Miksi laihtuminen pysähtyi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lennu
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Olen 169 senttiä pitkä, 30-vuotias nainen. Olen vuoden aikana laihduttanut noin 15-20 kiloa. Ihan tarkkaa tietoa minulla ei ole, sillä en ihan aluksi halunnut käydä punnitsemassa itseäni.
Laihduin ihan perinteisillä keinoilla: rupesin liikkumaan enemmän ja laskin kaloreita. Aluksi sinnittelin 1200:lla kalorilla ja paino tippuikin nopeasti, mutta noin kymmenen kilon painonpudotuksen jälkeen aloin syömään noin 1400-1500 kaloria päivässä.

Nykyään painan noin 75-76 kiloa. Jo se tuntuu tosi kivalta ja on mahtavaa katsoa vuosi sitten otettuja kuvia ja huomata suuri muutos. saatikka sitten kun näen jotain vanhoja tuttuja, jotka huomaavat eron entiseen :) Haluain kuitenkin vielä laihtua kymmenen kiloa, mutta paino ei ole laskenut kuukausiin. Syön nykyään siis noin 1400-1500 kalorin väliltä ja sekin tuntuu välillä aika vähäiseltä. Nälkä vaivaa monta kertaa päivässä. Käyn salilla pari kertaa viikossa ja rankahkossa jumpassa (boduattac tai -compat) pari kertaa. Lisäksi pyrin kävelemään työmatkat (n. 1 h) kolmisen kertaa viikossa. Työni on toimistotyötä, joten kaloreita ei kulu siellä kauheasti. Pari kertaa kuussa käyn ulkona ja juon viiniä tai sitten syön mitä huvittaa.

Pitääkö minun siis sinnitellä taas 1200 kalorilla, että paino lähtisi tippumaan? Olen ihan sekaisin. Kiloklubi esimerkiksi ehdottaa minulle päivän kalorimääräksi näillä liikkumisilla 1800 kaloria, mutten uskalla misään nimessä syödä niin paljon. Jossain vika kuitenkin on. Syön joko liian paljon tai sitten liian vähän.

Oisko jollain jotain ehdotuksia, mitä minun kannattaisi kokeilla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Oletko pitänyt tankkauspäiviä? Jos et laihdu 1500 kcal:lla, niin se kuulostaa mielestäni oudolta ja kokeilisin tankkausta ja sen jälkeen semmoista vähän korkeampaa kalorimäärää, jossain siellä 1500 - 1800 kcal hujakoilla. Missään nimessä en menisin tuo alle. Jos tankkauksen ja vähän korkeampien kaloreiden jälkeen ei tapahdu mitään, niin sitten pitää alkaa miettimään muita syitä.

Aineenvaihdunta ei toimi normaalisti jos olet jatkuvasti miinuskaloreilla ja näemmä olet pitänyt pakkasen puolella kalorit jo aika kauan.

Eli minun pitäisi uskaltaa nostaa kalorimäärää ylöspäin? Olen aina suhtautunut "sääsätöliekkiin" ym. epäilevästi, koska tuntuu että se on vain itselleen selittelyä. Olen kerran nostanut kalorimäärää tietoisesti parin viikon ajaksi, mutta paino lähti heti nousuun. Äh...

Nää on kinkkisiä juttuja.

Säästöliekki on kyllä ihan faktaa ja totisinta totta, elimistö alkaa säästää kaikista ei-elintärkeistä toiminnoista (ja lopulta myös niistä) jos se ei saa tarpeeksi ravintoa. Elimistö pyrkii torjumaan nälkäkuoleman keinolla millä hyvänsä (juuri toisessa ketjussa mainitsin esimerkkinä anorektikot ja nälänhädässä elävät ihmiset).

MUTTA voiko olla mahdollista, että säästöliekki olisi niin suuri, että Lennu kuluttaisikin todellisuudessa kaikkine liikuntoineen vain syömänsä 1400-1500 kaloria!? Eihän kroppa nyt vaan voi toimia niin energiapihisti, vai voiko? Edit: Miksi ihmeessä elimistö menisi edes säästöliekille, kun 1400-1500 kaloria turvaa vallan mainiosti välttämättömien elintoimintojen vaatiman ravinnontarpeen, ja kun lisäksi on rasvavarastoa mistä sitä varaenergiaa saa?

Itse tekisin niin, että söisin viikon tai pari kulutukseni verran, ja liikkuisin edelleen ahkerasti. Paino varmasti nousee, mutta se on vain nestettä. Sitten tiputtaisin kalorit 500 miinuksille, ei yhtään enempää miinuksia.

ps. Hatunnosto sinnikkäästä laihdutustyöstä!

Nää on kinkkisiä juttuja.

Säästöliekki on kyllä ihan faktaa ja totisinta totta, elimistö alkaa säästää kaikista ei-elintärkeistä toiminnoista (ja lopulta myös niistä) jos se ei saa tarpeeksi ravintoa. Elimistö pyrkii torjumaan nälkäkuoleman keinolla millä hyvänsä (juuri toisessa ketjussa mainitsin esimerkkinä anorektikot ja nälänhädässä elävät ihmiset).

MUTTA voiko olla mahdollista, että säästöliekki olisi niin suuri, että Lennu kuluttaisikin todellisuudessa kaikkine liikuntoineen vain syömänsä 1400-1500 kaloria!? Eihän kroppa nyt vaan voi toimia niin energiapihisti, vai voiko? Edit: Miksi ihmeessä elimistö menisi edes säästöliekille, kun 1400-1500 kaloria turvaa vallan mainiosti välttämättömien elintoimintojen vaatiman ravinnontarpeen, ja kun lisäksi on rasvavarastoa mistä sitä varaenergiaa saa?

Voisiko johtua siitä, että kalorivajeella on oltu jo niin pitkän aikaa, että kroppa on tuohon energiamäärään tottunut ja ajattelee ettei enempää saa? Hoitaa siis tarpeelliset toimet, mutta pihistää vähemmän tarpeellisista eikä tee tarpeellisiakaan toimia täysillä? Ihan mutua, pohdin vain :jahas:

Laihdutusloma? Syö kuukauden verran kulutuksen mukaan, siten että paino ei hirveesti nouse ja kokeile laihduttamista sen jälkeen uudelleen? Varmaan vähentäis sitä stressiäkin mikä tuosta painon kanssa kamppailusta tulee... Mikä on olo muuten, väsyttääkö?

edit: Niin ja mahtava juttu tuo sun aiempi pudotus...

Kyllä tää laihduttaminen tympäisee silloin tällöin, varsinkin nyt kun mitään ei tapahdu... Mutta oon päättänyt päästä haavemittoihini, toivottavasti seuraavan puolen vuoden aikana, niin olen vaan jatkanut sitkeästi :) Pääasia on, että paino ei anakaan nouse, ja olen alkanut liikkua ja jopa nauttia liikunnasta. Olen siis ollut aikaisemmin toivoton sohvaperuna, en harrastanut mitään liikuntaa ikinä ja kunto oli sen mukainen. On ollut ihanaa huomata, miten liikuntakin on muokannut vartaloa, mulle on tullut jopa lihaksia jalkoihin ja käsivarsiin, enpä olis vuosi sitten uskonut, hahhah.

Kyllä tää laihduttaminen tympäisee silloin tällöin, varsinkin nyt kun mitään ei tapahdu... Mutta oon päättänyt päästä haavemittoihini, toivottavasti seuraavan puolen vuoden aikana, niin olen vaan jatkanut sitkeästi :) Pääasia on, että paino ei anakaan nouse, ja olen alkanut liikkua ja jopa nauttia liikunnasta. Olen siis ollut aikaisemmin toivoton sohvaperuna, en harrastanut mitään liikuntaa ikinä ja kunto oli sen mukainen. On ollut ihanaa huomata, miten liikuntakin on muokannut vartaloa, mulle on tullut jopa lihaksia jalkoihin ja käsivarsiin, enpä olis vuosi sitten uskonut, hahhah.

No olisko tuossa syy, että paino ei laske, kun tulee lihasta tilalle...?

Aluksi paloi rasvat ja nyt tulee lihasmassaa mikä painaa, voisi kuulostaa järkeenkäyvältä. Treenin muuttaminen voisi myös toimia, pois siltä mukavuusalueelta ja totutusta liikuntamäärästä ja -tavasta. Keho tottuu jos rasitus on samanlaista jatkuvasti eikä tapahdu edistystä. Enemmän vastuksia punttitreeniin ja uudenlaista aerobista, uinti, juoksu, pyöräily esim. ja erilaisille tunneille välillä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kyllä voi olla elimistö niin sekaisin ja säästöllä, että 1500kcal ei laihduta. Itse kamppailin valmentajan avulla koko viime syksyn ja kevään, kun 1500kcal vähennettiin vielä 1350kcal:iin, ja silti paino pysyi samana ja välillä jopa nousi. Itselläni todettiin myös hormoniarvoissa häikkää, ja vieläkään en tiedä johtuivatko hormonihäikät dieetistä vaiko dieetin epäonnistuminen hormonihäikistä. :/ Joka tapauksessa muuta ei ollut tehtävissä kuin stressaamisen lopettaminen ja ruokamäärän lisääminen. Aloin syömään n. 2000-2500kcal päivässä, joskus myös enemmän kun en katsonut niin tarkkaan. Paino nousi 2 kuukaudessa 10kg. Parhaimmillani pääsin 65,5kg:hen, nyt paino jo varmaankin yli 76, (pituutta 167cm) en ole uskaltautunut vaa'alle. Siinä meni myös meikäläisen kisahaaveet, kun kroppa sanoi sopimuksen irti ja parantelemisessa menee aikansa. Treeniä tuli syksyllä ja keväällä valmentajan ohjelman mukaan, eli 6 treeniä viikossa, 4 punttia ja 2-3 aerobista.
Nyt treeniä tulee n. 4 kertaa viikossa, punttia, bodypumpia ja lenkkeilyä. Kevät oli niin uskomattoman rankka, miinuskaloreilla, jatkuvaa turhautumista omaan kroppaan, ylikunnon pukkaamista kun yrität saada tuloksia lisäämällä treeniä ja stressiä, joka vain pahentaa asiaa. Miinuskaloreilla on myös mieliala alhaisempi muutenkin. En haluaisi samaan jamaan enää, ja hormoniarvoja tarkkaillaan nyt syksyllä, ovatko muuttuneet keväästä. Jos arvot ovat parantuneet, saan varmaan hiukan keventää kehoa, mutta enää en halua mennä edes 1500kcal tasolle, saati sen alemmas. Se oli aivan liian vähän tällä lihasmassalla ja treenillä. Näin voi siis käydä jopa osaavan valmentajan silmän alla. Välillä turhauttaa kun jotkut ihmiset väittävät kivenkovaan että 1500kcal määrällä on pakko laihtua. Näinhän se matematiikan mukaan tietenkin on, mutta jokaisen keho toimii yksilöllisesti.

Kyllä voi olla elimistö niin sekaisin ja säästöllä, että 1500kcal ei laihduta. Itse kamppailin valmentajan avulla koko viime syksyn ja kevään, kun 1500kcal vähennettiin vielä 1350kcal:iin, ja silti paino pysyi samana ja välillä jopa nousi. Itselläni todettiin myös hormoniarvoissa häikkää, ja vieläkään en tiedä johtuivatko hormonihäikät dieetistä vaiko dieetin epäonnistuminen hormonihäikistä. :/ Joka tapauksessa muuta ei ollut tehtävissä kuin stressaamisen lopettaminen ja ruokamäärän lisääminen. Aloin syömään n. 2000-2500kcal päivässä, joskus myös enemmän kun en katsonut niin tarkkaan. Paino nousi 2 kuukaudessa 10kg. Parhaimmillani pääsin 65,5kg:hen, nyt paino jo varmaankin yli 76, (pituutta 167cm) en ole uskaltautunut vaa'alle. Siinä meni myös meikäläisen kisahaaveet, kun kroppa sanoi sopimuksen irti ja parantelemisessa menee aikansa. Treeniä tuli syksyllä ja keväällä valmentajan ohjelman mukaan, eli 6 treeniä viikossa, 4 punttia ja 2-3 aerobista.
Nyt treeniä tulee n. 4 kertaa viikossa, punttia, bodypumpia ja lenkkeilyä. Kevät oli niin uskomattoman rankka, miinuskaloreilla, jatkuvaa turhautumista omaan kroppaan, ylikunnon pukkaamista kun yrität saada tuloksia lisäämällä treeniä ja stressiä, joka vain pahentaa asiaa. Miinuskaloreilla on myös mieliala alhaisempi muutenkin. En haluaisi samaan jamaan enää, ja hormoniarvoja tarkkaillaan nyt syksyllä, ovatko muuttuneet keväästä. Jos arvot ovat parantuneet, saan varmaan hiukan keventää kehoa, mutta enää en halua mennä edes 1500kcal tasolle, saati sen alemmas. Se oli aivan liian vähän tällä lihasmassalla ja treenillä. Näin voi siis käydä jopa osaavan valmentajan silmän alla. Välillä turhauttaa kun jotkut ihmiset väittävät kivenkovaan että 1500kcal määrällä on pakko laihtua. Näinhän se matematiikan mukaan tietenkin on, mutta jokaisen keho toimii yksilöllisesti.

Juu, ja sitten syyllistetään tyyliin, "syöt kuitenkin enemmän, kuin mitä myönnät", "et osaa laskea ruokiesi kalorimäärää oikein", "et kuitenkaan treenaa tarpeeksi ja kovalla teholla..." tms. yhtä rakentavaa palautetta...

No olisko tuossa syy, että paino ei laske, kun tulee lihasta tilalle...?

Aluksi paloi rasvat ja nyt tulee lihasmassaa mikä painaa, voisi kuulostaa järkeenkäyvältä..

Ei sitä lihasmassaa kyllä tule vahingossa niin paljon, että se selittäisi painon jumittamisen noin korkealla kuin Lennulla.
Tän päivän Hesarin mukaan keskimääräinen varusmies saa puoli kiloa lisää lihasmassaa palveluksen aikana. Jos nuori mies (mitä varusmiehet keskimäärin ovat) kerryttää 6-12 kk:n tehokkaan liikunnan aikana lihasmassaa vain 0.5kg, niin ei 30-vuotias nainen todellakaan kerrytä kymmentä kiloa lihasta vuodessa! :D Ei se varusmiesten liikunta tietenkään mitään bodausta ole, mutta ei ole Lennullakaan.

Mimousa, tosi hurjaa! Toivottavasti hormoniarvosi ovat vähitellen kunnossa, sitten varmaan pidät maltillisia miinuksia, max 500 kaloria päivässä?
Sitä vaan haluaisi ainakin meikäläinen ajatella, että kroppa toimii matemaattisesti kuin kone, ja että jos et laihdu keskimäärin 0.5kg/vko, et ole ollut 500 miinuksilla. Vaikea käsittää että kroppa voisi ryhtyä noin voimakkaaseen kapinaan laihtumista vastaan.

Ei sitä lihasmassaa kyllä tule vahingossa niin paljon, että se selittäisi painon jumittamisen noin korkealla kuin Lennulla.
Tän päivän Hesarin mukaan keskimääräinen varusmies saa puoli kiloa lisää lihasmassaa palveluksen aikana. Jos nuori mies (mitä varusmiehet keskimäärin ovat) kerryttää 6-12 kk:n tehokkaan liikunnan aikana lihasmassaa vain 0.5kg, niin ei 30-vuotias nainen todellakaan kerrytä kymmentä kiloa lihasta vuodessa! :D Ei se varusmiesten liikunta tietenkään mitään bodausta ole, mutta ei ole Lennullakaan.

No tuota, mun mielestä tuo 75-76 kg ei edes ole kovin korkea tuon pituiselle, BMI: n mukaankin enää vain lievää ylipainoa ja vain muutaman kilon päästä normaalipainon rajasta. Että ihan hyvinkin voi jumittaa tuossa juurikin sen, vaikka vähäisenkin, lihasmassan lisääntymisen vuoksi. Siksipä ehdottelin lomaa laihdutuksesta ja komppaan Elietten kommenttia siitä, että aloittaja voisi etsiä uusia ärsykkeitä vaihtamalla välillä lajeja. Jotenkin vielä vähän mietitytti kun Lennu sanoit, että nälkä vaivaa monesti päivässä, eikö sekin ole jo sen merkki että tulisi syödä vähän enemmän?

Ja ne varusmiehet... no se liikunta siellä on enimmäkseen aerobista eikä ravintokaan mitenkään älytöntä proteiinimättöä ole.

Nälkä ei kyllä ole hyvä juttu, jos haluaa laihduttaa. Nälkä kurnii --> et vastaa nälkään syömällä --> elimistö menee säästöliekille, aineenvaihdunta jumahtaa.

Lennu syö 1400-1500 kaloria päivässä ja liikkuu kohtuullisesti. Peruskulutus tuolla painolla on 1800-1900 kaloria. Varovaisestikin arvioiden miinuksia tulee viikossa 4000 kaloria, 15 viikossa (reilut 3kk) pitäisi olla lähtenyt n. 8kg. On täysin mahdotonta että painon jumitus johtuisi vastaavan lihasmassan keräämisestä (2 punttitreeniä viikossa, reiluilla miinuskaloreilla, hei haloo!).

Kyllä Lennun jumitus johtuu ihan muusta kuin lihasten kasvusta. Yllä tulikin jo hyviä vinkkejä tilanteen korjaamiseen. Lisää ruokaa ja elimistö takaisin tasapainoon.

Edit: Nälkä on kyllä väistämätön kun laihduttaa. Nälkä on normaalisti toimivan elimistön tapa ilmoittaa, että energiaa tulee nyt liian vähän kulutukseen nähden, ja siitähän laihduttamisessa juuri on kyse. Jos haluaa välttää lievääkin nälkää, ei laihdu koskaan (tai sitten on tappanut normaalit nälän- ja kylläisyydentunteensa).

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Edit: Nälkä on kyllä väistämätön kun laihduttaa. Nälkä on normaalisti toimivan elimistön tapa ilmoittaa, että energiaa tulee nyt liian vähän kulutukseen nähden, ja siitähän laihduttamisessa juuri on kyse. Jos haluaa välttää lievääkin nälkää, ei laihdu koskaan (tai sitten on tappanut normaalit nälän- ja kylläisyydentunteensa).

Minä olen kyllä eri mieltä tästä asiasta. Jos en syö nälkääni, tunnen oikein sen miten kroppa iskee jarrut pohjaan --> tulee nesteturvotusta, väsymystä jne (en yleensä tee näin, mutta joskus joutuu sellaisiin tilanteisiin, että on pakko) Olen sitä mieltä, että nälkään pitäisi aina jollain tavalla vastata. Ei tarvitse syödä itseään ihan ähkyyn, mutta niin, että se pahin nälkä menee pois. Miinuksilla voi olla ilman nälkääkin. Nälkä on minusta merkki siitä, että on liikaa miinuksilla.

Kuinkahan moni nainen on saanut kroppansa sekaisin kaikilla älyttömillä laihdutuskuureilla ja painosta stressaamisella? Järkyttävän moni! Suuurimman osan, nimenomaan siis naisten, ongelma on se, että syödään ihan liian vähän ja liikutaan liikaa. Eihän elimistö tällöin millään ilveellä voi toimia optimaalisesti, kun se saa energiaa hädin tuskin sen verran mitä perusaineenvaihdunta vaatii. Syökää hyvät naiset ihan oikeasti enemmän. Tälläkin palstalla on urheilijoita ja niitä, ketkä haluaa lihaksia. Kaikki treenivinkit ja hilavitkutusliikkeet kyllä kiinnostaa, mutta silti pitää väkisin kitkutella ihan onnettomilla kaloreilla, koska ei uskalleta syödä lihomisen pelossa. Ravinto on kuitenkin se tärkein osa-alue mitä hyvinvointiin ja jaksamiseen tulee, ihmeen vähän se kuitenkaan ketään kiinnostaa siinä määrin, että lopetettais se kitukaloreilla kuilottelu. Ja tän ei ole tarkoitus olla pahansuopaa tekstiä vaan vähän herättelyä tärkeän asian tiimoilta =)

Ei tarvitse syödä itseään ihan ähkyyn, mutta niin, että se pahin nälkä menee pois.

Just näin :)
Nälkä on täysin subjektiivinen määritelmä, ja kaikki ei voi olla miinuksilla ilman (lievää) nälkää. Mitä hoikempi on, sitä vaikeammaksi laihduttaminen tulee, ja sitä enemmän nälkää on usein kestettävä. Toisaalta taas nälän tunne vähenee, siihen tottuu ja hetkellistä lievää nälkää oppii sietämään laihdutuksen edetessä. Mitään huimausta, heikotusta, päänsärkyjä tms ei tietenkään pidä sietää.

Olen kyllä nyt vähän eri mieltä siitä, että nälkä olisi väistämätön. Joskus ehkä, mutta useamman kerran päivässä ilmestyvä näläntunne kertoo vain siitä ettet syö tarpeeksi. Lisäenergiaa otetaan sitten varastoista, mikä lienee laihduttamisen pointti. Nälkä voi myös kertoa, ettei saa tarpeeksi ravinteita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom