@Aestheticbuild Jos saa kysyä, miten olet hankkinut kaiken tuon tiedon ja osaamisen bodauksessa? Kun sanot että lähinnä vain mielipidettä tältä Teemulta kysyt ja vahvistusta omiin päätelmiin.
Itse aikanaan 2000-luvun alussa en tiennyt yhtään mitään koko lajista ja homma oli muutenkin tosi mystinen. Mitä siellä lavalla tehdään, dieetit, treenaaminen, viimeistelyt, värit, posehousut, vaparit, kaikki. Mistään opuksesta ei voinut hakea tietoa, kun sellaista ei ollut, ja internettikin oli vielä melko uusi ja ihmeellinen asia.
Itse en olisi ikinä mennyt lajin pariin ilman Mähöstä, joka oli se täydellinen tietopankki.
En tiennyt minäkään yhtään mitään mistään mitä lajiin tulee, mutta otin selvää koska se oli ainut keino.
Teemulta saanut tietoa ja apua asioissa joista ei aikaisempaa kokemusta ja siitä juuri mitä siellä lavalla tehdään, poseerauksen, viimeistelyt, vapari ja mentaalipuoli...viimeistelyissä meinasin kokeilla silloin natriumin ja kaliumin kanssa kikkailua mutta Teemu ehdotti, että pidetään lähes kaikki vakiona, eikä mitään radikaaleja muutoksia koska olen kuiva muutenkin niin riskit pysyvät pienempänä ja koska ei ollut aikaisempaa kokemusta niin se kuulosti fiksulta.
Treeneihin ja diettiin Teemulla ei ollut tarvetta puuttua koska homma on näyttänyt toimivan.
Niinkuin aikasemmin mainitsin niin Teemulla ja minulla melkolailla samanlaiset näkemykset ja ollaan samoilla aaltopituuksilla niin yhteistyö on helppoa ja yhdessä pystytään tekemään ja löytämään parempia ratkaisuja sekä täydentämään toistemme tietoja sekä kokemuksia nyt sekä tulevaisuudessa.
Saara tiesi väreistä ja värjäyksestä koska värjäillyt ennenkin kisaajia.
Silloin kun aloittelin niin oli supermassan kirja sekä Arnoldin ja Ove rytterin opukset (nimi ei ehkä oikein kirjoitettu) jotka sain kirjastosta, bodauslehdet ulkomailta ja suomessa ja kun internetinmaailma aukesi kunnolla niin sieltä lukemalla tutkimuksia ja artikkeleita treenaamisesta, ravinnosta ja kaikesta aiheeseen liittyvästä ja sitä kautta omaa kokeilua ja päätelmiä, virheitä ja onnistumisia...aikaa vievää, eikä ehkä fiksua ellei se ole intohimo ja ainut keino saada tietoa ja se halu kehittyä ja saada kaikki mahdollinen tieto siitä mitä rakastaa tehdä ja mikä kiinnostaa...en kadu "ajanhukkaa" vaan olen ylpeä ajasta jonka olen uhrannut tähän ja tulen jatkamaan samaa linjaa mutta pätevien ja ammattitaitoisten ihmisten kanssa yhteistyön merkeissä.
Viimeiset 8-10 vuotta olen joka vuosi tehnyt "kisadieetin" ja kokeillut miten kroppa reagoi ja käyttäytyy mihinkin muutoksiin, tehnyt enemmän ja vähemmän aeroobista, enemmän rasvaa vähemmän hiilareita, eri maksella eri ravintolähteitä, lisäravinteita jne kuitenkaan kisaamatta ja tekemättä viimeistelyjä ja viimeiset 5 vuotta olen ollut kunnossa jossa olen nyt tälläkin hetkellä (kisakunto ilman viimeistelyjä)
Tänä päivänä pääsee tuossa osa-alueessa hieman helpommalla kun ottaa tai etsii itselleen pätevän, kokeneen ja ammattitaitoisen sekä avarakatseisen valmentajan jolloin aloittaminen on helpompaa.