SUPERCARB 1kg -40%

mimmien treeniviikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Medium
  • Aloitettu Aloitettu
Tein justiinsa uuden treeni ohjelman täks kuuks (vaikkakin kutakuinkin noi pysyy saman kaltaisina aina), eli

Ma - Jalkatreeni
Ti - Lenkki
Ke - Yläkroppa
To - Venyttely/ Lenkki
Pe- Jalkatreeni
La - LEPO
Su - Yläkroppa

Tietty noina salipäivinä tulee välillä tehtyä tehotreenejä ja "väli" päivinä käyn usein nyrkkeilemässä tai tekemässä jotain kevyttä salilla...

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mulla tulee yleensä 3-4 salikertaa, 1 kerta pilatesta ja sitten sekalaisesti hiihtoa, luistelua, uintia ja lenkkeilyä.

Mua kiinnostaisi miten te eri lajeista tykkäävät jaksotatte eri lajeja? Vai jaksotatteko mitenkään? Välillä tuntuu hankalta päättää mitä harrastaisi kun on niin paljon kivoja lajeja.. nytkin tekisi mieli aloittaa jooga, mutten oikein tiedä miten saisin sen mahtumaan "treeniviikkoon". En oikein osaa luopua mistään eikä liikuntaa kuitenkaan voi loputtomiin lisätäkään, vai voiko? :D

Mulle tulee nykyään viikkoon yksi salitreeni, yksi treeni kahvakuulalla ja kehonpainolla, 1-2 parin tunnin mittaista tanssitreeniä ja viikonloppuisin aika usein 3-4 tuntia tanssia yhtenä iltana. Esim. tähän tapaan:

Ma tanssitreeni, 1,5-2 h
Ti lepoa/ulkoilua
Ke kahvakuulailua ja kehonpainoliikkeitä, 1 h
To tanssitreeni 1,5-2 h tai venyttelyä
Pe lepoa
La tanssia 3-4 h
Su salitreeni, 1 h

Lisäksi ulkoilua kävelyn muodossa, keväämmällä tietysti pyöräilynä, nyt ehkä 1-2 h viikossa ja kesällä useampia tunteja. Lepopäivinä usein venyttelyä, joka on joskus salitreenin yhteydessä. Joskus teen jotain muutakin, koska tykkään kokeilla uusia juttuja. Mutta aika paljon ovat viikot männävuosista muuttuneet..

Mulla tulee yleensä 3-4 salikertaa, 1 kerta pilatesta ja sitten sekalaisesti hiihtoa, luistelua, uintia ja lenkkeilyä.

Mua kiinnostaisi miten te eri lajeista tykkäävät jaksotatte eri lajeja? Vai jaksotatteko mitenkään? Välillä tuntuu hankalta päättää mitä harrastaisi kun on niin paljon kivoja lajeja.. nytkin tekisi mieli aloittaa jooga, mutten oikein tiedä miten saisin sen mahtumaan "treeniviikkoon". En oikein osaa luopua mistään eikä liikuntaa kuitenkaan voi loputtomiin lisätäkään, vai voiko? :D

Asteittain voi lisätä aika pitkälle, jos intensiteetti on vaihteleva ja lepoakin riittää.

Mulle esim. jooga on se juttu, jota voi tehdä ihan minä tahansa päivänä viikosta 15–30 min illalla, koska se on luonteeltaan palauttavaa (teen voimaa vaativia liikkeitä, mutta tahti on hyvin rauhallinen ja liikekuvasto monipuolinen, toistot vähäisiä). Muita samaan tapaan riittävän kevyitä liikuntoja "palauttaviksi" on tietysti kävely sekä kevyemmät ryhmäliikuntatunnit, joilla joskus käyn: siellä voin käydä ihan fiiliksen mukaan salipäivänä tai välipäivänä.

Lähinnä pohdintaa aiheuttaa raskaamman aerobisen ja salin yhdistäminen. Mutta esimerkiksi tällainen toimii itselläni ihan hyvin, enkä varmasti ole tämän foorumin kovakuntoisimpia enkä nuorimpia... Hiihto siis on toinen rakas laji talviaikaan saleilun lisäksi, ja välillä on hauskaa käydä ryhmäliikunnoissakin :)

Ma sali ala + toisinaan aerobinen
Ti sali ylä
Ke kevyt aerobinen/hiihto / joskus combatic
To sali ala
(Pe sali ylä)
La kevyt hiihto
Su raskaampi hiihto

Kävelyä tulee lisäksi 3–6 h viikossa ja kotijoogaa tai venyttelyä 2–3 sessiota.

Keskiviikko ja lauantai tuntuvat lepopäiviltä, ja joskus ovat ihan täyslepoakin jos hiihto ei onnistu. Ja esimerkiksi maanantain aerobinen tunti menee yleensä sykealueella 60–75 % eikä ota erityisesti mihinkään tiettyihin lihaksiin, joten en koe sen olevan lihasten kannalta kovin rankkaa. (Esimerkiksi pyöräily 75–85 % sykkeellä olisi ihan eri asia)

:)Tuo sali vs. aerobinen aiheuttaa kyllä kohtuutonta päänvaivaa. Liikkua pitäisi, mutta salia en voi enää lisätä. Huolta aiheuttaa siis se, miten paljon ja miten raskasta aerobista olisi järkevää tehdä, ettei siitä aiheutuisi lihaksille hallaa. Nyt joku fiksu ihminen valaisemaan tätä asiaa, kiitos! :)

Ma: Koko kroppa + HIIT
Ti: Spinning 55
Ke: Lepo
To: Koko kroppa + HIIT
Pe: Lepo
La: Spinning 25 + Koko kroppa
Su: Kävely 50-60 min (enempään ei kykene, kun tääkin jo ylittää suorituskykyni - vihaan talvella ulkona käymistä)

Yhteensä tulee siinä 7-8 h viikossa, sisältää tietysti jo lämmittelyt ja loppuvenyttelyt. Tää ois kai tämmöiselle aloittelijalle, 3 kk treenailleelle ihan ok toistaiseksi. Kai. Vai jääköhän jotain oleellista puuttumaan?

Opiskelu + 20h viikossa töitä rajoittaa tällä hetkellä jonku verran treenaamista. 3 x sali ja 1-2 lenkkiä/spinningiä viikossa saan aikatauluun mahdutettua. Ens kuun oon "kesälomalla" ja sen jälkeen vähenee työtunnit muutenkin niin pääsee enemmän treenaamiseen kiinni.

:)Tuo sali vs. aerobinen aiheuttaa kyllä kohtuutonta päänvaivaa. Liikkua pitäisi, mutta salia en voi enää lisätä. Huolta aiheuttaa siis se, miten paljon ja miten raskasta aerobista olisi järkevää tehdä, ettei siitä aiheutuisi lihaksille hallaa. Nyt joku fiksu ihminen valaisemaan tätä asiaa, kiitos! :)
No se on kiinni ihan tavoitteista. MIksi pitäs liikkua? Siis enemmän? Jos haluat kasvattaa lihasta, niin keskity punttiin ja jätä turha aerobinen pois (= vain pakolliset koiranulkoilutuslenkit). Yleiskunnon takia keyvemmät aerot tai esim. intervallit on ihan ok, kunhan niitä ei oo määrällisesti liikaa. Jos taas pääasia on vaan liikkua ja nauttia elämästä niin sittenhän se on ihan sama miten paljon mitäkin tekee - fiiliksen mukaan. Jos taas ylläpidetään nykyistä tasoa niin sitten tekisin esim 3-4 punttia ja pari vapaavalintaista kovempaa aerobista tai kuten sun tapauksessa vain nuo koirien kävelylenkit puntin lisäksi. Fiilis kysymys tämäkin. Niitä lenkkejä on sulla määrällisesti niin paljon etten kyllä enää vetelisi mitään kovia aeroja missään tilanteessa paitsi siinä että se on jostain syystä vaan kivaa ja kaipaat vaihtelua kävelyjen rinnalle ja tavoitteista viis.

Asteittain voi lisätä aika pitkälle, jos intensiteetti on vaihteleva ja lepoakin riittää.

Mulle esim. jooga on se juttu, jota voi tehdä ihan minä tahansa päivänä viikosta 15–30 min illalla, koska se on luonteeltaan palauttavaa (teen voimaa vaativia liikkeitä, mutta tahti on hyvin rauhallinen ja liikekuvasto monipuolinen, toistot vähäisiä). Muita samaan tapaan riittävän kevyitä liikuntoja "palauttaviksi" on tietysti kävely sekä kevyemmät ryhmäliikuntatunnit, joilla joskus käyn: siellä voin käydä ihan fiiliksen mukaan salipäivänä tai välipäivänä.

Jooga menisi kyllä mainiosti palauttavana liikuntana, jos olisi aiempaa joogataustaa. Mä olen miettinyt ohjattua joogaa näin alkuun ja ainakin täällä päin joogatunnit kestää 90 minsaa. Tuleehan siinä liikuntaa vaikka kevyttä olisikin. Pitänee ottaa jooga ohjelmistoon kun hiihto- ja luistelukelit loppuu.

Esimerkkinä meikäläisen treeniviikosta vaikkapa viime viikko, joka sujui kutakuinkin näin. Tavallisesti mulla on aerobista ainakin 3-4 kertana viikossa, tosin tällä viikolla nyt vaan tuon muutaman kerran, mutta kutakuinkin näin :)

Ma: Lepo
Ti: Vatsa-kevyt jalkatreeni + 2h kävelylenkki (umpihangessa pellolla :fuckyeah:)
Ke: Olkapää-käsitreeni
To: 1h juoksu/kävelylenkki
Pe: Jalat
La: Lepo
Su: Selkä-rinta-kevyt olkapäätreeni

Tuollaisella kolmijakoisella menen (plus vatsaa 1-2krt viikossa joihinkin väleihin tai treenien perään), tosin jaloille ja olkapäille teen silloin tällöin vähän ekstraa, kun olkapäät ovat melkoisesti jäljessä muusta yläkropasta. Lisäksi jalkoihin kaipailen vielä runsaasti lisää noita voimatasoja, vaikka eivät muuhun kroppaan nähden kyllä jälkeenjääneiltä näytäkään, mutta lisää pattia kaipaavat joka tapauksessa :D

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mä hurahdin taas kerran noihin ohjattuihin tunteihin kun huomasin mitä vauhtia pain tippuu niiden avulla (miks ihmeessä mulla ruokavalio ei vaikuta sitä 80% mitä huudellaan ympäri internettiä...) Viikko on suht täynnä mutta noista raskaita on vaan salitreenit, loput on enemmän sellaista kordinaatio/jumppailutyylistä matalilla sykkeillä rasvanpoltto haaveissa, vaihdoin toistaiseksi myös nelijakoisen kolmijakoiseksi että pystyn ravaamaan paremmin noilla tunneilla.

Ma: kuntonyrkkeily+Kahvakuula
Ti: Venyttely
Ke: Spinning+sali
To: Fit (aerobic)+ jalkatreeni salilla fysioterapeutin kanssa (kevyt)
Pe: Spinning+Pump
La: Body
Su: Pump+sali

Salia 4 kertaa viikossa (4-jakoisella ohjelmalla mennään). Lisäksi päälle kiipeilyä 1-2 kertaa viikossa (yrityksenä ainakin) sekä hyvin satunnaisesti ehkä yhtenä päivänä jotain randomia ryhmistä tai lenkkiä yms. Kuitenkin 1 totaalilepopäivä viikossa (yleensä se on sunnuntai).

Tämä ketju vain vahvisti sen, minkä jo tiesinkin: olen patalaiska punttimimmi. :D Kolme salitreeniä viikossa 2-jakoisella, lisäksi pari-kolme tuntia viikossa arkipyöräilyä 5-15 minuutin pätkissä. Joskus erittäin epäsäännöllisesti uintia (liukumäen laskemista) tai luistelua (viimeksi kaksi talvea sitten - aina sataa lunta tai on liikaa pakkasta!). Viime viikolla olin pääsemässä pitkästä aikaa neljään salitreeniin, kunnes tulin kolmannen jälkeen kipeäksi.

Toinen laiskajaakko ilmoittautuu. Hei mimmit, gimme a break... Kolme neljä rankkaa salitreeniä viikossa sallii korkeintaan yhden kunnon aerobisen, ne lepopäivät tarvitsen ihan pakosti. Silloin kuuntelen hiljaisuutta kotona. Tai ei ihan hiljaista ole, lihakset kasvaa sen verran kohisten :)

Ma 2x1h lenkki + 1h sali
Ti 2x1h lenkki + 45min spinning
Ke 2x1h lenkki + 1h bodypump
To 2x1h lenkki + 45min spinning
Pe 2x1h lenkki + 1h sali
La-Su molempina päivinä 2x1h lenkki ja sit näin talvella sisäpyöräilyä vaihtelevalla menestyksellä, kesällä sit ulkona.

Lenkkiä tulee vedettyä koiran takia noin paljon...

Tähän mennessä oon käynyt salilla 6 kertaa viikossa(3-jakoisella ohjelmalla). Nyt ajattelin lisätä vielä 2-3 kävelylenkkiä, saa nähdä mitä tapahtuu! :)

Suositut

Back
Ylös Bottom