mikä proteiini lasketaan?

eli B&K lehdessä sanottiin ettei esim kaurahiutaleiden proteiinia lasketa päivän proteiini määrään :jahas: . onko näin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä kaikki pitää laskea, itse ainakin niin teen tai ohjelma laskee ne puolestani, mutta kaikki huomioidaan. Tosin esim. kaurahiutaleista sitä tulee niin vähän (14g/100g) eli tollanen jumalaton kattilallinen puuroa ei juurikaan tuo proteiinia lisää. Enkä itse laske proteiinia niin tarkkaan, että saan juuri grammalleen oikean määrän vaan pidän huolen, että sitä tulee riittävästi, mieluummin liikaa kun liian vähän ja tota periaatetta noudattamalla ei noi kaurahiutaleiden ja ruisleipien proteiinit juuri missään tunnu. Eli liha-ja maitotuotteet on se proteiinin päälähde perusruokavaliossa. Lisäksi tietenkin heraprotsku, mutta en sitäkään käytä kun palkkarissa.

kasviproteiinihan imeytyy huonommin kuin eläinproteiini. Se ei silti tarkoita sitä että se olisi kokonaan hyödytyntä. Jostain muistan lukeneeni että kasviproteiinit imeytyvät n40% ja eläinproteiinit n80%.
Voit laske jokaisen saamasi kasviproteiinigramman vaikka puolena grammana

Pointtina tuossa on se, että kaurahiutaleiden aminohappoprofiili ei ole läheskään yhtä hyvä kuin esim. munalla, lihalla, maidolla ja soijalla. Eli se siis sisältää vähemmän ihmisravinnon kannalta tärkeitä aminohappoja.

eli kaurahiutaleet (100g)+ maito (3dl) on hyvä välipala! proteiinit 25g hiilari70g ja rasva n.10g

oppilas sanoi:
kasviproteiinihan imeytyy huonommin kuin eläinproteiini. Se ei silti tarkoita sitä että se olisi kokonaan hyödytyntä. Jostain muistan lukeneeni että kasviproteiinit imeytyvät n40% ja eläinproteiinit n80%.
Voit laske jokaisen saamasi kasviproteiinigramman vaikka puolena grammana

Voisitko selittää tämän asian tarkemmin kun en ymmärrä?

Voin olla väärässä, jä yleensä olenkin, mutta olen jostain lukenut että kasviproteiinit imeytyvät 40-prosenttisesti (eli jos syöt 100g, siitä imeytyy 40g) ja eläinproteiinit 80-prosenttisesti. Eri kasvi- ja eläinproteiinien välillä on varmasti paljon eroja

Nuo prosenttiluvut vaatis selventämistä mulle että mistä ne on laskettu ja tarkemmin et mihin perustuu. Tietty eläinproteiineissa on keskimäärin huomattavasti paremmin "täydellisempiä" proteiineja [taas tää sana keskimäärin] joissa on paljon paremmin välttämättömiä aminoja mutta mistähän tuo 40% ja 80% on laskettu? Onko kenties joku helvetin karkea yleistys asiasta? Mistä luit tämän jutun, muistatko vielä?

Ei mitään hajua mistä olen lukenut ja mistä ne on laskettu.
Enpä oo päätäni hirveesti tollasilla päätäni vaivannu, ku ruokajutut menee mielestäni ihan hyvin mutu tuntumalla ilman laskimia ja finellin ravintoainekoostumustaulukoita.

Imeytymisprosentit johtuu mun ymmärtääkseni siitä, että kasviksissa suurin osa proteiinista on sidoksissa kuituihin, jotka siis eivät imeydy. Lihassa ja sen sukuisissa taasen kun ei ole kuituja ollenkaan (ellei jänteitä lasketa :D ) ja sitämyöten imeytyy paremmin. Huom, tämä ei ole tieteellistä faktaa, vaan oma ymmärrykseni tai sen puutteen luoma käsitys asiasta.

Hmm... Tää olis kiva tietää. Sidoksissa kuituihin, eikö se pakki erittele kaikki joka tapauksessa? Kai kokojyväviljaakin pidetään "hyvänä" proteiinilähteenä mutta sisältää silti runsaasti kuituja? Voit tietenkin olla oikeassa mutta minusta tuo teoria ei kuulosta hyvältä. No, ehkä saamme joskus tietää tämänkin vielä.

Edit: Tuli vielä mieleen tietenkin soija. En tiedä onko soijassa noin muuten runsaasti kuituja mutta jos ajatellaan vaikka soijavalmistetta jossa nyt ei ole niitä, vaikka soijaproteiinivalmiste, niin eihän tuo 40% sääntö voi päteä.

Erottelee juu, mutta mun ymmärtääkseni kuiduista ei silti saa ihan kaikkea protskua irti kun ihmisen ruoansulatuskanava on liian lyhyt semmoseen.

Pitäisköhän samaa kysyä tuolla "expertti-puolella"?

hekottaja sanoi:
eli kaurahiutaleet (100g)+ maito (3dl) on hyvä välipala! proteiinit 25g hiilari70g ja rasva n.10g

No ei todellakaan ole, kun tosta proteiinista ei täydellistä ole kuin 10g.

Itse en henk.koht. laske kuin täydellliset proteiinit (lihasta, maidosta, kananmunista, herasta, yms.). Kasvikunnasta ainoastaan Bulls Basicissa oleva soija pääsee siis mukaan.

Ja taas jauhetaan sitä samaa...

Opiskelija sanoi:
No ei todellakaan ole, kun tosta proteiinista ei täydellistä ole kuin 10g.

Itse en henk.koht. laske kuin täydellliset proteiinit (lihasta, maidosta, kananmunista, herasta, yms.). Kasvikunnasta ainoastaan Bulls Basicissa oleva soija pääsee siis mukaan.

Kaurahiutaleiden ja maidon proteiinien aminohappoprofiilit täydentävät toisiaan, eli kaikki 25g ovat täydellisiä proteiineja ja kannattaa laskea mukaan. Eli kyllä, kyseessä on ihan hyvä välipala. :thumbs:

Grandi sanoi:
Kaurahiutaleiden ja maidon proteiinien aminohappoprofiilit täydentävät toisiaan, eli kaikki 25g ovat täydellisiä proteiineja ja kannattaa laskea mukaan. Eli kyllä, kyseessä on ihan hyvä välipala. :thumbs:

Jotain tämmöistä oon itekin miettiny että tuskinpa ne kasvisproteiinit ainakaan hukkaan menee jos syö hyviä protskuja samalla.

Grandi sanoi:

Väärin, kaurahiutaleiden ja maidon aminohappoprofiilit eivät täydennä toisiaan. Ole kiltti ja lue Warheartin laittaman linkin viimeinen posti. Jos experttiosastolta tulee erilaista tietoa, tyydyn siihen, muuten pysyn kannassani.

Edit: Kyseessä on kyllä ihan hyvä välipala.

meikä laski syöneensä vain 100g "hyvää"protskua ja 80g huonoa=kuitenkin lihasta tarttunut joulusta 4kg. Btw:en vertaisia talon rakennusta ihmiseen, ihminen toimii HIEMAN eri tavalla.

Grandi sanoi:
Kaurahiutaleiden ja maidon proteiinien aminohappoprofiilit täydentävät toisiaan, eli kaikki 25g ovat täydellisiä proteiineja ..

Nusnus, ei täysin, sillä lysiini jää edelleen vajaaksi. Maito ei mitenkään "piikitä" lysiinin kohdalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom