Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu

Tromm

Banned
Ikä
43
Eli lyhyesti, syy siihen miksi et seuraa valtavirtaa, oli syy sitten mikä hyvänsä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. En mennyt armeijaan koska olen jonkinsortin pasifisti (eli vastustan sotaa ja väkivaltaa, ja haluan omalla toiminnallani toteuttaa tuota rauhanaatettani). No, eihän armeijaan meno ole sama asia kuin sodan ja väkivallan ihannointi, mutta halusin kuitenkin käytännössä toimia kuten oma vakaumukseni sanoi.

2. En mennyt armeijaan koska en halunnut tehdä kuten kaikki muutkin tekivät. Olen lukuisia kertoja kuullut kuinka milloin kukakin selittää että "no mä menin inttiin ku sielt pääsee 6 kk pois, ja kaikki muutki meni. muute oisin ehkä menny sivarii." En halunnut olla massaa seuraava lammas joka tekee asioita siksi kun aina ennenkin kaikki ovat niin tehneet, vaan halusin olla päätöksensä perusteleva yksilö, olivatpa ne sitten millaisia hyvänsä. Myönnettäköön toki että sivari oli mulle osittain myös jonkinlaista erikoisuudentavoittelua.

3. En mennyt armeijaan, koska arvelin etukäteen että en kuitenkaan olisi osannut jättää aivojani narikkaan tarpeeksi hyvin, josta tietenkin olisi aiheutunut suunnatonta vitutusta ja turhautumista intin typeryyksiä päivitellessä. (Kavereiden inttijuttujen perusteella näin päättelin aikoinaan).

Tuota kolmoskohtaa en siis joutunut kokeilemaan, mutta kaksi ensimmäistä olivat jokatapauksessa niin vahvoja syitä että inttiin meno ei tullut kysymykseen. Intinkävijöitä tai totaalikieltäytyjiä vastaan mulla ei ole mitään, vaan kukin tehköön kuten parhaaksi näkee.

Tässä kiinan tasavallan virallinen uutistoimisto Mi Xu, hyvää iltaa. Uusimman tiedon mukaan tämä thread muuttuu virallisesti palstasodaksi siinä vaiheessa, kun mikä tahansa seuraavista kommenteista ilmestyy tänne:

- "en suorittanut varusmiespalvelusta, koska sinne menevät vain ne, jotka ovat sotahulluja"
- "en suorittanut varusmiespalvelusta, koska perinteillä ei ole mitään tekemistä varusmiespalveluksen kanssa"
- "en suorittanut varusmiespalvelusta, koska inttiin menijät eivät jaksa ajatella itsenäisesti, vaan hyväksyvät sen pakollisena pahana"

Ei kai kukaan kuvittele, että jos tänne pasifisti kirjoittaa että "armeija on turha laitos, josta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle ja joka vain edesauttaa kansan rappioitumista väkivaltaa edistämällä" niin intin positiivisin kokemuksin käyneet palstalaiset vain kohtauttaisivat olkapäitään ja siirtyisivät seuraavaan threadiin?

Mixu sanoi:
Ei kai kukaan kuvittele, että jos tänne pasifisti kirjoittaa että "armeija on turha laitos, josta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle ja joka vain edesauttaa kansan rappioitumista väkivaltaa edistämällä" niin intin positiivisin kokemuksin käyneet palstalaiset vain kohtauttaisivat olkapäitään ja siirtyisivät seuraavaan threadiin?

No, ei varmaankaan kuvittele. Oisko siinä kuitenkaan mitään ideaa, että odoteltaisiin niitä kommentteja eikä itse keksittäisi tuollasia räikeimpiä stereotypisia kommentteja joita joku pasifisti joskus jossakin ehkä mahdollisesti kirjoittaisi jos pakkikselle ja tähän threadiin eksyisi? Ettei menis paskanjauhannaksi koko threadi ennekun niitä oikeita kommentteja on tullutkaan.

S0874 sanoi:
No, ei varmaankaan kuvittele. Oisko siinä kuitenkaan mitään ideaa, että odoteltaisiin niitä kommentteja eikä itse keksittäisi tuollasia räikeimpiä stereotypisia kommentteja joita joku pasifisti joskus jossakin ehkä mahdollisesti kirjoittaisi jos pakkikselle ja tähän threadiin eksyisi? Ettei menis paskanjauhannaksi koko threadi ennekun niitä oikeita kommentteja on tullutkaan.

Niin monta tällaista threadia olen nähnyt. Jos kysytään intistä "miksi menit" tai "Miksi et menny", niin aina tulee riita. Se on vaan niin arka aihe ihmisille, toiset ei kestä että inttiä, suurta pahaa, ylistetään ja toiset ei kestä, että jotkut ihmiset haluavat mielummin tienata rahaa töissä, kuin juosta ojassa 6 kuukautta.

Mutta tosiaan, enhän minä yksi poikanen tätä threadia sabotoimaan pyri. Jos se pysyy asialinjalla, niin olen positiivisesti yllättynyt.

Armeijaan en usko koskaan meneväni, toivottavasti sellaista ei Suomeen elinaikanani ole pakko muodostaa. ;) Asevelvollisuuden suoritin varusmiespalveluksena.

S0874 sanoi:
1. En mennyt armeijaan koska olen jonkinsortin pasifisti (eli vastustan sotaa ja väkivaltaa, ja haluan omalla toiminnallani toteuttaa tuota rauhanaatettani). No, eihän armeijaan meno ole sama asia kuin sodan ja väkivallan ihannointi, mutta halusin kuitenkin käytännössä toimia kuten oma vakaumukseni sanoi.

2. En mennyt armeijaan koska en halunnut tehdä kuten kaikki muutkin tekivät. Olen lukuisia kertoja kuullut kuinka milloin kukakin selittää että "no mä menin inttiin ku sielt pääsee 6 kk pois, ja kaikki muutki meni. muute oisin ehkä menny sivarii." En halunnut olla massaa seuraava lammas joka tekee asioita siksi kun aina ennenkin kaikki ovat niin tehneet, vaan halusin olla päätöksensä perusteleva yksilö, olivatpa ne sitten millaisia hyvänsä. Myönnettäköön toki että sivari oli mulle osittain myös jonkinlaista erikoisuudentavoittelua.

3. En mennyt armeijaan, koska arvelin etukäteen että en kuitenkaan olisi osannut jättää aivojani narikkaan tarpeeksi hyvin, josta tietenkin olisi aiheutunut suunnatonta vitutusta ja turhautumista intin typeryyksiä päivitellessä. (Kavereiden inttijuttujen perusteella näin päättelin aikoinaan).

Tuota kolmoskohtaa en siis joutunut kokeilemaan, mutta kaksi ensimmäistä olivat jokatapauksessa niin vahvoja syitä että inttiin meno ei tullut kysymykseen. Intinkävijöitä tai totaalikieltäytyjiä vastaan mulla ei ole mitään, vaan kukin tehköön kuten parhaaksi näkee.

Siviilipalvelus on kaikin puolin hyvä ja hyväksyttävä ratkaisu. Haluaisin kuitenkin kommentoida 1. ja 3. kohtaa:
1. Siinä missä varusmiespalveluksen suorittaminen ei ole sodan ja väkivallan ihannoimista, ei sen suorittamatta jättäminen myöskään ilmennä pasifismia. Kyky osata jotain, tässä tapauksessa toimia sotilaana, ei tarkoita että taitoa haluaisi tai olisi pakko käyttää. Kyky antaa ainoastaan mahdollisuuden. Sotilaallisen koulutuksen puute sen sijaan antaa käytännössä mahdollisuuden ainoastaan alistua voiman edessä. Koska vastapuolella, kuka se ikinä onkaan, on asevoimat, toimii uskottava puolustus rauhaa tukevana ratkaisuna sen puuttumista paremmin.
3. Aivoja ei osaa joko jättää narikkaan tai sitten niillä ei kykene ajattelemaan tarpeeksi, nämä kummatkin tavat estävät nimittäin tehokkaasti liiallista vitutusta. Aivojen narikkaan jättäminen antaa edellytykset kulkea joukon mukana välittämättä mistään, kun aivojen käyttäminen taas auttaa ymmärtämään tarkoituksen, joka piilee sinänsä järjettömältä näyttävän toiminnan takana.

Täytyy todeta, että oletin pasifismin tarkoittavan tässä sodanvastaisuutta, enkä sanan sodan ja tappamisen kaikissa olosuhteissa (myös puolustauduttaessa) kieltävää varsinaista muotoa. Sanan merkitysestä S0874:n kirjoituksessa minulla ei ole tietoa. Sanavalinta "jonkinsortin" ei kuitenkaan viittaisi täysin ehdottomaan kantaan.

Edit: Pidän itseäni pasifistina. Oma käsitykseni on, ettei sota tai tappaminen ole koskaan oikein, mutta toisinaan ihmisten on välttämätöntä toimia väärin vielä suuremman vääryyden ehkäisemiseksi.

Itse menin inttiin, mutta en viihtynyt siellä ja halusin vajaan kuukauden päästä pois...ja pääsinkin vapautuksella.
Eli olikos se nyt C-mies mikä tässä ollaan (ex A ;)
Näyttelinjänlahjat kunnossa ;)

Mutta jos en olisikaan päässyt pois niin sitten olisin sinne jäänyt...sivari ei ollut vaihtoehto.

tomppa82 sanoi:
IEli olikos se nyt C-mies mikä tässä ollaan (ex A ;)
Näyttelinjänlahjat kunnossa ;)

Tästä päästäänkin heti off-topiciksi ;)

Voiko C-paperit näytellä, vai vaatiiko itse näyttelemään ryhtyminen jo jonkinlaisen vapautukseen oikeuttavan vian? Todistaako hullun näyttely hulluuden?

Eräs opiskeluaikainen kämppäkaverini oli sivarissa mielestäni löysimmässä mahdollisessa paikassa - Suomen elokuva-arkistossa! Sitten kun hän sieltäkin halusi siirtyä totaaliksi niin siitä tuli jo "pientä" riitaa ;)

kodari76 sanoi:
Tästä päästäänkin heti off-topiciksi ;)

Voiko C-paperit näytellä, vai vaatiiko itse näyttelemään ryhtyminen jo jonkinlaisen vapautukseen oikeuttavan vian? Todistaako hullun näyttely hulluuden?
C-paperit lohkesi ennen helposti, pientä näyttelyä, todistelua armeijaan sopimattomuudesta ym.ym. Ei C-paperit tarkoita "hullun papereita"

Armeijan käymättömyys terveydellisistä ym. syistä ei aina tarkoita sitä, että päässä viirais, niin sanotusti.

Joskus 90-luvulla oli jopa keliakia este armeijaan pääsyyn. Siis vaikka olisi itse ajatellut mennä, niin se oli este, paperit tuli kotiin, että vapautus terveydellisistä syistä. Tai siis vapautettu palveluksesta rauhan aikana. Nythän keliaakikoiden on mahdollista päästä armeijaan. En tiedä miten epilepsia nykyään, mutta aikanaan isäni sai vapautuksen sen takia armeijasta. Tunnen muutamia muitakin terveyssyistä vapautettuja, ihan fyysisen ongelman. Eivät vaan halua siitä meteliä pitää.

Mutta siis jos on saanut paperit, että sulle tää paikka ei sovi, niin eihän se automaattisesti ole se "hullun paperi" -vaihtoehto.

Estel sanoi:
Mutta siis jos on saanut paperit, että sulle tää paikka ei sovi, niin eihän se automaattisesti ole se "hullun paperi" -vaihtoehto.

Vapautuksenhan voi saada jos on a) fyysistä vikaa tai b) henkistä vikaa. Hullun paperit on toki rankka ilmaisu, mutta ainakin meikän aikaan ihan normaali sanonta kaverista joka lähetettiin kotiin ilman ruumiillisia ongelmia. Latvatapaus oli myös sana jota kuuli ihan veksin henkilökunnalta (ja itse lämärinä siellä veksissä tuli oltua PALJON)

En tarkoita dissata vapautuksen saaneita. "Hullun paperit" termillä lähinnä elävöitin tekstiä. Tis is hjuumor ;)

Estel sanoi:
Joskus 90-luvulla oli jopa keliakia este armeijaan pääsyyn. Siis vaikka olisi itse ajatellut mennä, niin se oli este, paperit tuli kotiin, että vapautus terveydellisistä syistä.

Heh, itse kävin tosiaan tuossa 90-luvun puolivälissä, ja juuri tuolloin minulla ns. puhkesi ihokeliakia. Tuolloinhan minulla ei vielä ollut tietoa että kyseessä oli tämä ko. sairaus, mutta sen kanssa sitä porskutettiin menemään. Ei juuri ollut siinä tohinassa sen kummemmin aikaa selvitellä oireiden syitä. Ei se ainakaan asevelvollisuuden suorittamista helpottanut, sen voin sanoa...
:hyper:

Vastaanpa kääntäen...
Minä kävin armeijan koska se oli helpoin vaihtoehto. Ei tarvinnut selitellä kenellekään mitään ja sen vajaan vuoden kesti ihan hyvin vaikka koko pelleily ottikin päähän välillä hyvinkin rankasti. Toimeton kassulla makoilukin rassasi eikä vähiten siksi kun sai kuunnella juttuja sivarien selkärangattomuudesta ja laiskuudesta. Suurinta ääntä tästä pitivät heput jotka kilpailivat patterin vemppakuninkuudesta eivätkä nähneet mitään ristiriitaa juttujensa ja tekojensa välillä.
Nyt jos pitäisi valita niin tukisin tätä yhteiskuntaa
mieluummin tekemällä jotain oikeasti hyödyllistä, esimerkiksi sivarina vanhainkodissa auttamassa sotaveteraaneja.

Kävin pyörähtämässä ja kolmantena päivänä lekurin kautta kotiin. Ei paikat kestänyt seisoskelua tjsp... Silloin harmitti kyllä pikkusen, mutta kun parin vuoden päästä tuli seuraavat kutsunnat niin ei paljoa ketuttanut, kun sanoivat etteivät voi ottaa takas...

Olisiko pasifisteista ihannetilanne(/parempi kuin nyt) jos yksikään
suomalainen ei suorittaisi varusmiespalvelusta?

En muutenkaan ymmärrä miten (Suomen)puolustusvoimat edesauttavat
sotaa? Aiheuttavatko itsepuolustuslajit tappeluita(poislukien
henkisesti häiriintyneet tapaukset)?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom