Millä palkalla jämähtäisit turvalliseen työpaikkaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen viimeisen vuoden tuskaillut sitä, kun noin 5000 euron bruttopalkka riittää juuri ja juuri toimeentuloon Helsingissä, nyt kun vaimo on hoitovapaalla kotona.

Kuukausimenoja: asuminen 1500€

Juuri tosta syystä lisäsin itelleni pointin et työpaikan pitäs sijaita jossain muualla kun pk-seudulla. Asumismenoista saa ottaa 1000e pois..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellasella palkalla, että ei tarvi joka penniä laskea ja syödä näkkileipää. Palkalla josta pystyis em. asioista uhraamatta laittamaan muutaman satasen kuussa säästöön. Noh kunha ny valmistuis ni pääsis tekee sitä pitkää päivää kesäsin ja talvella rennosti.
 
Nyt taas pitkästä aikaa tuntuu siltä, että voisi olla kivaa tämä jämähtäminen. Ehkä taas pitäisi koputtaa omaa puupäätä, sillä kohta olen täällä varmaan parkumassa kun meni vituiksi..

Mutta siis johdossa tullut meillä ikäänkuin sukupolvenvaihdos. Meille tuli aika tarkkaan vuosi sitten uusi esimies. Nimenomaan minulle. Nyt tuntuisi että helvetin asiallinen kaveri. Osaa vaatia, mutta osaa myös kannustaa ja kiittää hyvästä duunista.

Vaihtuu nyt myös tj kun vanha jää eläkkeelle. Tässä on aina kaksi vaihtoehtoa. Mutta odotan tästäkin hyvää. Ensivaikutelma ok, minua n. 10 vuotta vanhempi jamppa. Talouspäällikkökin vaihtui pari vuotta sitten eläköitymisen johdosta. Uusi kanssa asiallinen.
 
Sanosin, että tommonen 5000 eur /kk riittäs mukavaan elämään PK-seudulla. 3000 eur/kk maakunnassa. Jos voisin valita, valitsisin jälkimmäisen.
 
Sanokaapas muuten paljonko nyt tuo vaikka Takomon mainitsema 5000 tai 3000 euroa on vuosiliksana? Tässä kun tuntuu olevan aika saakelin suuret heitot... kerroin 12 vai jotain muuta? Mitä?
 
12 kertosin mä. Eli 60k / 36k eur vuosi. Vuosia tienasin tuossa välissä olevaan saumaan, ja ihan mukavasti pärjäsin, nyt sit vaan tuli tää lama ja laitto kuviot sekasin.

Ja olin kyl joo jämähtänyt. Ihan lasi täynnä, mutta palkan takia kävin kiltisti töissä.
 
No itsehän olen nyt aika lailla jämähtänyt nykyiseen duuniin ja siitä maksetaankin jotain, mutta enemmän pitäs saada jos täällä etelässä joutuu asumaan. Ei täällä näillä palkoilla taloa rakenneta. 70 000-80 000€ pitäs saada vuoteen täällä ni oisin todella tyytyväinen, pienellä paikkakunnalla riittäs nykyinenkin tulotaso. Näin itsekin sen lasken, että 3000€/kk on suurin piirtein sen 36k€ vuodessa ja 5000€/kk 60k€ vuodessa. Miten sitä voi muuten edes laskea???
 
Lomarahat messiin, riippuen prosentista mutta yleisesti lähellä kymppiä, puolin ja toisin?

Miten vitussa 3000e/kk ei taloja makseta, millaisia kuluja on, vitusti lapsia?


E: Lisätään nyt tredin asiasta postiin. Palkasta on hemmetin vaikea sanoa, kun ylipäätään se, että voiko duuniin jämähtää johtuu hyvin paljon työstä. Se että tarjoaako työ mielenkiintoisia haasteita yms yms. Ei mitään paskaa jaksais tehdä hyvälläkään palkalla, jossei oteta vaihtoehtona miljoonan vuosituloja ja sen jälkeen voisi lopettaa. Mutta eivät nyt ihan ole realistisia.
 
Miten vitussa 3000e/kk ei taloja makseta, millaisia kuluja on, vitusti lapsia?
3k brutosta jäis mitä, n. 2.jotain k käpälään kuussa? Ja nopee purku PK-seudulla:
- Asuminen 800 eur per nenä/kk
- mahd. opintolaina 100e/kk
- auto 300 eur/kk
- puhelin, netti, yms. pienet laskut 150 eur kk
- ruoka 400e kk

Ja mitäs tosta ny sit tulee, 1750 eur. Eli säästöön/vaatteisiin/viihteeseen yms. jäis n.250-400 /kk. Se ei muuten ole paljoa se.
 
Tässäpä tämä. Yksi kertoo 12, joku 13 ja muut siltä väliltä. Eli lienee viisainta jos tästä lähtien puhutaan VUOSIPALKASTA niin ei jää sitä spekuloinnin varaa. Ja nimenomaan brutosta.

Ei se niin vaikeaa voi olla. Vuosipalkka kun nyt vaan lasketaan niin, että kuukausipalkka kerrotaan 12,5:llä. Ja AINA kun puhutaan palkasta puhutaan bruttopalkasta.
Kovin vaikeaa se tosin on tuntunut täällä olevan.

edit. En nyt tosin tiedä tulkitsinko viestisi luonteen oikein :)
 
3k brutosta jäis mitä, n. 2.jotain k käpälään kuussa? Ja nopee purku PK-seudulla:
- Asuminen 800 eur per nenä/kk
- mahd. opintolaina 100e/kk
- auto 300 eur/kk
- puhelin, netti, yms. pienet laskut 150 eur kk
- ruoka 400e kk

Ja mitäs tosta ny sit tulee, 1750 eur. Eli säästöön/vaatteisiin/viihteeseen yms. jäis n.250-400 /kk. Se ei muuten ole paljoa se.

Jos menee asumiseen 800e/kk per nenä, 1600e kuussa lyhennetään kyllä varsin hyvin esim asuntolainaa, mitä luultavasti teettekin? Niin eikö se ole riittävä, vai pitäisikö se maksaa nopeammin? Ruoasta 400e, aina voi vähentää. Puhelinlaskut, aina voi vähentää ;) Tietenkään eipä tuo nyt tähän ketjuun kuulu :D Halusin vain tietää.
 
Ei se niin vaikeaa voi olla. Vuosipalkka kun nyt vaan lasketaan niin, että kuukausipalkka kerrotaan 12,5:llä.

Mistä hyvästä toi 0,5 tulee? Jos saan 3000e / kk, niin vuodessa se tekee 36000. Ei mulla ainakaan ilmesty pankkitilille mistään tota 0,5 siihen päälle?

edit. Myös verottaja ainakin mun kohdalla on laskenu kk palkka x 12
 
^ Ei mullakaan, joo lomarahat tulee mutta ethän sä ole sillon duunissa=jää rahaa myös saamatta. Super5, ei ole lapsia(ainakaan vielä) mutta ei tuo 3000€ brutto riitä viel mihinkään ainakaan täällä päin. Asumiseen menee helposti 700-1200€, autoon 400-600€, vakuutukset, ruokaa(mulla noin 400€), vaatteita, bensaa, auton huollot ym., harrastukset, ulkonakäymiset, nettimaksut, puhelinlaskut, lehdet, matkustelu, kotiin pitää välillä uusia tavaraa esim. ostin vähän aikaa sit uuden 55" TV:n....plus kaikkea muuta! Elämä ei ole halpaa. Tai voi se olla, mutta mukavuus on sit kaukana, ainakin minusta.
 
Itellä menee tyyliin 150e kuussa ruokaan, mutta on duunissa kyllä ruokaetu, niin säästää yhden hyvän lämpimän aterian, niin loppu onkin sitten satsi kanaa + riisiä, maitorahkoja ja lisäravinteita. Ennen kävin kaupallisella salilla, niin salimaksut olivat jonkun verran vuodessa, nyt 90e/vuosi, puhelinlasku itellä jotain 20e kuussa, netti / sähköt ehkä 40 euroa. Meniskö asumisten kanssa joku 750e kuussa elämiseen, päälle auton kulut, työmatkaa on 2km, joten sen sahailuun ei juurikaan bensaa mene. Vs esim kaverit, niin kai sitä aika niukasti tulee elettyä, mutta syön aikalailla juuri mitä haluan, enkä tingi mistään, joten en keksi kyllä, että miksi kurjaa olisi. Ja toisaalta on taas rahaa paljon muuhun, mihin kavereilla ei ole ja ei tarvitse tinkiä mistään hankinnoista jne. Vuositasolla tulee ihan kelpo säästöjä, vaikkei se palkka hurja nyt olekkaan.
 
Vuosipalkka 40te 8h päivällä mielekäsduuni niin kiinni jämähtäsin.

Nytkin hyvänä vuonna mennään yli 40te 6kk työllä, 6kk työttömyydellä mutta mikään ei ole tämän epävarmempaa ja harrastukset kärsii pitkistä päivistä että helpompaahan se olisi olla "kiinni" samassa paikassa vuodesta toiseen.

edit. mulla menee varmaan tuo 150e viikossa ruokaan, eikä varmasti etes piisaa näin kesäisin. Siinä olisikin iso säästön paikka kun jaksaisi alkaa ressaamaan. Pitäähän ihmisellä paheitakin olla ja olkoon vaikka nuo rahat niitä mitä menisi mulkunkuuliin joita onneksi ei ole siunaantunut.

Mistä hyvästä toi 0,5 tulee? Jos saan 3000e / kk, niin vuodessa se tekee 36000. Ei mulla ainakaan ilmesty pankkitilille mistään tota 0,5 siihen päälle?

edit. Myös verottaja ainakin mun kohdalla on laskenu kk palkka x 12

Lomarahat,pekkaset??? omalla alalla pekkaset + lomarahat on sen 23,5 prossaa eli esim 36000x1.235= 44460e eli aivan eri asia kuin 36 tonttua

edit2. eihän ne lomarahat tietenkää kerry silloin kun ollaan lomalla. Höh, itse kun en ikinä ole ympärivuoden ollut niin tuli tuollainen aivorupsu
 
...Niin eikö se ole riittävä, vai pitäisikö se maksaa nopeammin? Ruoasta 400e, aina voi vähentää. Puhelinlaskut, aina voi vähentää ;) Tietenkään eipä tuo nyt tähän ketjuun kuulu :D Halusin vain tietää.
No toi ei ollut varsinaisesti muuta ku hypoteettinen kululaskelma 3000 tuloille. Mutta kyse olikin kai siitä, miksi 3000 ei ole paljoa (mutta silti nippa nappa riittävästi). 5000 eur mahdollistaisi jo sitten tosiaan sen jämähtämisen etelässäkin. Mutta ei silti olisi mitenkään överipalkka vielä. Toisaalta, 5000 eur /kk hommissa on jo yleensä sen verran tekijämiehiä, ettei enää osaa jämähtää vaan koittaa kivuta korkeammalle koko ajan. Siksi mua kiinnostaski toi 3k elämä maalla.
 
Itellä menee tyyliin 150e kuussa ruokaan, mutta on duunissa kyllä ruokaetu, niin säästää yhden hyvän lämpimän aterian, niin loppu onkin sitten satsi kanaa + riisiä, maitorahkoja ja lisäravinteita. Ennen kävin kaupallisella salilla, niin salimaksut olivat jonkun verran vuodessa, nyt 90e/vuosi, puhelinlasku itellä jotain 20e kuussa, netti / sähköt ehkä 40 euroa. Meniskö asumisten kanssa joku 750e kuussa elämiseen, päälle auton kulut, työmatkaa on 2km, joten sen sahailuun ei juurikaan bensaa mene. Vs esim kaverit, niin kai sitä aika niukasti tulee elettyä, mutta syön aikalailla juuri mitä haluan, enkä tingi mistään, joten en keksi kyllä, että miksi kurjaa olisi. Ja toisaalta on taas rahaa paljon muuhun, mihin kavereilla ei ole ja ei tarvitse tinkiä mistään hankinnoista jne. Vuositasolla tulee ihan kelpo säästöjä, vaikkei se palkka hurja nyt olekkaan.

Niin, ei sullakaan varmaan elämä pennien laskemista ole, mutta kaikki kulut on pienempiä kuin esimerkiksi minulla. Siitähän se koostuu...Täs kämpässä on vastikkeet(asunto+autohalli)+vesi luokkaa 230€, sit mulla on erikseen autotalli 135€, sit sähkö 2kk noin 115€, netti+TV:n lisäkanavat 30€, puhelinlasku noin 50€, saliin menee parissa kuukaudessa se mitä sulla vuodessa, siihen ku lyödään päälle asunnon+auton lyhennykset, bensakulut(esimerkiksi nyt olen ajanut heinakuun puolessa välissä saadulla uudella autolla 6400km), kaikki vakuutukset, matkustelu, vaatteet jne niin ollaan jo isossa kuukausittaisessa summassa.
 
Back
Ylös Bottom