Millaista oli 90-luvulla? - Virallinen nostalgiaketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös tämän päivän suomen talous ole hyvin verrattavissa 90-luvun lamaan?

Ja lisäksi -95 vuonna suomi liittyi EU:hun ja 2000-luvulla tuli euro ---> 2015 ---> EU:lla pyyhkii huonosti ---> niin myös Suomella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mäkään koskaan Nirvanasta tykännyt.
Foo Fightersistä kuitenkin tykkään, joten tuo logiikka ei nyt aukea minulle ;)
Niin no tuo nyt on ihan toinen asia sen kanssa, miten merkittävä bändi Nirvana oli aikanaan, ja miten lahjakkaita muusikkoja siinä soitti. Vähän sama kuin soitat nykyään jollekin oman elämänsä 50 centille Mozartia, niin paskaksi se sen varmaan tuomitsee.

Nintendon vois kyllä mainita itsekin. Eipä ole joulut verrattavissa nykyään siihen riemuun, kun aikanaan sai jouluaattona uuden nintendo-pelin kouraan ja pääsi pelaamaan. Yksi kovimpia pelejä oli varmaan se kolmas Zelda-seikkailu Link to the Past. Autopeleistäkään en ole muuten koskaan perustanut, mutta silloin Super mario Kart toimi, vaikka hävisinkin velipojalle ihan pystyyn siinä.

Niin no tuo nyt on ihan toinen asia sen kanssa, miten merkittävä bändi Nirvana oli aikanaan, ja miten lahjakkaita muusikkoja siinä soitti. Vähän sama kuin soitat nykyään jollekin oman elämänsä 50 centille Mozartia, niin paskaksi se sen varmaan tuomitsee.

Joo, ei se ollutkaan mun pointti :)
Nirvana oli varmasti omalla tavallaan merkittävä bändi, mutta ei siitä silti kaikki pitäneet. Ei se tee kuitenkaan ko. orkesterin muusikoista yhtään huonompia.
Eli Grohl oli varmasti lahjakas jo Nirvanassa, mutta soitti silloin omaan makuun vääränlaista musiikkia. Sitä lähinnä tuolla heitollani tarkoitin.

Ja tietokonepelit oli pirusti parempia kuin nykyisin. Paljonkohan menikään aikaa matojen tai motoracerin parissa kun ensimmäistä kertaa oli opiskelijatalossa sisäverkko käytössä.

Nyt EKP säätelee ohjauskorkoja kovalla kädellä ja yrittää elvyttää taloutta. 90-luvun pahimpina vuosina silloinen viitekorko Helibor oli korkeimmillaan yli 15 % (12 kk). Kuukauden Helibor oli yli 25 %. :lol2: Tällä hetkellä 12 kk Euribor on 0,233 %.

Nirvana oli varmasti omalla tavallaan merkittävä bändi, mutta ei siitä silti kaikki pitäneet. Ei se tee kuitenkaan ko. orkesterin muusikoista yhtään huonompia. Eli Grohl oli varmasti lahjakas jo Nirvanassa, mutta soitti silloin omaan makuun vääränlaista musiikkia. Sitä lähinnä tuolla heitollani tarkoitin.
Joo. Enpä minäkään siitä noihin aikoihin suuremmin välittänyt, vaikka kaverin luona istuessa paljon tuppas soimaankin. Oon taipuvainen uskomaan, että se Cobainin suhteellisen räkäinen laulusoundi oli ainakin omiaan jakamaan mielipiteitä. Nykyään kun sietää vähän monipuolisempaa (ja räkäisempää) laulua, niin on saanut noistakin biiseistä enemmän irti. Livenä olis ollut hieno nähdä aikanaan, mutta 11-vuotiaana ei vielä festareita kierretty.

Joo. Enpä minäkään siitä noihin aikoihin suuremmin välittänyt, vaikka kaverin luona istuessa paljon tuppas soimaankin. Oon taipuvainen uskomaan, että se Cobainin suhteellisen räkäinen laulusoundi oli ainakin omiaan jakamaan mielipiteitä. Nykyään kun sietää vähän monipuolisempaa (ja räkäisempää) laulua, niin on saanut noistakin biiseistä enemmän irti. Livenä olis ollut hieno nähdä aikanaan, mutta 11-vuotiaana ei vielä festareita kierretty.

Ei mulla itseasiassa ollut/ole Cobainin soundia vastaan mitään. Sehän sopi siihen musiikkiin täydellisesti.
Jotenkin se musiikkityyli ei vaan itselle osunut, vaikka silloinkin raskaampaa musiikkia pääosin kuuntelin.

Ei mulla itseasiassa ollut/ole Cobainin soundia vastaan mitään. Sehän sopi siihen musiikkiin täydellisesti.
Jotenkin se musiikkityyli ei vaan itselle osunut, vaikka silloinkin raskaampaa musiikkia pääosin kuuntelin.
Okei, mulla se vähän nasaali, korkea rääkyminen tuotti tuskaa kuunnella. Samaa ongelmaa oli Smashing Pumpkinsin kanssa, vaikka muuten hienoja biisejä olikin.

Mutta valinnan varaahan tuolloin oli. Tosta vaikka listaa, mitä vuonna 1991 ilmestyi. Tuo on levyjen suhteen varmaan yksi kautta aikain kovimmista vuosista.

1991 in music - Wikipedia, the free encyclopedia

Nirvanan ansiosta uskalsin lopettaa vihaamani pianonsoiton, vaadin saada kitaran ja opettelin yksin soittamaan sitä. Ja aloin punkkariksi (kun grungetyyli ei oikein iskenyt itseen sovellettuna :D )

...Lisää:

Steel Bodyssa oli huone, jossa kaikki vehkeet olivat hydraulisia. Olivat aika erikoisia. Vaihteluna puntteihin ja taljoihin muistaakseni OK. Vipulaitteita siellä ei tainnut juuri olla. Tämä siis ysärin loppupuolella.

Depeche Mode oli universumin upeinta poppia vuoteen 94 asti.

MTV:stä ainakin ysärin alkupuolella tuli pelkkiä musavideoita. Ja juu, Smells Like A... tuli sieltä vuosikymmenen alussa montakin kertaa päivässä.

Kapakat, etenkin yökerhot eivät olleet täynnä laahustavia, zombia muistuttavia hahmoja naula päässä ja naisetkin olivat niissä vielä tolkuissaan.

Pietari siistiytyi ysärin lopussa, kun ysärin alussa se oli villi ja arvaamaton. Kasarin loppupuolella Leningradissa oli upeinta pyöriä. Elämäni etelänmatkat olivat vuonna 93 Sotshiin, jolloin kävin siellä kolmesti. Ei tarvinnut naisseurasta edes maksaa. Vähän juomaa ja ruokaa taisimme tarjota. Tosin ekalla reissulla sorruin maksulliseen saunaseuraan, mutta oli vähän suunnitelmissakin. Hoito oli sitten yksi elämäni upeimmista ulkonäönkin suhteen. Kokonaista sata markkaa. Juu, voi olla, ettei tule yhtä mahtavat etelänreissut niin pienillä budjeteilla enää eteen. Jostain Brasseista, Intiasta tai Kaakkois-Aasiasta en tiedä, niissähän on myös kaikki halpaa, mutta lennot kuitenkin maksavat jotain, enkä osaa paikallista murretta englannin lisäksi. Venäjällä pyörin vähä ku tuttavana jengille, koska kahdesti asunut siellä muutamia kuukausia kieltä opettelemassa. Putlerin oikkujen takia se maa on mulla nyt pannassa.

Yksi mikä tuli mieleen oli kioski-kulttuuri. Niin sitä sai jaffaa hakea kioskilta, kun kaupat oli kiinni. Nykyään sitä saa vaikka keskellä yötä supermarketin kokoiselta ABC:lta.

Puhelinkopit ja niistä aina piti mennä koittaan onko jollain jäänyt markkoja sinne lokeroon jemmaan. Kusellehan nekin kopit haisi aina. Muutenkin kolikkopuhelimet jotenkin muistuu mieleen.

Pelikoneita sai pelata sekä arpoja sai ostaa vaikka ikää oli laskettavaissa kaksilla käsillä. Aivan pelleilyksi mennyt, että pelikoneeseen saa sulloa nykyään kolikkoja vasta täysi-ikäinen. Pikkunappulana sitä rahaa muutenkaan ollut kuin muutama markka omassa rahapussissa, niin viimosiaan karkkirahoja ensimmäisenä pelikoneeseen laittanut, kun Essolle meni oukkidoukkeja ja lottia ostaan.

Muutenkin lapsuus tulee mieleen 90-luvusta. Oon onnellinen että oon saanut elää lapsuuteni ilman tätä saatananmoista some-lässytystä, mutta kuitenkin niin taitteessa, että tietotekniikka on silti ollut uutta ja mullistavaa. Joten ei pelota kytkeä mikroa seinään ilman ohjekirjaa.

Napsteri ja olikohan Winmx jo myös 90-luvun puolella myös vai tuliko se vasta milleniumin jälkeen. No niillä sitä musiikkia sai, jos halus. Tosin cd-levyltä sai nauhotettua hyvillä vehkeillä c-kasetille ja sitten c-kasetti pyöriin lahjaksi saatuun kannettavaan musiikkitoistimeen + napit korville. Musiikista tulee mieleen myös musiikkiohjelma Jyrki.

Kioskeja kuin myös nykyisiä R-kioskeja pienempiä kauppojakin oli ihan kiitettävästi, pienen korttelin kokoisen puiston kolmessa kulmassa neljästä oli kioski, yksi näistä kukkakioski. Edesmenneen jo lakkautetun yläaste+lukiokouluni välittömässä läheisyydessä oli 2 kioskia, 3 pikkukauppaa ja shelli. Näistä vain yksi on jäljellä, tai oikeastaan ei sitäkään kun se kioski on ajat sitten muuttunut kepupi-pizzeriaksi.
Lähiöni keskustassa oli ennen postia, pankkia jne. Nykyään hyvä kun 1 pikapankki vielä on 15.000 hengen lähiössä. Kouluja ja päiväkoteja lanataan tasaiseksi, apteekkikin on kuulemma lähdössä vittuun. Ei hyvää päivää.

Maanantaisin Kynällä rokki-illat. Sieltä Moran buutsit ja mustat 501:set jalassa yöpalalle surkeasuon tebikalle. Oli Alibi ja Arkku ja Häppäri, joka on mulle vieläkin Häppäri, sekä Brunni. Noista vanhoista raflojen nimistää huomaa olevansa varttunut, kun nimet on vaihtuneet jo useampaankin kertaan, tai sitten ovat hävinneet kokonaan kartalta.

Suuren osan 90-luvusta vietin yliopisto-opiskelijana Joensuussa. Edelleen paikkakunta aiheuttaa pientä ahdistusta ja yhdistän sen ikuiseen harmauteen ja ankeuteen. Toisaalta oli grunge musiikissa, pukeutumisessa ja asenteessa. Voi sitä helppoutta, kun syksystä kevääseen pystyi käyttämään samoja maihareita, reisitaskuhousuja, flanellipaitoja ja ylisuuria neuleita. Kesällä tuppasi maihareissa tulemaan kuuma... Sai olla ruma ihan reilusti! Asenne ratkaisi. Kenelläkään ei ollut tekokynsiä. Eikä (feikki)merkkilaukkuja. Hiukset leikattiin itse. Vaatteet armeijan ylijäämää ja kirpparikamaa. Mitä rähjäisempää sitä parempaa. Penttilän pojat kirjoittelivat seiniin ja tekivät kirjoitusvirheitä rakkaassa äidinkielessämme. Kesät sai lorvia, koska kukaan ei saanut laman vuoksi kesätöitä. Apulanta ja Alangon veljekset. Nirvana. Kalja. Soluasunto. Smells Like Teen Spirit.

Kukapa ei nuoruuteen takas haluais,et jos vaan aikakone olis,niin lähtisin takas.
Niistä ylisuurista vaatteista en niin välittäis,mut muuten.

1995 tuli myyntiin Leningrad Cowboys -olut Koffilta. Piti oikein tarkistaa. Olisko ollut kasi- ja ysiluokan taitteessa joskus, kun kiskaisin ensikännit kyseisellä tuotteella. Muistelen, ettei se kyllä kauaa kerennyt olemaan markkinoilla. Sit siirryttiin kantelemaan jotain litran lasisia karhupulloja repussa ympäriinsä ja aina oli mukamas liian vähän juotavaa.

Junnuna juominenkin oli paljon jännempää, ja kanuunat lähti suihkulla ja hammaspesulla. Nykyään korkeintaan munaa ittensä ja tulee paha olo.

Olen monesti miettinyt, olivatko asiat paremmin 90-luvulla, aikana ennen internettiä, 3G:tä, älypuhelimia ja kaikkea muuta teknologiaa. Itse olen 1990 syntynyt, joten en kovin hyvin muista aikaa 90-luvulla. Internetin syntymisen muistan ja ajan kun ISDN / ADSL oli kovia juttuja. Nykyään on 3G:t ja wifit joka paikassa ja kaikki on kokoajan online. On facebookit ja muut perkeleen twitterit. Ennen oli kaverikirjat ja lankapuelimet

Olenko ainoa, jonka mielestä maailma on muuttunut PASKEMPAAN suuntaan teknologian kehityksen myötä? Itse eniten odotan aikakonetta, jolla pääsisin takaisin kultaiselle 90-luvulle.

Kyllä asiat on nyt huomattavasti paremmin melkein kaikilla mittareilla. Internetin syntymistä et mitenkään voi muistaa (se on minuakin vanhempi).

Luokalla tai kavereiden osalta kenenkään vanhemmat eivät olleet työttömiä, oikeastaan en ollut edes kuullut kenenkään olleen työttömänä.

Jos omassa perheessä ei ollut työtöntä, kaverin perheessä oli. Lamasta periytynyt rakennetyöttömyys ei oikeastaan kadonnut minnekään koko vuosikymmenenä ennen kuin ihan vuosituhanteen vaihteessa, jolloin dotnet-kupla oli hetken tuomassa uskoa ikuiseen onneen. Tuo kertoo siis enemmän omasta yhteiskuntaluokastasi kuin 90-luvusta (taidat olla hyväosaisista piireistä).

Ja lisäksi -95 vuonna suomi liittyi EU:hun ja 2000-luvulla tuli euro ---> 2015 ---> EU:lla pyyhkii huonosti ---> niin myös Suomella.

Tää nykyinen tilanne on pientä 1990-luvun lamaan verrattuna. Se on totta, että euro on pahentanut nykytilannetta – mutta ihan samasta perusvirheestä (liian jäykkä valuuttapolitiikka) se silloinenkin lama syntyi.

Katsotaas, mitä tulee 1990-luvusta mieleen. Massakonkurssit ja -työttömyys. Enoiltani meni välit poikki vuosikymmeneksi laman takia. Täydellinen auringonpimennys. Neuvostoliiton romahdus (oi kuinka viisasteltiin kavereiden kanssa että sanoit väärin, se ei ole Neuvostoliitto vaan IVY!). Internet (mutta kesti pitkälti 2000-luvulle että "kaikki" jutut löytyi netistä). Siniset junat ja ylitäydet junat (vietin monta Tampereen ja Jyväskylän välistä reissua vaunueteisessä, kunnes Jyväskylän turma muutti kaiken – näin muuten onnettomuuden jälkitilan omin silmin). Kaupunkibussien portaat. MyCard-pankkiautomaattikortti. USENET.

Haikeat fiilikset on 90-luvusta. Yllättävän paljon siitä muistaakin vaikka ihan skidi silloin oli. Kun muistelen ysäriä niin päässä alkaa soimaan X-Filesin tunnari.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom