Millä paino nousemaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Drug
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Olen tälläinen 15 vuotias naru, oon yrittänyt saada painoa nousemaan vaikka miten. vaikka vetäisin jotain roskaruokaa 2 kuukautta niin paino ei nouse minnekkään, tai jos syön jotain tosi proteiinipitoista pariviikkoa niin sitten on kans sen pariviikkoa maha niin sekaisin, ettei meinaa kävelemään pystyä. Oon päälle 170cm pitkä ja painan 47 kg niin että mikä tuossa mahassa nyt on vikana ku ei millään syömisellä sitä painoa saa nousemaan. En saa lihasmassaakaan millään jos en saa painoa nousemaan. Lääkärissä ne sanoo tuosta painosta vaan että on suvussa tai muuta paskaa, mutta se ei kyllä mitenkään vaikuta siihen että mun ruuansulatus ei toimi ilmeisestikkään kunnolla... Joten auttakaa, mitä mun pitäis hommata että saisin ton mahan pelittämään.

Olen tälläinen 15 vuotias naru, oon yrittänyt saada painoa nousemaan vaikka miten. vaikka vetäisin jotain roskaruokaa 2 kuukautta niin paino ei nouse minnekkään, tai jos syön jotain tosi proteiinipitoista pariviikkoa niin sitten on kans sen pariviikkoa maha niin sekaisin, ettei meinaa kävelemään pystyä. Oon päälle 170cm pitkä ja painan 47 kg niin että mikä tuossa mahassa nyt on vikana ku ei millään syömisellä sitä painoa saa nousemaan. En saa lihasmassaakaan millään jos en saa painoa nousemaan. Lääkärissä ne sanoo tuosta painosta vaan että on suvussa tai muuta paskaa, mutta se ei kyllä mitenkään vaikuta siihen että mun ruuansulatus ei toimi ilmeisestikkään kunnolla... Joten auttakaa, mitä mun pitäis hommata että saisin ton mahan pelittämään.

Syöt liian vähän. 6 kertaa päivässä ja ton kokosena esim 2000kcal päivässä varmaan riittää aluksi ainakin lepopäiville:) Äläkä turhaan syö roskaruokaa. Kerää vaan herkemmin fläsää jota ei kuitenkaan kukaan halua missään vaiheessa. Syö jossain määrin kuitupitoista ruokaa esim ruisleipää tai puuroa, jonkin verran vihanneksia, niin pysyy vatsa mukana. Ja esim gefilus jugurtit auttaa vatsan kanssa. Sitten muu ruokailu voi periaatteessa olla ihan mitä kotona on tarjolla. Mutta lähdet siitä että alat ottamaan enemmän ruokaa kuin normaalisti. Noilla massoilla ei tarvitse paljoa vielä proteiinin saantia murehtia, kun saat sitä tarpeeksi jos juot esim maitoa ja syöt ihan normi ruokaa. eli:

-viisi tai kuusi ateriaa päivässä
-syö kolmen tunnin välein
-kasvata annoskokoja
-syö kuituja
-syö hiilihydraattia, proteiinista tinkimättä
-Ähky kerran päivässä ei riitä, vaan se pitää olla kokoajan

edit: ja siis 2000kcal ei riitä. Ala laskemaan kaloreita siitä mitä syöt. Katso pakkauksia jne. Ja jos et tiedä jonkun ravitosisältöä niin älä laske sitä ruokailuksi... tulee syötyä enemmän :D Ja pyri tuohon 2000kcal aluksi, sitten seuraavalla viikolla 2200kcal ja 2500kcal, 300kcal... jne.. sitten kun alkaa paino nousemaan niin tiedät paljon kulutat :)

Joo useasti vaan kunnon äiteen laittamaa ruokaa napaan!

Sillä emmehän syö siksi että meillä on nälkä, vaan siksi ettei meille tulisi nälkä =)

Ja liikkuminenhan lisää ruokahalua. Eikä nuoren kaverin kannata ihan kauheesti ottaa stressiä jos paino ei oo aivan täysin ihanteellinen.

Ps. Noi gefilus tuotteet ainakin rauhotti mun pötsin aika tehokkaasti

No tossa äskeisessähän ne tärkeimmät tulikin eli treenaat 4 kertaa viikossa (järkevällä ohjelmalla ei mitään penkki, hauis, penkki).

Ja koska painat vähemmän kuin useimmat naiset :) niin voit kyllä hyvällä omalla tunnolla syödä niin paljon kuin maha vetää sen 6 kertaa päivässä ja nimenomaan sitä "bodysafkaa".

Jos käyt salilla tai olet alkamassa käymään niin jos salillasi vain on jonkinsortin personaltraineri niin kannattaa kysyä silti jonkinsortinohjelma massankasvatukseen ja että opettaisi liikkeet oikein.

Eli ei muutakun kohti 4000 kcal päiväannoksia (siis ajan kanssa alotat nyt vaikka sillä 2000-2500 kcal) ja kovaa treeniä :thumbs:

vaikka vetäisin jotain roskaruokaa 2 kuukautta niin paino ei nouse minnekkään
Vedä, katsotaan before - after kuvat. Ihminen sinäkin olet.:kippis1:

Ei se paino välttämättä nouse, vaikka söisikin pelkästään mäkkärisapuskaa, limua ja sipsejä. Minä olen nuorena elänyt monta vuotta melkeinpä pelkillä herkuilla ja nk. "roskaruoalla" ja pysynyt siitä huolimatta luurankona. Se on se määrä joka ratkaisee mitä niitäkin syö eikä se ruoan laatu yksin.
Paino alkoi nousemaan vasta armeijassa, jossa syötiin ravitsevaa perusruokaa jopa 4 kertaa päivässä.

Itse taas kuihduin intissä ihan täysin.. omasta mielestä se 3-4x intissä ei riitä mihinkään, kun aikaa syödä on 5-20min riippuen onko leirillä vai ruokalassa :D +proteiinia niistä ruuista ei saa.

Tämä menee kyllä hieman :offtopic: Mutta en viitsi alkaa uutta tekemään pelkästään tämän takia ja haulla en oikein löytänyt etsimääni.

Eli täytyykö salin jälkeisenä välipäivänä syödä myös saman verran kaloreita kuin salipäivänä? Käsittääkseni lihasta korjataan vielä salia seuraavanakin päivänä, mutta viekö se niin rutkasti kaloreita kuitenkaan kuin salipäivänä oleva tarve?

Topiciin sen verran, että kyllä minäkin luulin ettei se paino nouse, mutta kun pääsin salille huhkimaan alko myös ruoka maistuu liiankin hyvin.
En nyt halua mainostaa, mutta tuo kalorilaskuri on todella hyvä apu tietyn kalorimäärän saavuttamiseen. Helppo seurata paljonko vielä tarvii tavoitteeseen jne. Eikä esim. 15pvän hinta lompakkoa paljoa kuopase.

Itse taas kuihduin intissä ihan täysin.. omasta mielestä se 3-4x intissä ei riitä mihinkään, kun aikaa syödä on 5-20min riippuen onko leirillä vai ruokalassa :D +proteiinia niistä ruuista ei saa.

Joo, varsinkin ku se ruoka on niin paskaa, ettei sitä pysty syömään oikein. :urjo::david: Mutta onneksi silloin kun olin vähän aikaan siellä niin älysin ottaa hunajapurnukan sinne. :)

Joo, ja itse kyssäriin. Niin eiköhän se että syö aamulla ennen kouluun menoa, oot sen verran nuori että varmaan käyt sitä. Sitten koulussa tietty ja seuraava ateria milloin ikinä onkaan. Ennen nukkumaan menoa kanssa kannattaa syödä, itse suosin silloin leipiä/näkkileipiä ja muroja mitkä luovuttaa energiaa hitaasti niin saapahan siitäkin läpi yön energiaa. Ja aamiaiseksi myöskin ehdotan muun ruuan lisäksi hunajaa. Hunaja on tosi terveellistä, varmaan terveellisin ruoka mitä on ja siitä pitäisi saada energiaa hyvin. Kyseinen herkku myöskin pitäisi absorboitua kehoon hyvin. Ja suosittelen erityisesti metsähunajaa, koska se on jotenkin vähiten makeaa että sitä pystyy syömään ilman että hampaita vihloo tai jotai. :)

Joo, varsinkin ku se ruoka on niin paskaa, ettei sitä pysty syömään oikein. :urjo::david: Mutta onneksi silloin kun olin vähän aikaan siellä niin älysin ottaa hunajapurnukan sinne. :)
Intissä ruoka paskaa? :confused:

Hunajapurnukka... :lol2: (ainakin nick kohdillaan) Itse vetäisin (vedin) ennemmin pähkinöitä & proteiinisheikkejä.

Ja "hunaja terveellisin ruoka mitä on"? Ei? Ei välttämättä fiksuinta vetää ihan puhdasta sokeria kellon ympäri, ellei halua että alkaa tulla vararengas vatsan ympäri... Ja jo ihan senkin suhteen että pysyy insuliinit kurissa (tasaisempi verensokeri, pidempään kylläinen tunne, ei ainakaan tule diabetes ja pysyy lihaksetkin paljon herkempinä sille insuliinille kun sitä tarvitaan treenin jälkeen...)

Topikkiin, alat vain kylmästi syömään 2-3h välein. Katsot kellosta, et mahasta milloin syöt. Aamupala klo 8, sitten lisää safkaa klo 10,12,15,17,19,21 esmes. Aamupala, lounas ja päivällinen isompia paukkuja, muut ateriat pienempiä välipaloja, mutta ei mitään tyyliin ruisleivän puolikas ja lasi maitoa. Teet vaikka jotain rahka-jogurtti-kaurahiutale sheikkejä tms. Iltasella mieluummin vähemmän hiilihydraatteja, ja rasva+proteiini pitoisia ruokia. Mutta tärkeintä on se että syö.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Niin ja joka ruokaan kun alkaa pistämään kunnon kukkuran aina lisäksi raejuustoa, niin nostaa hyvin proteiini määrää. Ennen itellä meni sillon tällön pari ruokalusikallista ruuan kans, nykyään menee puuroon aamulla, melkein joka ruokaan ja jopa leivän päälle. Siihen sitä vaan ei saa tarpeeks, kun aina tippuu osa pöydälle :D

Intissä ruoka paskaa? :confused:

Hunajapurnukka... :lol2: (ainakin nick kohdillaan) Itse vetäisin (vedin) ennemmin pähkinöitä & proteiinisheikkejä.

Ja "hunaja terveellisin ruoka mitä on"? Ei? Ei välttämättä fiksuinta vetää ihan puhdasta sokeria kellon ympäri, ellei halua että alkaa tulla vararengas vatsan ympäri... Ja jo ihan senkin suhteen että pysyy insuliinit kurissa (tasaisempi verensokeri, pidempään kylläinen tunne, ei ainakaan tule diabetes ja pysyy lihaksetkin paljon herkempinä sille insuliinille kun sitä tarvitaan treenin jälkeen...)

Topikkiin, alat vain kylmästi syömään 2-3h välein. Katsot kellosta, et mahasta milloin syöt. Aamupala klo 8, sitten lisää safkaa klo 10,12,15,17,19,21 esmes. Aamupala, lounas ja päivällinen isompia paukkuja, muut ateriat pienempiä välipaloja, mutta ei mitään tyyliin ruisleivän puolikas ja lasi maitoa. Teet vaikka jotain rahka-jogurtti-kaurahiutale sheikkejä tms. Iltasella mieluummin vähemmän hiilihydraatteja, ja rasva+proteiini pitoisia ruokia. Mutta tärkeintä on se että syö.

Näin on! Intissä on paljon pahempaa ruokaa kuin koulussa, ja se on jo paljon sanottu! :david:

Kiitos! Ja hunajakin sisältää proteiineja.

Tässä 100g hunajan ravinto arvot:

Hunajan ravintosisältö eli 100 grammaa hunajaa sisältää:

* 1399 kJ (334 kcal) energiaa
* 0,3 g valkuaisaineita
* 82,0 g hiilihydraatteja
* 0,04 mg B2-vitamiinia (riboflaviini)
* 0,3 mg niasiinia
* 0,02 mg B6-vitamiinia
* 0,07 mg pantoteenihappoa
* 2,0 mg C-vitamiinia
* 64,0 mg kaliumia
* 5,1 mg kalsiumia
* 2,9 mg magnesiumia
* 7,2 mg fosforia
* 0,46 mg rautaa
* 0,37 mg mangaania
* 0,10 mg sinkkiä
* 31 mg kuparia
* 5 mg kromia
* 8 mg fluoria
* 0,72 mg booria
*lähde: Wikipedia.

Että on se terveellistä. :) Tosin sitä hunajaa ei saisi pitää yli 37 asteen lämpötilassa tai se menettää sen monista terveydellisistä vaikutuksista. Ja siinä on luonnon omaa "säilytysainetta" eli sen ph arvo on alle 5, mikä estää useimpien bakteerien henggissä säilymisen.

Tämä menee kyllä hieman :offtopic: Mutta en viitsi alkaa uutta tekemään pelkästään tämän takia ja haulla en oikein löytänyt etsimääni.

Eli täytyykö salin jälkeisenä välipäivänä syödä myös saman verran kaloreita kuin salipäivänä? Käsittääkseni lihasta korjataan vielä salia seuraavanakin päivänä, mutta viekö se niin rutkasti kaloreita kuitenkaan kuin salipäivänä oleva tarve?

Oletetaan peruskulutuksesi olevan 2000kcal. Tämän verran siis kulutat vaikka katsoisit televisiota koko päivän sohvalla.

Jos kulutat salilla ~500kcal, on päivän kulutuksesi 2500 kcal. Jos syöt 2500 kcal, olet +/- 0 tilanteessa. Jos syöt 3000 kcal, olet 500 kcal plussalla.

Seuraavana päivänä pidät välipäivän televisiota aamusta iltaan katsellen. Kulutuksesi on tänä välipäivänä 2000 kcal. Jos taas nyt syöt 2500 kcal, olet myös välipäivänä 500 kcal plussalla.

Tarinan loppuhan meni siis niin että noudatin neuvojanne noin 3 kuukautta niin että lopulta päädyin
syömään noin 3000 kcal per päivä. Paino nousi tasan yhden kilon. Motivaatio loppui kesken

Nyt parin viikon päästä 17 vuotias pituutta 182cm eli 12 cm lisää tuohon aikaisempaan postiini nähden ja paino on noussut tuosta 47kg, 52 kiloon.

Sama ongelma jatkuu paino ei nouse millään, ei sitten millään. Pitäisiköhän mennä lääkäriin, kun ei mikään näytä auttavan.

Tarinan loppuhan meni siis niin että noudatin neuvojanne noin 3 kuukautta niin että lopulta päädyin
syömään noin 3000 kcal per päivä. Paino nousi tasan yhden kilon. Motivaatio loppui kesken

Nyt parin viikon päästä 17 vuotias pituutta 182cm eli 12 cm lisää tuohon aikaisempaan postiini nähden ja paino on noussut tuosta 47kg, 52 kiloon.

Sama ongelma jatkuu paino ei nouse millään, ei sitten millään. Pitäisiköhän mennä lääkäriin, kun ei mikään näytä auttavan.

Eihän tuota ongelmaa tarvi kaukaa hakea, tuollahan se lukee omassa kirjoituksessasi. Lihavoin sen varuilta niin huomaat.

Eli siis pähkinänkuoressa: Syöt liian vähän, syö enemmän. Jos kerran paino on jo kilon noussu, niin mikset jatkanu ja antanu sen nousta toista kiloa, sitten kolmatta, neljättä ja niin edelleen. Homma vain on niin että kun sitä energiaa menee todella paljon pituuskasvuun niin monesti sitä tuossa iässä ollaan semmosia heinänkorsia varsinkin jos ei älytä syödä kunnolla.

Niin ja tuo salikin kuluttaa yhden aterian verran energiaa, niin ei auta jos olet yhden kaks lautasellista syönyt enemmän.

Huomataan että näin 17v ikäisenä peruskulutuskin on ihan infernaalinen kun sitä kasvaa pituutta ja hormoonit sinkoilee pitkin kehoa jne. Eli kasvatat vaan lisää sitä annoskokoa pikkuhiljaa. Kun on 4000kcal/päivä eikä vieläkään paino nouse niin mene lääkäriin ja sano että tekevät jotain sillä et ole ihminen.

....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom