Millasia autoja teillä on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toni the rookie
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kiinnostais lukea kokemuksia, kun RHD auton omistaneita täällä kuitenkin on.

No itse pidän näitä kahta miinusta vähäpätöisinä. Eli tuota ohittamisen "vaikeutta" ja sitten pientä vaivaa pysäköintihalleissa ja drive-ineissä.

Ohituksissa auttaa kun kattoo paikkaa vähän kauempana eikä siinä puskurissa kiinni. Mahdollinen apukuski voi myös jeesata. Ja kuten Christian totesi, ohi pääsee lopulta turvallisemmin kun sitä voimaakin on vähän takana. Parkkihalleissa mitään ongelmaa ei ole, pieni vaiva vain.

Itse ajamisen oppii tunnissa ja päivän ajon jälkeen se sujuu jo luonnostaan, silloin tällöin saattaa mennä viikset sekasin mutta se ei ole vaarallista.



Harrasteautoilijat erikseen... Mun utelu oli suunnattu lähinnä tavallisille autoilijoille joita kuitenkin kiinnostais vähän erikoisempi auto. Perheenisätkin sais sen ykskutosen farkku-Avensiksen tilalle saman auton mut ~300 hevosvoimaisella GT-Four Celican tekniikalla, automaattivaihteistolla, automaatti-ilmastoinnilla jne jne. Sama hinta, ainoa ero et pitää ajaa oikeelta. Sama homma vaikka sen Galantin farkun kanssa. Pannaan siihen 2,5 litrainen tuplaturbotekniikka ja kaikki varusteet, sama hinta. Esimerkkejä riittää, malleja löytyy varmasti jokaiseen makuun, rata-autoista todellisiin luksusautoihin... Mut tuntuu vaan et monella se oikealta ajaminen on niin iso kynnys ettei sitä edes kokeilla. Onko tosiaan näin?


Hupen jutut ei ihan uponnu.. Tähän vedettiin nyt jostain mukaan 90-luvun takatuupparit, siideripissikset, amisbassot, lippikset,sun muut. Mikään edellisistä ei ainakaan omaan elämääni eikä keskustelunavaukseen kuulunut. Ei valitettavasti edes siideripissikset.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä näkisin itteni RHD-auton ratissa kun se on RX7 tai muu vastaava. Sillä pääsee ohi, vaikka vaikeaa löytää oikeaa väliä jos roikkuu persiissä. Kunnon turvavälillä pääsee kun kone esim RX7:ssa on se 1.3litrainen..mutta voin sanoa, että sillä pääsee ohi. Wankel kun on..

Kaverilla on skyline ja hyvin se sillä pärjää, taisi olla toinen suomen kilvissä ja on ollut täällä jo kauan ja hyvin toimii jokapäiväisessä ajossa. Ainoa joka vaatii huomiota hänen mielestään on se, että vilkun kanssa oli jotain tottumusongelmia. Nekin meni ohi muutamassa tunnissa. Kun joskus valmistun ja saan elämäni siihen malliin että voi miettiä noita oikeita autoja..Eli jokin japsi kilpuri se sitten on.
 
Mä näkisin itteni RHD-auton ratissa kun se on RX7 tai muu vastaava. Sillä pääsee ohi, vaikka vaikeaa löytää oikeaa väliä jos roikkuu persiissä. Kunnon turvavälillä pääsee kun kone esim RX7:ssa on se 1.3litrainen..mutta voin sanoa, että sillä pääsee ohi. Wankel kun on..

Wankel-koneen tekniikka eroaa olennaisesti normaalista ottomoottorista, teoriassa Rx-7:n tilavuus on tuo 1308cc, mutta käytäntö on eri. Kaksikammioisessa Rx-7:n koneessa on 2 roottoria, joissa molemmissa on kolme 654cc palotilaa. Kun roottorit pyörähtävät kierroksen, niin kone imee ilmaa 3.9 litraisen edestä (6x654cc). Kuitenkin roottoreiden ja epäkeskoakselin planeettapyörästön takia epäkeskoakseli pyörii 3 kertaisella nopeudella roottoreihin verrattuna, jolloin se on pyörähtänyt tänä aikana siis kolme kertaa. Jotta pystyttäisiin vertaamaan wankel-moottoria normaalin nelitahtimoottoriin, joka imee nimellistilavuutensa edestä ilmaa kahden kierroksen aikana, kerrotaan tuo 3.9l 2/3:lla, jolloin saadaan tilavuudeksi 2.6l ja siksi Rx-7 luokitellaankin monissa kisoissa.
 
minkähän takia toi wankel ei yleistynyt? eikös se oo vaan ton Rx-seiskojen juttu ja moottoripyörien...?
 
minkähän takia toi wankel ei yleistynyt? eikös se oo vaan ton Rx-seiskojen juttu ja moottoripyörien...?

Teknisten ongelmien takia. Taitaa olla hankala saada wankelinmoottorin männän kärjet tiiviiksi sylinterin seinää vasten.
 
Teknisten ongelmien takia. Taitaa olla hankala saada wankelinmoottorin männän kärjet tiiviiksi sylinterin seinää vasten.

Juu.Kyllä miettisin kymmenen kertaa ennenkuin ostaisin paljon ajetun wankelin. Ihan mielenkiintoinen toimintaperiaate kyllä, mutta käyttöautossa vähän niin ja näin. Muut kyllä apinoisi idean jos olisi oikeasti mullistava.

Tästä muuten vielä sellainen pieni offtopic, että miksiköhän subarun boxer-tekniikkaa ei ole kopioitu muiden merkkien toimesta. Patenttihan siinä on, mutta kyllähän tuo voidaan pienillä muutoksilla kiertää.
 
Tässä olis mun autot. Tosin astran myin just äidilleni. Chryslerin ostin loppu kesästä ja pelannut tosin hyvin. Kulutuskaan ei ole kovin iso 2.5 V6:lle (170hv) matka-ajossa n. 8,5 litraa.

Opel Astra 1.8 16 v Sport aj. 200tkm -95


Chrysler Cirrus 2.5 V6 24v aj. 180tkm -97 Vähän likanen tässä kuvassa!


Ja sisusta, tietokonetta autosta ei enää löydy. Meni rikki:(
 
Juu.Kyllä miettisin kymmenen kertaa ennenkuin ostaisin paljon ajetun wankelin. Ihan mielenkiintoinen toimintaperiaate kyllä, mutta käyttöautossa vähän niin ja näin. Muut kyllä apinoisi idean jos olisi oikeasti mullistava.

Tästä muuten vielä sellainen pieni offtopic, että miksiköhän subarun boxer-tekniikkaa ei ole kopioitu muiden merkkien toimesta. Patenttihan siinä on, mutta kyllähän tuo voidaan pienillä muutoksilla kiertää.

Taitaapa tuo Porsche olla toinen merkki, joka käyttää boxereita. Ja kyllähän ne sakemannit senkin tekniikan keksivät ja kehittivät.
 
Tästä muuten vielä sellainen pieni offtopic, että miksiköhän subarun boxer-tekniikkaa ei ole kopioitu muiden merkkien toimesta. Patenttihan siinä on, mutta kyllähän tuo voidaan pienillä muutoksilla kiertää.

Yksi syy lienee, että boxer-koneet ovat kalliimpia valmistaa kuin rivikoneet. Ei siis ideaali moottorikonfiguraatio massatuotantoon nykyisin. Toki vanha VW kupla on poikkeus joka vahvistaa säännön mutta ilmajäähdytteisenä ja työntötankoventtiilikoneistoisena se on myös oleellisesti yksinkertaisempi (ja halvempi) valmistaa kuin nykyaikaiset bokserit.
 
On tullut mietittyä, että kuinka paljon vaikeuttaa ohittamista ja ohituspaikan kärkkymistä, kun on ratti väärällä puolella kaistaa?

edit: Niin ja tää oli sitten kysymys. Eli kiinnostais lukea kokemuksia, kun RHD auton omistaneita täällä kuitenkin on.

Kuten muutkin ovat todenneet niin tuon oikealta ajamisen oppii kyllä varsin nopeasti. Ohitukset maantiellä tietysti hankalempia, mutta näissä jdm peleissä on yleensä potkua sen verran, että hyökkäyksen voi aloittaa kauempaa.

Omakin auto on ehtinyt tässä vaihtua. R32 gtr vspec oli joskus taannoin ja silloin niitä oli rekisterissä vain muutama. Omaani en koskaan rekisteriin saanut silloisten säädösten puitteissa. Nykyään se ei kovin iso ongelma olisi ja entinen ajokkini onkin ollut rekisterissä uudella omistajallaan jo jonkin aikaa.

Nykyään kesäajokkina toimiikin sitten Toyota Supra ja tietysti rhd mallin manuaali kun siihen nyt on totuttu. Supra tuntuu olevan vieläkin viritysystävällisempi kuin gtr ja huomattavasti sporttisemman näköinen. Toki gtr:n klassiset muodot monia miellyttää, mutta supra tuntuu vetoavan paremmin ainakin perus teppotallaajaan tai jo aikaisemmin mainittuihin siideripissiksiin. Myös leveät siliksit eräs aikaisemmin mainitsi ja nekin löytyvät, mutta epäilen, että ne sutivat ensi kesänä vielä moottoritiellä varsin ongelmitta.

Voimaa luonnollisesti tässäkin autossa on enemmän kuin kuskissa. Pari kuvaa:

supra26.jpg

supra32.jpg
 
Mimmonen toi Supra on ajettavuudeltaan? Ainakin jossain tieto kone pelissä tuota ajelin niin oli ylivoimaisesti surkein ajettavuus, tosin sehän ei kerro mitään todellisuudesta.

RHD? Edit: right hand drive?
 
Mimmonen toi Supra on ajettavuudeltaan? Ainakin jossain tieto kone pelissä tuota ajelin niin oli ylivoimaisesti surkein ajettavuus, tosin sehän ei kerro mitään todellisuudesta.

En tiedä ajettavuudesta. Tieto kone peli varmaan kertoo aika hyvin totuuden, myös viritettävyyden osalta. Tuhat hevosvoimaa ei siis liene ongelma, vaikka itse ostelenkin stagevirejä 200hp hyppyvälein. Tällä hetkellä stage2 menossa lähtötehojen ollessa 400 väsynyttä japanin konia. Suoraan tolla pääsee niin vitusti kunhan lähtönopeus on 100kmh pinnassa, jolloin nakit ei sula ihan täysin alle. Mutkan sattuessa pyrin yleensä kuitenkin soittamaan hinausauton jo valmiiksi.

Vaan huutelut sikseen. Kiitoksia kehuista kaikille. Itsekin pidän supran vakio ulkonäöstä suuresti joten hirveitä tuninkeja ei viitsi ulkokuoreen tehdä. Nuo nykyiset sivuhelmat tulen vaihtamaan vielä vakioiksi ja vanteet vaihtuvat tuuman isompiin, eli 18 tuumaisiin.
 
voitko laittaa kuvat johonkin muuallekin :( ? ku mä en nää niitä prkl :jahas:
 
Toi on kyllä noista "fast and furious" -autoista näteimmän näköinen. Hieman tosin ihmetytttää miten toi tosiaan kestää tiessä jos/kun on 1000hp pellin alla...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom