Millä saa koko vatsan hyvään kuntoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lapee
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Voisikos tämä "myytti" tai mikälie onkaan, johtua siitä, että yleensä kun haetaan tulosta niin myös bulkataan jonkinverran...joskus reilustikin. Bulkatessa tulee tavaraa varmasti myös reilusti keskivartalolle ja moni ei viitsi tai halua itseään mihinkään tiukkaan kuntoon vetää. No tästä voi sitten nohevammat vetää johtopäätöksen että kappas vaan se kyykky ja mave paksunti keskivartalon. :jahas:

Suatatpa hyvinnii olla oikeilla jäljillä.

Habankorppu, Dippi tuskin tarkoitti sitä, että ne pelkät kyykyt, mavet yms. riittäisivät keskivartalon treeniksi. Vaan (luultavasti) sitä, että ne antavat keskikroppaan sellaista "pitoa", mitä ei millään eristävillä liikkeillä saa.

Ja miten se eristävä liike sitten määritellään... onko esim. taljakumarrus eristävä liike? Tai jalannostot? Itse tarkoita eristävillä liikkeillä esim. jotain muodikkaita pallorutistuksia, joista ei keskivartalon voiman kannalta ole juurikaan hyötyä.

Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että pelkkiin istumaannousuihin ei kannata kenenkään fakkiutua, monipuolisuus rokkaa vatsatreenissäkin.

Suatatpa hyvinnii olla oikeilla jäljillä.

Habankorppu, Dippi tuskin tarkoitti sitä, että ne pelkät kyykyt, mavet yms. riittäisivät keskivartalon treeniksi. Vaan (luultavasti) sitä, että ne antavat keskikroppaan sellaista "pitoa", mitä ei millään eristävillä liikkeillä saa.

Ja miten se eristävä liike sitten määritellään... onko esim. taljakumarrus eristävä liike? Tai jalannostot? Itse tarkoita eristävillä liikkeillä esim. jotain muodikkaita pallorutistuksia, joista ei keskivartalon voiman kannalta ole juurikaan hyötyä.

Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että pelkkiin istumaannousuihin ei kannata kenenkään fakkiutua, monipuolisuus rokkaa vatsatreenissäkin.

Hyvä pointti, enpä ajatellutkaan asiaa tolta kannalta.

Ehkä eristävä liike on vähän huono termi tähän, mutta tarkoitin nyt niitä perusvatsaliikkeitä. Voimapyörä, erilaiset sivutaivutukset, woodchopperit ja muut kiertoliikkeet, erilaiset staattiset pidot, jalkojennostot roikunnasta, vatsat taljassa, jne. jne. on kaikki mainioita liikkeitä.

Jotkut salkkunostot ja muut "epätasapainoset" liikkeet ei kyllä kieltämättä mene isolaatio-kategoriaan vaikka miten yrittäis. :D

Jos nyt sitten vedetään sellanen johtopäätös kaikesta, että "eristävät" liikkeet on erinomasia ja lähes välttämättömiä lihastasapainon ylläpitämiseen, ja sitä pitoa ja "perus-core-voimaa" kehitetään sitten noilla oikeilla perusliikkeillä.

edit: Ja mikä tärkeintä, heitetään sillä vyöllä vesilintua!! :curs: Ok maksiminostoissa sallitaan

Ehkä eristävä liike on vähän huono termi tähän, mutta tarkoitin nyt niitä perusvatsaliikkeitä. Voimapyörä, erilaiset sivutaivutukset, woodchopperit ja muut kiertoliikkeet, erilaiset staattiset pidot, jalkojennostot roikunnasta, vatsat taljassa, jne. jne. on kaikki mainioita liikkeitä.

OK, eli meillä oli vain käsite-ero tässä kohtaa. Mä kun siis ymmärrän eristysliikkeellä sellaisen liikkeen, jossa tosiaan eristetään ne pelkät vatsalihakset käyttöön (kuten juurikin noissa pallorutistuksissa).

Jos nyt sitten vedetään sellanen johtopäätös kaikesta, että "eristävät" liikkeet on erinomasia ja lähes välttämättömiä lihastasapainon ylläpitämiseen, ja sitä pitoa ja "perus-core-voimaa" kehitetään sitten noilla oikeilla perusliikkeillä.

Aivan näin! :thumbs:

edit: Ja mikä tärkeintä, heitetään sillä vyöllä vesilintua!! :curs: Ok maksiminostoissa sallitaan

Jep, ehdottoman hyvä pointti tämä, mahdollisimman paljon tosiaankin kannattaa tehdä ilman "ulkopuolisia" tukia.

ps. mikä liike on woodchopper?

No toi vyön käyttö on hiukan niin ja näin, ja sitä paitsi yksilökohtaista. Tärkeintä on todellakin sen korsetin vahvistaminen, ei se käyttääkö vyötä vai ei...

Edit: joka vimmatun liikkeessä sitä ei kyllä pidä käyttää kuten usein näkee salilla pömppövatsaisten miesten tekevän... Ite oon jonkun tasonen selkävammanen ja pidän pelkästään kyykyssä ja mavessa, ja vain raskaimmissa sarjoissa.

Ja mikä tärkeintä, heitetään sillä vyöllä vesilintua!! :curs: Ok maksiminostoissa sallitaan

Olen vyön käytöstä hieman eri mieltä. Ihan kunnon voimannostovyötä tarvitaan vain maksiminostoissa, mutta monesti kevyempien tukivöiden ja neopreenivöiden käyttö on perusteltua.

Ja kyykystä saadaan hyöty keskivartalolle silloin, kun se tehdään niin että vatsa on kontrollissa eikä tuolla maksiminostoista tutulla "paineet vatsaan"-tyylillä niin, että masuli näyttää räjähtävän pullistuessaan.;)

Olen vyön käytöstä hieman eri mieltä. Ihan kunnon voimannostovyötä tarvitaan vain maksiminostoissa, mutta monesti kevyempien tukivöiden ja neopreenivöiden käyttö on perusteltua.

Ihan uteliaisuudesta: jos oletetaan, että kyseessä on terveselkäinen ihminen, miten minkäänlaisen tuen käyttö on silloin perusteltua?

Oma keskivartaloni on muuten kyllä vahvistunut huomattavasti, vaikka voimailijana useimmiten teenkin tuolla "paineet vatsaan"-tyylillä. Enkä kyllä ymmärrä, miten se paineiden ottaminen jotenkin asiaa häiritsisi, ihan sama jännityshän siinäkin täytyy keskikropassa pitää :confused:

Ihan uteliaisuudesta: jos oletetaan, että kyseessä on terveselkäinen ihminen, miten minkäänlaisen tuen käyttö on silloin perusteltua?

Oma keskivartaloni on muuten kyllä vahvistunut huomattavasti, vaikka voimailijana useimmiten teenkin tuolla "paineet vatsaan"-tyylillä. Enkä kyllä ymmärrä, miten se paineiden ottaminen jotenkin asiaa häiritsisi, ihan sama jännityshän siinäkin täytyy keskikropassa pitää :confused:

Useimmilla keskivartalon kevyt tuki auttaa pitämään juuri nuo lihakset aktivoituina ja sarjat pystytään tekemään hallitusti loppuun asti. Vältetään turhat asentovirheet, eikä niitä selkäongelmia synnykkään. Kevyet tuet eivät tarkoita, että ei aktivoitaisi keskivartalon lihaksia.

Kun tehdään kyykkyä vatsa napakkana on tuntuma aivan erilainen kuin voimanostotyyppisessä paineet vatsaan tyylissä. Tällöin käytettävät painot ja kyykyn asento on hieman erilainen ja selkeästi kontrolli on myös syvissä vatsalihaksissa parempi. Kannattaa kokeilla vaikka ihan muuten vaan, eron kyllä huomaa;) Itse teen molemmilla tyyleillä ja kummassakin on omat hyvät puolensa.

Tämä on geeneistäkin kiinni uskoisin. Vaikka syö "vähärasvaisenterveellisesti", harrastaa aerobista, syö hyviä rasvoja & rasvanpolttoon tarkoitettuja lisäravinteita jne...ei niitä sieltä välttämättä esille saa, ainakaan "luonnollisin" keinoin ja se on mulle se only way.

Toisilla kertyy helpommin. Mun ei tarvii olla kuin 2 viikkoo ilman treeniä/aerobista, niin jo vatsa kasvaa. Ei siinä jossittelut auta. Täytyy tyytyä kohtaloonsa. Jos vatsan alaseudun rasvattomaksi haluaa, niin mun kohdalla tämä uhraus söisi kaikki vähät lihatkin ja siihen en ryhdy..

:anssi: Kyllä varmasti tulevat näkyviin, jos liikut tarpeeksi, lihakset ovat riittävän isot ja rasvaprosenttisi on riittävän matala.

Mulla on ainakin geeneissä sellainen vatsareppu, hintelä yläosa ja leveä ja selluliittinen takapuoli, ettei uskoisi. Mutta luontoa vastaan voi taistella. Aina ei tarvitse olla lavakunnossa (sanoo neiti, joka ei koskaan ole edes ollut lavalla ;) ), mutta paljon voi tehdä ja myös ongelmapaikan rasvat voi polttaa.

Pia-Maria H: -Miten ne paineet otetaan erillailla vyön kanssa kuin ilman? Hyvä "keskivartalolukko" syntyy: hyvä ryhti + alavatsa sisään + lantionpohjan lihasten aktivointi + vasta jännitys pallealla. Näin aktivoituvat myös rangan pienet lihat ja syvät poikittaiset vatsa lihakset. Toimii mielestäni samoin vyöllä kuin ilmankin.
Eriasia on sitten joidenkin käyttämä systeemi jossa pullistetaan pallealla ulos vyötä vasten ja lisätään tuen tunnetta näin. Tämä on huono tyyli, koska näin ei saada syviä tukilihaksia aktivoitumaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Olenpa melkein eri mieltä asiasta. Ennen vanhaan uskoin tähän itekin täysin ja kyllähän se on totta että vatsat ottaa osumaa noissakin, mutta ei todellakaan riittävästi (ainakaan useimmille yksilöille)!
Joo, kuten Gilly jo huomauttikin, esitin nuo isot liikkeet vain vielä yhtenä tapana treenata keskivartaloa kokonaisuutena.

Itse olen tosin hirveän laiska vetämään erillisiä vatsa- ja alaselkätreenejä, joten ne jäävät usein tekemättä. On hirveän vaikea löytää motivaatiota tuollaiseen vitkutteluun. Onneksi mulla on ollut geeneissä hyvät vatsalihakset.

.
Eriasia on sitten joidenkin käyttämä systeemi jossa pullistetaan pallealla ulos vyötä vasten ja lisätään tuen tunnetta näin. Tämä on huono tyyli, koska näin ei saada syviä tukilihaksia aktivoitumaan.
´

Useimmissa maksimikyykyissä tapahtuu juuri näin ja isoilla kuormilla tehtävissä lyhyissä sarjoissa. Keskivartalon pito auttamatta loppuu usein kesken.

Mitä yleensä kyykkäämiseen tulee, niin ylipäätään oikean tekniikan oppiminen ja keskivartalon hyväksikäyttäminen liikkeessä ei ole ollenkaan niin helppoa kuin voisi kuvitella. Eikä ole laisinkaan harvinaista, että juuri kyykyssä sattuu näitä selän nitkahduksia ja muita haavereita.

Minä puhuin kevyen keskivartalotuen käyttämisestä etenkin siinä vaiheessa, jolloin noiden syvien lihasten tuntemus ja keskivartalon kontrolli ovat vasta kehittymässä. Makuasioita, mutta melko usein näen hyvinkin rikkonaisia kyykkytekniikoita ja aikamoisia kamelinselkä maastavetoja, molemmat ovat yllättävän vaativia liikkeitä.

Pia-Maria H: -Mutta eikös se ole huono asia että juuri niissä maksimi kyykyissä/ lyhyissä raskaissa sarjoissa se tuki (tai oikeastaan vain sen tunne) otetaan huonoimmalla mahdollisella tavalla? Vaikka käyttää vyötä, tulisi se keskivartalaon tuki ottaa joka tapauksessa jo aiemmin selitetyllä tavalla, ei palleaa pullistamalla.

Ja mitä tulee tuohon huonoon tekniikkaan kyykyissä ja mavessa, en usko että se vyökään sitä parantaa. Pikemminkin se luo juuri vääränlaista tuen tunnetta alueelle ja tuo uskallusta isompien painojen käyttöön, edelleen huonolla tekniikalla...

Pia-Maria H: -Mutta eikös se ole huono asia että juuri niissä maksimi kyykyissä/ lyhyissä raskaissa sarjoissa se tuki (tai oikeastaan vain sen tunne) otetaan huonoimmalla mahdollisella tavalla? Vaikka käyttää vyötä, tulisi se keskivartalaon tuki ottaa joka tapauksessa jo aiemmin selitetyllä tavalla, ei palleaa pullistamalla.

Ja mitä tulee tuohon huonoon tekniikkaan kyykyissä ja mavessa, en usko että se vyökään sitä parantaa. Pikemminkin se luo juuri vääränlaista tuen tunnetta alueelle ja tuo uskallusta isompien painojen käyttöön, edelleen huonolla tekniikalla...

Oikeassa olet. Maksimikyykyssä tosin ei tyylipisteitä jaeta silloin kun tehdään tulosta..mutta se ei toki liity keskivartalon harjoittamiseen treeneissä.

Mäyräkoira: You didn`t get my point? Niin täydellistä tilaa on meikän vaikea saada aikaan, että tällainen 6-pack unelma toteutuisi.

Perimä määrä lähdön ja siihen ei ole hyvät eväät. Sitä vastaan voi taistella & sen lähtötilannetta voi toki muokata, mutta aina se hankalampaa on, kuin toisenlaisella/päinvastaisella genetiikalla varustetun yksilön. Kasvaahan toiset paremmin samalla ruokavaliolla/treenillä, kuin toiset..

Perimää voit tarkastaella myös seuraamalla vaikka paria sukupolvea -kyllä siellä yleensä ne samat piirteet löytyy.

Tämä nyt ei tarkoita sitä, etteikö ko. palikoita ole mahd. saada esiin. Käytännön toteutus on aina hankalampaa kuin teoria. Katotaan vaikka monen salitytsyn reisiä: harvalla ne verisuonet siellä varmaan pullottaa, vaikka teoriassa mahdollista..(ainakaan luonnollisin keinoin).

Itellä 3-vuorotyö rajoittaa aikalailla, nytkin on valvottu kohta kuukausi ja huomenna haetaan antibiottikuuri, kun päätä on säekenyt viikon putkeen...monet asiat rajoittaa "täydellisen beach boy-lookin hakemista".

Miten saisi vyötäröön enemmän kaarta sivuille? eli edestä katsottuna kapeamman uuman?
esim. aika ristiriitaista kommenttia oon saanut siitä vaikuttaako sivutaivutukset painoilla vyötäröön paksuntavassti vai hoikentavasti...mitä mieltä olette? voihan olla että tapauskohtaista tuokin.
niin ja jostain olen kuullut että venyttelemällä sivut kevyillä painoilla auttaisi(ko?!)

Suorat vatsalihakset supistuvat koko pituudeltaan, et siis pysty eristämään pelkkää "ylävatsaa" tai "alavatsaa".

Anteeksi jos esitän tyhmää, mutta jos näin todellakin on, niin miten voi olla mahdollista että rasituksen voi todellakin eristää joko vatsojen ylä-, tai alaosaan. Toki koko vatsa tekee aina jonkin verran töitä, mutta eri liikkeillä saa kyllä eristettyä rasituksen tiettyyn osaan vatsaa. Ja hyvällä tekniikalla vieläpä varsin tarkasti.

Itselläni alavatsat olivat joskus vähän huonommalla huomiolla, mutta kun aloin tekemään alavatsoja enemmän, se näkyi kyllä suoraan peilistä.

b)ne piiiiiitkät "hyvän poltteen" tuovat sarjat kannattaa nakata huitsin kuikkaan, vatsalihakset ovat ihan samanlaisia lihaksia kuin muutkin kropan lihakset. Lisäpainoja siis kehiin rohkeasti!

Ai vatsat ovat samanlaisia lihaksia siinä missä pohkeet ja hauiksetkin ovat keskenään? Itse en liputa kyllä lisäpainojen puolesta. Toki niitä pitää käyttää siinä missä pidempiä sarjojakin, mutta itselläni lisäpainojen käyttö johtaa pömppövatsaan. Liikkeiden vaihtelu on kaiken a ja o (jos ei muuten niin motivaation kannalta).

Anteeksi jos esitän tyhmää, mutta jos näin todellakin on, niin miten voi olla mahdollista että rasituksen voi todellakin eristää joko vatsojen ylä-, tai alaosaan. Toki koko vatsa tekee aina jonkin verran töitä, mutta eri liikkeillä saa kyllä eristettyä rasituksen tiettyyn osaan vatsaa. Ja hyvällä tekniikalla vieläpä varsin tarkasti.

Itselläni alavatsat olivat joskus vähän huonommalla huomiolla, mutta kun aloin tekemään alavatsoja enemmän, se näkyi kyllä suoraan peilistä.

Siinäpä se juuri onkin - sitä rasitusta EI voi eristää. Toistan: suora vatsalihas supistuu aina koko pituudeltaan. Ihan niinkuin vaikkapa reidenojentajalihaskin tekee. EDIT: Suora vatsalihas EDIT2: Myytinmurskausta

Ja jos alavatsat erottuvat sinulla nykyään paremmin, johtuu se siitä, että niiden päältä on palanut rasvaa pois. Ethän muuten vain usko paikalliseen rasvapolttoon? Sellaista kun ei oikeasti ole olemassakaan.

Ai vatsat ovat samanlaisia lihaksia siinä missä pohkeet ja hauiksetkin ovat keskenään? Itse en liputa kyllä lisäpainojen puolesta. Toki niitä pitää käyttää siinä missä pidempiä sarjojakin, mutta itselläni lisäpainojen käyttö johtaa pömppövatsaan. Liikkeiden vaihtelu on kaiken a ja o (jos ei muuten niin motivaation kannalta).

Lihas on lihas on lihasta. (joojoo, tiedän että on olemassa hitaita ja nopeita lihassoluja jne.) Ja se on kyllä tasan höpönhöpöä, että lisäpainoilla saisi aikaan pömppövatsan, eivät ne vatsalihakset niin vain paksuutta kasva ;) Vatsan pömpötys johtuu useimmissa tapauksissa kahdesta syystä: 1)rasvasta 2)heikoista syvistä (poikittaisista) vatsalihaksista. Mutta vielä tähän päivään mennessä en ole sellaiseen tapaukseen törmännyt, että se johtuisi liian paksuista pinnallisista vatsalihaksista, enkä kyllä usko, että sinunkaan tapauksessasi olisi siitä kyse. Muistetaan nyt vielä sekin, että se lihasmassa ei hetkessä kasva, miehilläkään.

EDIT: Lumicki, ikävä sanoa näin, mutta sen vyötärön kaari on kyllä aika pitkälti geeneissä. Toki asiaa voi auttaa treenaamalla itselleen leveät hartiat ja selän ja vastaavasti lihasta reisiin ja peppuun, mutta mikäli rakenteesi on vyötärön kohdalta ns. tasapaksu, eivät siihen sivutaivutuksetkaan auta. Siis siinä mielessä, että saisit loihdittua niillä itsellesi vyötärön, muutenhan toki kylkilihasten vahvistaminen on aika paikallaan :)

EDIT: Lumicki, ikävä sanoa näin, mutta sen vyötärön kaari on kyllä aika pitkälti geeneissä. Toki asiaa voi auttaa treenaamalla itselleen leveät hartiat ja selän ja vastaavasti lihasta reisiin ja peppuun, mutta mikäli rakenteesi on vyötärön kohdalta ns. tasapaksu, eivät siihen sivutaivutuksetkaan auta. Siis siinä mielessä, että saisit loihdittua niillä itsellesi vyötärön, muutenhan toki kylkilihasten vahvistaminen on aika paikallaan :)

ääh, en voi hyväksyä ettei vyötäröä voi muokata :itku:
en nyt varsinaisesti tasapaksukaan ole. vyötymp. 60cm ja lantio 90 (reidetkin on yli50cm), kylkiluutkin alkaa aika korkealta...jostain syystä silti vyötärö ei näytä kapealta etuprpofiilissa...ehkä jos saisi kaiken ylimääräisen rasvan pois vatsanseudulta?
eli jos teen sivutaivutuksia painoilla pahentaako se asiaa? vai kannattaisiko tehdä kiertoja ja taivutuksia ilman painoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom