Millä vakuuttaa äitille ettei palautusjuoma ole vaarallinen terveydelle?

Niin ja miten saat äitisi vakuutettua? ET MITENKÄÄN!!

Äidit vaan on sellaisia eikä se oo v*******a vaan huolenpitoa. Lienee sama mitä lääketieteen tuloksia viet äipälle, se tuo tod.näk. kaksi kertaa isomman pinon kumoavia tutkimuksia.

Tuo röntgen-veto oli aika kova... tietääkseni edelleenkään harvassa tapauksessa kuvaukset jätetään tekemättä syöpävaaran takia. Lyijypeittokin on keksitty.

Nykyäänhän ei oikein mitään saisi syödä (vrt. silakkajuttu) kun kaikista saa syöpää. Itse noudatan arkkiatri Arvo Ylpön sanoja: "Kaikkea saa kokeilla mutta kohtuudella". Ja tää kaveri söi nyrkillisen sokeria päivässä ja eli 104-vuotiaaksi...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Performance-enhancing supplements"

Tuleepa vaan mieleen jotain ihan muuta kun herat tai vitamiinit...

Wikipedia:

"The supplement (Androstenedione) is banned by the World Anti-Doping Agency, and hence from the Olympic Games."

"Because androstenedione is converted in part to estrogens, persons taking this supplement may have estrogenic side effects. A visible problem could be gynecomastia (formation of breast tissue) in males."

Ja vaikka nyt vedän täysin mutulla mutta muistaakseni koulun terveystiedontunneilla varoiteltiin että anabooleista seuraisi kivessyöpää...? :arvi:

Kuten tekstissä todetaan 1,6% sairastuneista oli käyttänyt kyseistä valmistetta ja tämä ei ole tekstin olennaisin sisältö.

Itse tutkimuksen luotettavuuteen en nyt ryhdy sen enempää kommentoimaan, vaan tyydyn toteamaan, että jo nuo boldatut kohdat osoittavat, että tässä ei nyt taida olla kyse proteiinijauhoista (joita siis koko tämä aikaisempi ketju käsittelee).

EDIT: Onnistuin olemaan hidas...

No boldataan lisää:

PubMed sanoi:
The most common supplement taken was protein/amino acids (12.4%) followed by creatine (9.3%) and androstenedione (1.6%).

Tutkimus ei ole mikään absoluuttinen totuus ja siitä on myös maininta artikkelin lopussa. Omasta mielestänikin otos on liian homogeeninen ja ilman laajempaa tutkimusta ei voida sanoa mitään varmuudella. Mitä tulee termiin "Performance-enhancing supplements" niin yleensä sillä viitataan kreatiiniin ja glutamiinin kaltaisiin tuotteisiin. Näitä ainakin itse laitan palautusjuomaan jota alkuperäinen topicin otsikko käsitteli. Tosin aloittaja näemmä tarkoitti ainoastaan heran ja malton yhdistelmää.

Voi herranen aika.

Saatat joutua auto-onnettomuuteen ja kuolla kun lähdet aamulla ajelemaan töihin. Nämä on näitä suuria riskejä joita on otettava elämässä.

Salem aleikum brother.

Häviävän pieniä riskejähän nämä ovat, mutta tulisiko niistä silti pysytellä hiljaa? Tietoinen valinta on paras valinta.

Jaa-a, en tiedä onko jo mainittu, mutta voisit pyytää äitiäsi vilkaisemaan esim. vauvoille syötettävän äidinmaitokorvikkeen ravintosisältöä ja vertaamaan palautusjuomiin...

Jaa-a, en tiedä onko jo mainittu, mutta voisit pyytää äitiäsi vilkaisemaan esim. vauvoille syötettävän äidinmaitokorvikkeen ravintosisältöä ja vertaamaan palautusjuomiin...

Pitää muistaa tuo ensi kerralla.:D

Eihän tuossa ole mitään erikoista jos sairaanhoitaja ei tiedä ravintolisistä. Itsellenihän on lääkäri sanonut noista proteiinilisistä joskus siihen tyyliin että luomulihakset on paremmat eikä tuollaisia keinotekoisia valmisteita kannata käyttää vähän siihen tyyliin kuin kyseessä olisi joku hormonivalmiste :)

Kaikki lisäravinne jne. jutut ovat vielä sen verran tuore juttu, ettei aiheesta ole kovinkaan paljoa luotettavia tutkimuksia ja näyttöä vuosien varrelta, joten tietty skeptisyys lienee vain tervettä. Tutkimuksia kyllä löytyy, mutta niiden luotettavuudesta voidaan olla montaa mieltä. Lääkäreillä ja ammattilaisillakin on varmasti eri näkemyksiä asiasta.

Uskoisin itse, ettei lisäravinteiden järkevällä käytöllä ole haittaa. Eri asia on se, jos ravinteita vedetään runsaasti yli oman tarpeen ja aiheeseen perehtymättä. Tällöin sisäelimet saattavat kuormittua liikaa. Tottakai myös sillä, että lisäravinteet imeytyvät huomattavasti nopeammin voi olla oma vaikutuksensa elimistön kuormittumiseen kyseisistä aineista. Hyvä vai huono? Siihen eivät tietoni riitä ottamaan kantaa.

Lisäravinteiden tarve riippuu varmasti myös jokaisen omista motiiveista ja treenauksen tavoitteista. Itse kokisin, että kuntoilun vuoksi treenava pärjää hyvin pitkälle ilman lisäravinteita, kunhan laittaa oman ruokavalionsa kuntoon. Esim. proteiinin tarve ei muutaman kerran viikossa treenaavalle ole vielä niin suuri, etteikö sitä olisi mahdollista saada normaalista ruoasta. Lisäravinteiden tarve tulee ajankohtaiseksi oikeasti varmasti vasta sitten, kun tavoitteet ovat lihasmassan kasvattamisessa ja treenimäärä jo ihan omassa mittakaavassaan. Jokaisen salilla käyvän ei siis välttämättä ole mielekästä ruveta lisäravinteita syömään.

Tämä on henk. koht. mielipiteeni asiasta ja tosiaan luotettavaa tietoa aiheesta on vielä tänä pvänä melko vähän.

Himassa kun en enää asu, niin eipä mutsia paljon enää tarvitse kuunella. Mutta muistan, että tilanne oli se, että mä en pystynyt sanomaan, että lisäravinteet olisi (täysin) terveellisiä ja mutsilla ei ollut mitään todisteita, että niistä olisi mitään haittaa, mutta uskoi siihen kuitenkin.

Senhän takia sieltä tulikin sitä, että jos käytät päivittäin tota, niin ei sitä voi tietää, mitä sun elimistössäsi on tapahtunu 30 vuoden päästä. Aikoinaan vetosin siihen, että suurin osa käyttää palautusjuomaa. Sitten sieltä tulee: Mutta miks sä käytät?!" Että kun mennään tälle tasolle, niin oikeen jaksa jatkaa keskustelua.

Sisko, joka on farmaseutti, osaa näppäränä tyttönä yhdistää lääkkeet ja lisäravinteet suoraan yhteen ryhmään. Paitsi että lääkkeitä on tutkittu tarkasti, lisäravinteita ei.

Eniten kuitenkin vituttaa tai vitutti, että lisäravinteista puhutaan kuin jostain huumeista.

Ja tietenkin se vitun JAUHO. Olis ihan eri asia, jos vetelis päivittäin jotain prodepatukoita vain. Sit ehkä joku sanois, muista pestä hampaat.

MUTTA asiasta ei oikeasti kannata yksinkertaisesti keskustella. Kummankaan osapuolen päätä ei saa käännettyä.. Äiskä on sitten taas sukujuhlissa ylpee komeen ja lihaksikkaan pojan vieressä. :D

Minullakin oli aikoinaan hirmu väittelyt äidin kanssa noista prodejauhoista ja siinä vaiheessa kun se huomas mulla creapurkin niin siitähän se vasta innostukin. Käveli minun viereen ja huolestuneella äänensävyllä kysy "Antti et kai sinä käytä steroideja?" :D :D

No hyvät naurut siitä ainakin sai ja kettuilen vielä nykyäänkin äidille tuosta :lol2:

Mutta onhan tuo ihan ymmärrettävää että äidit on huolissaan kun eivät tiedä mitään noista.

Vanha aihe, mutta asiaan liittyvää.

Ihan samaa ongelmaa nyt tuli täältäkin(ollut jo aiemminkin). Äiti sairaanhoitaja ja ei hyväksy lisäravinteita, saatikka koko harrastusta. Näkee kuulema töissä minun kaltaisia esimerkkejä, joilla on psykologisia ongelmia. Jos et tule toimeen sen kehon kanssa, jonka luoja on luonut, olet sairas. Kaikilla bodareilla on persoonallisuus häiriö ja koko homma ei ole terveen ihmisen touhua. Proteiinijauhot ovat mömmöjä(ehdoton ei)
Kaiken tämän lisäksi ei suostuta uskomaan vaikka lääkäri kertoisi homman olevan ok(kehonrakennus natuna terveellistä jne) Saatikka lukemaan näitä tekstejä. Ollaanko myö hulluja, vai onko äitini enemmänkin sekaisin?

Vanha aihe, mutta asiaan liittyvää.

Ihan samaa ongelmaa nyt tuli täältäkin(ollut jo aiemminkin). Äiti sairaanhoitaja ja ei hyväksy lisäravinteita, saatikka koko harrastusta. Näkee kuulema töissä minun kaltaisia esimerkkejä, joilla on psykologisia ongelmia. Jos et tule toimeen sen kehon kanssa, jonka luoja on luonut, olet sairas. Kaikilla bodareilla on persoonallisuus häiriö ja koko homma ei ole terveen ihmisen touhua. Proteiinijauhot ovat mömmöjä(ehdoton ei)
Kaiken tämän lisäksi ei suostuta uskomaan vaikka lääkäri kertoisi homman olevan ok(kehonrakennus natuna terveellistä jne) Saatikka lukemaan näitä tekstejä. Ollaanko myö hulluja, vai onko äitini enemmänkin sekaisin?
Voiko tuollaista ihminen väittää tosissaan? mitä helvettiä..

Kyllä sitä mieltä kuulema on. "Ymmärrärkö sinä että bodarit on kajahtaneita, jotka eivät sitä itse tiedä" Jos kuntosalilla käynti ei lopu, niin lähdetään kuulema keskustelemaan psykiatrin kanssa :)

Kyllä sitä mieltä kuulema on. "Ymmärrärkö sinä että bodarit on kajahtaneita, jotka eivät sitä itse tiedä" Jos kuntosalilla käynti ei lopu, niin lähdetään kuulema keskustelemaan psykiatrin kanssa :)
Sano sille että jääkiekkoilijat,jalkapalloilijat jne käy kans eli onks neki päästään sekasi?

Toivottavasti äitisi ei ole minun sairaanhoitaja koskaan. Ei suoraan sanottuna kuulosta ihan täysillä käyvältä tapaukselta. Jos ihmisellä on noin jyrkät ja perustelemattomat mielipiteet niin tuskin se auttaa vaikka kannat kaikki maailman tutkimukset sille asiasta.

On nimittäin niin konservatiivinen ja ennakkoluuloinen muutenkin, kuin vaan voi olla. Jääkiekkoilijoista se on sanonut että ne on kaikki tai ainakin lähes kaikki adhd-tapauksia :)

No ei mee mullakaan sitten kovin hyvin kun oon pikkutyttönä pelannu lätkää n.9vuotta ja salilla käynyt aika monta vuotta ikään nähden.
Välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän aktiivisesti.
Anteeks off topic, mutta ihmetyttää tommonen tyyli.

Et oo pistäny vettä myllyyn ja sanonu että jos rupeisit harrastamaan esim. vapaaottelua?

No mene vain sille psykiatrille, äkkiäkös homma kääntyy tilanteen selitettyäsi niin, että mutsisi joutuu terapiaan :)

:D Kyl on niin tuttua hommaa. Valitetaan kun syön liikaa (ennen valitettiin että kun en syönyt ikinä ruoka-aikaan) ja sitten valitetaan että kun pitää jauhoja ostella että hulluks tulee ja sortuu kohta steroideihin etc julmuuksiin. On vähän patti tilanne ku yrittää sanoa että no mä voin jauhot jättää jos vaan on joka aterialla kanaa/täyslihapihvejä/kalaa oikeen kunnolla. Vaan eihän se toki käy kun tulee niin kalliiksi, joka on ymmärrettävää. Mutta että ihmiset luulee että noi jauhot on kaikenmaailman myrkkyjä eikä ne voi uskoa että nuorisukupolvi kyllä tietää mm. netin kautta mitä nekin sisältää ja ettei ne ole vaarallisia. Vanhanaikaisia kun ovat. Mut onhan noi nyt jo asettuneet ja ymmärtävät mitä mä haluan olla kuhan se homma pysyy jären tasolla.

On nimittäin niin konservatiivinen ja ennakkoluuloinen muutenkin, kuin vaan voi olla. Jääkiekkoilijoista se on sanonut että ne on kaikki tai ainakin lähes kaikki adhd-tapauksia :)

Hyvä kun löytyy pahaa sanottavaa kaikista ihmisistä jotka ovat erilaisia. Varmaan hieno elämä.

Mulla äippä oikee ostaa mulle näitä proteiineja ja maltoja aina kun tartteen, vieläkun alaikäinen opiskelija olen ja kotona asustelen.

Suositut

Back
Ylös Bottom