Miksi laihtuminen pysähtyi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lennu
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Kuinkahan moni nainen on saanut kroppansa sekaisin kaikilla älyttömillä laihdutuskuureilla ja painosta stressaamisella? Järkyttävän moni! Suuurimman osan, nimenomaan siis naisten, ongelma on se, että syödään ihan liian vähän ja liikutaan liikaa. Eihän elimistö tällöin millään ilveellä voi toimia optimaalisesti, kun se saa energiaa hädin tuskin sen verran mitä perusaineenvaihdunta vaatii. Syökää hyvät naiset ihan oikeasti enemmän. Tälläkin palstalla on urheilijoita ja niitä, ketkä haluaa lihaksia. Kaikki treenivinkit ja hilavitkutusliikkeet kyllä kiinnostaa, mutta silti pitää väkisin kitkutella ihan onnettomilla kaloreilla, koska ei uskalleta syödä lihomisen pelossa. Ravinto on kuitenkin se tärkein osa-alue mitä hyvinvointiin ja jaksamiseen tulee, ihmeen vähän se kuitenkaan ketään kiinnostaa siinä määrin, että lopetettais se kitukaloreilla kuilottelu. Ja tän ei ole tarkoitus olla pahansuopaa tekstiä vaan vähän herättelyä tärkeän asian tiimoilta =)

Ei varmaankaan ollut suoraan minulle, mutta silti muistuttaisin että kohdallani kysymys oli ikäänkuin kisadieetistä, eli reilummanpuoleisen syömisen ja kovan treenikauden jälkeen lähdettiin valmentajan kanssa kiristelemään, niinkuin useimmilla body fitness harrastajilla esimerkiksi sykli kulkee. Eli älyttömästä laihdutuskuurista (lue: pussikeittodieetit) ei aina ole kysymys, vaan kertakaikkiaan kropasta joka sanoo vastaan. Liian pitkälle mentiin, sen myönnän, mutta tarkoitusperät olivat hyvät... :/

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Nyt tulee vähän OT, mutta oletteko kisailijat huomanneet jotain vaikutusta tuolla syklittelyllä aineenvaihduntaan? Esimerkiksi, onko kisakuntoon pääsy vaikeampaa/helpompaa kuin ennen, tarttuuko fläsä offilla aina helpommin ja helpommin. Tottakai ikäkin vaikuttaa, mutta noin yleisesti olisi mielenkiintoista kuulla onko fitness-ihmisten "jojoilulla" samanlaisia vaikutuksia kuin ylipainon kanssa kamppailevilla jojoilijoilla.

Eli älyttömästä laihdutuskuurista (lue: pussikeittodieetit) ei aina ole kysymys, vaan kertakaikkiaan kropasta joka sanoo vastaan. :/
Mimousa: Kuulisin erittäin mielelläni sulta, että mitkä hormoonit sulla meni sekaisin ja miten? Jos et halua julkisesti kirjoittaa, niin voisitko laittaa esim. yksityisviestin? Mulla epäillään tällä hetkellä vaikka mitä vaivoja ja lääkärit ovat erimielisia, niin kuulisin erittäin mielelläni millaisia ongelmia kovasta treenistä ja dieetistä on voinut syntyä.

Kerron tähän oman mielipiteeni. Monella tuntemallani naisella on paino tippunut ihan uskomattoman paljon sen jälkeen, kun on lopettanut urheilun.. Tällaista olen kuullut, että kun on lihasmassaa, niin rasva tahtoo pysyä kovemmin kiinni niitten lihasten päällä, koska sen on tarkoitus suojata lihaksia. Itse kamppailen samanlaisten asioiden kanssa, ja onhan se niin, että naisessa rasva pysyy viimeiseen asti!

Olen myös miettinyt tätä, jos lihava nainen aloittaa treenaamaan salilla, niin painohan siitä nousee.. Sama kun miehillä on bulkkikausi.. niin sama efektihän siitä tulee naiselle! Massa vain lisääntyy. Joko sinun on tyydyttävä itseesi tuollaisena, tai sitten otettava rankat otteet.. Mutta onko se sen arvoista? Saat ehkä painon putoamaan, mutta jos tuo on se sinun perus paino mihin keho pyrkii, niin sen tavoitepainon ylläpito tulee olemaan todella vaikeaa!!!

Ikä tietty tekee myös tepposensa, ja aina vähemmän saa syödä. Ainut minkä luulisi tehoavan on tiukentaa dieettiä ja lisätä aerobista. Korvaa vaikka voimatreenejä juoksulla. Olen itse huomannut että juoksu on ainut laji mitä pystyy harrastamaan vaikkei söisi ns. tarpeeksi. Huomasin myös, että olympialaisissa näillä naisjuoksioilla on aika bootyt :) ei mitään pikkusia mimmejä todellakaan ja kuitenki huippu urheilijoita!

Kerron tähän oman mielipiteeni. Monella tuntemallani naisella on paino tippunut ihan uskomattoman paljon sen jälkeen, kun on lopettanut urheilun.. Tällaista olen kuullut, että kun on lihasmassaa, niin rasva tahtoo pysyä kovemmin kiinni niitten lihasten päällä, koska sen on tarkoitus suojata lihaksia. Itse kamppailen samanlaisten asioiden kanssa, ja onhan se niin, että naisessa rasva pysyy viimeiseen asti!

Uskomattoman paljon?

Lopeta urheilu = nesteet katoaa lihaksista -> paino tippuu.
Kroppa polttaa "turhat" lihakset pois, koska niille ei ole enää käyttöä -> paino tippuu.
Nälkä ei vaivaa, koska kulutus ei ole niin suuri = syö vähemmän -> paino tippuu.

Siinäpä se viis kiloa menikin jo. Kaikesta muusta paitsi itse rasvasta. Se vaaka kun ei kaikkea kerro...

Uskomattoman paljon?

Kroppa polttaa "turhat" lihakset pois, koska niille ei ole enää käyttöä -> paino tippuu.
Nälkä ei vaivaa, koska kulutus ei ole niin suuri = syö vähemmän -> paino tippuu.

Siinäpä se viis kiloa menikin jo. Kaikesta muusta paitsi itse rasvasta. Se vaaka kun ei kaikkea kerro...
Veit jalat suustani.

:rock:

Uskomattoman paljon?

Paitsi lähteehän rasvaakin varmasti tuossa viimeisessä kohdassa ennenpitkää.

Ikä tietty tekee myös tepposensa, ja aina vähemmän saa syödä. Ainut minkä luulisi tehoavan on tiukentaa dieettiä ja lisätä aerobista. Korvaa vaikka voimatreenejä juoksulla. Olen itse huomannut että juoksu on ainut laji mitä pystyy harrastamaan vaikkei söisi ns. tarpeeksi. Huomasin myös, että olympialaisissa näillä naisjuoksioilla on aika bootyt :) ei mitään pikkusia mimmejä todellakaan ja kuitenki huippu urheilijoita!

Tarkotatko pitkänmatkan juoksijoita vai pikajuoksijoita? Mun mielestä ne kestävyysjuoksijat on aika pikkusia, ja pikajuoksijat toisaalta tekee myös jonkin verran räjähtävää, kovaa punttitreeniä. Ja eikö se aerobinen kunnon kalorivajeella syö lihaksia?

Ja ei kai se massa lihavalla lisäänny puntilla, jos kuitenkin syö vähemmän kun kuluttaa? Aika mahdoton yhtälö, se tarkoittais sitä, että varastoista pitäis ottaa enemmän energiaa kuin mitä se vaje on. Kasvamiseen tarvitaan positiivinen energiavaje Ehkä aluksi paino nousee vähän, kun lihakset saattaa kerätä jonkin verran nesteitä, mutta loppujen lopuksi se painokäyrä kääntyy laskuun. Lihaskuntoharjoittelulla pystytään ehkäiseen lihasten katoamista laihdutuksen aikana.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että Lennun pitäsi ladata vähän aikaa akkuja, ja kokeilla kalorivajeella myöhemmin uudestaan. Mieluummin askel taaksepäin ja sieltä vauhtia etenemiseen, kuin paikallaan hakata päätä seinään...:wall:

Itsellä sama vika, laihdutus alkoi hyvin, joskin hitaasti (mikä nyt ei ole niin kamalaa, kun silloin ainakin tietää sen painon lähtevän siitä, mistä haluaakin eli rasvasta), pudotin vähän yli 10 kg ja sitten alkoi totaalinen jumi, vaikka ravinnossa ja liikunnassa ei ole merkittävää muutosta ollut. Painoa kuitenkin olisi vielä aika lailla pudotettavana. Olen 164 cm ja nyt painan vähän vajaa 78 kiloa. (alle 76 kilonkin pääsin, mutta paino nousi tämän typerän suvannevaiheen aikana).
Syön päivässä noin 1400-1700 kaloria. Keskiarvo taitaa olla siinä 1500-1600 paikkeilla. Käyn kaksi kertaa viikossa salilla ja 3-4 päivänä lenkkeilen, pyöräilen, uin tai käyn jossain aerobisessa jumpassa.
Nyt tosiaan paino on sahannut noin 1,5 kilon väliä edestakaisin jo varmaan kolme kuukautta. Hermohan tässä menee, varsinkin, kun olen yrittänyt jo vaikka mitä jumin purkamiseksi. Tankkauspäivät ei auttanut vaan vain nosti painoa, nyt ajattelin kokeilla hetken, miten tiukempi dieetti vaikuttaisi, shokeeraisiko se painonpudotuksen taas liikkelle. Liikunnastakin tuli äsken useamman päivän tauko sairastelun vuoksi ja sain aloitettua uudelleen vasta eilen, joten tarkkaillen nyt mielenkiinnolla, oliko pidemmällä levolla mitään vaikutusta.

Tympeäähän tämä on, kun motivaatio ja tavoitteet olisi kuitenkin ihan kohdillaan, mutta palkitsevia tuloksia ei tule. Mitään "repsahduksia" ei kuitenkaan ole takapakista huolimatta tullut, koska tämä nyt on elämäntapamuutos, eikä entiseen ole paluuta.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
No nyt täytyy kertoa, että jotain on tapahtunut, vaikka kilot eivät ole kadonneet. Kokeilin viime viikonloppuna huvikseni vanhaa talvitakkiani, joka on ollut viimeiset viisi vuotta liian pieni minulle. Vielä toukokuussa siitä ei mennyt vetoketju kiinni rinnan kohdalta ja käsivarret puristivat. Nyt se suorastaan pyörä päälläni. Tosi kummallista, sillä kiloakaan en ole laihtunut toukokuun jälkeen, mutta ainakin yksi vaatekoko on hävinnyt? No, mutta en siis todellakaan valita :) Tuli kyllä niin hyvä mieli, kun on pienentynyt ja huomaa, ettei kaikki vaiva ole mennyt hukkaan. Jes!

hyviä pointteja monilla.
itsekin totean että lisää ruokaa koneeseen vähäksi aikaa; sen verran hallitusti ja järkevästi että sitä painoa tosiaan tulee korkeintaan se 2-3kiloa.
olet yli 10cm pidempi kuin mä ja mä laihdutin n.1400-1500kcal:lla 10kg. :) n.70kg->60kg.

- nyt mä lisäsin kalorit 2000-2500 ja tää täytyy nyt vaan kestää, että paino on noussu. mutta toivon että järkevällä syömisellä kehonkoostumus muuttuu, ja saan myöhemmin ne muutamat läskikilot taas pois. - kivempi kuitenkin treenata ku tulee tulosta ja jos vaikka ne lihaksetkin siellä läskin alla hiukan kasvais. ;)

Korvaa vaikka voimatreenejä juoksulla. Olen itse huomannut että juoksu on ainut laji mitä pystyy harrastamaan vaikkei söisi ns. tarpeeksi. Huomasin myös, että olympialaisissa näillä naisjuoksioilla on aika bootyt :) ei mitään pikkusia mimmejä todellakaan ja kuitenki huippu urheilijoita!

OK. Jaksaa kyllä varmasti hölkätä ja se kuluttaa kaloreita enemmän kuin sohvalla makaaminen, mutta juokseminen vaatii kyllä energiaa. Mainitsemasi booty on pikajuoksijoilla, ei pitkänmatkan juoksijoilla :D Pikamatkat vaativat räjähtävää voimaa ja sehän on LIHAS siellä perälootassa. Se on rakennettu mm. punttitreenillä. Pebajuoksijoiden treeni ei koostu mitään lönkötyksestä illat pitkin p*skasateessa miinuskaloreilla ravaten. Siihen kuuluu intervalleja, loikkia, lähtöjä, kuntopiiriä ja voimatreeniä = punttia. Niitä ei tehdä miinuskaloreilla.
Ei pistetä puuroja ja vellejä mielellään sekaisin. Jookos :) Hölkäten saa kalorit kulumaan ja laihtumista aikaan, mutta ei puhuta noista turbonopeusbootyistä samassa yhteydessä mtn.

No nyt täytyy kertoa, että jotain on tapahtunut, vaikka kilot eivät ole kadonneet. Kokeilin viime viikonloppuna huvikseni vanhaa talvitakkiani, joka on ollut viimeiset viisi vuotta liian pieni minulle. Vielä toukokuussa siitä ei mennyt vetoketju kiinni rinnan kohdalta ja käsivarret puristivat. Nyt se suorastaan pyörä päälläni. Tosi kummallista, sillä kiloakaan en ole laihtunut toukokuun jälkeen, mutta ainakin yksi vaatekoko on hävinnyt? No, mutta en siis todellakaan valita :) Tuli kyllä niin hyvä mieli, kun on pienentynyt ja huomaa, ettei kaikki vaiva ole mennyt hukkaan. Jes!

Mulla on vähän aina ollut näin. Siksi en koskaan tuijota vaakaa ja harvoin siellä käyn. Jos painoa tuijottaisin, olisin masentunut jo kauan aikaa sitten. Mulla silti sentit katoaa ja vaatteet 'suurenee'. Se on pääasia, kiloja en enää jaksa tuijottaa.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Puhtaasti heuristikkaan nojaten eniten ongelmia painon kanssa on niillä naisilla, jotka kyttäävät vaakaa ja syötyjä/kulutettuja kaloreita. Syntyykö ongelma juuri siinä, että elämä pyörii liikaa näiden toisarvoisten seikkojen ja numeroiden ympärillä sen sijaan, että voisi keskittyä hyvään, terveelliseen ja aktiiviseen elämään sekä miellyttävään tekemiseen? Suurin osa kuitenkaan ole mitään huippu-urheilijoita, joilla kaikki palaset punnitaan ja elämä ohjelmoidaan tarkasti maksimaalisia tuloksia ajatellen.

Eli mitä tässä on jo toistettu: vaaka nurkkaan, kuuntele kroppaasi ja syö tarpeeksi, ettei tule nälkä, äläkä syö liikaa, ettet tunne oloasi ähkyksi. Liiku, jotta saat hyvän fiiliksen, energiaa ja mielihyvää. Unohda hetkeksi kalorit, minuutit, ulkonäkö ja nauti siitä mitä teet - kyllä se lopulta siellä peilissä näkyy.

Ja Lennu - eikö tunnukin hyvältä kun huomaa ettei vaatteet kirraa :)

Puhtaasti heuristikkaan nojaten eniten ongelmia painon kanssa on niillä naisilla, jotka kyttäävät vaakaa ja syötyjä/kulutettuja kaloreita. Syntyykö ongelma juuri siinä, että elämä pyörii liikaa näiden toisarvoisten seikkojen ja numeroiden ympärillä sen sijaan, että voisi keskittyä hyvään, terveelliseen ja aktiiviseen elämään sekä miellyttävään tekemiseen? Suurin osa kuitenkaan ole mitään huippu-urheilijoita, joilla kaikki palaset punnitaan ja elämä ohjelmoidaan tarkasti maksimaalisia tuloksia ajatellen.

Ja jatkaisin, että ongelmia on myös niillä, joilla se suurin motivaatio tulee ulkoa päin (mitä muut minusta ajattelee, millainen minun pitäisi heidän mielestään olla) eikä sisältä itsestä (oma terveys, oma fiilis). Tällaiset ihmiset karahtaa kiville juuri siinä, että otetaan joku ohjelma (ruoka ja liikunta) jostain lehdestä tai netistä ja neuroottisesti noudatetaan sitä, vaikka rahka pitää niellä kolme kertaa ja salille meno etoo varsinkin kun se pyykkivuori on kasvanut Himalajan korkuiseksi. On autuaallinen hetki kun tajuaa, että elämä ei ole laskemista, mittaamista ja pakollisia aamulenkkejä vaan ihania aamuja kahvikupin ja lehden ääressä ja nautinnollisia hikipisaroita kun kyykystä meni taas 5kg enemmän vaikka edellispäivänä skippasi salitreenin imuroinnin takia.

Note to self: sisäistä mitä äsken kirjoitin...

Itse tekisin niin, että söisin viikon tai pari kulutukseni verran, ja liikkuisin edelleen ahkerasti. Paino varmasti nousee, mutta se on vain nestettä. Sitten tiputtaisin kalorit 500 miinuksille, ei yhtään enempää miinuksia.

Mua askarruttaa eräs tähän liittyvä asia. Haluaisin lopettaa laihduttamisen, mutta kun aloitan syömään kulutukseni mukaisesti, painoni nousee (niitä nesteitä ilmeisestikin). Nyt kaipaisin faktatietoa siitä onko se pysyvää vai lähteekö se jonkin ajan kuluttua pois?

Pari kiloa ei ole paljon, mutta se tuntuu henkisesti raskaalta ja vaikealta asialta, sillä mieleltäni en ole elämäni tähtikunnossa tällä hetkellä. Jos vain tietäisin, että ne tulleet pari kiloa karisee kun vaan jatkaa normaalia syömistä, uskaltaisin jatkaa pidempään. Nyt olen aina ahdistunut ja mennyt takaisin miinuskaloreille, ollakseni juuri siinä lukemassa kun mielenterveyteni vaatii. En ole anorektinen, vaan täysin normaalipainoisen rajoissa jos joku sitä miettii. :)

Mua askarruttaa eräs tähän liittyvä asia. Haluaisin lopettaa laihduttamisen, mutta kun aloitan syömään kulutukseni mukaisesti, painoni nousee (niitä nesteitä ilmeisestikin). Nyt kaipaisin faktatietoa siitä onko se pysyvää vai lähteekö se jonkin ajan kuluttua pois?
Se on nestettä ja se menee kyllä ohi eli tasoittuu, JOS siis syöt kulutuksesi mukaan etkä liikaa. Mutta kuten täälläkin niin monesti on sanottu, jos kroppa on saatu sekaisin ja jumiin kitukuureilla ja sitten aletaan syömään normaalisti niin toki menee aikansa ennenkuin kroppa tajuaa ettei sen tarvitse pitää kynsin hampain kiinni kaikesta mikä sisään tulee ja oikein "imeä itsensä" kaikki kalorit. Mutta jos olet syönyt fiksusti myös dieetillä ja ollut vain maltillisilla miinuskaloreilla, niin se on vain nesteen kertymistä ja tasoittuu pian.

Kyllä mä tavallaan ymmärrän sen, että pari kiloa nousua painossa voi tuntua jollekin isolta jutulta. Mutta usko mua, ei se ole. Se on pelkkää nestettä. Ja suuri osa siitä nesteestä menee sun lihasten sisään, eli ei se edes näytä läskiltä. Itse lopetin dietin tuossa kuukausi takaperin terveydellisistä syistä. Alkoi tuntua, ettei kroppa enää kestä sitä hommaa. Pitkän matalahiilarisen dietin jäljiltä kroppa varastoi tehokkaasti kaiken, mutta kunhan hiilaria on nyt saanut tasaisesti fiksuista lähteistä on nesteet lähteneet kiertoon tosi virkistävällä tavalla, ja vaikka vaaka muuta sanookin on olemus jotenkin kiinteämpi. Vaikea selittää. Urheiluun on löytynyt niin paljon uutta puhtia ja mieli on tosi virkeä! Olen ihan toinen ihminen, eikä sitä parit nestekilot hetkauta.

Ei tällaisilla jutuilla kannattaisi ihan kauheasti leikkiä. Itse ainakin uskon, että ravittu kroppa näyttää paremmalta kuin äärirajoille kituutettu. Ja kun antaa kropan välillä palautua vaikka pari kuukautta, niin sen jälkeen taas puree dietit paremmin. Rohkeasti ja maltillisesti nyt vaan riittävästi ruokaa koneeseen. Ihan terveellistä ruokaa lisäämällä ei kovin helposti "liho". Tsemppiä!

Kiitos rohkaisevista ja tsemppaavista vastauksista! Tulee hirveän hyvä mieli, kun itselle vaikeaan asiaan saa tukea ja vieläpä ihan tuntemattomilta ihmisiltä.

Nyt mulla on uskallusta jatkaa kulutuksen mukaista syömistä, vaikka paino vähän nousisikin. Tulen kertomaan tänne jonkun ajan päästä miten meni, jos vain suinkin muistan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom