Mikael Fogelholm tyrmää aamuaerobisen hyödyn

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Päivän Hesarin (13.10. 2003) Elämä & Terveys-sivujen palstallaan Mikael "hiilihydraatti" Fogelholm vastailee lukijoiden kysymyksiin koskien ravintoa ja liikuntaa.

Nimimerkki "Laihtumisen tovossa" kysyy:

Pitääkö ennen juoksu- tai hiihtolenkkiä olla syömättä, jotta rasva alkaisi palaa? Olen kuullut, että tehokkaimmin laihtuu, jos juoksee tai ui pitkän matkan ennen aamiaista. Onko tyhjällä vatsalla kuntoilusta haittaa?

Mikael Fogelholm vastaa:

On totta, että pitkän, yli kahdeksan tunnin syömättömyyden jälkeen elimistö käyttää tavallista enemmän rasvaa energialähteenään, mutta sellaisen lenkin jälkeen se siirtyy vuorostaan käyttämään herkemmin hiilihydraatteja.

Sama tapahtuu myös toisin päin: Jos juo ennen lenkkiä puoli litraa limsaa, veren sokeripitoisuus kohoaa ja hiilihydraattien käyttö lenkillä on tavallista runsaampaa. Siinä tapauksessa lenkin jälkeen elimistö käyttää herkemmin rasvaa.

Elimistöä ei siis voi huijata. Rasva palaa lopullisesti silloin ja vain silloin, kun energiaa kuluu pidemmän aikaa enemmän kuin sitä saa. Kannattaa siis liikkua sillä tavoin ja sellaisena vuorokaudenaikana, että siitä nauttii mahdollisimman paljon.

Tyhjällä vatsalla kuntoilusta ei ole ainakaan aamulla mitään haittaa. Veren sokeripitoisuus ei juurikaan laske yön aikana normaalitasosta, ja meno on kevyttä, kun ruoka ei paina vatsassa. Laihduttamisessa vuorokaudenaika ja edellisen aterian ajoittuminen ei siis kuitenkaan ole oleellista.

Originally posted by Mike
Mitähän hiilihydraatteja Fagerholmi käyttää kun edelliset on syöty yli 10h sitten?

Luultavasti etupäässä niitä seuraavia hiilihydraatteja.

Mitähän hiilihydraatteja Fagerholmi käyttää kun edelliset on syöty yli 10h sitten?
Glykogeenivarastot tuskin tyhjenee ratkaisevasti yöllä, niistähän sitä energiaa saa.

Patrig Borg on esittänyt keho.netin artikkelissaan vähän saman suuntaisia väitteitä siitä, että keho taistelisi tietyllä tapaa aina muutoksia vastaan, tyyliin käytät harjoituksessa suurimmaksi osaksi rasvaa energiana - harjoituksen jälkeen keho siirtyy käyttämään energiaksi pääasiassa hiilareita. Tiedä sitten, kuulostaa järkeen käyvältä...

Originally posted by Jortsu
Glykogeenivarastot tuskin tyhjenee ratkaisevasti yöllä, niistähän sitä energiaa saa.

No miksi sitten tämä limppari ennen lenkkiä jos kroppa ei ole tyhjä hiilareista?

Hannibal, itse olen monasti syömättä tunnin verran aamuaerobisen jälkeen.

Hannibal, itse olen monasti syömättä tunnin verran aamuaerobisen jälkeen.

Niin, eikös se kroppa polttele normaalia tehokkaammin rasvaa useamman tunnin ajan sen aerobisen jälkeen. Jossain vaiheessahan se palautusjuoma tai ruoka on kuitenkin otettava, etteivät ne lihaksetkin sula kokonaan. Dave Palumbo taisi sanoa jossain haastattelussa, ettei tee ikinä aerobista, koska hänellä on niin nopea aineenvaihdunta, että aerobinen polttaa hänellä liiaksi lihasmassaa.

Originally posted by Hannibal
Dave Palumbo taisi sanoa jossain haastattelussa, ettei tee ikinä aerobista, koska hänellä on niin nopea aineenvaihdunta, että aerobinen polttaa hänellä liiaksi lihasmassaa.

Kyseinen jannu taisi sanoa b&k:n haastattelussa että hänen on pakko syödä kerran päivään roskaruokaa, ettei kuihtuisi aivan täysin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No miksi sitten tämä limppari ennen lenkkiä jos kroppa ei ole tyhjä hiilareista?

On totta, että pitkän, yli kahdeksan tunnin syömättömyyden jälkeen elimistö käyttää tavallista enemmän rasvaa energialähteenään, mutta sellaisen lenkin jälkeen se siirtyy vuorostaan käyttämään herkemmin hiilihydraatteja.

Sama tapahtuu myös toisin päin: Jos juo ennen lenkkiä puoli litraa limsaa, veren sokeripitoisuus kohoaa ja hiilihydraattien käyttö lenkillä on tavallista runsaampaa. Siinä tapauksessa lenkin jälkeen elimistö käyttää herkemmin rasvaa.

:eek:

Originally posted by taisteluorava

Veren sokeripitoisuus ei juurikaan laske yön aikana normaalitasosta

Selvästikkään Fogelholm ei tiedä miten ihmisen verensokeripitoisuus muuttuu. Yön aikana verensokeri ensin laskee jonkin verran ja aamuyön tunteina se nousee siten, että aamulla verensokeri on hieman korkeammalla kuin normaalisti. Jos Fogelholmilla on tuollaisia puutteita perustiedoissa, niin miten hän pystyy arvioimaan kunnolla ravitsemusasioita. Kerrottakoon myös se, että Fogelholmin mielestä lisäravinteista ei ole urheilijalle mitään hyötyä.

Originally posted by Hannibal
Niin, eikös se kroppa polttele normaalia tehokkaammin rasvaa useamman tunnin ajan sen aerobisen jälkeen. Jossain vaiheessahan se palautusjuoma tai ruoka on kuitenkin otettava, etteivät ne lihaksetkin sula kokonaan.

Toki, mutta itse en ole varma polttaako keho rasvaa energiaksi jos heti aamulla otetaan hiilihydraatteja. Eli ite luotan tuohon tyhjällä vatsalla tehtyyn aerobiseen, missä kroppa käyttää energiaksi rasvaa.

Re: Re: Mikael Fogelholm tyrmää aamuaerobisen hyödyn

Originally posted by mtk77
Selvästikkään Fogelholm ei tiedä miten ihmisen verensokeripitoisuus muuttuu.

Mistäs helvetistä sinä tuollaista päättelet? Foggernauthan sanoi vain, että sokeripitoisuus ei laske JUURIKAAN(=aika lähelle sanontaa "laskee jonkin verran") normaalitasosta. Tällä hän ajoi todennäköisesti vain takaa sitä, että aamulla herätessä ei tarvitse ainakaan huolehtia verensokerista ennen lenkkiä. Sen sijaan Fogge saattaa tietää hyvinkin, että sokeri nousee aamuksi, mutta ei maininnut sitä, koska sillä ei ollut juuri merkitystä. Heippa.

Re: Re: Mikael Fogelholm tyrmää aamuaerobisen hyödyn

Originally posted by mtk77
Kerrottakoon myös se, että Fogelholmin mielestä lisäravinteista ei ole urheilijalle mitään hyötyä.
Onkos sinusta? Eiväthän ne ole sen kummampaa kuin normaali ruokakaan. Mielestäni hyötyä on vaan siinä mielessä että joissain tapauksissa esim. protskujauhon käyttäminen on halvempaa ja kätevämpää. Ei ne räjäytä lihasmassaa kasvuun.

Re: Re: Re: Mikael Fogelholm tyrmää aamuaerobisen hyödyn

Onkos sinusta? Eiväthän ne ole sen kummampaa kuin normaali ruokakaan. Mielestäni hyötyä on vaan siinä mielessä että joissain tapauksissa esim. protskujauhon käyttäminen on halvempaa ja kätevämpää. Ei ne räjäytä lihasmassaa kasvuun.

Helpompihan kuitenkin on ottaa esimerkiksi kreatiini jauheena kuin syödä joka päivä monta kiloa lihaa...?

Määrittele hyöty. Mun mielestä on hyötyä jos saan otettua aterian halvemmin ja nopeampaa paremmin imeytyvässä muodossa.
Juurihan tuossa sen määrittelin, kätevämpi ja joskus halvempi. Imeytymisellä nyt on merkitystä vain palautumisjuoman proteiinissa. Fogelholmkin on kenties sanonut mielipiteensä lisäravinteista nämä mainosmiesten puheet mielessään.
Originally posted by Nitsku
Helpompihan kuitenkin on ottaa esimerkiksi kreatiini jauheena kuin syödä joka päivä monta kiloa lihaa...?
Arvasin että joku tarttuu tuohon. Onhan se uskottava että kreatiini toimii kun niin moni sanoo että toimii. Mulla tunnu missään. Poikkeus vahvistaa säännön.

Re: Re: Re: Mikael Fogelholm tyrmää aamuaerobisen hyödyn

Onkos sinusta?

Kyllä minun mielestäni on ainakin jonkin asteista hyötyä. Ainakin palautusjuoman uskon olevan ainakin vähän parempi kuin, jos yrittäisi korvata senkin ravinnolla. Lisäksi tulee joitakin muitakin mahdollisia hyötyjä mieleen, mutta en aio ruveta niitä tarkemmin käymään läpi, enkä perustelemaan tuota palutumisjuoma hommaakaan. Sitä kait tässä haettiin, että uskonko niistä olevan hyötyä. Korostetaan nyt kuitenkin, että en pidä niitä mitenkään älyttömän tärkeinä. Sen sijaan ruokavalio muuten on minun mielestäni kovastikkin tärkeä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom