Millä saa koko vatsan hyvään kuntoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lapee
  • Aloitettu Aloitettu
Suorat vatsalihakset supistuvat koko pituudeltaan, et siis pysty eristämään pelkkää "ylävatsaa" tai "alavatsaa". Se, etteivät vatsan alaosassa lihakset useinkaan niin hyvin erotu, johtuu useimmissa tapauksissa ihan siitä, että sinne tapaa kerääntyä rasvaa, josta eroonpääsemiseksi taas tarvitaan miinuskaloridieettiä.

Muuten olen sitä mieltä, että a)vatsaa kannattaa treenata monipuolisesti b)ne piiiiiitkät "hyvän poltteen" tuovat sarjat kannattaa nakata huitsin kuikkaan, vatsalihakset ovat ihan samanlaisia lihaksia kuin muutkin kropan lihakset. Lisäpainoja siis kehiin rohkeasti!

a)vatsaa kannattaa treenata monipuolisesti b)ne piiiiiitkät "hyvän poltteen" tuovat sarjat kannattaa nakata huitsin kuikkaan, vatsalihakset ovat ihan samanlaisia lihaksia kuin muutkin kropan lihakset.
Lisäksi koko vyötärön "korsettialue" kehittyy isoissa perusliikkeissä kuten kyykky ja maastaveto sekä seisten tehdyissä punnerruksissa.

Ja syvät vatsalihakset etenkin kannattaa treenata kuntoon, niin vatsa litistyy (edellyttää siis myös ruokavalion 'oikeellisuutta'). Lisäksi oleellista on treenata monipuolisesti myös selkälihasliikkeitä, notta keskikropan lihaksisto pysyy tasapainossa.

Onkohan tässä nyt vain kyse rasvasta. Sitä kun yleensä on niin että ylemmät palat näkyy ja alemmat ei. Tähän ei auta muu kuin dieetti.

Lisäksi koko vyötärön "korsettialue" kehittyy isoissa perusliikkeissä kuten kyykky ja maastaveto sekä seisten tehdyissä punnerruksissa.

Jep, juuri näin. (Ja unohdetaan sitten heti alkuun se kitinä keskivartalon paksuuntumisesta, se kun EI pidä paikkaansa.)

Pia-Marian mainitsemaan voimapyörääkin kannattaa tehdä, jos vain selkä antaa myöten. Itse en ole vielä(kään) uskaltanut kokeilla... :nolo:

..ja jos ei löydy voimapyörää, niin pikkukiekot vaan levytankoon ja sillä rullailemaan..ensin polvet maassa ja ehkä joskus pelkät varpaat maassa..

tarvii kokeilla tota voimapyörää. itella just tää ongelma et ylhäältä pilkottaa ja alhaalta ei. kiiti vinkeistä :peukalo:

Tämä on kyllä tuttua tutumpi ongelma varmaan itse kullakin. Itsellä eritoten, ylävatsan palat näkyvät pullistelematta ja alavatsan makkarasta voi ottaa kiinni ja vetää. Mutta dieetillä ja aerobisella sais homman kuntoon, jos jaksais. Ei jaksa mikään innostaa näin kesällä.

"Yläosan" palikanalut on toki helpompi saada näkysälle, mutta siitä alaspäin ei mitään toivoa..ainakaan mulla.
Tämä on geeneistäkin kiinni uskoisin. Vaikka syö "vähärasvaisenterveellisesti", harrastaa aerobista, syö hyviä rasvoja & rasvanpolttoon tarkoitettuja lisäravinteita jne...ei niitä sieltä välttämättä esille saa, ainakaan "luonnollisin" keinoin ja se on mulle se only way.

Toisilla kertyy helpommin. Mun ei tarvii olla kuin 2 viikkoo ilman treeniä/aerobista, niin jo vatsa kasvaa. Ei siinä jossittelut auta. Täytyy tyytyä kohtaloonsa. Jos vatsan alaseudun rasvattomaksi haluaa, niin mun kohdalla tämä uhraus söisi kaikki vähät lihatkin ja siihen en ryhdy..

Samaa vikaa myös vatsaosastolla ja vähän veikkaan että toi alaselän notko työntää mahaa pikkusen eteenpäin itellä. Kuiteskin ylemmät vatsat näkyy niin ei viitsi pahemmin välittää kun ei mahdotonta kessiä ala kertymään.

Laitetaan samaa sössöö munki vatsakyssärit. Elikkäs mistä mahtaa johtua että mulla toi ylävatsa on pyöreempi ku alavatsa tai vois ehkä sanoa että pullottaa hieman :D? Onko kyseessä asia joka menee ajan myötä pois?
Olisiko esim. stomach vacuumista apua? Tuo ylävatsan pulleus siis silloin kun vatsa on rentona. Ehkä vatsankin rentous on epäselvä käsite:lol2:

Rasvaimu + ihonkiristys plastiikkakirurgilla?? Kokemuksia kellään?? Saako päckin näkymään?? Käyttääkö ammattibodarit näitä palveluja??

Rasvaimu + ihonkiristys plastiikkakirurgilla?? Kokemuksia kellään?? Saako päckin näkymään?? Käyttääkö ammattibodarit näitä palveluja??

Voehan prkl... :zzzz:

Dieetillä ja monipuolisella treenaamisella saa "päckin" näkyviin. Rasvaimulla / ihonkiristyksellä / implanteilla ei ole mitään tekemistä bodauksen kanssa.

Muovikirurgihan voi duunata sut uusiksi vaikka päästä varpaisiin mutta se aihe ja siihen liittyvät kyselyt nyt tuskin kuuluu tänne treeniosiolle..?

Jalannostot saa yleensä ottamaan enempi alavatsaan.

Mä oon sitä mieltä, että koko keskikropalle kannattaa tehdä todella useata eri harjoitusta. Esim. niin että kuukauden aikana käyttää pariakymmentä erilaista liikettä; erilaisia kiertoja, taivutuksia, jalannostoja eteen ja taakse (vatsalla maaten), istumaannousuja (myös lisäpainoilla) yms., vatsalihaskoneissa staattisia/über hitaita toistoja tai negatiivisia/eksentrisessä vaiheessa hidastaen, selkälihaskoneissa voi myös kikkailla hidastamalla eksentrisessä vaiheessa, jolloin ainakin ite saan sen tuntumaan jonnekin "sisään".

"Dr Abs" Hulmin vatsavideoissa on paljon hyviä esimerkkejä.

Eri kerroilla kun vielä tekee liikkeet eri järjestyksessä niin alkaa olemaan vaihtelua riittävästi. Toistoalue kannattaa pitää laajana ja vaihdella sitäkin, IMO myös niillä pidemmillä sarjoilla on paikkansa.

Ite yritän pitää joka vko n. 30-45 min keskiroppatreenin, jonka lisäksi kerran-pari vkossa 4 sarjaa suorille vatsalihoille; näin olen saanu keskiroppaan semmosen vahvan, jämäkän fiiliksen jolla kelpaa mavettaa ja kyykkiä -selkävaivat on kadonneet (alotin myös kyykätä vapailla painoilla smithin sijaan ja otin vyön käyttöön joka tietysti vaikutti myös).

Ja jostain tuoltä läskin alta ne palatkin pilkottaa kun oikein siristää. :D

Pia-Marian mainitsemaan voimapyörääkin kannattaa tehdä, jos vain selkä antaa myöten. Itse en ole....
Tää on varmaan tuttu liike, mutta jos jollekin ei ole niin: kandee kokeilla tehdä hieman vastaavaa fiilistä tuovia "pitoja"; kyynärpäät maassa hieman hartialinjan edessä, koko muu kroppa ilmassa varpaita lukuunottamatta. "Vastusta" voi säätää siirtämällä kyynärpäitä eteen tai taaksepäin ja nitkuttamalla lantiota simuloiden rakkaudentekoliikettä saa mielenkiintosta rasitusta aikaan.

Jep, juuri näin. (Ja unohdetaan sitten heti alkuun!

Voisikos tämä "myytti" tai mikälie onkaan, johtua siitä, että yleensä kun haetaan tulosta niin myös bulkataan jonkinverran...joskus reilustikin. Bulkatessa tulee tavaraa varmasti myös reilusti keskivartalolle ja moni ei viitsi tai halua itseään mihinkään tiukkaan kuntoon vetää. No tästä voi sitten nohevammat vetää johtopäätöksen että kappas vaan se kyykky ja mave paksunti keskivartalon. :jahas:

Voisikos tämä "myytti" tai mikälie onkaan, johtua siitä, että yleensä kun haetaan tulosta niin myös bulkataan jonkinverran...joskus reilustikin. Bulkatessa tulee tavaraa varmasti myös reilusti keskivartalolle ja moni ei viitsi tai halua itseään mihinkään tiukkaan kuntoon vetää. No tästä voi sitten nohevammat vetää johtopäätöksen että kappas vaan se kyykky ja mave paksunti keskivartalon. :jahas:

Kuulostaa järkevältä.

Mun teoriani myytin synnylle naisten kohdalla (omaa kroppaa tuijottelemalla kehitetty) on seuraava: ruvetaan käymään salilla ja innostutaan enemmänkin, laitetaan ruokapuolta kuntoon ja treenataan lisää. Kun rasva palaa lantion päältä niin vyötärön ja lantion suhde pienenee. Vyötärö näyttää suhteessa leveämmältä ja siitä voikin sitten syyttää mavea ja kyykkyä.

Olenpa melkein eri mieltä asiasta. Ennen vanhaan uskoin tähän itekin täysin ja kyllähän se on totta että vatsat ottaa osumaa noissakin, mutta ei todellakaan riittävästi (ainakaan useimmille yksilöille)! Ite aloin treenaamaan vatsoja erikseen vasta puolisen vuotta sitten, ja kaduttaa etten aiemmin treenannut. Oikeesti, jos haluaa hyvän ryhdin ja vahvan keskivartalon, kyllä eristävä vatsalihastreeni on melkein pakollista. Eikä siinä mitään menetä jos joka treenin loppuun tekee 3 sarjaa jotain muuta vatsalihasliikettä kun istumaannousuja. :P

Omien kokemusten mukaan vatsoja pitää raiskata KOVAA ja USEASTI. Neljästi viikossa joku raskas liike tekee gutaa, ja välipäivinä voi tehä vielä jotain kevyehköä. Tuskin on hirveesti esteettistä hyötyä hommasta, paitsi että ryhti pysyy suorana ja maha litteenä, mutta terveyden kannalta ihan ehdoton juttu. Mulla ainakin alkaa ryhti painua kasaan samantien jos jätän vatsatreenit tekemättä. :lol2:

Back
Ylös Bottom