Mikä vikana palvikinkussa?

Terve!

Jotenkin niin kyllästyin kanaan ja sen paistamiseen, että kesällä on helppo vetää vain paljon rehuja ja otsikon perusteella kylkeen palvikinkkua, ehkä edellisen päivän pottuja ja silliä.

Mikä vika palvikinkussa on että sitä ei kukaan missään suosittele? Nopeasti kun vilkaisin macroja (100kcal, 3g/ras 1g/hh 18g/prot) niin vaikuttaisi ihan pätevältä? Suolaa on tietysti 2g/100g mutta senkin kun tiedostaa ja tosiaan syö kasviksien kanssa joista sitten kuitua yms niin missaanko nyt jotain mistä en ole tietoinen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve!

Jotenkin niin kyllästyin kanaan ja sen paistamiseen, että kesällä on helppo vetää vain paljon rehuja ja otsikon perusteella kylkeen palvikinkkua, ehkä edellisen päivän pottuja ja silliä.

Mikä vika palvikinkussa on että sitä ei kukaan missään suosittele? Nopeasti kun vilkaisin macroja (100kcal, 3g/ras 1g/hh 18g/prot) niin vaikuttaisi ihan pätevältä? Suolaa on tietysti 2g/100g mutta senkin kun tiedostaa ja tosiaan syö kasviksien kanssa joista sitten kuitua yms niin missaanko nyt jotain mistä en ole tietoinen?
Itse käytän esim. munakkaassa Poutun kinkku tai pizzasuikaletta joka taitaa maksaa 5e/kg ja on siis valmista&kypsää joten todellisuussa verrattuna raakaan lihaan siinä on 15-20% enempi tavaraa ja rasvaakin vain n.4%.
Joskus kun on olevinaan kiire tai ei ole muuta niin siitä on helppo tehdä ateriakin ja suolamäärä ateriaan on olematon.

Missä sanotaan että on vikaa?
Palvikinkun kans on samako ruotsalaisen tutkimuksen mukaan sipsien kans:
Jos syöt sipsiä juomatta ja yhdeltä istumalta yli 10kg eli noin 30 isoa pussia niin kuolet.
Tämän tutkimuksen teki ruotsalaiset ja se tutkimus kesti liki vuoden eikä ollu huonoja tutkijoita koska kuukausipalkka hipoi 20,000€ per äijä.

Onko savustuksesta haittaa enempi kuin esim. tavallisen lihan kevyesti paistamisesta? Oma suu ainakin sanoo et jotenkin nuo savustetut lihat tökkii isompina määrinä vs. normaalit.

Onko savustuksesta haittaa enempi kuin esim. tavallisen lihan kevyesti paistamisesta? Oma suu ainakin sanoo et jotenkin nuo savustetut lihat tökkii isompina määrinä vs. normaalit.
No aivan varmasti on mutta kukaan meistä ei elä niin pitkään että se mitenkään vaikuttais elämään.

No nämä on just sitä prosessoitua lihaa jota ei isommin suositella. Jos nyt jotain niin valitse tuote jossa lihapitoisuus mielellään 95%

Tossa perus palvikinkun ainesosaluettelo. Eipä nuo nyt kovin huolestuttavilta näytä, suolaa tosin aika reilusti mutta vettä juomalla sen saa laimeneen ja kyllä sitä näillä keleillä ihan reilusti saa kiskoa. Isoin miinuspuoli tuossa on vaan se, että lihaa 80% ja hinta silti usein näissä paremissa valmisteissa on 12e/kg. Kallista tuo loppu 20% tosta. En mä nyt välttämättä jokapäiväsessä ruokavaliossa käyttäis mut jos pari kertaa viikossa parinsadan gramman setti, niin tuskin siitä mitään haittaakaan on.

Kinkkuvalmiste Ainesosat: suomalainen siankinkku (81 %), vesi, suola, stabilointiaineet (E450, E451), dekstroosi, hapettumisenestoaine (E301), säilöntäaine (E250)

Tossa perus palvikinkun ainesosaluettelo. Eipä nuo nyt kovin huolestuttavilta näytä, suolaa tosin aika reilusti mutta vettä juomalla sen saa laimeneen ja kyllä sitä näillä keleillä ihan reilusti saa kiskoa. Isoin miinuspuoli tuossa on vaan se, että lihaa 80% ja hinta silti usein näissä paremissa valmisteissa on 12e/kg. Kallista tuo loppu 20% tosta. En mä nyt välttämättä jokapäiväsessä ruokavaliossa käyttäis mut jos pari kertaa viikossa parinsadan gramman setti, niin tuskin siitä mitään haittaakaan on.

Kinkkuvalmiste Ainesosat: suomalainen siankinkku (81 %), vesi, suola, stabilointiaineet (E450, E451), dekstroosi, hapettumisenestoaine (E301), säilöntäaine (E250)

Totta mutta tuohon lisäisin vielä jos käyttää paljon suolaa niin sitten myös reippaasti kaliumia, on suolan "vastakohta"

"Maailman terveysjärjestö on luokitellut prosessoidut lihatuotteet samaan syöpäriskiluokkaan tupakan kanssa."

Toi ehkä suurin haitta.

Juu ihan höpöhöpö juttuja taas.
Itsekään en oikein ymmärrä, että mikä kinkkuleikkeleessä syöpää aiheuttaa, verrattuna siihen, että ostaa raakaa possua ja "prosessoi" sen kotona. Toki leikkeleissä on eroja, mutta olettaen, että ostaa vaikka kaikista lihapitoisinta ja vähiten lisäaineita sisältävää kinkkua.

Kyllä joku intuitio sanoo, että jos tota savustettua, suolattua ja prosessoitua palvikinkkua vetäis joka päivä, niin vois tulla ennen pitkää huono olo.
Lähtisin siitä, että ruoka-aineet mitä enempi syö, niin varminta olla ei prosessoituja, ei savustettuja, ei raskaasti suolattuja jne.

Juu ihan höpöhöpö juttuja taas.
"Sama syöpäriskiluokka" kuulostaa tietysti liioittelulta. Mutta tässä ei väitetä, että prosessoitu liha aiheuttaisi yhtä paljon syöpää tai olisi yhtä vaarallista kuin tupakka. Kyse on vain siitä, että prosessoidun lihan voidaan todeta aiheuttavan syöpää.

"Sama syöpäriskiluokka" kuulostaa tietysti liioittelulta. Mutta tässä ei väitetä, että prosessoitu liha aiheuttaisi yhtä paljon syöpää tai olisi yhtä vaarallista kuin tupakka. Kyse on vain siitä, että prosessoidun lihan voidaan todeta aiheuttavan syöpää.
Hengittämisenkin voidaan todeta aiheuttavan syöpää. Se on ihan yksi ja sama mitä sitä suuhunsa laittaa kun kaikki aiheuttaa syöpää.

Hengittämisenkin voidaan todeta aiheuttavan syöpää. Se on ihan yksi ja sama mitä sitä suuhunsa laittaa kun kaikki aiheuttaa syöpää.
No niin, nyt päästiin oikealle höpöhöpö-linjalle.

En pidä siitä, että lempiruokani on todettu aiheuttavan syöpää. Onneksi voin hyvällä omallatunnolla jatkaa lempparini mutustelua kun vain totean, että "kaikki aiheuttaa syöpää".

No niin, nyt päästiin oikealle höpöhöpö-linjalle.

En pidä siitä, että lempiruokani on todettu aiheuttavan syöpää. Onneksi voin hyvällä omallatunnolla jatkaa lempparini mutustelua kun vain totean, että "kaikki aiheuttaa syöpää".
Kyllä. Olet oikeassa. Tosin palvikinkku ei ole lempiruokani enkä sitä hirveästi syö, mutta tuo ajatusmalli pätee muhun ihan täysin. Viis veisaan mistään syöpää aiheuttavista elintarvikkeista ja syön juuri sitä mistä pidän, koska jos nyt mietitään ihan oikeasti vähän pidemmälle, niin enhän mä saa syödä yhtään mitään jos tuolle linjalle lähden. Punainen liha aiheuttaa syöpää, maitotuotteet aiheuttaa syöpää, viljat nyt vain on muuten perseetä, hedelmissä on torjunta-aineita, aspartaami tappaa. Terveysintoilijat voi pitää tunkkinsa. Mä elän mieluummin tyytyväisenä sen aikaa kun elän enkä stressaa sitä kun olen koko ikäni syönyt perunaa ja huomenna sen todetaan aiheuttavan syöpää.

Itse asiassa paljon syöpää todennäköisemmin mä kuolen vitutukseen mikä johtuu näiden juttujen lukemisesta.

Viimeksi muokattu:
Kyllä. Olet oikeassa. Tosin palvikinkku ei ole lempiruokani enkä sitä hirveästi syö, mutta tuo ajatusmalli pätee muhun ihan täysin. Viis veisaan mistään syöpää aiheuttavista elintarvikkeista ja syön juuri sitä mistä pidän, koska jos nyt mietitään ihan oikeasti vähän pidemmälle, niin enhän mä saa syödä yhtään mitään jos tuolle linjalle lähden. Punainen liha aiheuttaa syöpää, maitotuotteet aiheuttaa syöpää, viljat nyt vain on muuten perseetä, hedelmissä on torjunta-aineita, aspartaami tappaa. Terveysintoilijat voi pitää tunkkinsa. Mä elän mieluummin tyytyväisenä sen aikaa kun elän enkä stressaa sitä kun olen koko ikäni syönyt perunaa ja huomenna sen todetaan aiheuttavan syöpää.

Itse asiassa paljon syöpää todennäköisemmin mä kuolen vitutukseen mikä johtuu näiden juttujen lukemisesta.
Huvittavaa, miten nämä keskustelut joskus etenevät. Ketjun avaaja halusi perusteluja sille, miksi palvikinkkua ei suositella. Sitten kun sille saatiin pätevä perustelu (karsinogeenisuus), niin alkaa vesien mutaaminen. Laitetaan prosessoitu liha, punainen liha, maitotuotteet ja aspartaami samaan kategoriaan ja haistatetaan paskat koko hommalle.

Terveysintoilijat voi pitää tunkkinsa? Hahhah, sä voit vaikka polttaa crackiä, jos siltä tuntuu, mutta täällä monia oikeasti kiinnostaa se ravinnon terveellisyys.

Pysy ihmeessä pois tältä foorumilta, jos se kerran sun terveyteskin vaarantaa.:ROFLMAO:

Laitetaan prosessoitu liha, punainen liha, maitotuotteet ja aspartaami samaan kategoriaan ja haistatetaan paskat koko hommalle.
Tiedätkö mikä näillä kaikilla on yhteistä? Se, että kaikki niistä aiheuttaa jonkun mielestä syöpää. Sä saat tietysti demonisoida prosessoitua lihaa ja sivuuttaa noi kaikki muut jos haluat. Ainoa ero meidän välillä on se, että mä en välitä edes sen lihan haitallisuudesta. Huomaatko miten tämä toimii? Kaikki on lopulta mielipiteitä, koska sä voit etsiä tutkimuksen jonka mukaan maitotuotteet ei aiheuta syöpää ja sivuuttaa ne tutkimukset joiden mukaan aiheuttaa, tai toisinpäin, kumpi sun kanta nyt sitten mahtaa ollakaan. Kyse on lopulta siitä miten haitallista minkäkin sitten uskoo olevan. Mä uskon, että mun lähes olemattomalla prosessoidun lihan syömisellä on paljon pienempi vaikutus kuin hengitysilmalla, joten en jaksa välittää koko asiasta ja syön palvikinkkua jos siltä tuntuu.

Suositut

Back
Ylös Bottom