Millaset vanteet teillä on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kinpin
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jaa, no en muuta tiedä mutta ainakin omassa 2006 mallisessa jaappanilaisessa on 18" ihan oletusasetuksena tehtaalta tullessa (ei siis lisävarustelistalta ruksattu). Alle 17" ei edes pysty laittamaan...
Sen takia tuo yleisesti ottaen eikä aina. taitaa ne autot kumminkin keskimäärin tulla niillä 15 ja 16 kiekoilla tehtaasta ulos.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jaa, no en muuta tiedä mutta ainakin omassa 2006 mallisessa jaappanilaisessa on 18" ihan oletusasetuksena tehtaalta tullessa (ei siis lisävarustelistalta ruksattu). Alle 17" ei edes pysty laittamaan...

Kyllä mullekin tulee mieleen monta automallia jossa alle 17" vanteet on karmean näköiset.

jamppax: Kyllä mulla taas on sellainen tunne että isommat autot tulee 16" vanteilla siksi että niihin voi myydä isommat vanteet helpommalla kun vakiona on tuo 16". Esim E-mersu on aivan järkky 16" vanteilla.

Ai niin sulla oli tuo yleisesti sana mukana. Golf koko luokasta ylöspäin 16" vanne alkaa olla jo liian pieni. Mutta nämä on näitä mielipiteitä.
 
En kyllä itse sitä ihan noin yleistäis. Tarviiko normiajossa muka vetää mutkissa niin kovaa että jotkut 35 profiilin renkaat ja kisajäykkä alusta on tarpeellinen? No eihän sitä tarvii.
Ei, enkä sitä tarkoittanutkaan. Sitä meinasin, että 65 profiilisilla tulee tunne ihan kuin jotain vanhaa paskaa jenkkilaivaa ajaisi. Muljuu ja pomppii joka suuntaan ja sen oikein tuntee kun kumi taipuilee alla. Ja mukavuushan se on minkä takia autotehtaat on sinne lyönyt niinkin korkeaprofiilisa renkaita oletuksena alle. Tämän huomaa jo monen autonvalmistajan kohdalla tarpeettoman pienistä rengaspaineista. Pienemmät paineet, parempi mukavuus, rengas kuluu päin helvettiä.

Onneksi nykypäivän autoissa alkaa näkemään vakiona jo matalampaa rengasta.

Niin ja matala ja leveä rengas ei tarkoita automaattisesti vetelyä. Itsellä esimerkiksi ei vetele yhtään mihinkään missään muussa tilanteessa kuin tiukassa kiihdytyksessä, kuten etuvedolla muutenkin on hieman tapana. Jos vetelee, niin on joko paskat renkaat, ohjauskulmat pielessä, väärät paineet tai väljää jossain. Toiset renkaat tosiaan vetelee enemmän kuin toiset.
 
Kuulostaa aika pahasti sarkasmilta, koska kukaan ei voi olla noin pihalla.

Ei ollut edes sarkasmia. Kunhan muistuttelin että osa porukasta nyt ei halua että joka routavaurio hakkaa hampaat suusta. Kyllä mukavuus on autoilussa tärkeämpää kuin alustan kireys.

Lisäksi ne matalat nakit näyttää naurettavalta.
 
Kyllä se nyt on niin ,että jos auto "muljuu ja hytkyy" 65 profiilin renkailla ,niin silloin on joko vika autossa tai liikaa nopeutta:D
Tai sitten on totuttu niihin mataliin ja eron korkeampiin huomaa aina. Tosin talven aikanakin ehtii jo tottumaan niihin korkeampiin, eikä se enää haittaa. Ihan oikeasti kesällä jos hyppään jonkun muun auton puikkoihin jossa on korkeammat renkaat, niin sen muljumisen kyllä huomaa. Perä tuntuu jotenkin hakevan johonkin suuntaan koko ajan suoralla tiellä nopeudesta riippumatta. Sama tapahtuu kun heittää omaan talvirenkaat alle. Mutta kuten sanoin, niin kohta sitä ei enää edes pane merkille.

Ei ollut edes sarkasmia. Kunhan muistuttelin että osa porukasta nyt ei halua että joka routavaurio hakkaa hampaat suusta. Kyllä mukavuus on autoilussa tärkeämpää kuin alustan kireys.

Lisäksi ne matalat nakit näyttää naurettavalta.
Sitä vaan, kun puhuit ajo-ominaisuuksista. Pitää erottaa mukavuus ja ajo-ominaisuudet. Pehmeillä renkailla ja pehmeällä alustalla ei voida puhua kuin ajo-omituisuuksista.

Ja mukavuus ja matalien nakkien naurettavuus on ihan sun oma ongelma samoin kuin mun ongelma on se, että tykkään matalista renkaista ja isoista vanteista, eikä ajomukavuus kiinnosta pätkän vertaa. Tosin en aja kuin kymppitonnin vuodessa, niin se on ihan vitun sama millä puupyörillä sen ajaa. Ulkonäkö on tärkeämpi mulle.
 
Perä tuntuu jotenkin hakevan johonkin suuntaan koko ajan suoralla tiellä nopeudesta riippumatta.

Tämä kyllä ihmetyttää suuresti. En laita ikinä matalia renkaita jos sen jälkeen alkaa autot muljutella suoralla tiellä.

Ulkonäkö on tärkeämpi mulle.
No mikäs siinä sitten jos tykkää. Peace.
 
Tämä kyllä ihmetyttää suuresti. En laita ikinä matalia renkaita jos sen jälkeen alkaa autot muljutella suoralla tiellä.
Ei kun nimenomaan korkeilla renkailla muljuaa. Matalilla ei. Ehkä et huomaa sitä, kun olet aina korkeilla renkailla ajanut, mutta kyllä se muljuaminen siellä on. Eron huomaa heti kun vaihtaa vaikkapa talvirenkaat alle. Nytkin tänä syksynä tuntui kun mulla olis ollu taka-akseli kokonaan irti.

No, pointti on kuitenkin se, että matalat renkaat ja niiden vaatimat korkeat rengaspaineet tuo ajoon ihan homona jämäkkyyttä, sitä ei voi kukaan kieltää. Silloin puhutaan ajo-ominaisuuksista. Tiukassa väistössä alle taipuilevan korkean renkaan kanssa ei voi paljon ominaisuuksista puhua. Niiden käytös on todella epäjohdonmukaista.

No, koko vääntö taisi taas tulla omasta halustani korjata väärät sanavalinnat ja saada ihmiset erottamaan toisistaan ajo-ominaisuudet ja ajomukavuuden. Joten pyydän anteeksi.
 
Olen samaa mieltä Powerhousun kanssa.

Bemarissa 205/55 R16 Bridgestone Noranza2 ja oikeesti ohituksen jälkeen tuntuu kuin perä olisi kuulalaakereiden päällä... Nopeutta silloin yli 160km/h.

Mondeossa talvirenkaat 185/65 R15 Bridgestonen Blizzak kitkat ja samat tuntemukset...

Ja kummassakin kulmat ja kaikki muutkin asiat kunnossa.

Joku sanoo varmasti nopeudesta... Tykkään ohittaa turvallisesti. Ja jotkut vaan tykkää ajaa kovaa. Ei se tarkoita päätöntä kaahausta, kuten monet sen ajattelee.

Bemarissa vaihtuu nastojen jälkeen 225/50 R16 keski-euroopan kitkoihin että ajettavuus säilyy:)
Kesällä ajellaan 235/40 R17. Ja Mondeossa vakio rengaskoko on 215/45 R17 ja siinä pysytään.
 
Ei kun nimenomaan korkeilla renkailla muljuaa. Matalilla ei. Ehkä et huomaa sitä, kun olet aina korkeilla renkailla ajanut, mutta kyllä se muljuaminen siellä on.

Niin, sen takia en tuommoisia homogummeja laita jos sen jälkeen ei "pysty" ajamaan normaalikumeilla. Se nyt on selvä että pehmeät kitkat vähän joustelee. Ite olen aina digannut vaihtaa kitkat alle, rengasmelu pienenee huomattavasti ja muutenkin kyyti on kuin pumpulilla ajelisi... ahhh.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten vitussa auton saa "mutkuamaan" maantiellä?:D Oon ajanut kymmeniä eri autoja, rengaskoot vaihdellen 155R12 -> 305/40R20, ja millään noista ei kyllä ollu minkäänlaista mutkuamista. Noilla 305 leveillä renkailla oli vaan tosi paska ajaa, maantiellä ku oli tiessä pientä uraa niin auto ei meinannut pysyä kaistallaan. Puhumattakaan siitä miten jokainen ura yms tuntui ratissa. Ajan vuodessa sen 45-50tkm ja huomaan kyllä erot autojen välillä ja varsinkin renkaiden. Niin monesti ihmisillä on vaan se luulosairaus siellä joitakin renkaita arvostellessa :)

Bemarissa 205/55 R16 Bridgestone Noranza2 ja oikeesti ohituksen jälkeen tuntuu kuin perä olisi kuulalaakereiden päällä... Nopeutta silloin yli 160km/h.

Kai tuo nyt oli edes moottoritiellä?
Jos maantiellä vedät ohitellessa 160km/h niin sitten kyllä kannattaa ottaa oma ajotyyli syyniin ja huolella.
 
Niin monesti ihmisillä on vaan se luulosairaus siellä joitakin renkaita arvostellessa :)
Tai sitten et ymmärrä mitä tarkoitan. Pienikin vähän nopeampi ohjausliike saa aikaan sellaisen rauhattoman huojunnan. Eikä tarvita mitä tahallista muljuamisen hakemista, vaan sen huomaa ihan normaalissa ajossakin. On se jumalauta kumma jos et ole ikinä huomannut tuon suuntaista eroa erikokoisissa renkaissa.

E: Onhan siinä tietysti eroa mikä alusta siinä autossa on. Ei tavallisella löysällä alustalla kyllä tunne renkaita yhtään sillä tavalla kuin tiukemmalla alustalla. Just yksi päivä työkaverin kanssa keskusteltiin aiheesta, kun oltiin lyöty talvirenkaat alle. Molemmat oli sitä mieltä, että ne talvirenkaan liikkeet tuntee siellä auton alla. Kovassa kiihdytyksessä tuntee miten kumi myötää ja sama kaarteessa. Kovassa ajossa ero on oikein selvä, mutta sen huomaa kyllä ihan muutenkin.

E2: Ja mun mielestä koko aiheesta on ihan turha vääntää. Jos joku on kykenemätön huomaamaan renkaiden eroja, niin ei se ole multa pois. Sama kun keskustelisi siitä onko maksalaatikko kylmänä pahaa vai ei.
 
Kyllähän toi sun muljuaminen johtuu jostain muusta kun niistä renkaista.
Tarkistitko esim kallistuksenvakaajan puslia/kiinnitystä?
Siis totta kai suurempi profiiliset renkaat taittaa alle kovemmissa vauhdeissa kaarteissa.
Sehän nyt on sanomattakin selvää, mutta tuo 160km/h ja perä laakereilla kuulostaa vähän ihmeelliseltä.

Tossa yhet vanteet edellisen auton alla.
picture.php
 
Kyllähän toi sun muljuaminen johtuu jostain muusta kun niistä renkaista.
Tarkistitko esim kallistuksenvakaajan puslia/kiinnitystä?
facepalm.jpg


En mä nyt ihan novisii ole, ettenkö tietäisi mistä se tulee. Eikä kyse ole vain minun autostani. Ja vielä kerran: Kyseessä ei ole sellainen järjetön muljuaminen, että auto keinuu koko ajan johonkin suuntaan, vaan enemmänkin pieni tunne, että jotain siellä on erilaista. Ja vielä kerran: Sitä ei välttämättä edes huomaa kuin heti siirtyessä kovemmista renkaista pehmeämpiin. Siihen tottuu hyvin pian. Silti ohjaustunnossa on eroa kuin yöllä ja päivällä ja siksi tykkään jämäköistä renkaista.

Ja kiitos. Nyt riitti.
 
No ota nyt vittu sustakin selvää, kun ensin perä hakee suoralla tiellä puolelta toiselle vauhdista riippumatta ja sitten kun epäilee että voisko vika olla jossain muualla kun renkaissa niin epäilijä on idiootti ja enää on vain jäljellä pieni tunne että jotain siellä on erilaista.

Tässäkin autossa on varmaan haettu sitä ajo-mukavuutta kun ei nuo jöfföt nyt ihan 35profiililla ole.
boss_sport_sponsoring_formula1_campaign.jpg


Juu tämä tästä kiitos hei ja anteeksi
 
ja sitten kun epäilee että voisko vika olla jossain muualla kun renkaissa niin epäilijä on idiootti
Koitin sitä aiemminkin sanoa, että ei se ole pelkästään minun autoni mikä niin tekee. Ja matalilla renkailla se minunkaan autoni ei sitä tee, joten vika ei voi olla muualla. Tai siis mitään vikaahan ei edes ole, vaan renkaiden ominaisuus. Ja se pieni tunnekin on vähän niin ja näin. Wanhaan autooni kun heitin ekan kerran kitkat alle, niin voihan vittu. Oikeasti tuntui kun taka-akseli olisi ollut kokonaan irti. Siihen kuitenkin tottui.

Enkä tarkoittanut, että olet idiootti, vaan facepalm tuli siitä kun kukaan ei tajua.

Tässäkin autossa on varmaan haettu sitä ajo-mukavuutta kun ei nuo jöfföt nyt ihan 35profiililla ole.
Ja tässä autossa säännöt määrää rengaskoon, joka on 13".
 
[Ja vielä kerran: Kyseessä ei ole sellainen järjetön muljuaminen, että auto keinuu koko ajan johonkin suuntaan, vaan enemmänkin pieni tunne, että jotain siellä on erilaista. Ja vielä kerran: Sitä ei välttämättä edes huomaa kuin heti siirtyessä kovemmista renkaista pehmeämpiin. Siihen tottuu hyvin pian. Silti ohjaustunnossa on eroa kuin yöllä ja päivällä ja siksi tykkään jämäköistä renkaista.
Tässähän tämä juttu on paremmin kuin hyvin selitetty; itse vaihdoin puimurissa 19-tuuman 265/35 ja 245/35 laadukkaat kesämisukat talveksi 235/40 Hakka-R:iin (hyvä lumi/jääkitka ==> paska, epätarkka jne kuivalla asfaltilla) joka nurkassa ja tämä ilmiö tuli erittäin tutuksi. Kesärenkailla tuli nimenomaan harrasteltua nopeita ohjaisliikkeitä (auto on BMW M3 sedan vm. 2008) ja kyllähän M-auton alustalla ajettavuudessa huomaa selvän eron.

Normaalissa ajossakin tuon huomaa mukavasti ja pikkuisen leikkiessä sitten vielä enempi. Edellinen kotilo mulla oli Audi A3 V6 ja siinä eroa ei huomannut lähellekään samalla lailla (kesä 18 ==> kitka 17)
 
Zone-sarja -42%
Ja tässä autossa säännöt määrää rengaskoon, joka on 13".
En nyt hakenutkaan sitä kokoa vaan sitä että ei se välttämättä ole siitä profiilista kiinni vaan siinä on paljon muutakin mikä tekee renkaasta semmoisen, että se taittaa alle yms.
Tuskin näissä formuloissa ihan kauheesti auto muljuaa oli vauhtia sitten 30km/h tai 300km/h
Esim kuvion kaula vaikuttaa kaarre ominaisuuksiin.
Renkaan seos..ja renkaassahan on myös niin sanottu vyö minkä määrittää renkaan ruongon jäykkyyden.
Ja tiedän ihan tarkalleen mitä haet takaa.
Mutta itsellä esimerkiksi on tällä hetkellä audissa 205/55/16 rengastus ja auto menee parissa markassakin vielä kuin kiskoilla.Edellisillä saman kokoisilla erimerkkisillä ei voinut sanoa ihan samaa.

Ja kitkarenkaathan nyt ovat aivan oma lukunsa.
 
Mitkään talvirenkaat ei rungoltaan ole yhtä jäykkiä kuin kesägummit. Siitä tämä kaikki johtuu, mitä puidaan.
Saman profiilin kesärenkaat ja talvirenkaat(kitka ja nasta) eroaa ajettavuudeltaan kuin yö ja päivä. Piste.
Keski-Eurooppaan tarkoitetut kitkat pääsee jo lähelle kesärenkaan tasoa ajettavuudessa. Pidon (lumi/jää) kustannuksella.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom