Miksi laihtuminen pysähtyi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lennu
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Olen avautunut vähän sivuavasta asiasta tuonne "maaginen paino" -ketjuun, mutta kysyn nyt vinkkejä täällä. Laihtuminen nyt ei ihan täystotaalisesti pysähtynyt, mutta on mennyt ihan liian hitaaksi.

* Mitat on 153/53+.
* Olen syönyt nyt dieetillä 1650–1900kcal/pv (keskim. noin 1750), viikonloppuina 1-2 pvänä noin 2000-2200 kcal. Pari cheattia kuussa, mutta niilläkään 2500 kcal ei ole ylittynyt kuin ehkä kerran tässä syyskuun alun jälkeen.
* Liikun paljon: sali 3 x vko ja juoksua 3-4 lenkkiä / 2,5–3 h / 20–25 km viikossa + kävelyä yhteensä 2–4 h viikossa.

2kk sitten painoin keskiarvollisesti 54,3 -> nyt painan 53,3, eli pudotusta on ollut 1 kg vaikka tavoittelin 2,7 kg tuossa ajassa. Haluaisin painon tippuvan nopeammin, ettei tarvitsisi olla dieetillä viimeisten parin kilon takia niin tuhottoman pitkään. Alkaa ottaaa muuten liikaa päähän. :(

Nyt ajattelin siis tiukentaa linjaa painonpudotuksen nopeuttamiseksi ja uusi ruokarunko olisi seuraavantapainen:

aamu: puuro (1/2 annos) ja n. 40g raejuustoa + lese1 rkl, pellava 2 tl ja maito. Pähkinöitä 10g. Hedelmä.
välipala: rahka/raejogurtti 200 g + vähän marjoja + salipäivinä palkkari
pääruoka: 100–150 g vähärasv prot. + 300+g kasvis/vihannes + 40 g pasta + 2 tl öljyä
välipala: jogurtti 150 g, marjoja, 1 rkl mysliä + pähkinöitä 10g
iltapala: kasvissosekeitto kermatilkalla + 70g vähärasv.prot TAI vihannessalaatti proteiinilla. Lisäksi 20 g leipä + päälliset

+ salipäivinä ja pitkän juoksulenkin päivänä palkkari, jossa n. 30g heraa + 5g dekstro + leusiini + 0,5 dl maitoa.
Viikonloppuisin vähän rennommin, eli 2 pvänä viikossa 1800–2000 kcal (1,5+ h juoksulenkki osuu myös yleensä viikonlopulle).

Sapuskaa olisi tuossa laskurin mukaan noin 1400–1450 kcal. Makrojakauma suurinpiirtein p90 - hh114 - r60.
Olen huomioinut ruokavaliossa sen, että tykkään kokata (ja siksi esim. iltapalalla on kivempi syödä sosekeittoa kuin vaikka rahka). Pähkinöitä on suht paljon, että tulisi hyvää rasvaa tuo reilu 1g/painokilo.

Vaikuttaako mielestänne hyvältä tavoitteeseen nähden, vai mitä pitäisi muuttaa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Tankopippuri: laskin, että tarvitset n. 2067 kaloria pysyäksesi nykyisessä painossasi ja siitä jos vähentää 20 prosenttia, niin jää n. 1650 kaloria. Oletan, että olet laskenut makrot oikein ja proteiini ja rasvamääräsi ovat riittävät.
Mitä muuttaisin? Noh, ensinnäkin et tarvitse noin paljon aerobista liikuntaa, vaan enemmän saliharjoittelua painavilla painoilla ja yhdistelmäliikkeillä tehtynä. Nostaisin saliharjoittelun neljään kertaan viikossa 45 minuutista tuntiin ja aeroobista harjoittelua korkeintaan kolme kertaa viikossa ei enempää kuin 30 min.
Aerobinen harjoittelu on valinnaista eikä sitä tarvita painon pudotukseen jos ruokavalio on kunnossa.
Myöskään, kalorimäärää ei muutella sen mukaan onko sinä päivänä liikkunut enemmän vaan otetaan keskiarvo ja toimitaan sen mukaan.
Henkilökohtaisesti itse tunnen olevani nälkäisempi aerobisen harjoittelun jälkeen, joten joudun todellakin pinnistelemään etten ylitä kalorikulutusta. Jos itse pystyt noudattamaan ruokavaliotasi pitkien juoksulenkkien jälkeenkin, niin hyvä. Mutta useimmille se on vaikeaa.

Oon samaa mieltä tuosta aerobisen määrästä. Itselläni käy aina niin että esim. spinningin jälkeen voisin syödä hevosen ja seuraava päiväkin vielä menee nälkäsenä kuin susi.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Oon samaa mieltä tuosta aerobisen määrästä. Itselläni käy aina niin että esim. spinningin jälkeen voisin syödä hevosen ja seuraava päiväkin vielä menee nälkäsenä kuin susi.

Sitä unohtamatta, että oikeasti välillä kuuluu, ja tarvitsee myös levätä. Eli ne aidot lepopäivät, jolloin ei edes 'vähän' urheilla, ovat kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeitä.

Cassandra: Tuo aerobisen määrä voi tosiaan olla painonpudotuksen kannalta hankaloittava tekijä, ja tunnistan kyllä tuon nälkäisyyspointin.

Mutta tuo kestävyysurheilupuoli on nykyään mun päälajini, sali on vasta kakkosena sen jälkeen. En siis aerobistele painonhallinnan vuoksi vaan siksi että haluan kaikkein mieluiten tehdä sitä. Siksi kestävyysurheilusta leikkaaminen on mulle "mahdotonta" – tai siis laihtuminen ei ole niin tärkeää, että olisin sen takia valmis luopumaan siitä urheilulajista/lajiryhmästä, jota ihan ensisijaisesti haluan harrastaa.

Nyt on ollut poikkeusta, kun juoksuista on ylimenokausi ja hiihtokelejä ei ole vielä tullut, niin sali on ollut määrällisesti päälajina.

Ehkä keväällä kiinnitän huomiota siihen, tuleeko rankempien aerobisten jälkeen otettua enemmän ruokaa vai ei. Tuolloin dieetin aikana nuo ylimääräiset oli ihan suunniteltuja, eli en aerobisten takia lipsunut ohjelmasta. Tosin olis ehkä pitänyt jättää tuo eri päivien välinen kcal-säätely pois.

Rasvan määrän lisäys tuntui loppuvuodesta olevan se ratkaisevin painonpudotuksen edistäjä, 45g/pv ei riittänyt mutta 55-60g/pv noston jälkeen paino alkoi taas laskea.

Levon kannalta olen alkanut pitää liikuntapäiväkirjaa, jossa vähintään yhdelle päivälle viikossa yritän saada aina rasitustasoksi silkan nollan. :)

Kuulunee ihmettelyni tämän ketjun alle.. Mihin peruskulutus perustuu? Se kun lasketaan ilmeisesti pitkälti käyttäen arvoja pituus, kokonaispaino (ei huomioi mitenkään kehokoostumusta rasvan ja lihaksen suhteisiin), arvioitu liikuntarasitus ja joku kuvitteellinen kerrontaluku (kattelin joskus jotain ihme kaavioo mikä ei selittänyt sen enempää teoriaa kuin vain "laita luvut" tyyliin). Eli se antaa saman peruskulutusluvun 2 henkilölle jotka ovat saman pituisia ja saman painoisia, mutta toisella vaikka tuplamäärä lihaa luitten ympärillä kun sillä toisella on pienet lihakset ja fläsää loput?

Eikö se ole juuri lihas joka kuluttaa energiaa = tarvitsee energiaa ja läski vaan "on olemassa" ilman että tekee mitään? Vai tekeekö/kuluttaako? Siten ei mene kyllä ihan jakeluun, että noilla todellisuudessa olisi sama peruskulutus...? Ja koska tuommonen "peruskaava" ei pysty kertomaan oikeeta totuutta niin onko olemassa parempi kaava vai meneekö se kaikilla vaan tasolla "tee itsestäsi kolmen vuoden tutkimus kohde ja katso millä määrällä kasvat / laihdut / pysyt samassa"?

edit: Nii ja viel lisäihmettely - eikö säästöliekki käsitteenä estäisi anoreksian jos kehon olisi mahdollista oikeesti jumittaa itsensä niin pahasti ettei vaan yksinkertaisesti anna rasvaa pois?

Tota, mä en tiedä vastausta tohon. Mut käsittääkseni sitä lähempänä mitä ollaan ihannepainoa, ni sitä kinkkisemmäksi laihduttaminen käy. Jos on paljon ylimääräisiä kiloja ja rasvaa niin aerobinen harjoittelu voi olla hyödyllistä painon pudotukselle.
Mut ylenmääräistä aerobista treenausta ei enää suositella painon pudotukseen, ja käsittääkseni sillä on jotain tekemistä sen kanssa, että halutaan säilyttää lihasta. (Korjatkaa, jos olen väärässä, koska olen lukenut tästä paljon, mutten ole varma olenko ymmärtänyt oikein). Ja toinen syy on se, että joillekin on vaikeaa pysyä kalorivajeessa, jos tekee liikaa aerobista liikuntaa.
Laihdutus perustuu siis makrojen laskemiselle ja kalorivajeelle.
Itse aloitin makrojen laskemisen maanantaina ja tähän asti tuntuu, että saa syödä ihan kylläiseksi asti ja melkein mitä haluaa. Noh, ei tähän kyl paljon jää varaa herkuille, mutta mikään ruoka ei ole kielletyillä listalla ja se on positiivista.

Mihin peruskulutus perustuu?
Ikä, paino, pituus, kehonkoostumus, aineenvaihdunnan taso / hormoonitasapaino, sairaudet jne. vaikuttavat perusaineenvaihduntaan tai peruskulutukseen (ilman aktiviisuutta). Tosiaan nuo laskukaavat ja laskurit on vain suuntaa-antavia ja todellisemman tilanteet (vaikket absoluuttista totuutta) saat esim. kehonkoostumusmittauslaitteesta (sellainen ammattikäyttöön tarkoitettu).

Anoreksiahan on henkinen sairaus ja se laiha kroppa vain seurausta siitä...
Joo kyllä se anorektikonkin kroppa menee ensin vähän säästävämpään tilaan kunnes sitten joutuu antamaan periksi ja sittenhän ne ongelmat alkaakin kun lihakset, munuaiset, sydän jne alkaa rappeutumaan kun jostainhan sitä energiaa on otettava.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Joo kyllä se anorektikonkin kroppa menee ensin vähän säästävämpään tilaan kunnes sitten joutuu antamaan periksi ja sittenhän ne ongelmat alkaakin kun lihakset, munuaiset, sydän jne alkaa rappeutumaan kun jostainhan sitä energiaa on otettava.

Joo tuohan se nimenomaan on se. Eli keho kyllä tekee kaikkensa, että se selviää vaikean kauden yli, mutta eihän se lopputtomiin pysty säästämään. Tietyt perustoiminnot on kuitenkin elossa pysymisen edellytyksiä (verenkierto, sydämen toiminta, aivotoiminta, immuunipuolustus...). Kun energiaa ei riitä noiden ylläpitämiseen (esim. immuunipuolustus pettää, keho tarvitsisi enemmän energiaa taistelemaan infektioita vastaan), kroppa ei sitten enää kestä.

Säästöliekkihän vain hidastaa sitä rasvan palamista pienentämällä energiantarvetta, ei se sitä kokonaan stoppaa.

Laitanpa tänne kuulumisia, aikanaan viime syksynä kyselin ketjussa kovasti apuja, kun dieetti tuntui "joka kerta" jäävän junnaamaan 53,x kilon paikkeille pienillä heittelyillä.

Tällä kertaa ei tosiaankaan ole jäänyt junnaamaan! Aiempaan nähden rasvojen suhteellinen osuus on valtava (0,8-1g/kg -> 1,25-1,5g/kg) ja varalta olen syönyt paria uutta lisäravinnetta (mm. Kelp caps, joka saattaisi kai auttaa jos on jotain hyvin pientä jodinsaanti-/kilppariongelmaa). Tuloksia on syntynyt aiempiin dieetteihin nähden todella hyvin ja hämmästelen melkein joka päivä, voiko dieettaaminen olla oikeasti näin yksinkertaista ja helppoa, kun aiemmin se ei ole todellakaan moista ollut.

Kalorit/pvä ovat pysyneet siis samoina kuin ennenkin ja aerobista on runsaasti mukana, kun se on yhä päälajini.

"Maaginen" 53 kg raja alittui noin 2 viikkoa sitten, ja nyt mentiin sitten 52 kg rajan alle, missä en ole ollut vuosikausiin. Viime syksyn epätoivoiseksi käyneellä dieetillä paino tippui 3kk aikana noin 1,5 kiloa, nyt on puolestaan lähtenyt n. 1,5 kk:ssa kolme kiloa eli karisteluvauhti on nelinkertaistunut. Näillä tuloksilla motivaatio pieneen nälän sietämiseenkin on ihan eri luokkaa kuin ennen.

Kelp capsien ja muiden ravinnetipehöörien osuus jää vain arvailuksi, mutta ei niistäkään haittaa ole ollut, ja rasvojen nostaminen reilusti 1g/kg-rajan yli on tehnyt selkeästi jonkinlaisen ihmeen. Parasta myös on, että tällainen pähkinähiiri saa kiskoa dieetilläkin pähkinöitä sekä aamu- että iltapalalla ja avokadosalaatitkin ovat ilmestyneet ruokavalioon.

Toivottavasti tästä on joskus jollekulle apua :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom