GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Mimmien sykemittarit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kanhan
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on Polarin S610i ja olen aivan koukussa siihen, liikunta ilman sykemittaria tuntuu melkein turhalta :D Parasta tuossa mittarissa on, että harjoitustiedostot sykekäyrineen saa siirrettyä tietokoneelle. Seuraavassakin mittarissani tulee olemaan tuo ominaisuus, ilman en enää tulisi toimeen :D Olen määrittänyt ohjelmaan eri tyyppiselle liikunnalle omat värinsä jotka näkyvät kalenterinäkymässä, joten yhdellä silmäyksellä näkee paljonko on viime aikoina tullut panostettua esim. peruskestävyyteen, vauhtikestävyyteen, voimaan/massaan, liikkuvuuteen jne. - voi sitten miettiä vaatisiko joku osa-alue himmaamista tai lisäpanostusta. Joka viikolle kalenteriin tulee myös paljonko on ajallisesti liikkunut viikon aikana, koko viikon kalorinkulutus ja paljonko on liikkunut eri sykealueilla.

Sykkeen seurailu liikkuessa on yllättävän mielenkiintoista ja kehittävää, sitä on tullut tutustuttua omaan kroppaan ihan eri tavalla näinä muutamana vuotena kun mittari on ollut käytössä. Eli mittari on mulla päällä aina kun liikun, vaikken sitä "sykkeen säätämiseen" eli treeni-intensiteetin vaihtelemiseen käyttäisikään, jo pelkkä seuraaminen on mukavaa. Aerobista tehdessä pyrin myös usein pitämään sykkeen tietyllä aluella, varsinkin rullislenkeillä. Ja pitäähän ne liikuntakalorit saada dokumentoitua, mistäs sitä muuten tietäisi paljonko vielä pitää/saa syödä päivän aikana.. On se vaan hieno väline tuo sykemittari, vielä kun ne sais Polarilla tietsikkaohjelmamahdollisuuden vähän nätimmän näköisiin malleihin, "tyttömalleista" tuo ominaisuus puuttuu kokonaan..

Mulla on useampi vuosi sitten lahjaksi saatu Polar M51+ eli siinä on kaksi käyttäjää. Ihan hyvä, kun mies käytti ennen lenkeillä sitä, nykyään toisella käyttäjällä ei tee enää mitään. Kalorilaskuria käytän, mutten ole oikein muita toimintoja tarvinnut. Kuntotesti tulee tehtyä n. kerran vuodessa sillä, enkä ole koskaan tainnut käyttää sitä sykkeen määritystä (own zone). Joka kerta kun muistan, otan mittarin reeneihin, joko salille tai jumppaan, tai koiran kanssa kävelylle. Jos mittari jostain syystä unohtuu, melkein alkaa ahistamaan, ihan kuin reeni "menisi hukkaan"... :hyper:

Polarin S625X, pari vuotta vanha. Miltei kaikissa treeneissä, lukuunottamatta kävelylenkkejä. Treenin aikana ei tule suuremmin vilkuiltua, ellei tunnu erityisen hyvälle/huonolle, mutta olen koukussa treenien tarkkaan kirjaamiseen - eli siis tilastoihin. Mittari on hyödyllinen myös niinä päivinä, kun liikuntaa tulee megapaljon: kulutuksen perusteella osaan syödä riittävästi, ruokahalu kun tahtoo tuolloin joskus kadota.

Mulla on Polarin F11, värinä hopea. Nyt olen pitänyt taukoa sykemittarin käytöstä, kun välillä on kiva esim. juoksennella ilman napakkaa vyötä kylkiluissa ;) . Tosi kätevä laite se on varsinkin tällaiselle "kaikki tai ei mitään"-riuhtojalle, joka tekee aina liian kovalla teholla. Salitreeneissä en ole kuin pari kertaa mittaria käyttänyt. Erittäin hyvä treenikaveri kuitenkin :) .

Parikin vaihtoehtoa... Kotona on a5 (ikivanha) ja töissä s810i kaikilla herkuilla (USB ja ohjelmistopaketti, yhteensopivuus esim. Tunturin aerobisten laitteiden kanssa).

Addun ja Polarin paketti kiinnostaisi. Saas nähdä, saako sellaisen ruinattua itselleen...

Polarin F11, graniitti. Ja aivan koukussa olen. On ihan alaston olo salilla jos on mittari unohtunut kotiin (tapahtuu onneks tosi harvoin.) Mä tarkistan joka treenin jälkeen kalorit, minimi- ja maksimisykkeet ja kauanko syke pysyi zonerajoissa. Juoksussa toi on aivan ehdoton. Ja yleisesti, moni treeni ois väsyneenä jääny tekemättä jos en omistais sykemittaria. Pakko mennä salille et saa viikkosaldon täyteen :)

Mulla on käytössä tuo aikaisemminkin mainittu M51-mittari, jossa on kaks käyttäjää ja se on kyl ollut tosi kätevä, kun miehen kans käytetään sitä yhdessä. Ei tarvi säätää joka kerta erikseen. Oon alkanut kyllä kaipailla omaa mittaria etenkin, jos käydään juoksemassa yhdessä, kun joka kerta arvotaan, kumpi saa käyttää mittaria. Hyvin ootte mainostaneet, kun alkas houkuttaa tuo F11 :thumbs:

Niin ja käytän vaan juostessa. Tuntuu jotenkin turhalta muissa treeneissä.

Nyt on todellakin alkanut ärsyttää tuo sykemittarin tilttailu. Välillä jumahtaa näyttämään tiettyä sykettä ja välillä lopettaa mittaamisen ihan yhtäkkiä. Täytyy myös kastella hihna tosi märäksi, ennen kuin alkaa mitata sykettä.

Mites teillä muilla F11 omistajilla, kauanko on kestänyt, ennen kuin on tarvinnut vaihtaa patteria? Mulla on ollut mittari säännöllisessä käytössä noin puoli vuotta, johtuisikohan tuo temppuilu patterien loppumisesta vai onkohan kyse viasta?

Mulla on myös tuo F11. Kivahan se on aina kun viikon lopussa saa pokaalin, jos on liikkunut ahkerasti. ;) Ts. lähes aina...

Yksi asia mua tuossa mittarissa kuitenkin risoo, nimittäin se että aivan takuulla nuo kulutuslukemat osoittavat rajusti yläkanttiin. Jostain luin että tuo mittari laskisi peruskulutuksen mukaan ja siksi kalorimäärät näyttävät todellisuutta suurempaa. Mitä järkeä tuossa oikein on? Eihän se silloin vastaa todellisuutta ollenkaan, jos esim. laskee päivän syömiset mittarin antaman lisäkulutuksen mukaan. Mä olenkin sitten tehnyt niin, että surutta vähentelen 20% niistä mittarin antamista kulutuslukemista kun kirjaan niitä tuonne exceliini tai kalorilaskuriin ylös.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Yksi asia mua tuossa mittarissa kuitenkin risoo, nimittäin se että aivan takuulla nuo kulutuslukemat osoittavat rajusti yläkanttiin. Jostain luin että tuo mittari laskisi peruskulutuksen mukaan ja siksi kalorimäärät näyttävät todellisuutta suurempaa. Mitä järkeä tuossa oikein on?

Minulla on taas päinvastoin: sykemittari antaa selvästi pienempiä kulutuslukemia kuin esimerkiksi Kuopion yliopiston sivuilla oleva laskuri. Esimerkiksi juuri eilen hölkkäsin 3,5 kilometriä 22 minuutissa. Sykemittarin mukaan kilokaloreita kului 178, Kuopion yliopiston laskurin mukaan tuolla vauhdilla ja ajalla ja omalla painollani 213. Toki ero ei ole tässä vielä kauhean suuri, mutta vastaava ilmiö on aina samaan suuntaan ja ero on sitä suurempi, mitä pidemmästä liikuntatuokiosta on kysymys.

Minulla on tosin paljon vanhempi ja vaatimattomampi malli, Polarin A5. En kuitenkaan usko sen laskevan kulutusta eri tavalla kuin hienommat mallit.

En usko mittarin laskevan peruskulutusta mukaan. Alhaisella sykkeellä liikkuessani mittarin antamat kulutusarvot ovat niin pieniä, että jos ne vielä sisältävät peruskulutuksen, ei itse liikunnan pitäisi kuluttaa juuri mitään, mikä taas olisi pahasti ristiriidassa muiden lähteiden antamien kulutusarvojen kanssa.

Epäilen, että sykkeestä mitattu kulutusarvio on joka tapauksessa aika karkea arvio. Jos hyväkuntoinen ja samanpainoinen vähän huonompikuntoinen juoksevat molemmat 5 kilometriä 30 minuutissa, pitäisi ymmärtääkseni kalorinkulutuksen olla ihan fysiikan lakien mukaan lähes sama. Kuitenkin voi hyvin olla niin, että hyväkuntoisen keskisyke lenkin ajalta on 130 ja huonokuntoisen 170. Tällöin huonokuntoinen saa sykemittarista selvästi isomman arvion kalorinkulutuksesta kuin hyväkuntoinen. Varmaan huonokuntoinen kuluttaakin vähän enemmän kaloreita, sillä todennäköisesti tiheämpi hengitys ja sydämen lyönti vaatii jonkin verran enemmän energiaa. Ilmeisesti tämä ero on kuitenkin paljon pienempi kuin sykemittarin arvioimien energiankulutusten erotus. Vai miten on? Tietääkö joku asiasta enemmän?

Erilaiset Polarit laskevat energiankulutuksen eri tavalla: "Polarin kuntoilumittareissa OwnCal-laskenta huomioi käyttäjän sukupuolen, painon ja harjoittelusykkeen. Kalorilaskenta käynnistyy kun sykkeesi ylittää 100 lyöntiä minuutissa. Polarin juoksu- ja pyöräilymittareissa OwnCal-laskenta ottaa huomioon VO2max- ja HRmax- arvot sekä harjoittelusykkeen. Kalorilaskenta käynnistyy kun sykkeesi on 60% maksimisykkeestä tai 90 lyöntiä minuutissa kumpi tahansa on alhaisempi. Polar WM-mittareissa OwnCal-laskenta käynnistyy heti kun puet lähettimen yllesi ja aloitat harjoittelun." lähde: Polarin sivut http://www.polar.fi/polar/channels/fin/data/features/feature_43.html

Olen seurannut omaa syömistäni, kulutustani ja painonvaihteluita jo vuosia, ja olen huomannut että oma mittarini s610i antaa itselleni varsin realistisia kulutuslukemia. Ts. paino muuttuu keskimäärin suunnilleen sen verran mitä sen laskennallisesti pitäisikin kalorimiinusten tai -plussien mukaan muuttua (lukuunottamatta muutamaa mystistä jumituskautta, jolloin paino on pysynyt samana isoista kalorimiinuksista tai plussista huolimatta, mutta nesteen kertymisellä nuokin todennäköisesti selittyvät).

Erilaiset Polarit laskevat energiankulutuksen eri tavalla: "Polarin kuntoilumittareissa OwnCal-laskenta huomioi käyttäjän sukupuolen, painon ja harjoittelusykkeen. Kalorilaskenta käynnistyy kun sykkeesi ylittää 100 lyöntiä minuutissa. Polarin juoksu- ja pyöräilymittareissa OwnCal-laskenta ottaa huomioon VO2max- ja HRmax- arvot sekä harjoittelusykkeen. .

OK, kalorinmittaus siis riippuu mittarista. Ilmeisesti kuitenkin F11 ei kuulu juoksu- ja pyöräilymittareihin eli siinä lasketaan kulutus ihan samalla tavalla kuin minun A5:ssani, joka tosiaan laskee kulutuksen sukupuolen, painon ja sykkeen perusteella.

No, en vaan jaksa millään uskoa että tunnin bodycombat voisi kuluttaa minun kokoisellani henkilöllä 900-1100kcal! Nuohan ovat aivan järjettömiä lukuja. Punttitreenissä menee 300-600kcal, tunnin aamulenkillä 400-550 ja bodyjamissa 500-700kcal. Aika isoja etenkin nuo aerobisen liikunnan kulutukset. Toki sykekin niissä käy välillä korkealla ja varsinkin bodyjamissa huitelee 160-180 välillä melkein koko tunnin. En kuitenkaan sanoisi itseäni huonokuntoiseksi...

Aiemmin mulla oli käytössä M51 ja se ainakin antoi alempia lukemia. Vaikeapa noista on sitten sanoa, mikä mahtaa olla oikeassa. Mun kehoni kohdalla ei pysty laskemaan myöskään tuota, paljonko liikunta on kuluttanut kun 1500 kalorin ruokavaliolla ja monen tunnin päivittäisillä treenisessioilla se painokaan ei välttämättä laske minnekään. :lol2: Olen joku weirdo!

No, en vaan jaksa millään uskoa että tunnin bodycombat voisi kuluttaa minun kokoisellani henkilöllä 900-1100kcal! Nuohan ovat aivan järjettömiä lukuja. Punttitreenissä menee 300-600kcal, tunnin aamulenkillä 400-550 ja bodyjamissa 500-700kcal. Aika isoja etenkin nuo aerobisen liikunnan kulutukset. Toki sykekin niissä käy välillä korkealla ja varsinkin bodyjamissa huitelee 160-180 välillä melkein koko tunnin. En kuitenkaan sanoisi itseäni huonokuntoiseksi...
Tosiaan kuulostaa järjettömän suurilta nuo luvut :eek: Itsellä menee tunnin bodycombatissa joku 600 kcal, tunnin puntilla n. 400, reippaalla kävelylenkillä 350-400 tunnissa ja tanssitunnilla 300-400 kcal.

Mä ihmettelin kanssa noita kauheita kalorinkulutusarvioita ja vähäsen räpläilin niitä mittarin asetuksia, huomasin että kun vaihtaa kuntoiluaktiivisuuden asetukseksi moderate eikä high (Usersettings/Activity) niin se antaa paljon realistisempia kulutuksia. En mä tiedä oliko toi nyt oikea ratkaisu, koska kuitenkin liikun high tason mukaan--> useasti viikossa, mut ainakin saan suoraan sellasia kalorimääriä, mitä järki sanoo oikeammiksi. En sit tiiä miten toi säätö vaikuttaa niihin sykealueisiin, et meneekö ihan mettään minimi- ja maksimirajat...

Mulla olis nyt hiukan aikaisemmista poikkeava mittariongelma: Mitä tehdä kun Polarin F11:n lähetinvyö (siis se harmaa mittariosa eli elektrodipinnat) haisee kamalalle..? Onko hyviä vinkkejä?! Olen kyllä pessyt vyötä säännöllisesti, mutta tarvittaisiinko siihen jotain erikoisainetta tai jotain??? Kohta sitä :curs: vyötä ei voi enää käyttää ja se on kamalaa, kun olen ihan riippuvainen sykemittaristani!!! APUA!!!

Mulla on käytössä Polarin "karvalakkimalli" F4 ja pidän sitä pääasiassa vain lenkillä. Tunneillakin tuli pidettyä silloin kuin sellaisilla vielä kävin. Tuollainen perusmalli riittää mulle ihan hyvin, lähinnä seuraan sopivalla sykealueella pysymistä. Kaloreihin en usko :D!

Nyt mimmit kaivataan hieman apua! F11 ollut pari kuukautta käytössä ja nyt on ollut jo pari viikkoa sitä ongelmaa, että mittari ei lenkillä saa otettua multa sykettä. Eikö vyö saa kunnon kosketusta vai mikä on? Olen kyllä kokeillut kostuttaa vyötä enemmän ja vähemmän, mutta ei auta. Ja en tiedä, että onko tämä jotain sattumaa tai minun kuvitelmia, mutta lenkillä, jos sykettä ei löydy ja vien kellon vyön lähelle, jolloin tulee kellonaika näkyviin, niin kas kummaa, kun sydän alkaakin taas lyödä. :rolleyes:
Eilen testasin mittarin toimivuutta: otin 200 metrin spurtin ja kas kummaa, kun syke oli sen jälkeen vain 102. :jahas:

Onko kellään muulla ollut tällaisia ongelmia? Tosi turhauttavaa ottaa enää koko sykemittaria mukaan, kun lenkki on aina ihan pilalla, kun hermostun sille mittarille.

Miulla käytössä Polar RS100. "Piipitys" pakottaa kyllä liikkumaan reippaammin, jos meinaa lusmuilla. Miusta tää on ollu kyllä hyvä perusmittari juoksuun. Mie en tosin omalla kohalla oo saanu tota Ownzone-toimintoa toimimaan kunnolla, kun se antaa aina niin korkeet sykkeet joiden mukaan pitäs juosta, enkä jaksa. :hyper:

Tosta F11 mittarista en tiiä, mutta joskus mittari ei ota sykettä sen takia jos on pakkasta. Kannattaa siis pitää vähän hihan alla, ettei kylmety. Niin, ja joskus nuo tuntuu sekoilevan muuten vaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom