eiköhän tästäkin vakkari-lukkari muotoudu taas vähitellen. Ja tuosta MC-ohjelmasta tosiaan jätin heti alkuun vatsaliikkeet pois, kun niitä tulee tehtyä niin paljon, yleensä se 4x viikkoon jo muutenkin.

Nyt on tämmönen treeniviikko, että joka toinen päivä treeni (siis lihaksille), 2-jakoinen ohjelma. Viikkoon tulee siis 3-4 treeniä. 2-jakoisuus niin, että treeni 1 on ylä- ja keskivartalolle ja treeni 2 takapuolelle, joka kropassani eniten mättää ollessaan latta. Huhtikuun lopussa olleen synnytyksen jälkeen vielä kotitreeniä syyskuuhun asti, sitten salille 2 kertaa viikkoon. Yksi treenikerta kotona tai sitten salilla kestää n.45min ilman lämmittelyä ja sisältää 6-8 liikettä. Koti- ja salitreenissä eri liikkeet. Iltaisin ja välipäivinä kehonhuoltoa. Kävelyä lähestulkoon päivittäin 30-60+ min.

Jota kuinkin tältä nämä lomaviikot näyttää (vaihdellen kaksijakoisella ala/yläkroppaa)
ma sali alakroppa
ti sali yläkroppa
ke aerobinen kuntopyörällä
to lepo
pe sali alakroppa
la lepo
su jalkapallo

Lisäksi viikkoon mahtuu kaksi pitkää kävelylenkkiä tai rullaluistelua tms höntsävauhdilla. Aloin miettimään, että onko teillä lepopäivät totaali lepoa, vai tuleeko esim käveltyä, siivottua tms muita päiviä enemmän?

Mä seuraan aktiivisuuttani, energiankulutusta ja askeleita polarin loop aktiivisuuskellolla ja alkaa ahdistaa kun lepopäivinä tavoitteesta saavutan vain 1/3 vaikka urheilupäivinä se aina ylittyykin. Eli tuntuu että lepopäiviin pitää tunkea vähintään joku pieni kävelylenkki. Näin kesälomalla istun lähinnä läppärin edessä eli normaali arkeni on melko inaktiivista. Onko siis haittaa jos parina päivänä viikosta liikkuminen on vaikka kaupassa käynti ja portaat ylös alas ja muun aikaa istuu perseellään? �� Lähinnä noin niinkun salin/kehityksen kannalta kyselen. Että kannattaisiko kävelylenkit ajoittaa lepopäiville vai onkohan väliä?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Uusi treenisysteemini on:

MA sali 60min
TI putkirullaus ja venyttelyä
KE coretreeni kotona 20min
TO sali 60min
PE putkirullaus ja venyttelyä
LA tankotanssi 60min
SU 60-120min kävely+hölkkälenkki

...ja kävelyä/pyöräilyä tulee lisäksi pitkin viikkoa.

Nyt menee näin:

MA lepo salilta, vapaata tekemistä jaksamisen mukaan (uinti, kehonhuolto yms)
TI sali (koko kroppa)
KE lepo salilta, lentopalloa työvuorojen niin salliessa
TO ohjatut toiminalliset treenit
PE sali yläkroppa
LA lepo salilta, vapaata tekemistä jaksamisen mukaan
SU sali alakroppa

Toiminut neljä viikkoa kuin junan vessa. Treenipainot nouskukiidossa, sarjapainot esim. mave +10kg, syväkyykky +7,5kg.

Oon tässä kovasti arponut uutta treenirutiinia jolla lähteä kohottamaan kuntoa takasin sairauden jälkeen. Liian kovaa ei saisi vissiin treenata, mutta lääkäriltä on lupa tehdä niin paljon kun oma olo sallii. Luulin että en pääse vielä pitkään aikaan crossfittamaan mutta ihan hyvinhän tuo sujui, kun kävin kokeilemassa. Meinasin ensin että vatkaan vaan punttia 3-jakosella, mutta nyt ehkä voisin kuitenkin panostaa enemmän tonne crossfit-puolelle niin tulisi siinä aerobistakin kuntoa samalla?

Ajattelin tehdä suunnilleen 1on 1off crossfitia ja punttitreenejä, välipäivinä jaksamisen ja huvittamisen mukaan joogaa, pilatesta, rauhallista lenkkeilyä yms. Joogaa ja/tai pilatesta olisi tarkoitus tehdä vähintään kerran viikkoon, mieluummin kahdesti. Eli viikko voisi näyttää esim tältä:
Ma: lepo
Ti: crossfit/puntti
Ke: jooga
To: crossfit/puntti
Pe: lepo/pilates
La: puntti
Su: lepo/ ulkoilua
jne. seuraava viikko taas aloittaen puntti/crossfit-päivästä.

Mitä mieltä olette tälläisestä treenirytmistä? Keskiviikon jooga kuuluu joka tapauksessa ohjelmaan, kun joogatunnit on keskiviikkosin, ja viikonloppuna ei ole juurikaan ohjattua liikuntaa tarjolla. Kannattaisiko punttitreenit tehdä 1- vai useampijakosella ohjelmalla? Idea on siis että aikataulun yhteensopivuuksien mukaan tekisin mainittuina päivinä joko omatoimisia punttitreenejä tai menisin crossfit-tunneille.

Viimeksi muokattu:
Mun viikot menee nyt jotakuinkin näin, täyslepo mulla on yleensä vaan kerran viikossa ja viis kertaa salia, tällä viikolla duunireissun takia tulee pakosti kaksi lepoa kun ei pääse salille. Lepopäivää vaihtelen vähän muun ohjelman mukaan muutenkin mutta tässä tämä viikko :) :

Ma: Nyrkkeily
Ti: Sali + hiit
Ke: Lepo
To: Sali
Pe: Lepo
La: Sali + hiit
Su: Sali

Lepopäivinä sitten velyttelen ja rullailen ja joskus aikani kuluksi saatan eksyä johonkin balance tms. tunnille :)

Kysymys! Ohjattu jooga on tauolla ainakkn loppiaiseen asti. Mitä korvaavaa voisin tehdä sillävälin? Oma osaaminen ei riitä kovin kummoisia kotiharjoituksia kehittelemään, mutta voisihan sitä tietysti jotain perusasanoita käydä läpi tms... vai ottaisinko joogan tilalle esim. uintia siksi aikaa kunnes tunnit alkaa taas?

Suositut

Back
Ylös Bottom