Miksi selän treenaminen on niin vaikeaa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joo noilta Marchin avatarin tytöiltä ei taitais leuanveto onnistua.. :D Mulla menee muutama, ehkä sitä vois treenata lisää.

Treeni on jaettu kolmeen 1) jalat, vatsat 2) rinta, kädet 3) selkä, olkapäät. Pyrin siihen että kädet olis palautuneet silloin kun selkää teen.

Mites on ton mavekysymyksen laita? Onko siitä yläselälle/lavoille hyötyä?

Alan olla hiukka hämmentynyt ton kulmasoudun kanssa (en taida olla ainoa). Kun tuolla Heikki722:n ja Timban tredissä on tätä "selkä lattian suuntaisesti" -ohjeistusta, mutta tekniikkaneuvoja liikkeisiin puolella on tosi pysty kulma. Kai sitä pitää kokeilla taas ite, millä sitä tuntumaa tulee.

Cassyput sanoi:
Tämä samainen PT (:rolleyes: ) sanoi että jos haen tuntumaa yläselkään ts. lapoihin, mavea ei kannata tehdä. Tuliko tässä lisää :anssi: ?
Toistaiseksi ohjelmassa on vain sjmv jalkapäivänä, mutta olen miettinyt normi maven lisäämistä selkäpäivään. Siinäkään ei vain taida tuo tekniikka olla helpoimmasta päästä.
ehdottomasti mave mukaan vaikka vuoroviikoin sjmv:n kanssa! mave on juuri se liike jolla saa tunteen ainakin lapojen väliin ja niihin koko selän mittaisiin "putkiin". ja itsellä ei ainakaan edes selkään saa noita lihaskipuja seuraavaksi päiväksi niin hyvin noilla pitkillä sarjoilla. treenin aikana tuntuma kyllä löytyy ja selkä menee jopa pumppiinkin, mutta kipu ei läheskään ole yhtä kova kuin vähän isommilla raudoilla repiessä. joten tolla timban neuvolla kannattaa ainakin koittaa :thumbs:

tuosta maven tekniikasta sen verran että tärkeintä on kunhan selkä pysyy suorana koko ajan eikä pääse missään vaiheessa pyösitymään. jalkaterien väliin 15-30cm tilaa, (siis jos kapealla vedetään) jalat vähän ulospäin aueten, polvet jalkoterien suuntaisesti. tanko vedetään ihan jalkoja pitkin ylös, ja ylhäällä vielä rutataan lavat yhteen. alaslaskua ei kannata hirveemmin hidastella, kunhan tanko laskeutuu suht. tasaisesti. ja tietysti jos salilta löytyy lajin taitajia, kannattaa käydä kysymässä mikä menee oikein ja mikä väärin. kannattaa ainakin yrittää tätä :)

Cassyput sanoi:
Alan olla hiukka hämmentynyt ton kulmasoudun kanssa (en taida olla ainoa). Kun tuolla Heikki722:n ja Timban tredissä on tätä "selkä lattian suuntaisesti" -ohjeistusta, mutta tekniikkaneuvoja liikkeisiin puolella on tosi pysty kulma. Kai sitä pitää kokeilla taas ite, millä sitä tuntumaa tulee.

Tuossa ketjussa oleva kulmasoutu ei todellakaan ole mikään ainut oikea tekniikka, se on vain yksi vaihtoehto tehdä kulmasoutua jos tuo perinteisempi pystympi ei ota onnistuakseen. Itse "löysin" koko kulmasoudun idean vasta kun tein aikani tuolla Heikki722:n opastamalla tekniikalla. Nykyään teen isommilla raudoilla pystymmästä ja pienemmillä tuolleen selkä lähes vaakasuorassa. Molempi parempi tässäkin kohtaa.

Kokeilin tanaan jalkapaivan paatteeksi pari sarjaa kevytta pumppailua v-kahvalla ylataljassa. Tuntui vahan enemman jo siella missa pitaakin. Ehka siksikin kun mukana ei ole selkapaivan "pakko-onnistua-tai-ma-itken" -suorittamisen meininkia.

Seuraavana selkapaivana aion kokeilla kevyilla painoilla seka mavea, etta tota Heikki722n kulmasoutua. Saas naha, raportoin sitten tanne.

PS. Ei kannata syoda kukkakaalia jalkapaivana.

Cassyput sanoi:
PS. Ei kannata syoda kukkakaalia jalkapaivana.

Öö... IU?! Ei näitä kommenttia naisilta, kiitos ;)

Jos sumplit reenijakoos sillain et otat selkäpäivän ennen kätösiä, se vois auttaa.
Gillyannelle voit myös laittaa mukavaa pm:ää ja kysellä vinkkejä leuanvetoon, onhan hän nykyään mestari siinä. :)

-Marchi- sanoi:
Jos sumplit reenijakoos sillain et otat selkäpäivän ennen kätösiä, se vois auttaa.
Gillyannelle voit myös laittaa mukavaa pm:ää ja kysellä vinkkejä leuanvetoon, onhan hän nykyään mestari siinä. :)

Kiitos Marchi, mutta kyllä mimmipuolelta taitaa löytyä useampikin huomattavasti kovempi leuanvetäjä kuin minä. :)

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että leukojen vetäminen kannattaa aina - vaikka niillä ei sitä pumppia ja tuntumaa (tm) saakaan, niin ainakin allekirjoittaneen selkä on leventynyt huomattavasti näiden puolentoista vuoden aikana, mitä nyt olen leukoja vedellyt (ja tuloksetkin ovat hitaasti mutta varmasti parantuneet). :)

Hyvää huomenta -liike on myös hyvä selälle, kannattaa kokeilla! Vahvistaa tukilihaksia hyvin, salin jälkeen ja seuraavana päivänä on kyllä raskasta pitää itseään suorassa :D

hauis päivänä minulla on sama tunne kuin cassyputilla.
tuntuu kuin kaikki menisivät vain forkuille mutta kyllä se siitä

Eilinen reeni:

- leukoja 9+7+8+7+7+6=44kpl
- normimave kolme vitosta
- SJMV kaksi kasia (palautti tehokkaasti mieleen, miksi tykkään jullesta enemmän, tässä ottaa alaselkä helpommin turhan paljon pätkyä)
- alatalja kaksi sarjaa 12 toistoa ja yksi 13 toistoa

Eli ihan koko reeni ei mennyt perinteisillä kehoilureenin toistomäärillä, mutta halusinpahan vain mainita, ettei mitään tarvetta vetoremmeille ollut. Viimeisessäkin alataljasarjassa pysyi kahva vaivatta näpeissä. Mankku oli kyllä käytössä.

Mielestäni tein koko reenin huolellisella suoritustekniikalla. Enimmäkseen reeni tuntui ja tuntuu latseissa ja pikkuisen myös muualla selässä (pitkät selkälihat, ne ns. putket ylhäältä alas), jotta kai se meni ns. perille. Mikään sarja ei ollut loppuun asti tehty, aina jäi hieman varaa. En halunnut suurin surminkaan uhrata yhtään suoritustekniikkaa ekstratoistoja tai isompia kilomääriä varten tällä kerralla.

Ainiin, lisäksi pumppasin kolme sarjaa ojentajia vuorotellen alataljan kanssa. :D Reenin kokonaiskesto oli 50-55minuutin pintaan alkulämmittelyineen. Lähdin reenaamaan todella huonolla motivaatiolla, ei napannut tippaakaan, mutta ihan ok reenihän siitä tuli ja hyvä mieli loppupäiväksi. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luultavasti selän lihaksisto on vain erilainen jollakin tapaa, lieköhän se on jäänyt vain niin vahvaksi entsiaikojen saatossa, että sitä ei hevillä kipeäksi saa tai jotain...

Mää ainaki aluks ihmettelin ku ei selässä oikeastaan tunnu missään, kun vaikka ylätaljaa teki. Sama juttu vieläkin, tuntuu lähinnä käsissä, mutta silti on aina seuraavana päivänä yläselkä kipeä, joten ei kai sitä pidä miettiä missä tuntuu, kunhan tekee liikkeen oikein. Itse olen ainakin aika yllättynyt siitä kuinka nopeasti 5kk:ssa on selkävoimat kasvanu, vaikka taitaa johtua vaan siitä että ne oli ennen niin heikot. :)

Updeittiä viime sunnuntailta.
Aloitin ylätaljalla V-kahvalla. And behold: tuntui paremmin kuin koskaan!! :hyper: Pari kolme sarjaa tätä ja toooodella hyvä fiilis. Mutta onko tämän tarkoitus tuntua enemmän latseissa vai selässä yleensä?

Sen jälkeen vuorossa kulmasoutu, jossa kokeilin sitä selkä lähes lattian suuntaisesti -versiota. Tuntuu tosiaan että kulmasoudun idea on siinä asennossa jotenkin helpompi hiffata. Tähän päälle muutama sarja mavea. Alaselkään tuntui kyllä enemmän kuin muualle. Tosin se voi vielä toistaiseksi johtua alaselän heikkoudesta. Mitä eroa mavessa on sillä kuinka leveällä jalat ovat?

Kaksi viimeksi mainittua tehtiin semmosilla leluraudoilla ettei mtn rajaa. Mutta tuntuma oli hyvä, tästä sitten pikkuhiljaa sarjapainot nousuun.

Ihan selvästi huomaa sen kun treenipainot on noussu että näpeistä meinaa loppua voima. Sama jalkapäivänä SJMV:ssa kun ei tanko meinaa pysyä enää viimisessä sarjassa käsissä. Alatalja on tammikuuhun asti pannassa kun se tuntuu menevän kokonaan käsille vaikka miten keskittyis ja yrittäis. Nimim. vetoremmejä odotellessa.

Kaikista suurin apu tuntuu olevan siitä että keskityn todella työntämään rintaa eteen liikkeissä.

Seuraavassa treenissä kokeilen pulloveria ja lauanvetoa. Sen jälkeen päätän mitkä näistä ovat nykyisessä treenissä vakituisesti mukana.

Kannattaa myös koittaa t-tankosoutua v-kahvalla, mulle se on normaalin kulmasoudun ja leuanvetojen kanssa aivan kuningasliike selälle. Muutenkaan en saa taljoilla minkäänlaista tuntumaa selkään, vaan rasitus menee aina käsille. Tangoilla tehtäessä tätä ongelmaa ei ole.

Grim Reaper sanoi:
Kannattaa myös koittaa t-tankosoutua v-kahvalla, mulle se on normaalin kulmasoudun ja leuanvetojen kanssa aivan kuningasliike selälle. Muutenkaan en saa taljoilla minkäänlaista tuntumaa selkään, vaan rasitus menee aina käsille. Tangoilla tehtäessä tätä ongelmaa ei ole.
Mitä on t-tankosoutu? Onko t-tanko semmonen missä painot on vain toisessa päässä? Miten tämä toteutetään v-kahvalla?
Meidän salilla tuskin on tommosia "HC"-vehkeitä mutta joo.. Pian on maan ja salin vaihto joka tapauksessa edessä.

Cassyput sanoi:
Updeittiä viime sunnuntailta.
Aloitin ylätaljalla V-kahvalla. And behold: tuntui paremmin kuin koskaan!! :hyper: Pari kolme sarjaa tätä ja toooodella hyvä fiilis. Mutta onko tämän tarkoitus tuntua enemmän latseissa vai selässä yleensä?

Kaikki selkäliikkeet pitäisi tuntua latseissa.

Cassyput sanoi:
Mitä on t-tankosoutu? Onko t-tanko semmonen missä painot on vain toisessa päässä? Miten tämä toteutetään v-kahvalla?
Meidän salilla tuskin on tommosia "HC"-vehkeitä mutta joo.. Pian on maan ja salin vaihto joka tapauksessa edessä.

Tangon toinen pää johonkin nurkkaan tai vastaavaan koloon josta se ei pääse luistamaan pois. Sitten normaali taljan v-kahvan sinne toiseen päähän tangon alle ja eikun soutamaan. Painot luonnollisesti kasataan samaan päähän mihin se kahvakin tulee ja itse siis seisot niin, että se tanko kulkee haarojen välissä ja nenä on sinne painojen suuntaan. Joku varmaan voisi tähnä kuvankin heittää, itse en jaksa alkaa ettiin mistään.

LVBentoverRowCloseGrip.gif

Tossa v-kahvalla.

LVBentoverRow.gif

Ja tässä tavallinen t-tanko-soutu.

IMO noi kannattaa tehdä hieman pystymmässä.

Mulla ainakin toissapäiväisessä treenissä kun ekaa kertaa koitin noita tekniikkaneuvoja liikkeisiin 3x20 pulloverilla aloittaminen toi kyl sellasen tunteen selkään et ties heti ottiko oikein vai ei. Tähän mennessä ollu kans itellä hankalaa saada tuntumaa selkään, mut tohon päälle ku vedin ylätaljan ja kulmasoudun niin hyvin tuntuu. Tietty se on yksilöllistä, mut tsemppiä silti :thumbs:

Pitääpä testaa tota v-kahvalla tankosoutua.

Grim Reaper sanoi:
Et ole ainut. Mä olen nyt pari kuukautta keskittynyt ainoastaan saamaan sitä tuntumaa sinne selkään. Vetoremmit on enää kokeilematta ja kohdistankin kaiken toivoni niihin.

Tai saa sinne selkään tuntumaakin, mutta ei IKINÄ latseihin missää liikkeessä. Mulla ei oikeastaan edes ole niitä lihaksia, jos ei paljon muitakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom