Millainen treenaus on vaarallista?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Peruskysymyksissä Marde84 kirjoitti: "Jos ei ole mitään käryä lihasryhmien tasapainoisesta treenaamisesta, niin pitkässä juoksussa saattaa tulla siitä johtuvia ongelmia, eli paskoo vaikka olkapäänsä tai vaikkapa selän lihasepätasapainon takia."

Minusta tämä ansaitsee oman säikeensä. Tärkeämpää kuin treenata oikein on tietysti olla treenaamatta vahingollisesti -- nollatulos on parempi kuin negatiivinen tulos.

Mitä tarkemmin tarkoittaa tämä lihasepätasapaino? RHP-treenille naureskellaan palstalla, mutta onko siitä myös selvää haittaa?

Entä mitä muuta ei pitäisi tehdä? "Kissanselällä" kyykky tai maastaveto nyt ainakin ovat varottavia, mitkä muut ovat realistisia riskejä innokkaalle mutta tietämättömälle aloittelijalle?

Muistaa tehdä yhtä paljon veto kuin työntöliikkeitä. Itsellä on jääny selkä jälkeen(asia korjattu jo) ja olkapäät kääntyi liikaa eteenpäin, pirulliset kivut olkapäissä ja treeni teki kipeää. Tasapainosesti treenaa koko kroppaa eikä keskity pelkästään siihen penkkitulokseen taikka hauberiin.

Ekana tulee mieleen ristiote. Pitäs tasasesti tehdä otetta vaihtaen. Jos ei maistu niin käyttää vaikka mielummin vetoremmejä, kun vuosien reenauksella kasvattaa selän lihat päin persettä.

E. Ja on tottakai olemassa myös sormilukko

Muistaa tehdä yhtä paljon veto kuin työntöliikkeitä. Itsellä on jääny selkä jälkeen(asia korjattu jo) ja olkapäät kääntyi liikaa eteenpäin, pirulliset kivut olkapäissä ja treeni teki kipeää. Tasapainosesti treenaa koko kroppaa eikä keskity pelkästään siihen penkkitulokseen taikka hauberiin.

Nämä tuli itelläkin ensinnä mieleen. Hartijoiden takaosien, selän ja keskivartalon funktionaalinen treenaaminen pitää ryhdin kunnossa ja välttyy kivuilta sekä haitallisilta asennoilta. Jo alussa olisi hyvä muistaa tehdä vetoja/soutuja edestä päin (ei pelkkiä leukoja), huomioida myös takaolkapäät ja vahvistaa keskikroppaa muullakin kuin rutistuksilla, yhtenä esimerkkinä kahvakuulatreeneillä.

Mitä aloittelijoihin tulee, niin ehkä suurimpia riskejä ovat kipuilut kyykätessä ja mavettaessa huonon tekniikan tai puuttellisen lämmittelyn takia. Egopainoja ei tietenkään myöskään tule käyttää. Veikkaan myös, että olkapääkipuja lähes jokainen treenaaja joutuu kohtaamaan.

Toisaalta jos edellämainitut seikat ovat edes jokseenkin kunnossa, niin ei ehkä hirveästi tarvitse asiaa aluksi pelätä. Ohjelmalla kuin ohjelmalla oppii enemmän omasta kropastaan ja lihashuollosta ja jotta epätasapainoa voidaan havaita, on ensin treenattava kokonaisuutta edes johonkin suuntaan. Täydellistä treeniä ei oikein etukäteen voida kellekkään määrittää.

Siinähän ne onkin jo mainittu yleisimmät erheet. Jos treeniohjelma on alusta asti itse keksitty ilman minkäänlaista kokemusta ja tietämystä, niin on siinä iso riski että joku paikka jää liian vähälle huomiolle. RHP-touhut, vaikka ovatkin sinänsä jo hauskoja, niin ovat myös jossain määrin haitallisiakin pitkään jatkuvana. Tuolla toisessa ketjussa puutuin keskusteluun ottamalla tämän edes jonkinlaisen suunnittelun esille, sillä siellä joku aikoi treenata "tekemällä salin jokaista laitetta".

Hartijoiden takaosien, selän ja keskivartalon funktionaalinen treenaaminen pitää ryhdin kunnossa ja välttyy kivuilta sekä haitallisilta asennoilta. Jo alussa olisi hyvä muistaa tehdä vetoja/soutuja edestä päin (ei pelkkiä leukoja), huomioida myös takaolkapäät ja vahvistaa keskikroppaa muullakin kuin rutistuksilla, yhtenä esimerkkinä kahvakuulatreeneillä.

Mitä aloittelijoihin tulee, niin ehkä suurimpia riskejä ovat kipuilut kyykätessä ja mavettaessa huonon tekniikan tai puuttellisen lämmittelyn takia. Egopainoja ei tietenkään myöskään tule käyttää.

Mikä on 'funktionaalinen treeni'?

Voiko keskivartaloa vahvistaa liikaa, vai onko se sellainen paikka josta ei tule ongelmia muualle? Jos ei aio kahvakuulia ainakaan vielä kokeilla, niin käyvätkö rutistukset ja vatsarulla? Entä selkä: maven lisäksi muuta? Hyvää päivää -liikettä, selkätelinettä? Kyljet, onko parempi sivutaivuttaa käsipainoilla vai tehdä "kylkitelineessä" sivuttaisnousuja?

Soutuja en olekaan hetkeen tehnyt, leukoja kyllä. Muutoin olkapäilleni luulisi tulevan liikettä monesta suunnasta: leukoja, dippejä, pystypunnerrusta käsipainoin, kulmasoutua käsipainoin, penkkipunnerrusta.

Egopainot ja huonon tekniikanhan voi yhdistää... selkä ei onneksi ole enää juuri ollenkaan kipeä. Pitäisi salilla olla peili jossa lukisi päällä "tyhmä" ja olisi nuoli alaspäin, voisi sitten vilkaista siihen kun saa jotain kipeäksi.

Mä katselen aina ihmeissäni kun nuoremmat vääntää salilla loputtomia variaatioita eri vatsaliikkeistä. On jotain sivuttaistaivutuskiertoyhdistelmiä jumppapallon päällä ja käsipainot kädessä. Joskus kyykkypaikkakin on vallattu näille ihme joogaliikkeille. Koko repertuaari on ilmeisesti kopioitu jostain Muscle & Fitness -lehdestä. Aika hyödytöntä touhua mun mielestä. Peruskyykyt ja mavet rasittaa keskikroppaa yleensä riittävästi mutta nehän ei ole tietenkään niin kivoja liikkeitä. Jos jotain haluaa välttämättä tehdä vatsoille, niin raskaita istumaannousuja.

Mä katselen aina ihmeissäni kun nuoremmat vääntää salilla loputtomia variaatioita eri vatsaliikkeistä. On jotain sivuttaistaivutuskiertoyhdistelmiä jumppapallon päällä ja käsipainot kädessä. Joskus kyykkypaikkakin on vallattu näille ihme joogaliikkeille. Koko repertuaari on ilmeisesti kopioitu jostain Muscle & Fitness -lehdestä. Aika hyödytöntä touhua mun mielestä. Peruskyykyt ja mavet rasittaa keskikroppaa yleensä riittävästi mutta nehän ei ole tietenkään niin kivoja liikkeitä. Jos jotain haluaa välttämättä tehdä vatsoille, niin raskaita istumaannousuja.

En usko että kovin kaunista 8 päkkii saa pelkillä kyykyillä ja mavella, siis tottakai ne riittää jos haluaa vaan vahvistaa keskivartaloa. Mutta en usko että ne aiheuttaa sen kummempaa lihaskasvua vatsalihaksissa... uskon enemmän just noihin raskaisiin istumaannousuihin, Mut eiköhän se monipuolisuus ratkaise :)

Voimapyörä kunniaan ;)

Mä taidan olla just tämmönen keskivartaloteinipelle:D
Treenaan keskivartaloa suoraan 4 treenissä viikossa.Käyttämäni liikkeet ovat voimapyörä(seisten),isumaannousu/rutistus lisäpainolla,vartalonkierto painolevy handuissa,kyljenojennukset käsipainolla,dragonflagit,rutistukset taljassa,jalkakierrot tangossa roikkuen(Jalkojennostot roikkuen,mutta jalkoja heilutetaan puolelta toiselle suorana) ja vaihteleva sivurutistusliike.Tämän lisäksi käytän välillä kahvakuulia,teen mavea,kyykkyä yms.perusliikkeitä pari kertaa viikossa,flippailen renkaita yms.
Lista on lähes loputon.Kertaakaan en ole huomannut tästä "keskivartalohifistelystä" olevan mitään haittaa.:puntti:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Njoo, voihan sitä itsekkin myöntää, että mavesta yrittää välillä livistää.. Välillä ei vain jaksa.

Peruskyykyt ja mavet rasittaa keskikroppaa yleensä riittävästi mutta nehän ei ole tietenkään niin kivoja liikkeitä. Jos jotain haluaa välttämättä tehdä vatsoille, niin raskaita istumaannousuja.

Mikä on raskas istumaannousu? Joku oma liike, vai istumaannousu lisäpainolla ja/tai kaltevalla tasolla?

Mikä on 'funktionaalinen treeni'?

Voiko keskivartaloa vahvistaa liikaa, vai onko se sellainen paikka josta ei tule ongelmia muualle? Jos ei aio kahvakuulia ainakaan vielä kokeilla, niin käyvätkö rutistukset ja vatsarulla? Entä selkä: maven lisäksi muuta? Hyvää päivää -liikettä, selkätelinettä? Kyljet, onko parempi sivutaivuttaa käsipainoilla vai tehdä "kylkitelineessä" sivuttaisnousuja?

Soutuja en olekaan hetkeen tehnyt, leukoja kyllä. Muutoin olkapäilleni luulisi tulevan liikettä monesta suunnasta: leukoja, dippejä, pystypunnerrusta käsipainoin, kulmasoutua käsipainoin, penkkipunnerrusta.

Egopainot ja huonon tekniikanhan voi yhdistää... selkä ei onneksi ole enää juuri ollenkaan kipeä. Pitäisi salilla olla peili jossa lukisi päällä "tyhmä" ja olisi nuoli alaspäin, voisi sitten vilkaista siihen kun saa jotain kipeäksi.

Funktionaalisella tarkoitin tässä yhteydessä topicin mukaisesi vaaroja vähentävää, eli esimerkiksi kyykkyssä ja mavessa keskivartalon voimaa tukevaa treeniä. Jos keskivartalo ei tunnu olevan erityisen heikko lenkki niin normitreeni riittää, vatsarulla(voimapyörä?) on erinomainen harjoite.

Kyykky ja mave kyllä riittävät alaselän treeniksi, mutta ei ole mitään syytä jättää variaatiota kokeilematta - hyvää huomenta on myös kokeilun arvoinen. Kaikki kolme samassa treenissä käyvät luultavasti liian raskaaksi. Yliojentajat selkätelineessä ottaisin lähinnä verryttelynä mukaan.

Olkapäistä puhuin siksi, että ne ovat useimmilla etuosistaan ylikehittyneet. Siksi olisi hyvä kokeilla esimerkiksi jonkinlaisia takavipareita. Searchilla löytyy ketjukin aiheesta.

Muistan lukeneeni jotain, että pelkkä leuanveto kehittää lähinnä leveää selkälihasta, jonka tehtävä on olkavarren lähentäminen ja laskeminen vartaloon nähden sekä olkanivelen sisäkierto. Eli ryhdin ja lihastasapainon kannalta nimenomaan edestä tuleva vetoliike, kuten kulmasoutu, olisi hyvä sijoittaa ohjelmaan.

Mikä on raskas istumaannousu? Joku oma liike, vai istumaannousu lisäpainolla ja/tai kaltevalla tasolla?

Lisäpainoilla tarkoitin ja jotain alle 15 toiston sarjoja.

Mä en vaan jaksa kaikkien vapaapainoliikkeitten jälkeen vääntää mitään vatsaliikkeitä- on yleensä aika kuollut olo. Alkulämmittelyiksi vois tietenkin ottaa jotain rutistuksia jos vaikka alkais backi pikkuhiljaa näkyä kaiken läskin alta.

Qvistus: -Mä muistaakseni olen aiemminkin jo sulta toisessa ketjussa udellut samaista asiaa, eli miten se vatsalihasten monipuolinen harjoittelu on turhaa? Ja mihin ne pelkät istumaan nousut riittää? Se, että et itse jaksa harjoittaa keskikroppaa monipuolisesti enää perusliikkeiden jälkeen, ei mun makuun ole erityisen hyvä syy jättää niitä tekemättä taikka huuteloida niitä turhiksi.

edit. Jorimantysalo: -Ei, keskikroppaa ei voi vahvistaa liikaa, koskaan. Keskikropan ja lantion alueella se voima asuu, tai ainakin pitäisi asua.

Itse suosittelen keskikropan vahvistamiseen liikettä jossa roikut tangosta ja siitä nostelet jalkoja suorana ylös tankoon saakka. Kontrolloitu alastulo ja sen liikkeen voi pysäyttääkin muutamaksi sekaksi siihen keskivaiheille. Sitten voi myös tehdä kylkiä silleen että nostaa ne jalat sinne ihan ylös ja siitä kääntelee sivuille, se ottaa aika kokonaisvaltasestikkin keskikroppaan. En tiiä tajusko kukaan mitä tarkotan, mutta jos tajus niin kannattaa ehdottomasti kokeilla jos on kyllästynyt ainakin omasta mielestä erittäin vittumaisiin perus istumaannousuihin yms. Tolla saa lyhyilläkin sarjoilla hyvän tuntuman vatsoihin. Jos keskivartalo on ihan heikossa hapessa niin kannattaa ekaks treenata vaikka siten että nostaa ne jalat vaan siihen puoleenväliin, eikä ihan ylös asti.

Qvistus: -Mä muistaakseni olen aiemminkin jo sulta toisessa ketjussa udellut samaista asiaa, eli miten se vatsalihasten monipuolinen harjoittelu on turhaa? Ja mihin ne pelkät istumaan nousut riittää? Se, että et itse jaksa harjoittaa keskikroppaa monipuolisesti enää perusliikkeiden jälkeen, ei mun makuun ole erityisen hyvä syy jättää niitä tekemättä taikka huuteloida niitä turhiksi.

Niinhän mä sanoinkin että pitäis itsekin tehdä jotain vatsaliikkeitä. Eri asia sitten mitkä liikkeet oikeasti vahvistaa vatsalihaksia. Väittäisin kumminkin että esimerkiksi joku voimanostaja, joka kyykkä 250 kiloa tai muu kilpaurheilija ei pysty vahvistamaan mitään tässä kuvassa olevalla harjoitteella.

images

Jos on kertoa jotain oikeasti toimivia liikkeitä, niin olisin kiitollinen.

Qvistus: -Ja millä perusteella esim. nyt se 250kg:n kyykkääjä hyötyisi tuosta kuvassa olevasta harjoitteesta (tai siitä harjoituksesta mistä olettaa tuon kuvan olevan)? Eikö esim. selän huoltaminen risti/kiertoliikkein, syvien lihojen aktivointi ja niin edelleen ole voimailijalle hyväksi vaiko?

Ja niitä toimivia liikkeitähän on rajattomasti, mielikuvitus rajanaan. Mukaan niin staattisia pitoja kuin dynaamisiakin eriliikenopeuksilla, sivulle taivutuksia sekä kiertäviä liikeitä ja niin päin pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom