Miksi ei palkkariin maitoa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Toisessa threadissa sain sellasen vastauksen ettei maitoa palautusjuomaan. Näin olen kumminkin toiminut ennen:Fast Malto 6 n. 1,3dl ja Hera 80 1 dl n. 4dl-5dl maitoa. Liittyykö se jotenkin imeytymiseen vai mikä on asian ydin. Maitohan sisältää itsessäänkin jo hyvin prodea että ei mahdu nyt vaan päähäni tämä.

hc-audio sanoi:
Toisessa threadissa sain sellasen vastauksen ettei maitoa palautusjuomaan. Näin olen kumminkin toiminut ennen:Fast Malto 6 n. 1,3dl ja Hera 80 1 dl n. 4dl-5dl maitoa. Liittyykö se jotenkin imeytymiseen vai mikä on asian ydin. Maitohan sisältää itsessäänkin jo hyvin prodea että ei mahdu nyt vaan päähäni tämä.

Kai se vaan siitä imeytymisestä johtuu, kun maito tuppaa imeytymään paljon hitaammin kuin esim. vesi

yötä vasten taas maitoon on ihan hyvä sekoitella että saa protskua pitkin yötä.

hc-audio sanoi:

Joku saa tarkentaa jos muistan väärin mutta muistaakseni maito tekee sellaisen kalvon mahalaukkuun joka hidastaa palkkarin imeytymistä.
Palkkarin tarkoitushan on antaa niin sanottu insuliinipiikki nopeasti imeytyvien hiilihydraattien ansiosta.maito estäisi tämän?
edit: hidas

joo ilmeisesti oon sitte toiminu aika kauan väärällä tavalla. Mutta kuinka hitossa pystytte sitä juoda ku se maistuu ihan :arvi:n kuselta. kaakota oon sinne veteen hiettäny eikä paljo auta asiaa.. Olisko Funlightiin hyvä?

hc-audio sanoi:
joo ilmeisesti oon sitte toiminu aika kauan väärällä tavalla. Mutta kuinka hitossa pystytte sitä juoda ku se maistuu ihan :arvi:n kuselta. kaakota oon sinne veteen hiettäny eikä paljo auta asiaa.. Olisko Funlightiin hyvä?

funlightilla sitä on tullut maustettua joskus, mutta kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon persiissä, se kerkee sulaa ensin.

hc-audio sanoi:

Tottumus kysymys. Mulla palkkari menee alas hyvin ilman mitään "mausteita", mutta kokeilemallahan se selviää mikä maistuu hyvälle ja mikä ei.
Edit: taas hidas :whip:

IMO turhaa hifistelyä toi, että välttelis sitä palkkarin sekottelua maitoon... Ite oon ainakin aina sekottanu palkkarin maitoon, koska veden kanssa se maistuu ihan kauheelta. Tuskinpa siitä mitään kauheen olennaista haittaa on, jos et ole johonkin kisoihin valmistautumassa. Sehän on todettu, että se hidastaa niiden nopeiden hiilareiden ja heran imeytymistä, mutta kuinka paljon? Onko se loppupeleissä niin merkittävän paljon... Tiedä sitä sitten, mutta itse en ainakaan usko.

Jeps, ei kannata stressata, ottaa vähäsen jo reenin puolivälissä niin ei ole imeytymisen suhteen niin "kiire"...

hc-audio sanoi:
Mutta kuinka hitossa pystytte sitä juoda ku se maistuu ihan :arvi:n kuselta?

Niitä on olemassa myös ihan oikeasti hyvän makuisiakin protskuja. (Maltohan on mautonta.)

elasto sanoi:
IMO turhaa hifistelyä toi, että välttelis sitä palkkarin sekottelua maitoon... Ite oon ainakin aina sekottanu palkkarin maitoon, koska veden kanssa se maistuu ihan kauheelta. Tuskinpa siitä mitään kauheen olennaista haittaa on, jos et ole johonkin kisoihin valmistautumassa. Sehän on todettu, että se hidastaa niiden nopeiden hiilareiden ja heran imeytymistä, mutta kuinka paljon? Onko se loppupeleissä niin merkittävän paljon... Tiedä sitä sitten, mutta itse en ainakaan usko.
Maito hidastaa palautusjuoman imeytymistä merkittävästi, koska on pastöroitua, ja tämän takia aiheuttaa kalvon mahaan. Myöskin maitoproteiini hidastaa imeytymistä jopa puolella! Maidon juominen on huonosta suurimmalle osalle ihmisistä muutenkin, koska vain harvan maha kestää maidon käytön, ilman, että ruoansulatus huononisi olennaisesti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
lfc sanoi:
Niitä on olemassa myös ihan oikeasti hyvän makuisiakin protskuja. (Maltohan on mautonta.)

Joo niin todellakin on, jotkut palautusjuomista ovat jopa herkullisia, tosin ei tuo malto minusta mitään mautonta ole, se on makeaa.

Laffer sanoi:
Joo niin todellakin on, jotkut palautusjuomista ovat jopa herkullisia, tosin ei tuo malto minusta mitään mautonta ole, se on makeaa.

Äh, onhan se sittenkin hieman makeaa. :nolo: Piti oikein varmistaa asia tuoreella makutestillä. :hyper: En ole muistanutkaan koko asiaa, kun en maltoa nauti, kuin pelkästään palkkarissa, eikä se sieltä niin hirveästi läpi maistu.

Jatkakaa...

Totenkopf sanoi:
Maito hidastaa palautusjuoman imeytymistä merkittävästi, koska on pastöroitua, ja tämän takia aiheuttaa kalvon mahaan. Myöskin maitoproteiini hidastaa imeytymistä jopa puolella! Maidon juominen on huonosta suurimmalle osalle ihmisistä muutenkin, koska vain harvan maha kestää maidon käytön, ilman, että ruoansulatus huononisi olennaisesti.
Pastöroinnilla ei ole kaseiinin kanssa mitään tekemistä.
Kaseiini taasen on se proteiini joka mahahappojen vaikutuksesta reagoi maidon kalsiumin kanssa ja polymeroituu...siis proteiinit yhdistyvät pitkiksi ketjuiksi maidon kalsiumin kanssa.

Voit itse testata tätä ilmiötä.
Kuumennat maitoa johon on lisätty etikkahappoa...kun nyt vielä muistaisin maidon ja etikkahapon määrät :rolleyes:
Lämpötilan noustessa sopivaksi käynistyy polymeroitumisreaktio ja saat tuotokseksi astiaan valkoisen vähän muovimaisen oloisen jömpin.
Siis maito ei tee kalvoa mihinkään, vaan vetäytyy kasaan kiinteäksi aineeksi.

Karrikoiden sanoisin...maidon laittaminen palkkariin on sama kuin lihapullia sinne laittaisi. :D

Eli siis vedellä?? Oonko jo vuosia siis juonu palautusjuoman päin helvettiä?? Kai se vedelläki menee.. Voikohan eroa huomata mitenkää käytännössä?

En usko että käytännön tasolla on mitään merkitystä, mutta jos haluaa oikein hifistellä ja optimoida niin sotkee sitten veteen sen, mikäjottei. jos ottaa palkkarin salille mukaan niin vähän hankala sinne on maitoa mukana viedä. jos ei ole jääkaappia pukkarissa tms.

PBS sanoi:
Kai se vaan siitä imeytymisestä johtuu, kun maito tuppaa imeytymään paljon hitaammin kuin esim. vesi

yötä vasten taas maitoon on ihan hyvä sekoitella että saa protskua pitkin yötä.

Yötä vasten ei taas tulisi syödä hiilareita, joita maidossa on, joten se yöprotskuki olisi hyvä sekoittaa veteen ja lisätä sekaan ehkäpä pari ruokalusikkallista rypsäriä.

jarggf sanoi:
Yötä vasten ei taas tulisi syödä hiilareita, joita maidossa on, joten se yöprotskuki olisi hyvä sekoittaa veteen ja lisätä sekaan ehkäpä pari ruokalusikkallista rypsäriä.

Hei. Desissä vajaa 5 grammaa... :)

hc-audio sanoi:

Itse sekoitin ennen maitoon, mutta nyt iltaisin kun olen koittanut uudestaan.. ei tule mitään. :urjo:
Veden kanssa paljon parempi ja maitoa sitten päälle. :)
Nopeasti sitä siihen veteen tottuu.

jarggf sanoi:

Ei tämä taas täysin nollatoleranssia tarkoita, kun sanotaan että pitää välttää hiilareita iltapalassa.

Se pitää muistaa ettei ole osoitettu proteiinien imeytymisnopeudella olevan käytännössä negatiivista vaikutusta lihasproteiinien synteesi-hajotukseen tai lihaskasvuun pitkällä tähtäimellä...Itse asiassa parissa tutkimuksessa pidemmällä tähtäimellä hitaampi protsku on aiheuttanut paremman proteiininettotasapainon (synteesi-hajotus)...Ja maidossa on luokkaa 80 % kaseiinia ja 20 % heraa eli jossain määrin se on siis parempi lisäheran lisänä kuin pelkkä hera...

Jos protskua ottaa ennen reeniä ja reenin aikana, niin ei sillä palarilla ole mikään superkiire, vaikkakin on hyvä että siinä on nopeita protskuja joukossa. Esim. insuliinin teho on max vasta n. luokkaa tunnin-kaksi insuliinin veren maxpiikin jälkeen...

Ainoastaan hiilareiden suhteen on niiden nopeudelle palarissa löydetty merkittävä positiivinen vaikutus...Hydrolysaatit on parissa tutkimuksessa olleet lihasten kasvun kannalta optimaalisimpia, mutta ei ole osoitettu, että se niiden nopeammasta imeytymisestä johtuisi...Reenin jälkeen on periaatteessa kiire palauttaa prot.synteesi-hajotus plussalle, mutta se onnistuu parhaiten tolla pre- ja mid-protskulla yhdistettynä palariin.

Mutta toki jos on low-carbilla tai on laktoosiongelmia, niin maidon laktoosi on miinus. Eikä se ole todellakaan mikään nopea hiilari palariin...

Uusi tutkimus:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15570142

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom