Miksei teitä jääpallo kiinnosta hä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Suomen Kuvalehdessäköhän oli juuri artikkelimuodossa valitusta siitä kun nykyään jääpallo ei kiinnosta Suomessa juuri ketään, katsojat vähissä ja seurat kituuttavat, kun taas vaikkapa pohjoisemmassa Ruotsissa porukalla on omat hallit ja tuhatmäärin katsojia. Missä vika, eikö oranssia palloa ole kiva lätkiä? Syiksi lehtijutussa epäiltiin mm. sitä, että jääpallolla on jonkinlainen vanhanaikainen tai jopa junttipelin maine, sisähallit vetävät mm. futarit talvikaudeksi treenaamaan omaa lajiaan sekä että Suomessa on rahallinen panostus jäänyt vähiin eikä nykynuorisoa kiinnosta palelluttaa päänahkaansa ulkokatsomossa kököttämässä.

Mikäs on Pakkiksella jääpallosta näkemys? Itselläni siis ei omakohtaista kokemusta lajista ole.

Eipä kyllä kiinnosta. Hankala laji kaikenkaikkiaan koska vaatii niin saatanan ison kentän. Jos jääpalloa pelattaisiin kaukalossa, sitä olisi helpomi harrastaa ja näinollen harrastajia -> katsojiakin olisi enemmän. Noh, sitten se ei enää olisi jääpalloa.. Mutta suomessa vähän epätodennäköistä että näin marginaalilajille tehdään omia sisähalleja. Ja ulkona pelaaminen ei taida enää onnistua kuin pohjoisessa, jos sielläkään =)

Vaikka itse olen Helsingistä, niin tuli tuota lajia pikkujunnuna harrastettua D-juniorien suomenmestaruuden arvoisesti.

Lajin lopetin, tai oikeastaan koko jengi lopetti samalla, kun meillä oli tämmöinen lätkäjengi, jonka eräs isä oli vanha pitkän linjan jääpalloilija ja hän houkutteli koko lätkäjengin pelaamaan jääpalloa. Joukkueesta harrastaa tietääkseni vielä 2 pelaajaa jääpalloa, 1 Hifk:n miehissä ja yksi Botnian tai Vestan miehissä.

Ihan kiva laji, mutta useata lajia harrastaneena(jääkiekko, jalkapallo, käsipallo, jääpallo), tämä oli se, joka loppui ekana kokonaan. Tosin siihen saattoi vaikuttaa melko paljon se, että olin maalivahti. Ei ole hirveen kivaa seistä -20c paikallaan minimaalisissa vaatteissa ja suojissa kun johdetaan peliä joku 17-0 ja sitten kapsahtaa se kivikova pallo yhtäkkiä olkapäähän. :S

Lajia itse tuli harrastettua nuorena n.6v.
Ei se kyllä hääviä ollu reilu kahdenkympin pakkasillä vääntää siellä menemään räkäposkella. Itse lajiin ajauduin ehkä sen takia kun lätkässä ei ollu saumoja pärjätä. Tuntuu aika monella olevan syy jääpallon pelaamiseen.
Kaikenkaikkiaan ihan hieno laji mut ei kyllä suomessa koskaan tule läpilyöntiä tekemään. Itsehän en myöskään lopettamisen jälkeen ole käynyt edes katsomassa koko peliä. Ei tuo pakkasessa värjöttely niin kovasti houkuta.

Katsojia on tosiaan vaikea houkutella kentän laidalle palelemaan ja tiiraamaan punaista pelivälinetä lumisateen keskeltä.

Mitä itse olen jonkin verran tv:stä jääpalloa katsonut, niin kyllähän siinäkin on omat hienoutensa verrattuna esim. jääkiekkoon. Laaja kenttä ja monta pelaajaa mahdollistavat samanlaiset taktiset kuviot kuin vaikkapa jalkapallossa. Lisäksi jääpallossa (samoin kuin jalkapallossa) yksi todella taitava pelaaja voi ratkaista pelejä joukkueelle toisin kuin jääkiekossa, jossa vastustaja saa roikkumalla ja repimällä pysäytettyä taitavimmankin mailataiturin.

Aikaa murheelliseltä näyttävät jääpallon harrastajamäärätkin. Jossain aika uudessa tutkimuksessa nuorten harrastuksista jääpallo oli aivan viimeisten joukossa mm.satujumpan perässä:(

Itsellä takana 5v jääpalloa..E-B junnut, B-junioreiden SM-hopea mitali taskussa ja kunnia lautanen Kosa Mini World Cup:sta Bollnasissä. OPS:ssa pelaa monta vanhaa pelikaveria ja valmentaja parina minun entiset koutsit :rock:

PS: Topv:n mikko lukkarila, vihaan sinua edelleen :curs:

Kaikki lajit ei voi olla muodissa. Nyt on kai muodissa joukkuelajit, kuten sähly, futis jne. tai jotain. En oikeestaan tiedä mikä on muodissa. Joskus 60 ja 70-luvuilla kaikki harrasti yleisurheilua, eteenkin landella. Porukka kilpaili ihan harrastaja tasollakin ahkerasti ja porukka kävi lenkeillä isoissa porukoissa jne.

Eteenkin isoissa kaupungeissa joukkuelajit vie kaikkien muiden lajien harrastajia. Onhan se mukavampaa ja helpompaa sählätä porukassa, kuin rääkätä itseään oikeilla urheilulajeilla :D (provo)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kantti kertaa kantti katsomo ja varmaan Pertti, Jussi, Jalmari ja Jalmarin vaimo Pirkko katsomossa, mutta tunnelma x kertaa enemmän katossa kuin Suomen fudiksessa ever.
http://www.youtube.com/watch?v=iERet__GP4w&feature=related

Niin tosiaan, positiivisena puolena, jääpallokatsomossa voi viuhtoa soihduilla paremmin kuin jäähallissa :D Ruotsissa on kuulemma jonkinlainen halpismalli eli kuplahalli jääpallohommissa muotia, niitäkin löytyy Oulustakin jopa golfkäyttöön asti mutta jääpallo-pikaluistelupaikkaa sääsuojalla ei sitten millään koko maasta.

Enpäs muista milloin olisin viimeksi nähnyt jääpalloa, varmaan joskus pentuna kärmeissään kun ei päästy isolle tekojäälle OLSin pelin takia. Tuleeko urheilukanavalta? Eiku niin, nehän kamerat jäätyisivät pakkaseen, eipä varmaan.

En ole itse lajia harrastanut, mutta katsottu on telkusta ja paikanpäältäkin jopa.

Helvetin tylsä laji.Varsinkin maalivahtien osaa ihmettelen...!kananmunan kokoinen pallo tulee saatana kolomeasataa parhaillaan jostain 5m päästä ylämummoon. Mokke paralla mahiksia?Kuulin, ettei ollut.

Muutenkin peli ei tarjoa samaa nopeutta, taidokkuutta, fyysisyyttä pelitilanteissa jne kuin esim jääkiekko.

Sillon kun ylä-asteella olin, niin meikäläisen liikkamaikka harrasti jääpalloa, ja kerto myös ''hauskan'' jutun...

Niillä oli jääpallo matsi, ja siltä unohtu sitten alasuojat. Noo, ei menny aikaakaan kun vastustaja vetäs sellasen ''golf-lyönnin'' että oksat pois, ja voitte vaan veikata, minne se tuli... Kuulemma jäi jäälle vähäks aikaan...

En ole itse lajia harrastanut, mutta katsottu on telkusta ja paikanpäältäkin jopa.

Helvetin tylsä laji.Varsinkin maalivahtien osaa ihmettelen...!kananmunan kokoinen pallo tulee saatana kolomeasataa parhaillaan jostain 5m päästä ylämummoon. Mokke paralla mahiksia?Kuulin, ettei ollut.

Muutenkin peli ei tarjoa samaa nopeutta, taidokkuutta, fyysisyyttä pelitilanteissa jne kuin esim jääkiekko.

Hmmm pakko vastata näihin juttuihin vaikka onkin hitusen vanha tredi......

Jääpallossa tulee välillä paljon maaleja, en käy kiistämään...
Mutta esimerkiksi viime vuoden sm-finaalissa kahdeksasta rangaistuslaukauksen lyöjästä 4 onnistui tekemään maalin....että kyllä kait niitä voi kiinni saada?!

Ja peli kylläkin on huomattavan nopeaa ja yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on nimen omaan luistelutekniikka(lue:nopeus).....väittäisin pelin olevan nopeampaa kuin jääkiekko.

Ja taito...Yksilösuoritukset ovat välillä lähes käsittämättömän taidokkaita, kun yksi mies saattaa pyörittää palloa kolmen-neljän miehen keskellä...

Jääpallossa on myös taklauksia, vaikka ei siinä määrin kuin jääkiekossa ja se kuuluu osana peliin, jos fyysinen puoli ei ole kunnossa niin jäänpinta tulee kyllä melkoisen tutuksi...

Lisäksi taktinen osaaminen on huomattavan tärkeässä osassa...jalkapallo on aikalailla yhtä paljon taktista osaamista vaativa peli....Lajin hienouksia onkin nimen omaan todella hienojen kuvioiden jälkeiset maalit. Tietenkin jos ei ymmärrä taktista puolta jää laji puolitiehen...

En tiedä minkä pelin olet katsonut, mutta ehkä se sattui olemaan tasoltansa huono? Mutta näitähän on kait joka lajissa? Tietenkin jos asenne on, että mitähän nuokin luistelee tuon pallon perässä...ei tos oo mitää vitun järkee, niin ei peli varmaan kovin nautittava silloin ole? Keskittymällä peliin huomaa myös sen hienoudet. Ja tämähän pätee kait lähes joka lajiin? ;)

edit onko jengi oikeesti noin vitun nössöä, että pelkää pikku pakkasta?

Kyllä se on vaan jääkiakko 10kertaa mielenkiintoisempaa seurata kuin, kaveriporukoiden luistinradalla tapahtuvat sunnuntai höntsäilyt jonkun prlkeen tennispallon kanssa:rock:

Jääkiekko on vienyt jääpallon suosion. Ja en mä ainakaan viitsi palella ulkona kauheessa pakkasessa (tosin ei täällä varmaan sellasia tule olemaan) jos on mahdollisuus mennä katsomaan jääkiekkoakin. Kyl se mun mielestä on kiinnostavampaa.

Jääkiekko on vienyt jääpallon suosion. Ja en mä ainakaan viitsi palella ulkona kauheessa pakkasessa (tosin ei täällä varmaan sellasia tule olemaan) jos on mahdollisuus mennä katsomaan jääkiekkoakin. Kyl se mun mielestä on kiinnostavampaa.
Itse "katselen" Veikkausliigaa ulkona. Ei nyt pakkasta ole ollut syksynä, mutta tuleppa tänne Lahen Hiihtikselle, "Ikuisen tuulen stadionille". :)

Jääpallon Bandyliigaan(sm-liiga) saa osallistua :hyper:. Eli on olemassa vain yksi ja ainoa sarja.

Jääpallo on myös tasoltaan täyttä paskaa. Entiset vilttiketjun kaverit kiekon puolelta pyörii maajoukkueessa tänä päivänäki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom