Miksi maltoa palautusjuomassa? (Eikö muut hiilarit käy?)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
43
Mika on malton tarkoitus palautusjuomassa?
Mulla on semmonen kuva etta hiilarin tarkotus on nostaa veren- sokeritasoja.
Niin eiko aja ihan saman asian vaiks banaani tai vaikka irtokarkit.
Ite oon vetäny palautukseks 40 g. Hera85+1 rkl. kaakaota ja banaanin (n. 150 grammaa).

Originally posted by Levetsu
Mika on malton tarkoitus palautusjuomassa?
Mulla on semmonen kuva etta hiilarin tarkotus on nostaa veren- sokeritasoja.
Niin eiko aja ihan saman asian vaiks banaani tai vaikka irtokarkit.
Ite oon vetäny palautukseks 40 g. Hera85+1 rkl. kaakaota ja banaanin (n. 150 grammaa).

Palautumisjuoman hilarin tärkein tehtävä on nostaa insuliinitaso tappiin. Insuliini ikäänkuin avaa portit ravintoaineille solujen sisälle, Eli siinä samassa rytäkässä menee protskut + muut hyvät soluun.
150g banaania vastaa tosivähää määrää hiilihydraattia.
http://www.ktl.fi/fineli/c425.html

Kaikenlisäksi banaanin hilarit ovat niitä erittäin hitaasti imeytyviä.
Eli eivät nosta insuliinitasoa kuten pitäisi.
Tässäpä taasen dogin tuoma linkki
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Urheiluravitsemus.pdf
Sieltä sivu 19
Muutoin kuin "palautumisjuomassa" banaani taasen on erinomainen hiilihydraatin lähde.

Malton etuja ovat ne, että se imeytyy pienemmällä nestemäärällä kuin perinteiset sokerit ja se nautitaan nesteen kera jolloin nestetankkauskin tulee hoidettua.

Ja tosta banaanista vielä, jos nyt en ihan päin prinkkalaa ole tätäkin ymmärtänyt.. Niin se vihreä ja tuore banaani sisältää suurimmalta osaltaa tärkkelystä, eikä maistu niin makealta kuin se jo vähän enemmän kypsynyt ja tummunut banaani, maalaisjärjen mukaan mitä makeampi, sitä enemmän näitä pieniä sokereita, glukoosia, fruktoosia jne, ja näin imeytyis vähän nopeammin ja ampuis tuota insuliinin tasoa ylöspäin.

edit. jaa niin, tuosta äskeisestä, et sä varmaan sitä kuorineen päivineen syö :) Siinä pelkässä banaani jöötissä ilman kuoria on 18,3 g/ 100 g hiilaria.

Originally posted by KäveleväRuumis
banaani+proteiinijuoma on lähes sama kuin normaali palautusjuoma.

Täyttä potaskaa kuten muutamaan kertaan on jo mainittu :) Mun normaalissa palautusjuomassa on 80-100g hiilareita, ja tuota määrää ei todellakaan saa yhdestä banaanista. Toinen kiistan aihe on sitten että tarvitaanko palautusjuomaan ollenkaan hiilareita. Mielestäni tarvitaan, mutta siitä kun tässä threadissa ei ollut kyse niin antaa olla.

Sitten varsinaiseen aiheeseen. Eli tässä miksi maltoa kannattaa käyttää palautusjuomassa:

-Imeytyy nopeasti ja tehokkaasti ruoansulatuselimistöä rasittamatta
-Nostaa nopeasti verensokerin ja aiheuttaa voimakkaan insuliinireaktion
-Glykogeenivarastojen täyttyminen alkaa välittömästi

Ylläolevat kohdat ovat Taluksen kirjasta "Elämäntapana Fitness".

Entäs jos vetää vaiks:

-Tuoremehuu
-Limppaa
-Jugurttii
-Irtokarkkeja
-Sokerii

Sen verran että saa sen 100 grammaa hiilareita, niin miten eroo maltosta?

Malto ainakin paisutaa mun mahán ihan törkeeseen kuntoon ja muutenkin tulee sen jälkeen ihan törkeä olo!!! ei maltoa enään ikinä!!!

Entäs jos vetää vaiks:

-Tuoremehuu
-Limppaa
-Jugurttii
-Irtokarkkeja
-Sokerii

Sen verran että saa sen 100 grammaa hiilareita, niin miten eroo maltosta?

Tai jos vetäis vaix niinq galtsuu sen 100 pulloo nii eroox se jotenki jos vetäis maltoo samalla painaen apinaa takaapäin ?

P.S. Älkää tehkö elämäänne vaikeeks, vaan laittakaan siihen palautusjuomaan maltoa, heraa ja mahdollisesti glutamiinia, haaraketjuisia aminohappoja ja kreatiinia.

Siis onhan tuo malto ihan hyvää palutusjuomassa mutta aikoinaan kun sitä tuli vedeltyä useita kymmeniä kiloja niin se on jäänyt pois mun valikoimasta... n-large tällä hetkellä ja gluta ja krea tietysti sekaan... kokeilen seuravaksi immedite action tai bulls recovery...

Originally posted by trebla
Tai jos vetäis vaix niinq galtsuu sen 100 pulloo nii eroox se jotenki jos vetäis maltoo samalla painaen apinaa takaapäin ?

P.S. Älkää tehkö elämäänne vaikeeks, vaan laittakaan siihen palautusjuomaan maltoa, heraa ja mahdollisesti glutamiinia, haaraketjuisia aminohappoja ja kreatiinia.

No mikä vittu siinä on että ei voi vastata asiallisesti:confused:
:curs: :curs:
vitun

:david:

Kiinnostas vaan tietää että mikä siinä maltossa on, että se hakkais muut hiilarit 6-0???

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mikä vittu siinä on että ei voi vastata asiallisesti:confused:
:curs: :curs:
vitun

:david:

Kiinnostas vaan tietää että mikä siinä maltossa on, että se hakkais muut hiilarit 6-0???

Originally posted by Pii

Malton etuja ovat ne, että se imeytyy pienemmällä nestemäärällä kuin perinteiset sokerit ja se nautitaan nesteen kera jolloin nestetankkauskin tulee hoidettua.

Lue :haart:

Ja malton etuja on myös se, että se on halpaa, helppoa annostella, se ei maistu oikeastaan miltään, se sisältää sitä itteänsä, eikä kuten karkit monesti, "kaikkia tarvitsemiasi lisäaineita", se on nopea nauttia, et varmaan väännä karkkia josta saa sen vaikkapa 60 g hiilareita alle 30 sekunnissa.

Ei sun pakko maltoa ole käyttää, ihmeen negatiivisesti puhut. Tilalla voi olla sitten vaikka banaanit, joita moni käyttää kun ei pidä siitä että malto saattaa turvottaa ( ei tee tätä minulla, tai sitten olen niin patomursu että en huomaa) tai sitten voit käyttää valmista palautusjuomaa, jossa sitten on varmaan maltoa ja muita sokereita.

Originally posted by nikke1
"kaikkia tarvitsemiasi lisäaineita"

No mutta kivahan se vain on, että ruumis alkaa maatua vasta 10 vuotta kuoleman jälkeen kun noita säilöntäaineita elinaikanaan kiskoo :D

Asiaan. Kuten yllä on todettu, malto ja noi karkkien ja limpparien sokerit ei ole samaa tavaraa. Pitäisi vain jaksaa kaivaa jotain faktaa esiin ennenkuin teen itsestäni pellen valkoista sokeria haukkumalla. :rolleyes:

Originally posted by nikke1

ihmeen negatiivisesti puhut.

Sori vaan avautuminen :piis:

:kippis1:

Ärsyttää vaan tämmöset kommenttit:

"Tai jos vetäis vaix niinq galtsuu sen 100 pulloo nii eroox se jotenki jos vetäis maltoo samalla painaen apinaa takaapäin ?"

Niin no joo heitti varmaan läppänä. mut voi asiat vittuilemattakin heittää.

:thumbs:

Mut jos halutaan lisäaineetonta hiilaria palautusjuomaan, niin eikö tuoremehu aja tän asian?

Nyt kaikki hiilari-hifistelijät spekuloimaan. :kippis1:

Jos se 100 g maltoa turvottaa, niin kuis sitten se 5 isoa banaania, josta saa saman verran hiilareita, kun maltosta:D
Niin ja tuoremehuakin täytyy juoda sitten se koko litran purkki - ja sitäpaitsi hedelmien fruktoosi ei imeydy aivan parhaalla mahdollisella tavalla
Ei ollu tarkotus nussia pilkkua, vaan ihan kommentoida asiallisesti ja havainnollistaa tuota hiilarimäärää...

Mut jos halutaan lisäaineetonta hiilaria palautusjuomaan, niin eikö tuoremehu aja tän asian?

Nyt kaikki hiilari-hifistelijät spekuloimaan. :kippis1:

Trebla vaan matki tota sun teinix-kieltä, joka ei mun tai monenkaan muunkaan mielestä sovi tänne. On ärsyttävä lukee ja kuulostaa tyhmältä.

Ja sit tohon hiilariin. Muistaakseni tuoremehunkaan hiilari ei ole sieltä nopeimmasta päästä, että parempi vaan ottaa sitä maltoo. Lisäksi sitä maltoo on paljon helpompi ottaa kun syödä 10 banaania, ja se tulee paljon halvemmaksikin. Minkä takia sä et maltoo vois vetää? Jos ei oo mitään syytä, niin minkä takia pitää alottaa näin älytön threadi?

Täytyy kuitenkin muistaa, että se insuliinipiikki aiheuttaa myös rasvan varastoitumista eikä mm ainakaan hidasta aikuisiän diabeteksen puhkeamista. Omaksi päätökseksesi jää, uskotko hyötyjen ylittävän haitat.

Palautusjuoman pohjimmainen tarkoitus mielestäni ei kuitenkaan ole tuo insuliinipiikki, vaan energiavajeen korvaaminen jotta keho siirtyisi pois katabolisesta lihaksia hajoittavasta tilasta. Insuliini on kyllä erittäin anabolinen hormoni eli kyllä siitä tuossa tilassa varmasti hyötyä on. Itse en kuitenkaan maltoa käytä.

Aikuisiän diabetekseen tuo insuliinipikki ei todellakaan vaikuta, jos kyseessä on liikuntaharrastukseen liittyvä ravintoasia.
Riskitekijöitä ovat enemmänkin lihavuus (ennenkaikkea vyötärölihavuus), liikkumattomuus ja suuri tyydyttyneiden rasvojen saanti ruokavaliossa, sekä tietysti suuri rasvan osuus kokonaisenergiansaannista.
Että ei nyt sotketa sitä diabetesta tähän, vaikka se päivän kuuma puheenaihe tulee olemaankin seuraavat 10 vuotta.

Originally posted by miez
Aikuisiän diabetekseen tuo insuliinipikki ei todellakaan vaikuta, jos kyseessä on liikuntaharrastukseen liittyvä ravintoasia.
Riskitekijöitä ovat enemmänkin lihavuus (ennenkaikkea vyötärölihavuus), liikkumattomuus ja suuri tyydyttyneiden rasvojen saanti ruokavaliossa, sekä tietysti suuri rasvan osuus kokonaisenergiansaannista.
Että ei nyt sotketa sitä diabetesta tähän, vaikka se päivän kuuma puheenaihe tulee olemaankin seuraavat 10 vuotta.

Mä sanoisin että yksi merkittävistä II-tyypin diabetekseen vaikuttavista tekijöistä on insuliiniresistenssi. Ja tähän taas vaikuttaa juurikin suuren insuliinipiikin aiheuttavat sapuskat. Tämän takia itse käytän maltoa vain ja ainoastaan palautusjuomassa ja muilla aterioilla vältän sokereita ja muuten nopeita hiilareita. Vyötärölihavuus ei ole II-tyypin diabeteksen syy, vaan molempien näiden syy on insuliiniresistenssi, tai ainakin yksi syistä. Tämä tieto ei ole suoraan mistään tieteellisestä julkaisusta, mutta itse uskon vahvasti tähän. Enemmän asiaa opiskelleet tai mahdollisia lähdetietoja omaavat saavat korjata.

Toisaalta jos joskus elämässään nopeaa hiilaria vetää ison kasan, niin treenin jälkeen on se paras aika. MUTUa tämäkin parhaimmillaan, mutta kyllä paskan ruokavalion aiheuttama II-tyypin diabetes rakennetaan mun mielestä usean vuoden ja irtokarkkikilon myötä, eikä treenin jälkeen otetulla maltolla. Tavaksi en kuitenkaan ottaisi minkään maltoa sisältävien gainereiden juomista päivittäin.

II-tyypin diabetes imee ihan oikeasti. Oikein elintasosairaus parhaimmillaan, ja taitaa maksaa valtiolle ihan kohtalaisen summan rahaa hoitaa tulevina vuosina kun irtokarkkiteinien sukupolvi aikuistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom