Miksi selän treenaminen on niin vaikeaa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oletko lej lukenut tuolta "Tekniikkaneuvoja liikkeisiin" osiosta sellaisen kuin "Ylätalja: latsien varma kehittäjä" tms. Siinä oli mun mielestä hyvin selitetty miten saa tuntumaa latseihin. Itellä ainaki toimi ku koitin.

Ja tosta vielä että jos ei oikeastaan "edes ole" noita latseja, niin ei välttämättä siellä tunnukkaan. Ainakin mulla oli ihan sama homma. Nyt jo hiukan tuntee et ne on olemassa. :)

Niin ja kulmasoutu on myös tosi hyvä liike mun mielestä, joko tangolla tai käsipainoilla. Tullu aina latsit tosi kipeeks ku oon sitä tehny.

Cassyput sanoi:
Olen hakenut tuntumaa selalle vaikka milla keinoilla. Olen lukenut FAQista selkatreeniin ohjeita tuntikausia. Printtasin jopa Tomin ohjeen ja otin salille mukaan. Myos tekniikkaneuvoja liikkeisiin –osio on ollut syynissa. Oon kokeillut toooosi pienilla painoilla ja liian isoilla painoilla, myos silta valilta. Pyysin etta salin oma PT nayttaa tyylin. Sen mielesta tein ihan oikein, silti en vaan tunne selassa rasitusta. Aina vaan ongelmana on kasien vasyminen ennenkuin selassa tuntuu paljon miltaan. PTn mielesta vika on heikoissa kasilihaksissa. Totta?

Nyt alkaa olla keinot vahissa. Mika hitto tassa on niin vaikeaa? Onko mtn tehtavissa? Tuntuu etta selkatreeni on ajanhukkaa, siita tulee vain vihaiseksi.

Tilasin pari paivaa sitten Pakkis-kaupasta Fastin vetoremmit. Saan ne kayttoon ikava kylla vasta tammikuussa mutta toivon todella etta saan rasituksen niilla enemman kasilta selalle. Tosin se personal trainer sanoi etta ei ole valttamatta hyva idea kayttaa remmeja, koska sitten mun kadet/puristusvoima ei vahvistu ikina. Kuulostaa mun korviin hiukkasen paskapuheelta??

Poikaystava (treenitaustaa 6v) on sita mielta etta selka treenautuu kylla vaikka rasitusta ei tunnu samalla lailla kun muiden lihasryhmien kohdalla. Miten tan kanssa on?

Kiitos kaunis.

PS. Toivottavasti taa ei oo yksi turha aloittelija-tredi lisaa..

no heitänpä tähän vähän omakohtasii kokemuksia, eka vuonna selkätreeni ei tuntunu yhtään missään, mutta kädet huusi tuskaa. nyt toisena vuona selkä on seuraavana päivänä aivan yhtä kipeä mitä muutkin lihasryhmät. kai ne kädet sit vuoden aikana vahvistu ja/tai tekniikka parani ja saa paremman tuntuman. vetoremmei oon ruvennu käyttämään ihan sen takia, että jos maastavetoo tekee ensimmäisenä ei käsissä oo yhtään puristusvoimaa sen jälkeen muille päivän liikkeille.

Suosittelen harjoittelemaan heti alusta sen tekniikan kuntoon. Itse taisin ihan pullalla vetää alussa oikein ja latsit alkoivat kasvaa vaikken saanut niihin mitään tuntumaa. Kun lihakset kasvaa, niin sitten onkin helpompaa kohdistaa liike oikein kun veri pukkaa lihaksiin ja ne tuntee selvästi.

Sahaaja sanoi:
Oletko lej lukenut tuolta "Tekniikkaneuvoja liikkeisiin" osiosta sellaisen kuin "Ylätalja: latsien varma kehittäjä" tms. Siinä oli mun mielestä hyvin selitetty miten saa tuntumaa latseihin. Itellä ainaki toimi ku koitin.

Ja tosta vielä että jos ei oikeastaan "edes ole" noita latseja, niin ei välttämättä siellä tunnukkaan. Ainakin mulla oli ihan sama homma. Nyt jo hiukan tuntee et ne on olemassa. :)

Niin ja kulmasoutu on myös tosi hyvä liike mun mielestä, joko tangolla tai käsipainoilla. Tullu aina latsit tosi kipeeks ku oon sitä tehny.
Juu olen lukenut varmaan kaikki selkäthreadit ja olen kysynyt vaikka kuinka paljon neuvojakin. Olisi pitänyt laittaa selvitys, että tuo oli enemmänkin vuodatus, kun vituttaa koko selän "treenaaminen".

Mike sanoi:
Kun lihakset kasvaa, niin sitten onkin helpompaa kohdistaa liike oikein kun veri pukkaa lihaksiin ja ne tuntee selvästi.
Mulla taitaa olla yksi syy myös tuo. Ei ole juuri mitään missä tuntuisi ja kädet varmaan väkisinkin kompensoivat selästä puuttuvaa voimaa.

Mike sanoi:
Suosittelen harjoittelemaan heti alusta sen tekniikan kuntoon. Itse taisin ihan pullalla vetää alussa oikein ja latsit alkoivat kasvaa vaikken saanut niihin mitään tuntumaa. Kun lihakset kasvaa, niin sitten onkin helpompaa kohdistaa liike oikein kun veri pukkaa lihaksiin ja ne tuntee selvästi.

Mulla kävi taas just toisin päin. Eli en alussa tehnyt ihan oikealla tekniikalla mitään selkä liikettä, romut kyllä liikkui mutta selkä ei tuntunut kasvavan siihen tahtiin kun pitäis. Nyt sitten kokeneemman punttaajan neuvoilla sain semmosen tuntuman selkään, että on ruvennut paikatkin kasvaa, ja sarja painot pudonnut melkein puolella. En vielä pääse ihan lentoon, mutta jonainpäivänä sekin koittaa ;)

Mä saan ihan kivasti tuntumaa sinne selkään ja nytkin on selkä vähän arka eilisestä treenistä,mutta kyllä mulla se pumppi kuitenkin käsissä tuntuu enemmän.

En jaksanut nyt koko threadia lukea, mutta vastaan omalta osaltani miten sain ruikkuselkäni kasvamaan. Kehitysvaiheessaahan tuo vielä on kuten näkyy mutta...
Vajaa vuosi tai reilu puoli vuotta sitten aloin yksinkertaisesti treenaamaan selkää _hiukkasen_ rumemmalla tekniikalla ja sen verran isoilla painoilla, etten näillä ruikkukäsilläni pystynyt(?) auttamaan. Sitä ennen olin kyllä yrittänyt vaikka mitä tekniikka nitkutusta, mutta vasta kunnon ruttuutus auttoi tähän selkään.

Jes! Täytyy nyt avautua tänne kun oon saanut muutaman ahaa-elämyksen selkätreenissä viime aikoina.

Jostain syystä ylätalja V-kahvalla on aivan :haart:. Ymmärrän tämän liikkeen jotenkin paremmin kuin tavallisella kahvalla. Ylätalja alkoi sujua silleen että laitoin kohtuulliset painot (ei hirmukovat muttei myöskään ihan turhat) pakkaan ja mietin ihan omalla järjellä että miten nyt tekisin tämän liikkeen jos haluaisin että se tuntuu latseissa. Eli unohdin siis kaikki yksityiskohtaiset tekniikkaneuvot. Ja voila! Se toimii. Täytyy vaan työntää sitä rintaa rottingille jne. Onko muuten jotain väliä jos tekee ylätaljan aina V-kahvalla?

Kulmasoutu on ollut asteen hankalampi tapaus. Oon silti hinkannut sitä ahkerasti joulun jälkeen koska uskoin että harjoittelemlla tekniikka löytyy. Ja eilen tajusin mikä kulmasoudun idea on! Tai siis yhtäkkiä jotenki vaan tajusin että nyt tämä menee oikein. Painot on kyllä näin alkuun todella pienet mutta niin on selkäkin. Ei kauaa..

Mave on kolmas liike joka on nyt ohjelmassa. Ei tosin ihan joka viikko koska jalkapäivänä tulee tehtyä kovia sarjoja SJ-mavea. Maastavetoon olen myös aika ihastunut. Painot ei huimaa tässäkään päätä mutta kevään mittaan pyrin lisäämään tasaisesti sarjapainoja. Pääasia on se, että olen saanut mavella koko selän tehokkaasti treenattua. Ihanaa!

Muutama ongelma vähemmän taas. :kippis1:

Itellä esim. kulmasoutu menee yleensä selkään, joskus vähän vähemmän. Neuvoja en pahemmin ole kysellyt, enkä millään ihan pikku painoilla aloittanut. Kylläs se kuitenkin ihan hyvin sitten aina lopulta kolahtaa, kun vaan keskittyy ja hinkkaa niin pirusti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitkästä aikaa kokeilin vetää leukaa ja ihan sillä perinteisellä hartioiden levyisellä vastaotteella. Täytyy sanoa että menee perille ihan saatanan hyvin. Ennen tuli aina kikkailtua levellä myötotteella ja tämä ei ainakaan itelle ole paras mahdollinen leuanveto-ote. Ja tässä mulla käytössä reilusti painoa ja vähän vähemmän puhdas tekniikka, perään sitten ylätaljaa siistimmin, hyvin tuntuu siellä missä pitääkin!

Cassyput sanoi:
Kulmasoutu on ollut asteen hankalampi tapaus. Oon silti hinkannut sitä ahkerasti joulun jälkeen koska uskoin että harjoittelemlla tekniikka löytyy. Ja eilen tajusin mikä kulmasoudun idea on! Tai siis yhtäkkiä jotenki vaan tajusin että nyt tämä menee oikein. Painot on kyllä näin alkuun todella pienet mutta niin on selkäkin. Ei kauaa..

Itellä toimii kulmasoudussa parhaiten kun menee ihan vaakatasoon ja ottaa tangosta vastaotteen. Alhaalla kädet ei ihan suoriksi mutta latsit kunnolla auki ja ylhäällä kunnon puristus ja staattinen pito. Itse vedän tangon noin pallean kohdalle tai alemmas :)

Pakko vaan todeta että oon kolmessa viime selkäreenissä tehny penkkileukoja ja on kyllä pakko sanoa että on kyllä loistava liike..saa kyllä loistavan tuntuman ja toimii hyvänä vaihteluna normi leuoille

http://www.ironguru.com/Home/tabid/637/articleType/ArticleView/articleId/31/DIPS-AND-CHINS.aspx

Pakko sanoa, että olen aika vakuuttunut leuanvedoista vasta otteella, kun ne tehdään rintaan asti ja vedetään lavat yhteen kunnolla. Lisäksi kyynärpäät painetaan aivan kylkiin kiinni.
Itse sain kun kokeilin 3 toistoa, 1 toisto kolmesta oli puhdas....
edit: leuanvedossa liikerata on aika luonnollinen ei ole oikein mahdollista ettei kävisi latseille ja keskiselälle, kun ne tekee oikein(voimaa vaatii kyllä).

pepper sanoi:
Pakko vaan todeta että oon kolmessa viime selkäreenissä tehny penkkileukoja ja on kyllä pakko sanoa että on kyllä loistava liike..saa kyllä loistavan tuntuman ja toimii hyvänä vaihteluna normi leuoille

Minkälaisia on penkki leuat? :nolo:

^

rackchin.jpg

Penkkileuat niskantaakse

no aattelin tän mun asian laittaa kans tänne....ku on päässy käymään semmonen juttu että kun tein maastavetoa nii selkä meni aika pahasti paskaks. tai en nyt tiiä pahasti mutta kuiteski tuntuu semmonen karmea vihlasu siellä kun selän laittaa johonkin tiettyyn asentoon...pidin kyllä sillon huollen ku tein maastavetoa että selkä ei kyllä pyöristynyt. tarkemmin ottaen se vihlasu tuntuu tuolla alaselässä...joten olen pitänyt 2 viikon tauon maastavedosta ja kyykystä että ei vaan ala-selkä rasitu. mutta sittenhän ne himot tuli maastavetoon ja 2 viikon jälkeen yritin tehä maastavetoa..mutta keskenhän se jäi. nimittäin tuo vihlasu tuli jälleen esille..joten nyt olen tilannu ajan niksauttajalle. mutta kysynpä vaan että onko kellään muulla ollu vastaavanlaista? ja mikähän kyseessä mahtaa olla?

Vikke89 sanoi:
no aattelin tän mun asian laittaa kans tänne....ku on päässy käymään semmonen juttu että kun tein maastavetoa nii selkä meni aika pahasti paskaks. tai en nyt tiiä pahasti mutta kuiteski tuntuu semmonen karmea vihlasu siellä kun selän laittaa johonkin tiettyyn asentoon...pidin kyllä sillon huollen ku tein maastavetoa että selkä ei kyllä pyöristynyt. tarkemmin ottaen se vihlasu tuntuu tuolla alaselässä...joten olen pitänyt 2 viikon tauon maastavedosta ja kyykystä että ei vaan ala-selkä rasitu. mutta sittenhän ne himot tuli maastavetoon ja 2 viikon jälkeen yritin tehä maastavetoa..mutta keskenhän se jäi. nimittäin tuo vihlasu tuli jälleen esille..joten nyt olen tilannu ajan niksauttajalle. mutta kysynpä vaan että onko kellään muulla ollu vastaavanlaista? ja mikähän kyseessä mahtaa olla?

Tohtoriin mars, ja lämmitteletkö??????Venytteletkö?????

juu elikkäs kävin tohtorilla ja se sano että siellä on pieni lihasrevähys. Ja tota kyllä lämmittelen maastavedossa ennen ku varsinainen reeni alkaa. Mutta tuo venyttely onki se syy miksi se meni, näin sano myös tohtori...elikkäs tota en ole yhtään venytellyt takareisiä ja siitä johtu tuo että selkä meni. ja kuulemma viikon taikka kahen viikon päästä saa alkaa jällee reenaa mavea..mut nyt pitääkin muistaa venyttelyt...joten ei muuta ku venyttelemään. siitä se jatkuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom