Miksi elämä tuntuu paskalta?

Nykyihmisen elämä on varsin luonnotonta...Myös kirjaimellisesti, ei olla luonnossa tarpeeksi.

Liikaa vietetään aikaa istuen ja tuijottaen ruutua, muiden tekemisiä ja turhia mielipiteitä.

Telkkari helvettiin, vähintäänkin pitkä tauko kaikesta somesta. Ihan sama mitä joku puolituttu on aamupuuroonsa ripotellut.

Sitten pihalle, kävelemään, pyöräilemään, soutamaan, kalastamaan, nuotiota sytyttämään keskelle hevonpersettä ja makkaraa paistamaan.

Mulla lähes kaikki harrastukset liittyy jollain tapaa luontoon. Ikinä ei ole ollut ongelmaa että elämä olisi jotenkin tylsää. Ainakin minulla harrastukset ja lapset on kaikista tärkeimpiä. Naisia en jaksa miettiä juurikaan. Sellainen löytyy myös kotoa.. Jos jotain voisi elämässä muuttaa niin se olisi työ. Saisi olla sellainen että siellä viihtyy. Mutta eipä tuolla niin väliä jos rahaa tulee tasaisesti sen verran että pystyy harrastelemaan ja maksaan laskut. Osalla tuntuu työ olevan se elämän tärkein asia.

Meillä on töissä paljon näitä tyyppejä joilla vaikuttaa olevan melko tylsä elämä. Esim jos on pidempiä lomia tai vaikka pakkolomaa niin valittavat että ei keksi tekemistä. En vaan ymmärrä. Itsellä on ollut tekemistä joka ikinen vkl koko elämäni ajan. Ja kaikki lomat loppuu aina liian lyhyeen. Välillä oikein toivonut että alkaisipa pakkolomat niin ehtisi muutakin hommailla enempi.

Luulen että juurikin nämä minun harrastukset on se mikä pitää elämän mielekkäänä. Mulla on myös useampi tuttu joilla samoja eräily harrastuksia ja ei niilläkään ole muuta ongelmaa kuin että liian vähän lomaa harrastuksiin. Nämä harratukset on sellaisia että niihin tavallaan kasvetaan. Eli vaippaikäisestä asti kuljetaan mukana ja opitaan. Bodausta voisi ehkä vähän verrata näihin. Ainakin se vaatii melko paljon aikaa ja panostamista jos haluaa tuloksia. Punttihommissa vaan itellä meinaa välillä tulla pidempiä taukoja. Kalastukseen ja metsästykseen ei ole tullut taukoja 34 vuoden aikana. Tai no silloin joskus 16v saattoi joku vkl mennä muissa merkeissä..

Omia muksuja yrittänyt kuljettaa maastossa mukana jos niillekin saisi ainakin yhden kunnon harrastuksen niin eipähän vanhempana tule tekemisen puute.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nykyihmisen elämä on varsin luonnotonta...Myös kirjaimellisesti, ei olla luonnossa tarpeeksi.

Liikaa vietetään aikaa istuen ja tuijottaen ruutua, muiden tekemisiä ja turhia mielipiteitä.

Telkkari helvettiin, vähintäänkin pitkä tauko kaikesta somesta. Ihan sama mitä joku puolituttu on aamupuuroonsa ripotellut.

Sitten pihalle, kävelemään, pyöräilemään, soutamaan, kalastamaan, nuotiota sytyttämään keskelle hevonpersettä ja makkaraa paistamaan.
Justiinsa tää. Se, että opettelee sytyttää jotain tylsää nuotiota tai tappaa eläimen tms. Se on sellasta luonnollista ajankulua joka karaisee.

Kommentoin vain aloittajan viesteihin.

Ikinä en ole tyytyväinen.
Tämä lienee asian ydin. Arki on harmaata ja sen kuuluukin olla harmaata. Sitä on enin osa elämästä. Arjesta tulee osata "nauttia" eli sen kanssa kun pärjää, alkaa olla mahdollista elää "mielekästä" elämää aina.

Välillä innostun jostakin mutta kestää vain vähän aikaa.
Helppo ymmärtää, koska halunnet uusia kokemuksia, uusia ärsykkeitä, sillä et ole tyytyväinen arkeen.

Olen yrittänyt miettiä että mikä on syy tähän mutta en vaan keksi mitään.
"Ikinä en ole tyytyväinen." :)

Ennen luulin että se on työpaikasta kiinni esim. Meni vähän aikaa niin sama fiilis tuli takaisin.
Kuten yllä: "Ikinä en ole tyytyväinen." Arjesta työssäkin pitää osata nauttia. Lähes jokaisen ihmisen työ on "puurtamista" ainakin jollakin tasolla. Ani harva nauttii työstään täysin rinnoin. Ja se on erittäin okei, ei "kuulukaan nauttia", vaikkakin se saisi työn varmasti soljumaan mukavammin. Duuni on kuitenkin vain duunia, ja sen perimmäisenä tarkoituksena ei liene nautinto, vaan persuelämän kustantaminen. Harmaa työarki kustantaa harmaata muuta arkea.

Nyt en mieti muuta kuin että onko tämä nyt tällaista jatkossakin
Näen tähän kommenttiin vain yhden vastauksen: Kyllä. Ellet kykene estämään tätä ajatuskehää, mun on vaikea nähdä muutosta ilon suuntaan. Parempi ajatusmalli voisi olla: Maksalaatikkoa, noh nälkä lähtee, kuten viime viikollakin.

Minäkin treenasin ennen jotta olisin kiinnostavampi vaihtoehto naisille.
Peruste on mielestäni väärä. Sinun tulisi olla tyytyväinen itseesi, ei muiden. Tai oikeastaan, vasta kun sinä olet tyytyväinen itseesi itsesi takia, muutkin voivat olla. Enkä tässä tarkoita minkään sortin itsekkyyttä, omahyväisyyttä, narsismia tms. Tyytyväistä ja rentoa ihmistä on helpompi lähestyä ja hän on lähes aina parempaa seuraa kuin jäykällä ranteella puurtava. Kehity oman itsesi takia kaikilla mahdollisilla aloilla, älä toisten takia.

Minä kyllä ressaan.
Stressaaminen ei kannata, stressi tappaa!

Pitäisi olla hyvä aviomies, hyvä isä ja menestyä työelämässä...olisi kiva jos kuntokin olisi hyvä.
Miksi? Tai oikeastaan jälleen, kenen mielestä? Ole hyvä ja paras itsesi, tee se ensisijaisesti itsesi, oman ruumiin ja mielenterveytesi takia, älä muiden houkutukseksi tai heidän hyväksyntänsä vuoksi. Ellet parhaana itsenäsi riitä, "vika" ei ole sinussa.

Ymmärrän pointin mutta mitä jos löydät sen naisen ja voitat lotossa mutta silti ei tunnu missään?
Ei niiden kuulukaan "tuntua" miltään. Ne ovat täysin "normaaleja" asioita, joita tosin ei tapahdu jokaiselle. Eikä siinä ole mitään väärää, tai vastaavasti, jos onni osuu kohdalle, ota sen tuoma arjen harmaus syliisi, sillä edelleen kyse on harmaasta arjesta, erilaisesta kuin ennen ehkä, mutta silti samasta "skeidasta", jota elämäksi kutsutaan.

Mullakin on lapsi mutta elämä ei voi olla pelkästään sitä että yrittää miellyttää muita omalla kustannuksella
Juuri näin. Älä yritä miellyttää ketään. Tee kaikkien elämästä parasta, mutta tee normaaliuden, älä oman kunniasi tai "luksuksen" tavoittelun perusteella.

Tavoitteet motivoi tekemään asioita ja siitä voi saada energiaa. se pitää tietenkin pysyä normaalilla tasolla
Tavoitteita voi olla monenlaisia. Tai eri ihmisten "samat" tavoitteet ovat erilaisia. Yhdelle tavoite on maali ja onnistuminen, toiselle tavoite on taakka, rasite ja lopulta epäonnistuminen, koska tyydytys jää lyhytaikaiseksi ja tulee pakonomainen uusi tavoite.

Ja loppuselitykseksi:
Nämä olivat tällaista vanhemman herrasmiehen höpinää, luultavasti lähinnä oma tapani hahmottaa olemistani. Höpinäni eivät ole neuvoja, eivätkä varsinkaan minkäänlaista kritiikkiä sinua kohtaan.

Tsemppiä elämän merellä purjehtimiseen. Yhden neuvon antaisin, jos sallit: Myötätuuleen menee jouhevammin kuin vastaiseen. :)

Kommentoin vain aloittajan viesteihin.

Tämä lienee asian ydin. Arki on harmaata ja sen kuuluukin olla harmaata. Sitä on enin osa elämästä. Arjesta tulee osata "nauttia" eli sen kanssa kun pärjää, alkaa olla mahdollista elää "mielekästä" elämää aina.

Helppo ymmärtää, koska halunnet uusia kokemuksia, uusia ärsykkeitä, sillä et ole tyytyväinen arkeen.

"Ikinä en ole tyytyväinen." :)

Kuten yllä: "Ikinä en ole tyytyväinen." Arjesta työssäkin pitää osata nauttia. Lähes jokaisen ihmisen työ on "puurtamista" ainakin jollakin tasolla. Ani harva nauttii työstään täysin rinnoin. Ja se on erittäin okei, ei "kuulukaan nauttia", vaikkakin se saisi työn varmasti soljumaan mukavammin. Duuni on kuitenkin vain duunia, ja sen perimmäisenä tarkoituksena ei liene nautinto, vaan persuelämän kustantaminen. Harmaa työarki kustantaa harmaata muuta arkea.

Näen tähän kommenttiin vain yhden vastauksen: Kyllä. Ellet kykene estämään tätä ajatuskehää, mun on vaikea nähdä muutosta ilon suuntaan. Parempi ajatusmalli voisi olla: Maksalaatikkoa, noh nälkä lähtee, kuten viime viikollakin.

Peruste on mielestäni väärä. Sinun tulisi olla tyytyväinen itseesi, ei muiden. Tai oikeastaan, vasta kun sinä olet tyytyväinen itseesi itsesi takia, muutkin voivat olla. Enkä tässä tarkoita minkään sortin itsekkyyttä, omahyväisyyttä, narsismia tms. Tyytyväistä ja rentoa ihmistä on helpompi lähestyä ja hän on lähes aina parempaa seuraa kuin jäykällä ranteella puurtava. Kehity oman itsesi takia kaikilla mahdollisilla aloilla, älä toisten takia.

Stressaaminen ei kannata, stressi tappaa!

Miksi? Tai oikeastaan jälleen, kenen mielestä? Ole hyvä ja paras itsesi, tee se ensisijaisesti itsesi, oman ruumiin ja mielenterveytesi takia, älä muiden houkutukseksi tai heidän hyväksyntänsä vuoksi. Ellet parhaana itsenäsi riitä, "vika" ei ole sinussa.

Ei niiden kuulukaan "tuntua" miltään. Ne ovat täysin "normaaleja" asioita, joita tosin ei tapahdu jokaiselle. Eikä siinä ole mitään väärää, tai vastaavasti, jos onni osuu kohdalle, ota sen tuoma arjen harmaus syliisi, sillä edelleen kyse on harmaasta arjesta, erilaisesta kuin ennen ehkä, mutta silti samasta "skeidasta", jota elämäksi kutsutaan.

Juuri näin. Älä yritä miellyttää ketään. Tee kaikkien elämästä parasta, mutta tee normaaliuden, älä oman kunniasi tai "luksuksen" tavoittelun perusteella.

Tavoitteita voi olla monenlaisia. Tai eri ihmisten "samat" tavoitteet ovat erilaisia. Yhdelle tavoite on maali ja onnistuminen, toiselle tavoite on taakka, rasite ja lopulta epäonnistuminen, koska tyydytys jää lyhytaikaiseksi ja tulee pakonomainen uusi tavoite.

Ja loppuselitykseksi:
Nämä olivat tällaista vanhemman herrasmiehen höpinää, luultavasti lähinnä oma tapani hahmottaa olemistani. Höpinäni eivät ole neuvoja, eivätkä varsinkaan minkäänlaista kritiikkiä sinua kohtaan.

Tsemppiä elämän merellä purjehtimiseen. Yhden neuvon antaisin, jos sallit: Myötätuuleen menee jouhevammin kuin vastaiseen. :)

Hienoja vastauksia. Painottaisin vielä itse tavotteille antautumista, vaikka tavotteista jo tåssä puhuttiin.
Eli tavotteita kohti vaan harmaan arjen harmaassa elämässä. Mitä vakavammin sen tekee, sen parempi. Muuten jää energiaa itkeä sen perään mitä naapurilla on, helvettiin naapurit tieltä kun mä tavottelen!

Mutta tota, itsellä myös vaihtelee tää, eli tavallaan samaa ongelmaa kun alottajalla. Ikää'nkun just syleilee tota harmaata arkea ja maksalaatikkoelämää. Miks maksalaatikkoo eikä sisäfilettä joka päivä? No, terveysarvot on paremmat maksalaatikolla ja itseasiassa maksalaatikosta ei tuu niin kova ähky kun sisäfileestä. jaksaa paremmin syleillä sitä omaa harmaata elämäänsä kun syö maksalaatikkoo.
Mutta sit toisessa ääripäässä mulla on se, että eihän tossa oo mitään vitun järkeekään. Ehkä niin onkin, onks kukaan miettiny sitä vaihtoehtoo että ehkä tyydyttävä elämä onkin perseestä?
Ehkä oikeesti pitää potkii pää kainalossa ja psykoosissa ittensä vittuun tollasesta maksalaatikon harmaasta syleilystä?
Menkää laskuvarjokurssille, miltäs se kuulostaa, noin aluksi?
Onks kukaan miettiny sitä vaihtoehtoo, että ehkä ihminen onkin luotu äärimmäisiin olosuhteisiin? Jopa hengenvaarallisiin? Valittiko joku keskitysleirillä tai talvisodassa sitä että oli tylsää? :D Todnäk valittajat kuoli siellä ekana. Ne jotka kiristi perkeleesti hampaitaan ja pisti elämänsä alttiiks, ja nukku muutaman tunnin yössä ja kiros ja eli reunalla kokoajan, ne pärjäs siellä, vai mitä luulette? :D

Hyvin samanlaisia fiiliksiä itselläkin. On ok työ missä vielä viihtyykin. Toki jos lotossa voittaisin niin lopettaisin välittömästi. Terveys on ok jne. Mutta silti viime vuosina, kun mittarissa nyt 36v, niin usein masentunut fiilis ja tyytymättömyys itseensä. Tyytymätön myös osittain miten on elänyt, ja tuhlannut aikaa eikä käyttänyt kaikkea potentiaaliaan, ja sen takia vanheneminen ahdistaa ja tunne että nyt on kiire elää. Ikäkausikriisi? Sitten vielä päälle traumatisoivia kokemuksia psykopaatti/narsisti tyyppisen naisen kanssa, pitkästä suhteesta eron jälkeen mistä lapsia. On nytkin nainen, mutta en taida olla täysin tyytyväinen suhteeseen. Tai sitten en ole itseeni tyytyväinen millainen olen tämän naisen kanssa vs aiempien. Joka tapauksessa tyytymättömyys on se tunne mikä vallitsee.

Olen tutkiskellut voiko kyse olla aivokemian ongelmasta. Välittäjäaineet viturallaan esimerkiksi. Tai hormoonit. Ja olen aivokemiaa testaillut muokata lääkkeillä boostaamalla serotoniinia, dopamiinia, noradrenaliinia. Myös hormoonibalanssia ulkoisesti säätänyt sinne tänne. Aika vaihtelevin menestyksin. Eniten hyötyä ollut dopamiinin boostauksesta ja se on saanut asiat ja tekemisen ja olemisen tuntumaan mielekkäämmältä. Nimittäin sitä on ollut että asiat ei oikein tunnu entiseen tapaan hyvältä ja palkitsevilta. Mutta olen huomannut että vastaus ei ole itelläni läheskään kokonaan aivokemiassa vaan ajatusmaailmaa pitää saada muutettua, suoraan ja fyysisen tekemisen kautta.

Nämä on varmaan enemmän sellaisten henkilöiden ongelmia ketkä funtsii normaalia enemmän asioita.

Muutamia ajatuksia aiheesta:

Tyytymättömyys elämään on yleensä ns. perustila varsinkin, jos ei ole käynyt läpi itsetutkiskelua omasta arvomaailmasta ja siitä, millaista elämää haluaa elää ja itselleen rakentaa.

Kuten Mike sanoi, yleensä nämä asiat tulevat vastaan kun alkaa olla kilometrejä takana; Aletaan miettiä omia aikaisempia valintoja ja tulevia eri tavalla.

Usein siihen asti on puskettu eteenpäin, ilman sen kummempaa miettimistä elämää, jota ympärillä olevat ihmiset (vanhemmat, ystäväpiiri), media (some, lehdet) ja kulttuuri opettavat elämään. Hyvä koulutus, työ, ura, puoliso, talo, lapset, puutarha, auto... Kiireellä eteenpäin, että uusi ✔️-merkki saadaan elämän suorituslistaan. Näinhän meille on opetettu.

Tosiasiassa hyvin moni, joilla on jo "kaikki" ja ns. puitteet kunnossa, kokee tyytymättömyttä elämäänsä. Tällaisen asian tekevät näkyväksi mm. keski-ikäiset jotka hyppäävät uraputkesta lähteäkseen vaikkapa hierojakouluun tai miljonäärit, jotka lehdissä avautuvat, että "vaikka mitä osti, niin mikään ei tuntunut miltään."

Aina vain paremman, kovempaa ja korkeammalle -ajattelu ei tuo onnellisuutta.
Kirjaesimerkki "sitkun elämästä" ja eteenpäin puskemisesta ilman, että pysähdytään miettimään halutaanko tavoiteltuja asioita oikeasti.

"Sitten kun..." niin mitä? Mitä sellaista on "sitkun.." mitä ei ole nyt? Uusi titteli, hieman enemmän rahaa? Miksi? Miksi se tuntuu tärkeältä?
Yleensä sitkuttelija ei koskaan ole tyytyväinen, koska tavoitteen saavuttamista seuraa aina uusi; Ei osata pysähtyä nauttimaan saavutuksesta ja toisaalta, uskalletaanko edes pysähtyä - sitähän saattaisi huomata ettei kaikella ponnistelulla ollutkaan mitään merkitystä, juuri mikään ei muuttunut. Lisäksi, vaakakupissa on aina jotain mitä samaan aikaan menettää, kuten aika läheisten kanssa tai mielekkään harrastuksen parissa.

Mielestäni ei ole kovin terveellistä rakentaa omaa identiteettiään tai elämän mielekkyyttä jonkin ulkoisen asian varaan. Ulkoiset asiat muuttuvat, joskus itsestä riippumattomista syistä, jolloin koko ihminen voi muutoksen edessä olla hukassa.

Esimerkiksi, pelkästään työidentiteettinsä kautta itsensä määrittelevä ihminen on kovan paikan edessä, jos työ loppuu yllättäen YT-neuvotteluihin. Mitä elämässä silloin on enää jäljellä? Kuka minä olen, jos en ole xxx-titteli?

Toisaalta, jos identiteettiä määrittää ennen kaikkea muuta vanhemmuus, niin lasten kasvaminen ja pesästä lähteminen on vaikea asia käsitellä. Kuka minä olen, jos kukaan ei tarvise minua? Tällainen on varmaankin yleisempää naisille: joku määrittelee itsensä ennen kaikkea äidiksi. Joku toinen taas kertoo olevansa vaikka mitä kaikkea ja lisäksi, myös äiti. (Ja kumpikin on hyvä äiti lapsilleen mutta identiteetin rakentuminen on erilainen.)

Kolmanneksi esimerkiksi; samalla tavalla itsensä voi määritellä (liiaksi) parisuhteen kautta. Jos koko oman merkityksellisyyden rakentaa puolison ympärille ja tekemistä ohjaa pääasiassa tavoite olla toiselle hyvä, niin mistä silloin jää itse paitsi? Luopuuko esimerkiksi itselle tärkeistä asioista ns. toisen hyväksi? Pidemmällä juoksulla, mitä muuta tällainen aiheuttaa kuin katkeruutta puolisoa kohtaan, joka "on vienyt" omasta elämästä hyvät asiat? (Sitä pyytämättä!) Jos toiselle "kelpaaminen" ohjaa vahvasti omaa tekemistä ja valintoja, olisi ehkä syytä työstää sitä mistä oma riittämättömyyden tunne kumpuaa.

Jos tyytymättömyydessä ei ole kyse ei aivokemian häiriöstä, lähtisin liikkeelle itsetutkiskelusta ja joistakin ihan peruskysymyksistä - joita yllättävän moni ei koskaan pysähdy miettimään:
-Jos ei olisi mitään rajoitteita, kukaan ei tuomitsisi, millaista elämää haluaisin elää?
-Mitkä asiat ovat elämän peruspilarit joita pidän tärkeinä (arvot) - rehellisesti, kukaan ei tuomitse kun näitä asioita kysyy itseltään (se, että arvostaakin eri asioita kuin on "opetettu" ja uskaltaa tämän vihdoin itselleen myöntää, voi olla elämää järisyttävä kokemus)
-Miten määrittelen menestymisen ja onnellisuuden? (ovatko odotukset itseä kohtaan omia vai ehkä kuitenkin ulkoa annettuja? miksi ne asiat ylipäätään ovat minulle tärkeitä? ja kun tarkemmin mietin; ovatko ne tärkeitä?)
-Kuka minä olen? Miten minä määrittelen itseni (nyt, entä miten tulevaisuudessa)

Omien perusarvojen vastaiset valinnat aiheuttavat sisäistä konfliktia, stressiä ja tyytymättömyyttä. Esimerkiksi; aina vain työelämässä eteenpäin pyrkiminen tai kropan rakentaminen salilla "koska muka pitää", vaikka todellisuudessa itse arvostaisi jotain ihan muuta.

On ihan normaalia alkaa pohtia näitä asioita pluskolmekymppisenä ja ehkä oivaltaa, että omat haaveet eivät sovikaan siihen tarjottuun muottiin. Silloin on hyvä aika tehdä rauha aiempien, nyt ehkä väärältä tuntuvien valintojen kanssa ja tämän jälkeen muutoksia elämässä vieden sitä itselleen mielekkäämpään ja merkityksellisempään suuntaan.

Viimeksi muokattu:
Nyt en puhu naisista mutta mun mielestä se voi olla hyvä juttu että haluaa paremmaksi, menestystä, rahaa, lihaksia jne. Tavoitteet motivoi tekemään asioita ja siitä voi saada energiaa. se pitää tietenkin pysyä normaalilla tasolla
Mutta mitä sitten, kun on hyvä, varakas ja lihaksikas? Jatketaanko oravanpyörässä eteenpäin jahdaten suurempia rikkauksia ja haboja, vaikka rahalle ja lihalle ei ole mitään tarvetta, eivätkä ne anna mitään tyydytystä? Pitääkö yrittää saada vielä lisää lihaa? Vai käykö niin, että elämän täyttää tyhjyys, kun saavuttaa materiaa, jonka perässä on niin pitkään juossut? Mun mielestä japanilaisempi suhtautuminen tuottaa onnellisemman elämän. Päämäärien saavuttamisen sijaan pitäisi keskittyä polkuun, jota kulkee. Pitäisi unohtaa ne menestyksen merkkipaalut/pokaalit ja yrittää vain tehdä hyvin sen, mitä haluaa puuhastella. Menestys tulee jos on tullakseen, mutta ei se ole mikään edelletys onnellisuuteen. Arvostan todella paljon sitä, että jotku saavat elämäänsä tyydytystä yksinkertaisten toimien tekemisestä hyvin.

Muutamia ajatuksia aiheesta:

Tyytymättömyys elämään on yleensä ns. perustila varsinkin, jos ei ole käynyt läpi itsetutkiskelua omasta arvomaailmasta ja siitä, millaista elämää haluaa elää ja itselleen rakentaa.

Kuten Mike sanoi, yleensä nämä asiat tulevat vastaan kun alkaa olla kilometrejä takana; Aletaan miettiä omia aikaisempia valintoja ja tulevia eri tavalla.

Usein siihen asti on puskettu eteenpäin, ilman sen kummempaa miettimistä elämää, jota ympärillä olevat ihmiset (vanhemmat, ystäväpiiri), media (some, lehdet) ja kulttuuri opettavat elämään. Hyvä koulutus, työ, ura, puoliso, talo, lapset, puutarha, auto... Kiireellä eteenpäin, että uusi ✔️-merkki saadaan elämän suorituslistaan. Näinhän meille on opetettu.

Tosiasiassa hyvin moni, joilla on jo "kaikki" ja ns. puitteet kunnossa, kokee tyytymättömyttä elämäänsä. Tällaisen asian tekevät näkyväksi mm. keski-ikäiset jotka hyppäävät uraputkesta lähteäkseen vaikkapa hierojakouluun tai miljonäärit, jotka lehdissä avautuvat, että "vaikka mitä osti, niin mikään ei tuntunut miltään."

Aina vain paremman, kovempaa ja korkeammalle -ajattelu ei tuo onnellisuutta.
Kirjaesimerkki "sitkun elämästä" ja eteenpäin puskemisesta ilman, että pysähdytään miettimään halutaanko tavoiteltuja asioita oikeasti.

"Sitten kun..." niin mitä? Mitä sellaista on "sitkun.." mitä ei ole nyt? Uusi titteli, hieman enemmän rahaa? Miksi? Miksi se tuntuu tärkeältä?
Yleensä sitkuttelija ei koskaan ole tyytyväinen, koska tavoitteen saavuttamista seuraa aina uusi; Ei osata pysähtyä nauttimaan saavutuksesta ja toisaalta, uskalletaanko edes pysähtyä - sitähän saattaisi huomata ettei kaikella ponnistelulla ollutkaan mitään merkitystä, juuri mikään ei muuttunut. Lisäksi, vaakakupissa on aina jotain mitä samaan aikaan menettää, kuten aika läheisten kanssa tai mielekkään harrastuksen parissa.

Mielestäni ei ole kovin terveellistä rakentaa omaa identiteettiään tai elämän mielekkyyttä jonkin ulkoisen asian varaan. Ulkoiset asiat muuttuvat, joskus itsestä riippumattomista syistä, jolloin koko ihminen voi muutoksen edessä olla hukassa.

Esimerkiksi, pelkästään työidentiteettinsä kautta itsensä määrittelevä ihminen on kovan paikan edessä, jos työ loppuu yllättäen YT-neuvotteluihin. Mitä elämässä silloin on enää jäljellä? Kuka minä olen, jos en ole xxx-titteli?

Toisaalta, jos identiteettiä määrittää ennen kaikkea muuta vanhemmuus, niin lasten kasvaminen ja pesästä lähteminen on vaikea asia käsitellä. Kuka minä olen, jos kukaan ei tarvise minua? Tällainen on varmaankin yleisempää naisille: joku määrittelee itsensä ennen kaikkea äidiksi. Joku toinen taas kertoo olevansa vaikka mitä kaikkea ja lisäksi, myös äiti. (Ja kumpikin on hyvä äiti lapsilleen mutta identiteetin rakentuminen on erilainen.)

Kolmanneksi esimerkiksi; samalla tavalla itsensä voi määritellä (liiaksi) parisuhteen kautta. Jos koko oman merkityksellisyyden rakentaa puolison ympärille ja tekemistä ohjaa pääasiassa tavoite olla toiselle hyvä, niin mistä silloin jää itse paitsi? Luopuuko esimerkiksi itselle tärkeistä asioista ns. toisen hyväksi? Pidemmällä juoksulla, mitä muuta tällainen aiheuttaa kuin katkeruutta puolisoa kohtaan, joka "on vienyt" omasta elämästä hyvät asiat? (Sitä pyytämättä!) Jos toiselle "kelpaaminen" ohjaa vahvasti omaa tekemistä ja valintoja, olisi ehkä syytä työstää sitä mistä oma riittämättömyyden tunne kumpuaa.

Jos tyytymättömyydessä ei ole kyse ei aivokemian häiriöstä, lähtisin liikkeelle itsetutkiskelusta ja joistakin ihan peruskysymyksistä - joita yllättävän moni ei koskaan pysähdy miettimään:
-Jos ei olisi mitään rajoitteita, kukaan ei tuomitsisi, millaista elämää haluaisin elää?
-Mitkä asiat ovat elämän peruspilarit joita pidän tärkeinä (arvot) - rehellisesti, kukaan ei tuomitse kun näitä asioita kysyy itseltään (se, että arvostaakin eri asioita kuin on "opetettu" ja uskaltaa tämän vihdoin itselleen myöntää, voi olla elämää järisyttävä kokemus)
-Miten määrittelen menestymisen ja onnellisuuden? (ovatko odotukset itseä kohtaan omia vai ehkä kuitenkin ulkoa annettuja? miksi ne asiat ylipäätään ovat minulle tärkeitä? ja kun tarkemmin mietin; ovatko ne tärkeitä?)
-Kuka minä olen? Miten minä määrittelen itseni (nyt, entä miten tulevaisuudessa)

Omien perusarvojen vastaiset valinnat aiheuttavat sisäistä konfliktia, stressiä ja tyytymättömyyttä. Esimerkiksi; aina vain työelämässä eteenpäin pyrkiminen tai kropan rakentaminen salilla "koska muka pitää", vaikka todellisuudessa itse arvostaisi jotain ihan muuta.

On ihan normaalia alkaa pohtia näitä asioita pluskolmekymppisenä ja ehkä oivaltaa, että omat haaveet eivät sovikaan siihen tarjottuun muottiin. Silloin on hyvä aika tehdä rauha aiempien, nyt ehkä väärältä tuntuvien valintojen kanssa ja tämän jälkeen muutoksia elämässä vieden sitä itselleen mielekkäämpään ja merkityksellisempään suuntaan.
Hieno kirjoitus. Ajattelu on ainoa asia, mikä jalostuu ihmisen ikääntyessä. Kroppa murenee, mutta ymmärrys kehittyy.

Olen lähtöisin melko vaatimattomista oloista syrjäseudulta. Nuorena ajattelin, että olisi tosi hienoa omistaa uusi kallis, upea ja nopea auto. Niillä perillä ainoastaan kunnan eläinlääkärillä sellainen oli. Nyt kun kalliin auton olen ostanut ja kokenut, niin ymmärrän, etten saa sellaisesta irti juuri mitään. Samat rahat voisi polttaa paljon tyydyttävämminkin. Tällä hetkellä ajan työmatkani vuokra-autolla, joka maksaa seitsemäsosan edellisestä omasta autostani, eikä matkanteko juurikaan poikkea noiden välillä. Sama nopeus ja samat biisit soi. Sanoisin, että tuolla +€50k erotuksella voisi tehdä monia paljon enemmän elämään sisältöä antavia asioita.

Auto on johdantoni siihen, että mielestäni pitää tunnistaa ne asiat, mistä tykkää ja keskittyä niihin sen sijaan, että jahtaa ulkoisen painostuksen tuomia tavoitteita. Tiedän useita tapauksia, joille vanhemmat ovat syöttäneet omia unelmiaan, joiden jahtaaminen johtaa vain ongelmiin. Tuotakin pahempaa on ns. kultalusikka perseessä -osasto, joka potee riittämättömyyttä siitä, ettei kykenen ylittämään sitä poikkeuksellista menestystä, mihin kuuluisat vanhempansa ovat pystyneet. Hyvällä tuurilla ollaan terapiassa ja huonolla tuurilla elämä loppuu lyhyeen, kun yritetään puuduttaa päihteillä tyytymättömyyttään siihen, että ei pysty täyttämään muiden sinulle asettamia vaatimuksia.

Nyt en puhu naisista mutta mun mielestä se voi olla hyvä juttu että haluaa paremmaksi, menestystä, rahaa, lihaksia jne. Tavoitteet motivoi tekemään asioita ja siitä voi saada energiaa. se pitää tietenkin pysyä normaalilla tasolla
Ehkä oot sitä ihmistyyppiä jota motivoi kovasti asioiden tavotteleminen ja saavuttaminen? Ei siinä mitään pahaa ole, mutta silloin ongelmana on se, että loppuelämän ajan sun pitää keksiä uusia ja uusia tavottelemisen arvoisia asioita ilman että ne lissauttaa sun aiempia saavutuksia. Nyt oot ehkä vähän jumissa ton sun tavottelemisen arvoisten asioiden listan kanssa, tyyliin "lihaksia kannattaa tavoitella että sais naisia, naisia kannattaa tavoitella mutku semmonen on jo, lapsia kannattaa tehdä ja sellasen tein jo" ja niin edelleen.

Eli mitä MUUTA kannattaa tavoitella?

Jos se näyttää paskalta, haisee paskalta ja maistuu paskalta, on se todennäköisesti paskaa.

Jos se yhtään lohduttaa, niin se arki on pohjimmiltaan samanlaista kaikille eläimille, jotka tällä pallolla tallustaa. Ihminen nyt vaan on "älyllisesti" sen verran rikkonainen kapistus, että tästä elämän kiertokulusta on tehty vaikeampaa kuin se lopulta on. Toisaalta asiaa ei auta yhtään se, että verrattain pitkäikäisiä ollaan rotuna.

Henk.koht tavoittelen helppoa elämää joka sisältää mahdollisimman vähän palkkatöitä ja sopivan paljon silkkaa laiskottelua, tämä toki tässä vaiheessa elämää sit vaatii kyrpänä sitä palkka duunia, mut jos ei aivan vituiksi tämä maailman meno muutu, niin 10v ja mulla on mahdollista vähentää työnteko puoleen ja se riittää kohtalaisen mukavaan tavalliseen elämiseen. Tässä vaiheessa sit olen about puolivälissä sitä keskimääräistä elinajanodotetta, joten kai se on ihan kohtuullinen diili.

Näkisin, että monella saattaisi se ahdistus helpottaa, kun myöntää et se oma napa on se paras napa ja eläisi sit sen tiedon pohjalta (loppujen lopuksi aivan jokainen toimii näin, vaikka kovasti yrittävätkin muuta muille vakuutella ja tämä sit aiheuttaa sen ahdistuksen kun pitää ylläpitää niitä kulisseja)

Jos joku miettii syvemmin elämän tarkoitusta, niin se on melko yksinkertaista. Elämän tarkoitus on elämä. Jos joku haaveilee kuolemanjälkeisestä elämästä, se tarkoittaa sitä, että elämän tarkoitus on kuolema.

Mun mielestä elämä koostuu näistä asioista

-työ
-perhe
-kaverit
-omat harrastukset
-omat tavoitteet

Tämän hetkinen tavoite liittyy uraan. Monihan tässä väittää että raha tuo onnea mutta ja se pitää osittain paikkaansa. En ole ikinä elänyt missään satumaailmassa, mun tavoitteet ovat aina olleet realistisia. On yksi asia epäonnistua mutta pahempi on se että ei edes yritä. Olen kuitenkin kiitollinen pienistä onnistumisista. Hyvin mahdollista että ongelma liittyy pääkoppaan. Kävin vuosi sitten psykologilla mutta en oikein saanut mitään irti siitä. Lääkkeet antoivat pienen buustin kyllä mutta silloin ongelmat olivat selkeämpiä ja pääsin niistä eroon tekemällä muutoksia elämään. Olen panostanut erittäin paljon uran luomiseen viimeaikoina. 10 h työpäiviä ja sitten kotiin lukemaan iltaan asti. Välillä tuntuu että onko mitään järkeä mutta toisaalta niin se kannattaa tehdä nyt eikä 10 v päästä.

Fea puhuu asiaa. Ongelma voi olla siinä että identiteettiä ei ole. Et yksinkertaisesti tiedä kuka olet. Pitäisi ehkä ymmärtää että ei tarvitse ollakaan mitään. Mulla on aina ollut tarve olla hyvä jossakin. Esim jos katsotaan entisiä huippu-urheilijoita uraan jälkeen niin ei se ihan harvinaista ole että elämä tekee kunnon syöksylaskun jos identiteetti on ollut kiinni yhdessä asiassa.

Perseestähän tää on täällä palkkatyöorjana rikkinäisessä systeemissä, koronahullujen ja tulevan dystopian keskellä.

Varmasti jos jatkuvasti miettii asiaa. Keskittyy omiin juttuihin ja lähtee muualle ihmisvilinästä niin unohtuu korona ja muut.

Jotkut ovat todenneet, että auttamalla toisia ihmisiä autat myös itseäsi. Varmaan pätee myös, jos kohteena on muukin luomakunta eli eläimet, luonto ja ympäristö lähelläsi.

Paska on tärkeä lannoite.

Psykologiassa mietitään itseä. Ort.pappi ja rippi-isäni kannustaa keskittymään muihin oman navan ohella, sillä muutoin on vaarana etääntyä vain yhä kauemmaksi muista ihmisistä. Puuttuu yhteys ja yhteisöllisyys.

Kaikki maallinen on häviävää. Mikään ei kestä ikuisesti. Ruumis vanhenee, raihnaistuu, kuolee ja mätänee. Elämä on tässä ja nyt :)

Varmasti löytyy monta tapaa saada sisältöä elämään. Olen kokeillut paljon asioita mutta sen tiedän että ei ole järkeä kokeilla jtn random juttua jos ei kiinnosta millään tavalla. Hyvä on se että materia ei kiinnosta. Mulle riittää perusauto ja se että on varaa pitää talo siistissä kunnossa. Halu menestyä on kuitenkin iso. Minä luulen että kolmekymppisenä tavallaan herää. Harva 20v tietää oikeasti mitä haluaa. Priorisaatiot muuttuvat. Fakta on se että perheellisenä ei enää ole aikaa tehdä kaikkea mitä itse haluaisi tehdä. Viikonloppuisin nousen kuudelta jotta olisi pari tuntia keskittyä koulunkäyntiin. Energiakaan ei välttämättä riitä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom