Vinkkaan Yle Areenan audiopuolelta ohjelmasarjan Riku Siivosen täydellinen elämä. Siivonen pohdiskelee ihan samoja asioita ja mukana on kiinnostavia vieraita.
Minä olen niitä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan täydellisen tyytyväisiä ja minua hiukan helpottaa, jos ajattelen, että se on luonteenpiirre joka on minussa valmiina.
Tämä saattoi aueta minulle Siivosen ohjelman sijaan silloin kun kuuntelin Tiedeykkösen ohjelman epigenetiikasta, joka löytyy Areenasta nimellä Vaikuttavatko isän ja äidin ikävät kokemukset lapsen psyykkiseen terveyteen?
Suosittelen tuotakin, se oli hurjan mielenkiintoinen!
En missään nimessä tarkoita, että kenenkään pitää alistua olemaan masentunut, mutta omia onnellisuuden paineitani helpottaa, jos ajattelen, että minulla saattaa olla eri edellytykset olla leppoisan positiivinen kuin jollain toisella, joten minulle onnellinen elämä voi olla sellaista että olen vaikkapa 40 % ajasta suht onnellinen, 40 % ei tunnu juuri miltään ja 20 % vituttaa, kun taas joku toinen on jopa 99 % onnellinen - ja olen silti ihan onnistunut olemaan riittävän onnellinen niillä minun omilla edellytyksilläni.
Saan kicksejä tai ilonhetkiä kun minulla on tavoitteita, joiden etenemistä seuraan, kun saan adrenaliinia extreme-jutuista, kun koira onnistuu ja nauttii harrastuksestaan, kun bongaan linnun jonka tunnistan, kun ihailen kaunista maisemaa, kun opin jonkun uuden taidon, kun töissä tulee onnistumisia, kun juttelen ystävän kanssa jne. jne. Minulla on pieniä onnenhetkiä, mutta silti jos mietin elämääni, niin ajattelen usein että eipä ole hääviä, ja tämä on toistunut aina, vaikka elämäni on ollut erilaista.
Tsemppiä aloittajalle! Hyviä vastauksia olet saanut.
.....
Lisään vielä, että olen erittäin samaa mieltä siitä, että onnenhetkiä kannattaa hakea arjesta, eikä tulevaisuuden vauraudesta. Muistelen, että aloittaja on muutenkin kirjoittanut paljon rahaan liittyviä kommentteja, ja se kuulostaa näin maallikon korvaan jopa hiukan pakkkomielteiseltä tai ainakin hallitsevalta. Siitä voisi siellä psykologilla jutella, kun et oikein tiennyt että mistä puhuisi? Miksi raha edelleen pyörii niin paljon mielessä ja vaikuttaa valintoihin niin paljon, vaikka ei ole akuuttia hätää.