Millä saa koko vatsan hyvään kuntoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lapee
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ja mistäs sitten se johtuu, että tuntuman saa vatsalihaksen eri osiin? Esim. viimeksi tänään tein vatsoja niin, että ylävatsat olivat aivan tulessa, kun taas alhaalla ei tuntunut ollenkaan. Ja sitten taas toisinpäin.

Luitko yhtään noita antamiani linkkejä? :jahas: Ei ole olemassa mitään alavatsoja, on vain se suora vatsalihas, joka kiinnittyy ylhäällä rintalastaan ja alhaalla lantion alueen luihin (en tiedä ihan tarkkaa alakiinnityskohtaa, ja tässäkin linkissä mainitaan alakiinnityskohdaksi vain lantio, mutta anyway). Ja lihas supistuu aina koko pituudeltaan, myös suora vatsalihas. Vertaan: et voi supistaa erityisesti rintalihakset "sisäosia", vaan kyllä pectoralis majorkin supistuu koko pituudeltaan, ja genetiikka sitten määrää pitkälti rintalihaksen muodon.

Luepa nyt, Arviointivirhe, ajatuksen kanssa tuo antamani myytinmurskauslinkki. Siellä selitetään, miksi moni luulee treenaavansa antaumuksella "alavatsaa".

Lumicki: toki voit muokata vyötäröäsi laihduttamalla rasvaa pois, mikäli sellainen on tarpeen. Ja kapealtahan tuo vyötärönseutusi vaikuttaisi :) IMO nuo ilman painoja tehdyt sivutaivutukset ja kierrot ovat vähän sama, kuin reisilähentäjien ja -loitontajien vatkuttaminen pienillä painoilla = turhaa hommaa. Muistetaan taas, että kroppaan voi vaikuttaa kahdella tavalla: 1)laihduttamalla rasvaa pois 2)vahvistamalla = kasvattamalla lihaksia. Eli mitään mystistä "kiinteytystä" ei ole olemassa, edes vyötärön alueen lihaksille.

Kun nyt sanoin, että lihaksia kasvatetaan, en tod. tarkoita sitä, että raskaampia kylkitaivutuksia tekemällä vyötärö silminnähden paksunisi. Itse olen tehnyt raskaita kylkiliikkeitä - ja vatsaliikkeitä muutenkin - jo puolentoista vuotta, ja vyötäröni erottuu jos mahdollista vieläkin selvemmin kuin ennen ;)

Ja lihas supistuu aina koko pituudeltaan, myös suora vatsalihas. ;)

Edelleenkään maalaisjärkeni ei kerro, että miksi sitten tietty osa vatsoista (tämä on helpompi huomata yläosissa kuin alaosissa) on erityisen pumpissa ja maitohapoilla ns. ylävatsahöpöhöpö-liikkeen jäljiltä, eikä koko suorien vatsalihasten alue. Jos tiettyä osaa lihasta ei voi mitenkään treenata eri kohdista, niin luulisi että rasitus ja tunne rasituksesta jakautuisi edes suht. tasaisesti, mutta kun ei.

Vähän sama asia kuin joskus liikunnanopettajani kanssa väitellessä kun väittelimme siitä että kumpi tapa on raskaampi: vetää leukoja niin että kädet käyvät suorina, vai niin että kädet jäävät alhaalla koukkuun? Jälkimmäinen kun on kuulemma ihan lappujen kanssa mitattuna raskaampi. Tuossakin asiassa tiede astuu sivuun ja käytännön kokeilu kertoo totuuden:)

Vertaan: et voi supistaa erityisesti rintalihakset "sisäosia", vaan kyllä pectoralis majorkin supistuu koko pituudeltaan, ja genetiikka sitten määrää pitkälti rintalihaksen muodon.

Tämäkään ei kyllä mene meikäläisen kaaliin ihan purematta, vaikka tuon väitteen (totuuden) olen kyllä kuullut moneen kertaan. Luulisi että jos rasitus ottaa tasaisesti koko rintalihakseen, niin ei olisi mahdollista saada sisä-, tai ulkosyrjää kipeäksi tietyllä liikkeellä, koska itse lihaksen eri osia eristäviä liikkeitä ei ole olemassa. Näin kuitenkin ainakin omalla kohdallani on ja tasan ainoa tapa saada rintalihaksen "sisäosat" kunnolla kipeäksi, on tehdä ristitalja tietyllä tavalla.

Vielä pienenä selvennyksenä, että en minä toki tuota tieteellisempää puolta vääräksi tuomitse, kunhan vain suhtaudun näihin asioihin vähän kriittisemmällä silmällä. Kehonrakennuksessa kun tuntuu olevan näitä ehdottomia totuuksia aika ajoin, jotka sitten laimenevat ajan kanssa.

Eihän ihminen voi millään kasvattaa lihasta ellei syö yli kulutuksensa ja bulkkaaminen on kutakuinkin välttämätön pakko (vaikka oikeasti voi ja ei ole pakko). Proteiiniakin on saatava ihan helvetisti (vaikka oikeasti ei tarvitse saada helvetisti). Pitkät sarjat hiiteen ja vastusta lisää, koska ne ja ne lihakset ovat samanlaisia kuin muutkin lihakset ja lihas ei kasva ilman kovaa vastusta ja tarpeeksi lyhyitä sarjoja (silti pyöräilijöillä on ihan vitulliset pohkeet, vaikka vastus on pieni ja sarjat äärettömän tuolla puolen) jne..

Miksi Keijo Kehonrakentaja sitten vääntää päivästä ja vuodesta toiseen niitä hauiskääntöjä niillä käsipainoilla JA tangolla, vaikka toinenkin riittäisi vallan hyvin? Lihashan ei tajua että millä sitä nyt rääkätään. Paljon on kysymyksiä ja paljon on yksiselitteisiä vastauksia. Ilmeisesti ihminen on kuitenkin niin kummallinen otus, että kroppa ei noita asioita tajua ottaa huomioon ellei niitä sille kerrota. Sen verran hyvin lihakset ovat kasvaneet ennenkin ;)

Itse asiassa monia lihaksia voi rasittaa eri kohdista eri tavoin. Olen yrittänyt murtaa myytin myyttiä täällä ennenkin mutta en muista missä. Esimerkkinä voitte tsekata sivuiltani:

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Nonuniform hypertrophy.pdf

"LIHASTEN RAKENTUMINEN
Lihas voidaan jakaa neuromuskulaarisiin osastoihin, jotka ovat erityisiä osia lihaksissa ja joille mo-risten yksiköiden hermottamat alueet antavat omat ominaisuutensa. Lihasten eri osat voivat toimia eri tavalla riippuen tilanteen vaatimuksista. Lihasten tasaisen supistumisen takaamiseksi, täytyy lihasten eri osastojen välillä olla yhteistyötä. Mutta koska jokaiselle osastolle on olemassa oma hermotuksensa ja motoriset yksikkönsä, on mahdollista, että yksi alue voi valikoidusti rekrytoida vain tietyn osan lihaksesta toimimaan.
Esimerkiksi hoikkalihas (gracilis) ja räätälinlihas (sartorius) ovat muodostuneet suhteellisen lyhyistä sarjassa olevista lihassoluista. Tämä havainto on ristiriidassa sen käsityksen kanssa, että lihassolut ulottuisivat koko matkan lihaksen kiinnittymiskohdasta toiseen. Kiinnittymiskohtien pe-rusteella lihasten eri osat voivat saada aikaan erilaisia liikkeitä (esim. epäkäslihas). Toisaalta joissakin lihaksissa ei ole anatomisesti erityistä järjestäytymistä, joka viittaisi erityiseen toimintamalliin jossain lihaksen kohdassa, mutta silti nämä lihakset reagoivat alueellisilla eroilla (esim. hauislihas).

...Ylä- ja alavatsan (lihas)aktiivisuus on eri liikkeissä erilainen."

En nyt jaksa kaivaa suoria lähteitä tutkimusksista noihin, mutta noin se homma menee.

Ja kun käsitellään kahden nivelen ylittävää lihasta, niin homma voi olla vieläkin monimutkaisempi. Miettikää vaikkapa pikajuoksussa lonkan ojennusta eli jalan painamista maahan. Siinä hamstring-lihakset eli takareiskat yläosastaan toimivat konsentrisesti eli painavat jalkaa maahan, mutta saman lihaksen alaosa joutuukin tekemään eksentristä työtä eli vastustaa etureisien aiheuttamaa polven ojennusta, jalka suoranahan kontaktiin tullaan juoksussa. Samanlainen esimerkki on helppo rakentaa myös esimerkiksi hauislihaksen pitkästä päästä joka on kaksinivelinen lihas ym. Ei tod lihas tällöin aktivoidu samalla tavoin jos osa lihaksesta tekee supistusta ja osa negatiivista työtä.

Joka tapauksessa se suurin juttu ns. ylävatsa- ja alavatsaliikkeissä on juuri se, että toisissa liikkeissä ne lonkan koukistajat, faskia latan jännittäjä ja suora reisilihas ovat aktiivisia auttaen suoraa vatsalihasta ja näin polte tuntuu "alhaalla" muka vatsalihaksissa. Eli en toki täysin tyrmää noita em. Gillyn linkkejä, tarkensin vain hieman ;)

Vaikka monet väittävätkin, että vatsalihastreeniä EI voi kohdistaa eritysesti ylä- tai alavatsaan niin väitän että kyllä voi, ihan oman kokemuksen perusteella.

Monethan tietää sen, että ihan alkuvaiheessa on mahdollista kasvattaa HIEMAN lihasta jopa - kaloreilla (en tiedä syytä tähän), mutta huomasin seuraavan asian: Söin sen verta päivässä ruokaa, että varmasti olin jatkuvasti miinuksella, proteiinin saannista ei tietoakaan ja painoa oli semmoinen 56 - 58 kiloo. Kuitenkin kävin sen kerran viikossa salilla ja tein kaikkea aivan miten sattui, en loppuun asti läheskään, toistot ja sarjat per liike jossain ihan väärissä määrissä ja tekniikat ihan päin ...... Yhtä poikkeusta lukuunottamatta: vatsalaudalla tein joka kerta 6x12-20 kulmaa vaihdellen loppuun asti, koska sillon halusin sen maagisen sixpackin keinolla millä hyvänsä. Missään muussa lihasryhmässä en tuohon aikaan huomannut juuri mitään kehitystä, paitsi jostain syystä nimenomaan ylävatsassa. Vatsalihakseni olivat siihen asti olleet tasaisen symmetriset (on kuvatkin tästä), mutta n. kuiukauden jälkeen 2 ylintä vatsapalaa olivat jo kasvaneet reilusti muiden edelle ja vielä tänäkään päivänä, vaikka olen tehnyt voimapyörää, rutistuksia, istumaannousuja ilman tukea (käytän lisäpainoja) jne., ei keski- ja alavatsan lihakset ole vieläkään saavuttaneet tuon ylävatsan kokoa, vaikka olen treenannut vatsalihaksia oikeasti kovaa enkä mitenkään tyyliin pari sarjaa reenin loppuun. Ja tiedän, että saattaisin luulla näin koska rasvaa kertyy enemmän alavatsaan, mutta kun sen koko on ihan selvästi suurempi kuin muiden (eikä tämä ole mitään, että no kun se tuntus että se on, vaan sen huomaa ihan isommissakin rasvoissa ja sormella tökkimälläkin..)

En tiedä sitten käykö vatsalauta muilla miten, mutta itsellä se näytti nimenomaan kasvattavan noita 2 ylintä vatsapalaa huomattavasti.

Vaikka monet väittävätkin, että vatsalihastreeniä EI voi kohdistaa eritysesti ylä- tai alavatsaan niin väitän että kyllä voi, ihan oman kokemuksen perusteella.

...

Mun mielestä tämä todistaa, että koko vasta kehittyy samalla, ja että alavatsan "poimut" vaan eivät kasva yhtä suuriksi kuin ylävatsan. Vrt. rintalihaksen yläosa on pienempi kuin alaosa.

Suorat vatsalihakset supistuvat koko pituudeltaan, et siis pysty eristämään pelkkää "ylävatsaa" tai "alavatsaa".

kyllä mä ainaki pumpin ja domsin saan pelkkään ylä/alavatsaan, mutta sehän ei ole lihaskasvun edellytys jne...

nyt testattuna pystyn jännittämäänkin ylä/lavatsaa erikseen, mutta toinenkin jännittyy siinä 50%

kyllä mä ainaki pumpin ja domsin saan pelkkään ylä/alavatsaan, mutta sehän ei ole lihaskasvun edellytys jne...

nyt testattuna pystyn jännittämäänkin ylä/lavatsaa erikseen, mutta toinenkin jännittyy siinä 50%

No sehän Gillyannen postissa olikin ideana :jahas:

No sehän Gillyannen postissa olikin ideana :jahas:

en jaksanu lukee ku ekan sivun tästä threadista ja sit päätin avata suuni

e- jos joku vois vähän suomentaa tota gillyannen mythbust linkkiä..

eli siis ne lihakset jotka on kipeet tossa alavatsassa on jotkut lonkankoukistajat? eli "ylemmät vatsat" on suorat vatsalihakset ja "alavatsa" on lonkankoukistaja? lihashan seki on ja sijaitsee vatsassa.. jos asia on näin ni miks tosta pitää tapella, ihan sama.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
kyllä mäkin oon lihaksen pätkimisen puolesta. varauksella ja riippuen lihaksesta. alavatsaa nyt ei kyllä noilla bonefishin tempuilla kovasti ylirasiteta...

kokeilepas seuraavaa komboa:
1. jalkojen nosto riipunnassa. rauhallinen nosto ja jalkaterät suorina tangon yläpuolelle. rauhallinen lasku. ei heilumista tai taakse nojailua.
2. jatka väsyttyäsi polvien nostoilla. nosto otsan korkeudelle. jälleen hiiiidas lasku.
3. lantion nosto maaten jalat ilmassa. nosta takapuoli ylös rauhallisesti vatsalla puristaen. reidet pysyy pystysuorassa koko liikkeen ajan eikä kaadu naamaa kohti missään vaiheessa. taita sääret vaakasuoraan lisäämään vastusta. liikelaajuus 10-15cm.
4. alavatsarullaus. paina koukistetut jalat niin lähelle kroppaa kuin pystyt. tue kevyesti käsillä sivuilta ja rullaa polvet niin lähellä kroppaa kuin mahdollista korviesi viereen. laske rauhallisesti.

kierroksia sisun mukaan. liikkeet voi toki tehdä itsenäisinäkin. uskosin, että tuolla pelillä saat hieman tuntumaa sinne alamasuunkin :)

hei clasko nyt piisaa. joko sä oot iha trollipeikko koko mies tai ikää on 12v. tollaset kysymykset ei kuulu oikein asiallisiin... kun tohon ei ole olemassa vastausta... eikös noita vois pikkusen itekin nyt järkeillä? ensin selvität itelles, mitä sulle tarkottaa toi "kunto" ja sitten lähet sitä tavottelemaan. jollekin se taso on jo, jollekin se tujlee kuukaudessa, vuodessa, 5 vuodessa, jollekin ei koskaan.

Vielä pienenä selvennyksenä, että en minä toki tuota tieteellisempää puolta vääräksi tuomitse, kunhan vain suhtaudun näihin asioihin vähän kriittisemmällä silmällä. Kehonrakennuksessa kun tuntuu olevan näitä ehdottomia totuuksia aika ajoin, jotka sitten laimenevat ajan kanssa.

Tuota... Anatominen/fysiologinen fakta on kyllä nimenomaan ehdoton totuus, eikä tule ajan myötä laimenemaan yhtään mihinkään. Ja se, että suora vatsalihas on yksi ainut lihas ja supistuu koko pituudeltaan, on siis tosiaankin FAKTA. (EDIT: Supistuksen voimakkuuteen tms. josta JHulmi postissaan puhui, en ota (edelleenkään) kantaa.) Siitä olen kyllä Arviointivirheen kanssa ihan sama mieltä, että kehonrakennus pursuaa erilaisia "faktoja", joilla ei tosiaankaan ole minkäänlaista totuuspohjaa, jostapa syystä olenkin itse jättänyt nyttemmin bodaushommelit vähemmälle. ;)

Kiitokset muuten Hulmille tarkennuksesta :) Äkkivilkaisulla näytti olevan samansuuntaista asiaa, kuin tuossa postaamassani exrx.netin linkissä? (Tai sitten olin taas kerran puusilmä :nolo: ) Haluan sen verran tarkentaa omaa kantaani, että itse olen siis tosiaankin puhunut koko ajan VATSAlihaksista, tarkemmin sanottuna suorasta vatsalihaksesta - tokihan ns. alavatsan alueella on muitakin lihaksia, joita varmasti voidaan taas treenata omilla liikkeillään.

Jankutan tätä nyt siksi, että aika monella, Pakkiksellakin, tuntuu olevan sellainen luulo, että on erikseen olemassa ala- ja ylävatsan lihakset (ts. että suora vatsalihas koostuisi useammasta eri lihaksesta), ja näinhän asianlaita ei siis ole.

EDIT2: Oli miten oli, monipuolisuus on varmasti valttia tässäkin kohtaa, ja itsekin teen esim. noita jalannostoja, nehän ovat suorastaan erinomainen (ja nöyryyttävän raskas...) vatsalihasliike. :thumbs:

kyllä mäkin oon lihaksen pätkimisen puolesta. varauksella ja riippuen lihaksesta. alavatsaa nyt ei kyllä noilla bonefishin tempuilla kovasti ylirasiteta...

kokeilepas seuraavaa komboa:
1. jalkojen nosto riipunnassa. rauhallinen nosto ja jalkaterät suorina tangon yläpuolelle. rauhallinen lasku. ei heilumista tai taakse nojailua.
2. jatka väsyttyäsi polvien nostoilla. nosto otsan korkeudelle. jälleen hiiiidas lasku.
3. lantion nosto maaten jalat ilmassa. nosta takapuoli ylös rauhallisesti vatsalla puristaen. reidet pysyy pystysuorassa koko liikkeen ajan eikä kaadu naamaa kohti missään vaiheessa. taita sääret vaakasuoraan lisäämään vastusta. liikelaajuus 10-15cm.
4. alavatsarullaus. paina koukistetut jalat niin lähelle kroppaa kuin pystyt. tue kevyesti käsillä sivuilta ja rullaa polvet niin lähellä kroppaa kuin mahdollista korviesi viereen. laske rauhallisesti.

kierroksia sisun mukaan. liikkeet voi toki tehdä itsenäisinäkin. uskosin, että tuolla pelillä saat hieman tuntumaa sinne alamasuunkin :)

Ok, pittääpi kokeilla :)

Jankutan tätä nyt siksi, että aika monella, Pakkiksellakin, tuntuu olevan sellainen luulo, että on erikseen olemassa ala- ja ylävatsan lihakset (ts. että suora vatsalihas koostuisi useammasta eri lihaksesta), ja näinhän asianlaita ei siis ole.

eli asia on niinkuin luulin?
"ylävatsa" = vatsalihakset
"alavatsa" = alavatsassa sijaitsevat lihakset joiden tieteellinen nimi ei ole vatsalihas.

vähän sama juttu ku hartialihakset.

Taas vähän nitinää

Ei vituta kyseisen foorumin aiheeseen liittyen nyt mikään muu, kuin nämä koulun stna kuntotestit ensi tiistaina. Pamautettiin se edellisenä tiistaina naamalle, thanks. Ei siinä muuta, kuin että en ole tehnyt mitään erityisiä vatsoille lähiaikoina. Todellakin lyhyitä sarjoja, jalkojennostoja, kylkiä, kyykkyä ja mavea jos lasketaan. Vatsalihakset voivat ja varmaan vahvistuvakin, mutta eilen sitten tajusin, että vittu jossain testissä pitää semmoiset satanen niitä nauhan tahdissa nytkyttää, että saa jonkinlaisen numeron siitä.

Viimeeksi muistaakseni määrä oli ehkäpä jotain 8_ . Eilen vetäsin testinä, että huhhuh kun otti 20:n teko vatsaan kuin kaaliinkin. Mietin, että ihan perseestä tehdä niitä joku satanen, kun tiedän nytten, etteivät ne vaikuta juuri mihinkään, vaikka tädit ja nuoret niitä tekevät 600 tunnin välein.

Siitä vetäsin sitten 30, 40 ja ei kehdannut 50 vetää, kun oletin tuhlaavani aikaani.

Ei tässä muuta ollut, kuin että ne 10cm liikeradan kovat nytkyttäjät saavat siitä parhaan numeron, niin kyllä vatuttaa.

Juu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom