SUPERCARB 1kg -40%

mimmien treeniviikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Medium
  • Aloitettu Aloitettu
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Saisinkohan nyt tämän viikko - ohjelman toteutumaan edes seuraavat 2kk, ennen kuin taas menee uusiks?

Ma aamu 30min puntti: alavartalo
Ke aamu 30min puntti: keskivartalo
Pe aamu 30min puntti: ylävartalo

+jotain kehonhuoltoa päivittäin, matkat salille pyörällä, kävelyä oikeastaan päivittäin ja jotain hyötyliikuntaa myös.
Tämä on nyt paras mihin pystyn tuntematta liikaa rasitusta :D

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Näyttää nuorena jaksavan treenata lähes päivittäin per viikko. Miulle meinasi tulla ylirasitus jo lukiessa eräitten mimmien ohjelmia. Mie meen nykyisin fiilisten mukaan, ja sen mukaan, milloin tulee kylille muutakin asiaa kuin salitreeni (mökkihöperö puhuu). Tän kesän aikana olen mennyt suunnilleen tällaisella:

salitreeni noin 2 krt/vko
ylurheilutreenit kerran viikossa (yleensä toisen salitreenin yhteydessä)
satunnaisesti venyttelyä mökillä
pieniä kävelylenkkejä noin joka toinen päivä

Juuri tällä hetkellä urheilua rajoittaa oikea polvi, joka vielä odottaa tarkempia kuvauksia syssymmällä. Ilmoitus ajasta tuli jo: 13.8. Sen takia en ole uskaltanut tehä pitempiä kävelylenkkejä enkä varsinkaan metässä, missä yleensä ruhvellan kesäisin ahkerasti. Nythän se on muutamana päivänä ollut ihan kiltisti, jopa metsämansikoita ja lakkoja kävin noukkimassa. Samoin polven takia en tee kyykkyliikkeitä; sj mavea se kärsii, myös raakarinnallevetoa kevyin painoin puolisäärestä. Salilla olen etupäässä "penkkihauispelleillyt", mutta vatsa, selkä, tricepsit ja kyljet ovat saaneet osansa. Punnerran toki myös vinopenkillä ja pystypunnerrusta.

Sitten kun elokuussa työt alkavat, siirryn "systemaattisempaan" treeniin, jota harrastin tuossa keväällä:

sali 2 - 3 krt/vko
uinti/vesijuoksu kerran viikossa
viikonloppuisin mahd. pyöräily tai kisat (moukarissa tai painonheitossa)

Ohjelmaa häiritsevät ja liikkumista rajoittavat työkiireet (koulutuspäivät ja -iltapäivät, kokoukset ym.), opiskelu ja muut harrastukset, ehkä vielä polvi ja eräs muu tuleva kirurginen operaatio jalkoterissä ynnä se tuttu nivelreuma.

Mä käyn spinningissä 1-2x/viikko ja salilla 2-3x/viikko, yhteensä 4 treenikertaa viikossa. Päälle 0-2 kävelylenkkiä, riippuen säästä ja inspiksestä. :) Saliohjelma on jonkinlainen versio kaksijakoisesta (aika vapaalla meiningillä, niin että kuitenkin jokainen lihasryhmä tulee tehtyä jommallakummalla kerralla) ja jos tulee kolmas kerta niin silloin sitten yleensä koko kropalle jotain vaihtelevaa. Syksyllä varmaan vähenee kerrat tai lyhenee salillaoloajat kun aikaa on viemässä täysipäiväisen työn lisäksi iltaopiskelut.

Ma: lentopallo 1,5h + puntti n.1h
Ti: lentopallo 1,5h + juoksulenkki n.30 min
Ke: puntti n.1h + venyttely
To: lentopallo 1,5h + juoksulenkki n.30 min
Pe: lentopallo 1,5h + hyppyreeni n.30 min
La: vapaata (kotityöt...)
Su: sauvakävelylenkki 1,5h-> + venyttely

Kesälomalla ollaan niin voi reenata aamulla ja illalla. Syksyn tullessa opiskelu rajoittaa jonkin verran puntilla käyntiä, sillä tavoitteet on lentopallon puolella. Lajia on välillä 3 krt viikossa, mutta punttia tulee sit yksi kerta lisää. Punttia ei ole hirveästi, mutta on jotain voimaa tullut, varsinkin kun oli omatoiminen jakso.
Venyttelemään pyrin melkein jokapäivä, mutta erikseen mainitut on omat reenit joissa saattaa helposti pyörähtää tunti jos toinenkin :)

Mulla oli pitkään massaa kun kasvateltiin näin:

Ma: Puntti
Ti: Lepo, venyttelyä
Ke: Puntti
To: Aerobinen kävely 45 min
Pe: Puntti
La: Lepo
Su: Lyhyt aerobinen kävely, 30 min

Toimi loistavasti.

Nyt kun alkaa olemaan pattia tarpeeksi ja olisi syytä hieman päästä ylimääräisistä rasvoista jotka tuli massakaudella:

Ti: Kovempi aerobinen
To: Lepo, kävelyä korkeintaan
Su: Aerobinen

Mulla on jälleen joku aika sitten systeemi muuttunut ja tämä tuntuu nyt optimaaliselta itselleni: arkiviikolla 2 x 60 min punttia + viikonloppuna kolmas puntti (1-jakoinen ohjelma), venyttelyä yms. päivittäin minkä viitsin ja aerobista tulee lähinnä hyöty- ja huviliikunnan muodossa myös oikeastaan päivittäin, mutten pidä niitä treeninä.

Painonnostoa 3x viikossa, eli kolmijakoisella mennään
Kävelylenkkejä 3x päivässä (koska omistan koiran), kävelylenkkien kestot 10min-1h
Juoksulenkkejä heitän myös välillä, välillä olen jotain 15min juoksulenkkejä tehnyt ennen painonnostoa ja välillä koitan tehdä pidempiäkin

Suunnitteilla olis vielä vähä monipuolistaa tota aerobista puolta. :)

Itselläni ei ole ihan niin säännöllistä viikko-ohjelmaa, kun tuntuu muilla mimmeillä olevan!

Koko kesän olen hyvin kerennyt treenaamaan viikoin aikana noin 3-5 krt salilla, 2-jakoisella, jaolla ala- ja yläkroppa. Nyt jaoin vielä yläkerran kahteen osaan, kun yläkroppatreenille lähteminen on ollut hankalaa ja kehitys laahaa jalkoihin verrattuna hurjasti. Jako on nyt jalat, rinta+selkä ja olkapäät+kädet, jossa kahdessa jälkimmäisessä saa koko yläkroppa ärsykettä. Olen kyllä pitänyt! Saa paljon enemmän treenistä irti, kun ei tarvitse säästellä monta lihasryhmää sisältävässä treenissä. Treenitahti on ehkä hitusen harventunut, en tee tiettyinä päivinä tiettyä treeniä vaan heti kun tuntuu siltä, että on edellisestä palautunut riittävästi.

Viikko-ohjelmaan mahtuu sitten palloilua 1-2 päivänä viikossa 1-2 tuntia kerrallaan vähän säistä riippuen, lajia vaihdellen. Tän kesän uus suosikki on ollut rantalentis! Ultimateakin on tullut pelattua ahkeraan. Näiden jälkeen, jos vielä riittää paukkuja ja viikossa aikaa, niin olen käynyt varovaisesti hölköttelemässä noin 5-7km lenkkejä, syksyllä pitäisi juosta elämäni ensimmäinen kymppi enkä mielelläni menisi sinne harjoittelematta..

Aika rennosti täällä, säiden, kerkeämisen ja fiiliksen mukaan :) Syksyllä varmasti vähenee liikunta opiskelukiireiden ja opiskelijaelämän puskiessa päälle, mutta ajatus olisi silloinkin pitää kiinni jostakin liikuntarutiinista. Jos edes kerran viikossa kerkeäisi puntille tekemään 1-jakoista, niin olisi huippua! Lisäksi jaksamisen mukaan viikottaiset ratsastustunnit sekä satunnainen palloilu. Kesän aikana on saanut ihan hurjasti tulosta aikaan, ei haluaisi ihan kaikkea heittää hukkaan!

Ma: kyykky + pystypunnerus
Ti: penkki + kevyeet apuliikkeet
Ke: raskas kyykky + hauis
To: selkä (leuanvedot + soudut)
Pe: maastaveto + apuliikkeet
La: maksimipenkki + raskaat apuliikkeet
ma ja Ke vielä magaa lisäks :P

Hurjan kuuloisia viikko-ohjelmia kyllä joillakin täällä! :wtf: Mä teen punttitreeniä 4-5 kertaa viikossa, 2-jakoisella ohjelmalla, ja lisäksi kevyttä lenkkeilyä kerran-pari viikossa, enkä kyllä usko, että suuremmalla treenimäärällä kerkeäisi palautumaan. Tai en tiedä, ehkä siihenkin kroppa tottuu jossain vaiheessa.

Nyt kun alkaa olemaan pattia tarpeeksi ja olisi syytä hieman päästä ylimääräisistä rasvoista jotka tuli massakaudella:

Ti: Kovempi aerobinen
To: Lepo, kävelyä korkeintaan
Su: Aerobinen
Hahah :D Oon sitten tämmösenkin tänne menny kirjoittamaan. Juu, ei se ollu rasvaa vaan uutta massaa lihaksen muodossa. Mut se tunne kun keho on erilainen teki tepposen :)
Nyt alkaa taas uusi ohjelman kevyen viikon jälkeen. Saas nähdä millainen viikko-ohjelmasta muodostuu.

- - - Updated - - -

Hurjan kuuloisia viikko-ohjelmia kyllä joillakin täällä! :wtf: Mä teen punttitreeniä 4-5 kertaa viikossa, 2-jakoisella ohjelmalla, ja lisäksi kevyttä lenkkeilyä kerran-pari viikossa, enkä kyllä usko, että suuremmalla treenimäärällä kerkeäisi palautumaan. Tai en tiedä, ehkä siihenkin kroppa tottuu jossain vaiheessa.
Samaa mieltä. Keho kyllä tottuu, mut se treeni ei ole enää kehittävää just siks. Uskaltakaa mimmit tehdä radikaalejakin muutoksia (vähennyksiä) treenimääriin ja lisätkää intensiteettiä vaikka niin johan alkaa tapahtua! :)

Onkos muita crossfittaajia täällä? Mä aloitin harrastuksen puoltoista kuukautta sitten ja siellähän menee treenit niin, että 3 päivää treeniä ja yks vapaa ja taas kolme... Yleensä esim. ekan päivän voimaosio käsille, sitten keskikropalle, sit jaloille.. Väkisin tulee kuitenkin itse treenissä käytettyä yleensä koko kroppaa vaikka onkin painottunut johonkin osioon enemmän. Onko silti liikaa? Mulla tulee yleensä tohon päälle vielä ratsastus 3 kertaa viikkoon. Ja jos joku crossfitkerroista jää väliin, pyrin korvaamaan lenkillä, tankotreenillä kotona tai käymällä salilla... Saako kroppa levättyä tarpeeksi välillä vai voiko käydä niin ettei kehitystä tapahdu kun ei saa tarpeeksi levättyä välissä? Treenirakenne useimmiten lämmittely 10-15min, voima/tekniikkaosio 20-30min, WOD 5-15 min ja venyttelyt 15min.

Tämän viikon treenit olivat seuraavanlaiset:
Ma- crossfit (koko kroppa) + hevosen kävelytystä 1 h
Ti - crossfit (yläkroppapainotteinen)
Ke - crossfit (alakroppa)
To - ratsastus 1 h
Pe - täysvapaa (kiireitä)
La - kotitreeniä reilu tunnin (lihaskuntoa, tankotansseilua + lyhyt lenkki)
Su - crossfit (koko kroppa) + ratsastus

Tuonne energiatarpeen arpomisketjuun jo kirjoitinkin jotain päivittäisestä liikkumisesta.. laitetaan nyt tännekin kun kerta on oma ketjunsa asialle.

Viikossa sali 3 x. Viikonloppuisin 1-2 pidempää, reipasta metsälenkkiä koiran kanssa, pituus yleensä 5-12 km.
Nämä edelliset lasken "oikeaksi liikunnaksi."

Lisäksi arkena työmatkakävelyt 3,5 km suuntaansa, tosin satunnaisesti kuljen autolla. Siihen päälle vielä koiran kanssa ulkoilut, yleensä 3-6 km. Saattaa olla, että arkena kävelen yhtenä päivänä yhteensä 10 km. Ei tämä sinänsä mitään treeniä ole, mutta mitään totaalilepopäiviä ei koiranomistajalle tule - on vain päiviä jolloin tehdään lyhyempiä ja hitaampia lenkkejä ja keskitytään enemmän esim. tottistreeniin tai pallon heittelyyn.

Issiaksen hoitoviikko mennyt seuraavasti:

Ma: Hieronta ja about tunnin juoruilulenkki ystävän kanssa kävellen
Ti: Aamulla kävely töhin 30min, illalla lämpöjooga (oli aivan ihanaa, en ymmärrä miksi en ole aiemmin uskaltanut mennä...)
Ke: Aamulla kävely töihin 30min, iltapäivällä kävely kotiin 30min. Illalla venyttelyjä ja putkirullausta
To: Aamulla kävely töihin 30 min, illalla puntti ja kehonhuoltotunti.
Pe: Fysioterapiaa ja pääkopan terapiaa laulamalla (laulaminenhan on myös ryhdin ja syvien lihasten treenausta, öhöm). Illalla rullailua ja venyttelyä.
La: Suunntelmissa puntti tai joku s'hbam.
Su: Ohjelmassa olisi Bodybalance. Varmaan myös kävelyä.

Vähän ohjelmasta riippuu viikon rakenne, alkuvuosi kutakuinkin tällasia viikkoja (esimerkkinä viime viikko, nyt on lepo/kevyt viikko):

Ma: Aamujooga 25 min, Vartalonpainoharjoitteet (press käsiseisonta, manna-progressio, muscle up, leuat lisäpainolla, core) 45min, Köysikiipelyä voimakestävyys 3h

Ti: Aamujooga (power) 40 min

Ke: Aamujooga 30 min, köysikiipeily 1h 45min

To: Aamujooga (power) 50min, Boulderointi (perusvoima) 2h

Pe: Aamujooga (flow) 40 min, Vartalonpainoharjoitteet (Käsiseisonta, manna, yhden käden leuka, leuat, dipit, planche) 45min

La: Aamujooga (power) 25min, Köysikiipeily 2h, Kuntosalilla hartiat, core, plyometriset harjoitteet 30min

Su: Venyttely 40min

ma:sali
ti: lepo
ke:bodyattack/joku muu aerobinen
to:sali
pe;lenkki
la:bodyattack
su:sali
+mahdollisesti vielä yksi lenkki eli tuplapäivä
+kävelyt 45 min n.3x viikossa

Huh, on teillä hurjia liikuntamääriä. En edes voisi kuvitella itse tekeväni tuollaisia. Mutta oma viikko-ohjelma on viime aikoina koostunut seuraavista:

Ma: Taiji 1,5h
Ti: yhteisomistuksessa olevan koiran kanssa lenkkeily (siskolla -toisella omistajalla- omat menot)
Ke: lepo
To: miekkailu 1,5h ja taiji 1,5h
Pe: lepo
La: sali
Su: sali ja 1,5-2h miekkailu

Olen siirtymässä kolmijakoiseen saliohjelmaan ja mietin nyt, teenkö sen ke vai pe. Kuljen työmatkat (12km/sivu) pääosin kävellen ja fillarilla, riippuen fiiliksestä. Fyysinen ulkotyö verottaa monesti niin paljon, että viikolla menen heti nukkumaan, kun pääsen kotiin. Monesti myös käyn viikonloppuisin käveleskelemässä, otan sen palauttavana treeninä.

Mulla menee viikon treenit tällä hetkellä näin:

Ma: Zumba
Ti: sali
Ke: lepo
To: sali
Pe: Zumba
La: Vähän vaihtelee, joskus lepo, joskus jotain liikuntaa esim, lenkki.
Su: lepo

Lisäks tulee ihan hyötyliikuntaa, kun kuljen pyörällä. Iltaisin aina venyttelen kunnolla, mulla vetää jostain syystä lihakset kauheen juntturaan, jos en venyttele joka päivä.

Suositut

Back
Ylös Bottom