Miksi selän treenaminen on niin vaikeaa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
41
Olen hakenut tuntumaa selalle vaikka milla keinoilla. Olen lukenut FAQista selkatreeniin ohjeita tuntikausia. Printtasin jopa Tomin ohjeen ja otin salille mukaan. Myos tekniikkaneuvoja liikkeisiin –osio on ollut syynissa. Oon kokeillut toooosi pienilla painoilla ja liian isoilla painoilla, myos silta valilta. Pyysin etta salin oma PT nayttaa tyylin. Sen mielesta tein ihan oikein, silti en vaan tunne selassa rasitusta. Aina vaan ongelmana on kasien vasyminen ennenkuin selassa tuntuu paljon miltaan. PTn mielesta vika on heikoissa kasilihaksissa. Totta?

Nyt alkaa olla keinot vahissa. Mika hitto tassa on niin vaikeaa? Onko mtn tehtavissa? Tuntuu etta selkatreeni on ajanhukkaa, siita tulee vain vihaiseksi.

Tilasin pari paivaa sitten Pakkis-kaupasta Fastin vetoremmit. Saan ne kayttoon ikava kylla vasta tammikuussa mutta toivon todella etta saan rasituksen niilla enemman kasilta selalle. Tosin se personal trainer sanoi etta ei ole valttamatta hyva idea kayttaa remmeja, koska sitten mun kadet/puristusvoima ei vahvistu ikina. Kuulostaa mun korviin hiukkasen paskapuheelta??

Poikaystava (treenitaustaa 6v) on sita mielta etta selka treenautuu kylla vaikka rasitusta ei tunnu samalla lailla kun muiden lihasryhmien kohdalla. Miten tan kanssa on?

Kiitos kaunis.

PS. Toivottavasti taa ei oo yksi turha aloittelija-tredi lisaa..

Vika taitaa olla siinä, että selässä ei vaan yksinkertaisesti ole lihaa joka kipeytyisi tai tulisi pumppiin. Sitten kun lihaa rupeaa olemaan enemmän niin tuntumankin alkaa pikkuhiljaa tuntemaan..

Voi kuullostaa hassulta, mutta näin se menee. :D

PT on vähän pihalla, puhuu omiaan.

Eli vetoremmit kehiin, selkäähän sinä treenaat etkä puristusvoimaa. Heikkojen käsien ei pitäisi olla mikään este tuntuman saamiseen selkään, koska selkää edelleen treenataan, ei hauiksia.

Kokeile keskittyä työskentelemään kyynärpäillä, eli supistat niitä, älä ajattele vetäväsi tankoa.

Kun selässä ei ole lihaa, niin ei se tuntumakaan paras mahdollinen ole. Pääasia siis on että varmistat tekniikan olevan kunnossa ja jyystät menemään, kyllä se selkä siitä kasvaa.

Itsellä oli alussa samanlaista että selkään ei saanut mitään tuntumaa ja kädet olivat aina väsyneitä.
Mutta ajan kanssa kun kädet vahvistuivat ja alkoi selkään tulla tuntumaa ja nykyään selän saa ihan jumiin:)

Itselläni oli alkuaikoina selässä sama ongelma, vasta kun aloin hakemaan selkään ihan puhdasta voimaa alkoi tuntumakin löytyä. Ja seuraavana päivänä tiesi todellakin treenanneensa selkää; ei kätösiä ja kropan heilautteluvoimaa. Nyt yritän comebackia, jossa selkä saa osaksensa vain yhden sarjan käsipaino pull-overia ja pari sarjaa leuanvetoa lisäpainoilla sekä kulmasoutua tangolla. Tuntuma on hurja mutta vasta muutaman kuukauden päästä näkee meneekö homma sinne päinkään mihin pitäisi.

Eli hyvia ja huonoja uutisia. Huonot: mulla ei ole selkaa. Hyvat: ongelma ei valttamatta ole siina etta en osaa treenata selkaa ollenkaan. Voin siis saada selan. Myos nykyisilla treenimetodeilla. Nainko yksinkertiasta taa olikin?

Vitutus vaheni taas Pakkiksen ansiosta 200%. Hyvahyva. Aika janna kylla et ihmisen lihakset voi olla niin pienet ettei niita saa edes kipeaksi. :lol2: Mutta nyt olen girl with a mission: selan rakentaminen.

Koita kaikissa liikkeissä vetää selällä eikä käsillä. Esim ylätaljassa älä keskity saamaan kahvaa alas, vaan että kyynerpäät laskee alas (ja ota tangossa pysyy kiinni). Kun tekniikan oppii niin sitten ei enään otaa käsiin oikeastaan ollenkaan. Pienillä painoilla aluksi vaan, mulla on ylätaljassa sarjapainoina vain 75kg, mutta se nousee oikeastaan hauiksia jännittämättä.

Joo, selkä on itselläkin ollut murheenkryyni koko treeniuran ajan oikeastaan. Joka sunnuntai (yleensä selkäpäivä) tulee vain vihaiseksi ja masentuneeksi kun selkätreeni menee ihan harakoille.

Itse myös ostin vetoremmit ihan viime viikolla. Leuanveto ehkä tuntui ottavan selkään nyt enemmän. Muita liikkeitä en juuri ehtinyt kokeilla, kun jo reväytin selkäni maastavedossa (ei kai niillä vetoremmeillä tuohon voi olla vaikutusta). Nyt onkin sitten pidempi tauko ja lääkärikäynti edessä.

Myös tuolla treeniliikkeiden tekniikkapuolella bongasin pulloverin, jota kokeilin huvikseni erään hauissarjan välissä. Perhana, sehän otti selkään. Sitten selkäpäivänä yritin uudelleen - mitään tuntumaan en enää saanut.

Talakanpinskeli sanoi:
Joo, selkä on itselläkin ollut murheenkryyni koko treeniuran ajan oikeastaan. Joka sunnuntai (yleensä selkäpäivä) tulee vain vihaiseksi ja masentuneeksi kun selkätreeni menee ihan harakoille.

Itse myös ostin vetoremmit ihan viime viikolla. Leuanveto ehkä tuntui ottavan selkään nyt enemmän. Muita liikkeitä en juuri ehtinyt kokeilla, kun jo reväytin selkäni maastavedossa (ei kai niillä vetoremmeillä tuohon voi olla vaikutusta). Nyt onkin sitten pidempi tauko ja lääkärikäynti edessä.

Myös tuolla treeniliikkeiden tekniikkapuolella bongasin pulloverin, jota kokeilin huvikseni erään hauissarjan välissä. Perhana, sehän otti selkään. Sitten selkäpäivänä yritin uudelleen - mitään tuntumaan en enää saanut.
jätä leuanveto pois ohjelmasta joksikin aikaa, jos haluat tuntumaa. tuntuman hakeminen on helppoa taljassa kun taas leuoissa se on vaikeaa koska minipaino on kropan paino.

Mulla ainakin remmit auttoivat huomattavasti, aikasemmin sain tuskin mitään tunnetta selkään, remmeillä vähän jopa kipeytyi!! Mutta todella paljon saa keskittyä treeniin jotta tuntumaa tulee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla kans oli aluksi ongelmia selän treenauksessa tai siis tuntuman puutteessa.Ainakin omalla kohdalla toimi seuraava metodi: jauhoin vaan ylätaljaa hyvällä tekniikalla,kunnes sain vedettyä leukoja myötäotteella, jota kautta saan nykyisellään hyvinkin tuntuman aikaiseksi. Toinen liike, mikä ainakin minulla on ehdottomasti vaikuttanut positiivisesti, tuntuman löytymiseen on kulmasoutu tangolla myötäotteella ja tässä pitemmät sarjat,niin johan löytyy se selkä. Sitten tietenkin alatalja kohtuullisilla painoilla ja tässäkin hieman korkeammat toistomäärät.Keskittymistähän noi selkäliikkeet vaativat kovasti ja kokeneesta avusta ei koskaan ole haittaa, omalla kohdalla avokista on ollut aikanaan korvaamaton apu.
Ja itse käytän kyllä remmejä jokseenkin kaikissa selkäliikkeissä.

Olet nyt ilmeisesti jo jonkinaikaa hionut sitä tekniikkaa ja se alkaa olemaan kunnossa? Viimeistään sitten kun saat ne vetoremmit, lataa sellaiset raudat kehiin jolla tulee tiukka 8 toiston sarja, vaikka vähän ronskimminkni, kunhan se se työ tehdään sillä selällä. Sitten seuraaviin sarjoihin vähän kevennät kuormaa ja nostat toistomäärää ja tekniikka vain paranee. Tällä 1-2 ensimmäiselle ronskimmalla sarjalla saa sen selän aktivoitua paremmin ja käsien osuus jää vähemmälle. Mulla ainakin ottaa aika saatanastikin käsiin pitkät sarjat esim. ylätaljassa, menee toki selällekin hyvin. Eipä tota käsien rasittumista oikein pysty estämään mitenkään.

Ja vetoremmejä suosittelen minäkin! Pakko sitä tankoa on silti puristaa vaikka ne käytössä onkin.

Mitään tuntumaa ja punppia en yleensä selkälihoihin hae enkä (yleensä) saa, mutta DOMSeja kyllä piisaa, liikkeinä vaikkapa leuat, maastanosto, rintatuellinen kulmasoutu, kulmasoutu joko tangolla tai kp ja alatalja.

Mulla on remmit käytössä vain hackissa tangolla. Ei ole koskaan olleet otelihakset hyvän selkäreenin esteenä, vaikka olisivatkin loppureenistä jo hieman reenatun tuntuiset. Hmm, ehkä mun pitäisi kokeilla ihkaoikiaa kehoilutyylistä reeniä taas vaihteeksi, esim. neljä liikettä ja 12-16 piiitkää (vähintään 12 toistoa) sarjaa, josko silloin alkaisi otelihatkin piiputtaa ja pumppia ilmenemään? :D

Mää sain selän kunnolla toimimaan ku luin Heikki722:n selkäreenivinkkejä kulmasoutuun liittyen. Selkä alkoi työskennellä paremmin kulmasoudussa ja aivan kuin se olisi vaikuttanut muihinkin liikkeisiin (ylätalja, leuanveto).

erikoista mutta totta

edit: Niin ja reenaan voimahakuisesti enkä juokse pumpin perässä, mutta on se silti hyvä saada selkä toimimaan.

Joo tekniikka alkaa olla kokolailla kunnossa, yritän keskittyä siihen mahdollisimman paljon. Tuo Timban ohje kuulostaa siltä että voisi toimia minulle, täytyypä kokeilla.

Tämä samainen PT (:rolleyes: ) sanoi että jos haen tuntumaa yläselkään ts. lapoihin, mavea ei kannata tehdä. Tuliko tässä lisää :anssi: ?
Toistaiseksi ohjelmassa on vain sjmv jalkapäivänä, mutta olen miettinyt normi maven lisäämistä selkäpäivään. Siinäkään ei vain taida tuo tekniikka olla helpoimmasta päästä.

Ei heti tuu mieleen missä noita Heikki722:n selkäohjeita on, olenko puusilmä? Kokeilin advanced searchia muttei oikeen onnannut.

Kiitos kaikille tähänastisista vinkeistä. Mitäköhän sitä tyttö tekis ilman Pakkista..

Aika lähelle taitaa olla parhain vetokulma, niin hauisten kuin leveiden selkälihasten kannalta, tuollainen v-kahva(tossa kuvassa missä Nyyssölä tekee,kahvassa on vähän kulmaa mutta sellainen suora v-kahva on myös hyvä).

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=862202&postcount=1

Riippuen ihmisen rakenteesta.
Hartioiden levyinen vasta ote toimii myös useilla hyvin.
Leveällä myötä otteella vaikutus on enempi keskiselässä, epäkkäissä yms.

ylätaljaa v-kahvalla, ylätaljaa hartioiden levyisellä vasta otteella, alataljaa v-kahvalla/leveä myötä otteella suoralla tangolla. Noilla pääsee hyvin alkuun.

Ehkä tärkein mun mielestä on se, että se rinta nousee kunnolla koholle/"rottingille" ja vatsa vedetään sisään ja pidetään tiukkana.
Ja se, että keskittyy vetämään kyynärpäillä alaspäin(ylätaljoissa).

Thredi oli nimeltään Kysymys kulmasoudusta heikki 722:lle ja Timballe. Sielä oli eri tapoja suorittaa kulmasoutu. Ite teen selkä lähes lattiansuuntasesti hanuria kunnolla taaksepäin pyllistettynä selkä kupilla (lue suorana).

Maastavetoa kannattaa tehdä aina, se lisää perusvoimaa ja puristusotetta. Selkäliikkeissä voi yrittää keskittyä selän lihaksiin eikä niinkään ajatella sitä liikettä pelkkänä suorituksena, koska silloin kaikki muutkin lihakset tulevat mukaan sekoittamaan.

Mä tuskailin aina selän kanssa, mutta olen nyt tullut siihen johtopäätökseen että sitä ei edes helposti voi saada pumppiin jne. kuin muita lihaksia, mistä lie sitten johtuu ja lihaskivutkin kestävät yleensä vain sen päivän pari, kun jalat saattavat olla jumissa kauemminkin.
Leuanvedot toivat vähän valoa tohon selkäjuttuun, koska se on rankka liike ja siinä se työ meene melkein pakosti selälle. Suosittelen ehdottomasti, ellei elopainoa ole liiiian paljon.

oleellinen kysymys, milloin treenaat kädet selkään nähden?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom