Mikä tavoitteeksi penkissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pera X
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen aikeissa aloittaa säännöllisen salilla käynnin, ja jotta motivaatio ei heti lopahtaisi, olis hyvä asettaa jotakin tulostavoitteita. Kuinka paljon pitäisi penkissä nousta puolen vuoden päästä? Aiemmin en ole penaykköstä edes koittanut ja salilla olen keskittynyt enemmän keskivartalon lihasten treenaamiseen. Tietty olen silloin tällöin myös penaa tehnyt. Arvioisin että tuollaiset 80+ kg nousee nykykunnolla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No ottaa joku 350+ kg yhteistulos tavoitteeksi ettei mene pelkän penkkituloksen nostamiseksi.

Jos et ole ennemmin kovinkaan säännöllisesti käynyt ja et ole huomioinut ravintoa yms. niin tulos nousee ensimmäisen puolen vuoden aikana roimasti. Jotain tiettyä lukua on hyvin vaikea sanoa, koska kaikki silti kehittyvät hieman eri vauhdilla vaikka kaikki on kunnossa. Kyllä se satku helposti nousee jos nyt jo 80 menee ja luultavasti voi mennä paljonkin yli 100. Riippuu tosiaan taustoista ja miten hyvin huomioit pyhän kolminaisuuden treeni,lepo ja ravinto.

Itsellä vuosi treeniä takana ja kuukauden sisällä vasta tuo 100 nousee.. pitkän perseelleen treenaamisen takia :wall: mutta jos bodityylillä olet matkassa niin kannattaa nuo painot unohtaa ja kattoa vähän mitä siihen runkoon tarttuu. Kuten Kusimato asian ilmaisi, kannattaa muutakin todella tehdä ettei tule :david:

Kiitti vinkeistä! 3xvko salilla ja riittävästi ravintoa niin eiköhän se tosta lähe ylöspäin. Tarkoitus oli kyllä reenata muutakin kuin penaa, mut se tuloshan on se mitä yleensä kysytään ku tuloksista puhutaan.

Pistät tavoitetta kaikkialle niin eiköhän jotain tule saavutettua. Esim. itellä on nyt ankara tavote et kulmasoutu tangolla saadaan samalle tasolle kuin pena (etenee hyvään malliin) prässissä se 200kg (tulee nopeaan) pena 100kg vuoden sisään haukkareihin 50kg. Ranskikseen vähän enemmän vielä yms yms. Pelkällä penalla kun lähtee liikenteeseen niin muuta ei arvosta enää niin paljoa. Iso selkä on koolimpi kuin isot tissit ja pieni selkä :thumbs:

Eli yhteenvetona: pena: 100kg, prässi 200kg, haukkari 50kg, mave 100? kg

Noi siis puolessa vuodessa. Katotaan miten äijän käy!!

Zone-sarja -42%
Kyllä se mave pitäisi olla isompi kuin pena esim. 150+. Tee toki kyykkyäkin. on kivampi kuin prässi:)

Pera X sanoi:
Eli yhteenvetona: pena: 100kg, prässi 200kg, haukkari 50kg, mave 100? kg
Noi on kyllä melkoisen vinksallaan toisiinsa nähden. Miehen, joka penkkaa 100 kg, pitäisi vetää maasta vähintään 150 kg. Prässiin on todella huono laittaa mitään yleisiä tavoitteita sillä jokainen prässi on erilainen ja siinä missä toisella prässillä voi tehdä 400 kilolla sarjaa joutuu toisessa prässissä kamppailemaan alle 100 kilolla. Hauiskääntö on HUONO voimanmittari.

Jos pidetään tuo 100 kilon tavoite penkissä, seuraavat tavoitteet ovat suhteessa yhtä kovia keskenään:

- Penkki 100 kg
- Kyykky (reiden yläpinta alle vaakatason) 140 kg
- Maastaveto 150 kg
- Leuanveto 100 kg (= kehonpaino + lisäpainot)

Nämä neljä liikettä antavat erittäin hyvän kokonaiskuvan kehon voimista, ja kaikki nuo voidaan mielestäni saavuttaa kunhan treenataan kokonaisvaltaisesti ja tasapuolisesti. Työmäärän pitäisi määräytyä lihasten suhteellisen koon mukaan, eli suurimmille lihasryhmille (reidet, selkä) eniten treeniä ja pienemmille vastaavasti vähemmän.

Hulkki sanoi:
Jos pidetään tuo 100 kilon tavoite penkissä, seuraavat tavoitteet ovat suhteessa yhtä kovia keskenään:

- Penkki 100 kg
- Kyykky (reiden yläpinta alle vaakatason) 140 kg
- Maastaveto 150 kg
- Leuanveto 100 kg (= kehonpaino + lisäpainot)

Tietysti yksilöllisiä nämä ovat, mutta itse kun penkkasin 100kg niin vedin jo maasta 200kg. Maastanostossa tavoitteeksi voisi mielestäni pistää vaikka 180kg penkin ollessa se satanen.

Force sanoi:
Tietysti yksilöllisiä nämä ovat, mutta itse kun penkkasin 100kg niin vedin jo maasta 200kg. Maastanostossa tavoitteeksi voisi mielestäni pistää vaikka 180kg penkin ollessa se satanen.
Itse asiassa olisin mieluusti asettanut tuossa kyykyn 10-20 kg kovemmaksi ja vedon vähintään 180 kiloon, mutta yleisesti enemmän rinnasta ja hauiksesta kiinnostuneita salitreenaajia ajatellen joustin hieman ;)

Kun mave on tuplasti penkki, on suhde jo hiukan vinksallaan maven suuntaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hulkki sanoi:
Itse asiassa itse olisin mieluusti asettanut tuossa kyykyn 10-20 kg kovemmaksi ja vedon vähintään 180 kiloon, mutta yleisesti enemmän rinnasta ja hauiksesta kiinnostuneita salitreenaajia ajatellen joustin hieman ;)

Joo, ajattelinkin että taisi Hulkki jättää tahalleen pikkusen vajaaksi nuo kyykyn ja vedon tulostavoitteet ettei pertsa perusjamppa heti kauhistu miten kovasti pitäisi kyykätä ja vetää :)

Itellä tuo suhde onkin vähän perseellään, kun en osaa penkata ja vetoon on vähintäänkin kohtuulliset välitykset. Tykkään treenatakkin vetoa paljon mieluummin kuin penkkiä.

Oma tämänhetkinen tavoite alle 80 kiloisena on 500 kilon yhteistulos suunnilleen seuraavin tuloksin: maastaveto 200, kyykky 180 ja penkki 120. Nuo ovat mielestäni suhteellisen hyvin tasapainossa. Pitänee vielä lisätä tavoitteisiin tuo leuanveto.

Willie sanoi:
Pitänee vielä lisätä tavoitteisiin tuo leuanveto.
Eli 120 kiloa? Silloin on mielestäni OK balanssi kun leuanvetoykkönen on sama kuin penkkiykkönen.

En ole/ollut vielä miettinyt tuota leuanvetoa tuohon mukaan. Kuulostaa kuitenkin hyvältä suhteelta tuo 120 penkissä ja 120 leuanvedossa. Kaikkien neljän liikkeen suhteet ovatkin kutakuinkin nuo mainitut, tuloksiin sitten tarviikin vielä reippaasti lisää rautaa :D

Mulla oli suhteet kohdallaan kun aloitin, leuanveto oli 70 kg penkkiä edellä (115 ja 45) Laihaan kroppaan ei mahdu monenlaisia voimia.

Hulkki sanoi:
Itse asiassa olisin mieluusti asettanut tuossa kyykyn 10-20 kg kovemmaksi ja vedon vähintään 180 kiloon, mutta yleisesti enemmän rinnasta ja hauiksesta kiinnostuneita salitreenaajia ajatellen joustin hieman ;)

no mulla on sitte kyllä vinksallaan maven suuntaan !
eka kerra ku kävi salilla sain penkistä 60 kg ja maasta 140 kg
nyt menee juuri ja juuri 80 kg penkistä ja maasta satakiloo enemmän, ja mavee en ole niin kauheasti edes treenannu, ku se onniin prkeleen raskasta.
pitäisköhän mave jättää vallan pois , antaa tulosten tasaantua ?

Rahvas sanoi:
no mulla on sitte kyllä vinksallaan maven suuntaan !
eka kerra ku kävi salilla sain penkistä 60 kg ja maasta 140 kg
nyt menee juuri ja juuri 80 kg penkistä ja maasta satakiloo enemmän, ja mavee en ole niin kauheasti edes treenannu, ku se onniin prkeleen raskasta.
pitäisköhän mave jättää vallan pois , antaa tulosten tasaantua ?

Älä helvatassa ainakaan kokonaan pois jätä. Jos tulokset kuitenkin nousevat maastavedossa kuin itsestään ja penkissä ne ovat työn ja tuskan takana, voisi harjoitusten painotusta miettiä ehkä hieman uusiksi. Toiset joutuvat tekemään vastaavasti enemmän töitä maastavedon eteen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, että älä ota mitään hirveen tiukkaa tavotetta, ettei ala vanne kiristään päätä. Treenaamisen pitää olla myös sellaista toimintaa, että siitä nauttii. Lähdet vaan parantaan sitä nykyistä tulosta ja katot mihin pääset. Toki jos melkein treenaamatta penkistä otat 80 luulisi 100 kg menevän puoleen vuoteen helposti mutta koskaan ei voi tietää. Voihan olla, että saat sen 100 rikki jo parissa kuukaudessa. Puolen vuoden päästä sitten tiedät, eikä tarvi enää arvailla. Onnea matkaan!

Back
Ylös Bottom